Västra meteserien 2

Akta akta varmt varmt, jättevarmt! Nu kommer frasen som myntades av en servitör på en kinarestaurang i Uppsala en gång på -90 talet till användning. Varje gång han kom med maten ropade han sin sen smått berömda varningsfras: -"Akta akta vamt vamt vamt, jättevamt. Och sa han inte jättevamt då frågade vi är det inte jättevarmt? Nä idag bara ganska vamt svarade han då!

För värmen som slagit till över Sverige nu kan bara konstateras vara just "jättevamt". Aldrig tidigare har jag upplevt dylig värme i maj och det är svårt att inse att man bara för drygt en månad sedan satt på nästan 40 cm is och pimplade. Våren rationaliserades bort i år och det blev sommar direkt. Vilket naturligtvis har påverkat allt och alla omkring oss. Inte minst fisket, man kan bara spekulera i hur fisken reagerar från riktigt kallt vatten till badtemperaturer i stort sett alla vattendrag på ingen tid alls. De fiskar som skall leka på våren fick riktigt brottom och vips var allt igång. Därför var det med en klar inställning om betydligt svårare fiske vi mötte upp för andra deltävlingen i Västra meteserien i Nossan i söndags.

I dag var feeder den enda tillåtna metoden och 15 hugade segeraspiranter hade mött upp vid Nossans soliga strand för denna batalj. En välbehövlig svalkande sjöbris från Vänern svepte upp längs Nossan och gjorde det lite mer uthärdigt i solgasset. Annars påminde Nossan idag mer om en solstrand i fjärran land än en metearena i gamla Svedala.

Riktig internationell prägel idag då både forna Engelsmän, balter och folk från Motala var på plats. Jag, Sten och Shaun hade röjt sträckan fri från besvärlig nate någon dag innan och så som vi slet hoppas jag verkligen att alla var nöjda med sina platser. Målet var i varje fall att alla skulle få ned sitt keepnet utan problem så fisken skulle klara sig bra. Lottning av platser tog sin början och när det var min tur att dra vad tror Ni då kom upp ur hatten, jo en kantplats såklart! Nämligen peg 1, precis där jag ställt mina grejor. För en gång skull slapp man gå långt utan kunde börja tackla upp på en gång medans de andra slet i värmen för att få ut sina prylar till sina platser.
Men jag hävdar fortfarande att jag alltid får kantplats bara är en myt!!!! Precis som Kent "kant" Adell heller nästan aldrig får kantplats också det bara en myt.

Satsade idag återigen på andra sidan som idag befann sig 24 m bort och så en plats på 12 meter och i bakhuvudet fanns en kortplats precis utanför växtligheten men den väntade jag med för att se först hur fisket utvecklade sig. Trodde idag absolut inte på något köttafiske då leken var över för de flesta vitfiskar och troligtvis endast stationär fisk på sträckan kvar. Körde med en riktig standardblandning till mäsk 1 kg bream fizz + 1 kg mört supreme med lite brasem doft pulver i samt lite extra kluttar med pastoncino röd/gul. Till detta tillsattes totalt under dagen endast lite majs och ca 4 dl casters och död magott, betydligt mindre mat än senast alltså.

Grundade andra sidan och 12 meters platsen med 10 feedrar vardera med hjälp av en browning plastfeeder i large modell. Fisket påbörjades på 12 meters platsen bara för att övertyga mig om att det troligtvis inte blir björknarace idag men om så blev fallet skulle jag vara med från start. Men precis som jag misstänkte fanns det väldigt lite fisk där utan snart satt de flesta och metade mot andra sidan. Min granne Jonas Jansson började efter en kvart få riktigt bra på andra sidan men jag avvaktade något och tog och testade egna kanten först vilket var omäskat och därmed helt ostört. La ut en liten feeder och vips var nollan spräckt sedan nappade det någorlunda på egna kanten men dog snabbt ut och jag gick också över till andra sidan efter ca en timmes fiske.

Till en början var plats ett en plats i skuggan, riktigt skönt men snart kom solen åt även här och armarna fick sig en omgång då den långarmade tröjan lämnats långt borta.

Direkt första feedern landade på andra sidan satt också första fisken från den kanten och på 2 bitar av mask samt 3 magott fick jag nu en helt ok timmes fiske då björknor, braxen och mörtar avlöste varandra men allt i ganska minimal storlek. Kortade ned tafsen från 70 cm till 50 cm också för att se nappen fortare och unvika djupa krokningar, vilket fungerade idag riktigt bra. Men snart avtog fisket även på andra sidan och man fick växla mellan den korta och långa platsen och även då och då byta till rent blyfiske för att kunna få ett någorlunda jämt fiske. Kände att jag låg rätt bra till på sektionen men om jag skulle rå på Shaun som jag tyckte hade det bästa och jämnaste fisket fick jag nog lägga på ett kol.

Men i år har det verkligen gått troll i mitt fiske och jag får tok kämpa för varenda napp känns det som inget kommer gratis! Då fisket avtog för femtielfte gången idag efter man gjort en ändring som gav några fiskar satt jag och funderade på vad jag skulle hitta på sista kvarten då fisket nu helt hade avstannat på alla platser. Satsade att under 10 minuter fiska utan mäsk bara med bly för att låta platsen vila lite och sedan sista 5 minutrarna göra utlägg med mäsk i feedern för att se om man kunde lura upp några på slutet. Detta hade funkat tidigare under dagen. Och när det var 5 minuter igen byte jag till feeder och stoppade i enbart mäsk och vad det är som gör det att detta funkar att sluta mäska en stund och sedan köra mäsk igen vet jag inte men effekt gav det och jag hann få 3 fiskar sista 5 minutrarna varav en var en braxen på ca 500 gram min största fisk för idag. Och återigen ett bevis för att man aldrig skall ge upp innan slutsignalen går. Tänkt till och gör ändringar oftast blir du belönad!

Fast denna gång räckte det inte än då mot Shaun som är inne i ett riktigt stim just nu och tog idag sin 3e raka!! seger på en feededrtävling. Nu är han ju Engelsman så bara där ger det säkert några extra kilo han har metet i blodet. Men vi får helt enkelt ta och lära oss att göra mer rätt, snart dags för Shaun att ha en kurs med sina nya klubbkompisar!

Som sagt internationell prägel på dagens drabbning, t.o.m folk från "Mottala" kom till Nossan denna varma soliga dag.

Den senaste tidens dominator med ännu en fisk på väg in mot håven.

Man gör så gott man kan idag räckte det till en andra plats.

Shaun log redan innan invägning han forstod nog mot vart det barkade men idag skillde endast 500 gr men det räcker ju. Varför ta mer än man behöver!

Mattsson gjorde en bra insats och blev 3a på B sektionen på en peg nästan mitt i startfältet. Men så var han extra taggad också efter förra veckans "lysande" träningstävling.

En av Challes fiskar som gav honom segern på B sektionen. En björkna skulle somliga säga några skulle säga braxen och Engelsmän skulle kalla detta för en skimmers jag säger ännu en av Nossans otaliga hybrider av braxen/björkna! Skulle vilja sticka ut hakan och påstå att nästan 100% av alla s.k storbjörknor som anmäls från Nossan är hybrider. Peter Grahn gjorde en gång på 80-90 talet en undersökning på 10 björknor som hans specimenlag hade anmält till Svenska specimentävlingen och fått godkända som rena björknor. De hade sparats frysta och Peter gjorde en grundlig analys av dessa och det visade sig att endast de 2 minsta i denna serie av björknor mellan 500 gr-knappa kilot var rena björknor övriga hade upp till 25 % braxengener i sig. Efter detta togs björkna bort från specimentävlingen men har kommit tillbaka och vad jag sett så dominerar hybrider björknalistan. Dags att ta bort igen eller döpa om kategorin till hybridklassen!

Vi avslutar dagens inlägg med resultatlistan för tabellbitarna:
Feedertävling Nossan Västra meteserien deltävling 2. 20180527

B5 Charles Fasth 7000 gr 1
B6 Almantas Skeiveris 3500 gr 5
B7 Rainer Mass 5180 gr 2

Lottade lagtävlingen vanns av Shaun och Almantas på 11380 gr.
Grattis till alla pristagare

Får se om jag hinner med lite specimenfiske innan nästa tävling den som lever får se.

Sköt om Er så ses vi vid något vatten!

Träningskula inför VM i feeder.

Det börjar dra ihop sig till årets feeder VM som skall gå av stapeln i Ostellato, Italeien. Förberedelserna inför detta äventyr är i full gång och i söndags var det dags för en liten träningssammankomst för att trimma in laget och lite nya prylar.
Tyvärr kunde inte Challe deltaga eftersom han var fullt upptagen med att försöka bända upp braxen i Lidan på Sensas open och hjälpa Lidköpings SFK till framgångar, gick väl sådär och vi får istället gratulera SWEA som med en grym andradag tog hem segern på årets SENSAS OPEN. Kanske kommer vi med ett lag nästa år och utmanar om titeln.

Vi andra som skall deltaga på feeder VM samlades denna soliga dag (vilken överraskning) vid Vänerparken i Vassbotten. Nä vi skulle inte träna på att sola och bada på Vattenpalatset även om man kunde tro det utan fiska skulle det allt göras.

Jonas Jansson var initiativtagaren till detta och bestämde sonika att på den fina släta kajen skulle vi minsann inte sitta utan i slänten med sprängsten fick det bli. I Ostellato finns inga kajer så vi skulle tydligen träna på att sitta dåligt också men mig veterligen finns det ingen sprängsten i Ostellato😂.

På plats förutom Jansson och mig själv fanns Sten, Gunter och våra klubbkompisar Johan och Shaun hade också anslutit denna strålande försommardag. Träna på att ha det varmt fick vi i varje fall en god genomkörare av.

Vi peggade upp några platser runt udden och gjorde en lottning, Jansson, Sten och Shaun drog guldlotterna runt udden och vi övriga fick snällt falla in i ledet och sätta oss i den grunda viken innanför. Bergsklättringsutrustning anbefölls för att sätta upp konten säkert i den branta sluttningen. Efter lite trixande var det dags att inviga nya Drennan spöt Acolyte distance feeder 13´.  Vilket superspö, elegant och lätt. Smäckert som ett light feeder trots att det är ett långkastarspö med enorm ryggrad och gjort för att kunna hantera vikter upp till 100 gr och kast bortemot 100 meter. Så långt ut tänkte jag dock inte försöka idag. Man får lära sig krypa innan man kan gå. Nöjde mig till slut med ganska behagliga 48 meter ut för det kvittade hur långt man kastade här var det lika grunt oavsett, ca drygt en meter djupt. Så förhoppningar att få in fisk på detta djup en solig dag med nästan vindstilla var väldigt låga. Ute på udden når man åtminståne 2,5 meter med ett 30-40 meters kast.

Vi startade klockan 10.50 med att grundmäska och sedan följde en 4 timmars batalj där "tjugan" stod på spel. Ungefär efter 15 minuter besvarades mina värsta farhågor om dagens fiske. Jag, Gunter och Johan skulle få titta på de andra som huserade på udden. För de första fiskarna landades där ganska omgående medans våra tippar förblev orörda. Timmarna gick och trenden höll isig, vi på grunda sträckan kammade noll medans kompisarna på udden håvade den ena efter andra.

Det hela slutade med att efter 2 timmar satt jag och Gunter på en parkbänk som två gamla A-lagare och filofiserade kring livet och dess vedermödor istället. Men till slut tog vi tag i våra liv och jag lirkade upp en mört från min peg trots att ingen fisk fanns där men Gunter packade ihop och åkte hem och klippte gräs och Johan tog till det gamla knepet att fiska med 2 spön och utanför sin plats så då spräckte han nollan också. Det innebar ju diskning i själva minikulan men Johan kände sig nöjd där för dagen och packade ihop han med.

Jag däremot diskade mig själv också och tog mitt pick och pack och flyttad till kajen där jag ville sitta från början. Och här nappade det omgående så jag fick känna på lite fisk med mitt nya spö.
Shaun vann den lilla minikulan med nästan 7 kg i keeepnetet, Jansson god 2a med dryga 5 kg och Sten 3a med knappa 5 kg. En bra genomkörare för dem men för oss övriga blev det mest träning i att kasta och uthärda värme men det kanske ger något i slutänden det med.

Strax innan start, förväntningarna på udden var lika höga som de var låga för oss inne i viken.

Allra längst in i viken satt Johan till slut fann han en mört 40 meter utanför sin plats längs vassen.

Jansson däremot kom såsmåningom igång och fick bra med småbraxen.

Men återigen kunde inget stoppa vår Engelske klubbkompis Shaun som igen visade de svenske hur feederfiske går till.

Det enda jag lyckades få in i håven innan jag flyttade var denna gös men den hade nog sett sina bästa dagar. Den var bortom all räddning och hade gått till de sälla jaktmarkerna.

Hoppas att fisket lossnar för min egen del nästa helg på Västra meteserien deltävling 2. Feederfiske i Nossan står för dörren.
Mitt första sutarefiske för i år gick dock något bättre men det tar vi nästa gång.

Simma lugnt så ses vi vid vattnet!

KM i feeder och ännu ett regnbågsjippo.

Det blev visst ingen vår utan sommaren kom direkt med nästan 30 grader värme. Så man får ju nästan fiskepanik nu, allt händer på en gång. De flesta fiskar är i lektagen och man vet inte riktigt vad man skall satsa på. Tur då att man har tävlingsfisket att luta sig emot. Då vet man i varje fall vilket vatten man skall till. Och nu i söndags stod KM i feeder i Nossan på programmet så det fick bli att vila sig i form till det.

Feederspöna står alltid redo så det enda som behövdes förberedas var mäskblandningen och att plocka ihop allt som skulle med. Som vanligt tar man med mer än vad som behövs. Söndagsmorgonen kom med solsken så återigen skulle vi gå mot en varm dag vid strandkanten.

Vi blev till slut 6 stycken till start på årets KM. Vid lottningen drog jag helt överraskande till mig nedströms kantplats. Men kanske inte den platsen jag helst ville ha då det alltid brukar tendera till att bli mest småfisk på nedre kantplats av någon anledning. Nossan vid denna tid brukar betyda braxenfiske men det verkade som om de flesta redan lekt i veckan och vandrat ut igen för inte ett plask av lekbraxen innan start man brukar alltid se några om de är på plats. Sedan har braxen som vandrar upp i Nossan från Vänern minskat drastiskt de senaste åren sedan yrkesfiskarna i Brandsfjorden lyckats få till stånd med tillstånd för vitfisknät för att fiska kräftbeten. I min värld helt obegripligt hur länstyrelsen kan ge tillstånd till ännu mer nät än de redan får lägga på detta känsliga område. Men vi sportfiskare får inte köra lite c&r efter aspen på våren. Men att lägga nät så 1000 tals aspar dör i dessa är helt OK !!!!!!

Nog om detta dilemma nu åter till dagens drabbning. Lite förhoppningar om braxenfiske hade man ju ändå trots allt så andra sidan (23 m bort) mäskades upp rejält med ca 20 stora feedrar i grunden späckade med klippt mask och casters. Sedan en kortplats som mäskades med 10 stora burar. Naturligtvis fick man ett tekniskt avbrott under mäskningen då jag råkade slita loss en feeder i botten. Enda bottenkänningen på hela dagen. Så man fick börja själva tävlingen med att knyta om ett tackel för jag ville allt ha alla mina 3 spön som jag sätt upp idag redo för action.

När jag väl kom igång fick jag en liten braxen direkt på andra sidan följt av en björkna men sedan var det lugnt. Gick över till kortplatsen och här var det björkna direkt. Och ju mer man matade på desto mer björkna kom det. Så jag tänkte jag kör på detta tills jag ser om någon av grannarna får braxen på andra sidan. Men som jag misstänkte innan start var det inte särdeles mycket braxen igång och snart satt alla och pumpade björkna på sina kortplatser. Periodvis gick det riktigt bra med ganska bra snitt men jag kom in i alldeles för många perioder då man missade mycket napp och fick på tok för mycket smått. Mäskade man för mycket med bara mäsk exploderade det dessutom med sarv i ytan och de var bara runt 40 gr. Så det bästa var att med jämna mellanrum byta till bara bly så man snabbt kom ned till botten och kunde få lite större.

Fick även en och annan liten braxen och helt plötsligt satt det en som var betydligt större men den var ack så ensam. På slutet började det rulla några braxen på Janssons plats på andra sidan och han var ju inte sen att testa där och han fick dem även till att nappa men de var relativt små 400-600 gr men större än björknorna. Så även jag fick ju ta och pröva andra sidan men ingen braxen hos mig så det fick bli att mata på med björknorna to the bitter end.

Janssons spurt på slutet gjorde att han gick förbi mig och Shaun på andra kanten hade oförtrutet matat upp björkna på sin 12 meters plats vilket förde upp honom till seger. Så jag fick i år nöja mig med 3e platsen på årets KM. Men så är det ju tuffare att vinna vårt KM än att kvalificera sig till VM. Med 4 landslagsmetare i feeder  på plats samt en riktigt duktig engelsman. Denna gång drog England det längsta strået som det oftast blir i kampen mot oss svenskar men vi får ta revanch på VM istället!

I dag gick upptacklingen fort, redo efter 20 minuter och en lång väntan på starten tog sin början. Somliga fick dock ont om tid på slutet ändå, nämner inga namn!

Vy över Nossan och några av dagens deltagare med far och son Mass i förgrunden. Bankrunner Jack tog dock en 2 timmars sovpause mitt under tävlingen så Rainer fick klara sig utan coach hjälp kan nog varit det som gjordet att Rainer bara blev 4a.

För vann gjorde Shaun med 19880 gr med björkna. Shaun var smart nog att sluta fiska med magott och gå över till bara majs på det sättet undvek han de allra minsta och fick upp snittet på fisken. Jag provade detta också men hade bara Pescaviva scopex majs med mig och det gav inget kanske lite väl skarp doft på de idag.

2a blev farbror Jansson med 19360 gr även han fiskade en del på majs + maskbitar och fick periodvis upp snittet men det var nog spurten med småbraxen på andra sidan som avgjorde till hans fördel mot mig.

Så jag fick nöja mig med bronspengen idag trots tävlingens största fisk, en braxen på ca 1,5 kg. Men mina björknor var för små. För mig hjälpte vare sig scopex majs eller stora maskar för att få upp snittet utan lite större fick jag då jag körde bara med bly istället för att mäska på med feeder men det höll ju inte hela tiden utan man var även tvungen att mata på då och då. Skulle haft vanlig majs med mig så kanske det hade hjälpt, en taktisk miss där.

Resultat FK TOPPs KM i Feeder 20180513 Nossan, Backabro

1. Shaun Keavney 19880 gr
2. Jonas Jansson 19360 gr
3. Jonas Stridh 18260 gr
4. Rainer Mass 16180 gr
5. Gunter Furthmüller 12640 gr
6. Sten Rickardsson 9840 gr

Något mer fiske har jag faktiskt inte bedrivit själv denna helg. Utan under den lediga dagen i torsdags var vi istället och sålde prylar och instruerade på GKNs familjedag vid Gamle Dal. Ett årligt återkommande jippo då GKN sätter ut regnbåge i dammen och låter sina anställda fiska där med denna familjedag som höjdpunkt.
Och för vilken gång iordningen det också sammanföll med strålande solsken vet jag inte. Men att det skulle bli solsken i år var ju ingen större skräll sånt makalöst vackert väder vi ändå blivit belönade med i år vid lediga dagar. Undrar just hur länge det flytet håller isig.

Under stort tjo och tjim och glädjerop från upprymda barn och även till viss del exalterade vuxna fördrevs dagen och den ena regnbågen efter den andra fick finna sig i att bli bånkade i huvudet för att senare under kvällen förvandlas till mat för hungriga magar.

Detta är även en liten tävling för dem då det gäller att dra upp så många kilo som möjligt under 3 timmar. I år mäktade segraren med ca 24 kilo så den familjen lär bli mätta på regnbåge.

När man är här och beskådar detta spektakel kan man bara konstatera att olika fiskestilar finns det gott om för att inte tala om drillningstekniker. Eller kanske vi skall säga avsaknande av drillning. För tydligen måste fisken komma upp fortare än den hinner nappa. Hade de flesta bara tagit det lite lugnare och nyttjat sina spön på rätt sätt hade betydligt fler regnbågar blivit middag denna dag. Men vi som tittar på blev ju rikligt underhållna och ett och annat skratt kunde inte hållas tillbaka. Men även lite goda råd i drillningens ädla konst fick de också och se då gick det lite bättre (ibland).

Men man kan inte säga annat han jippon likt dessa måste finnas för glädjen hos framförallt de mindre barnen går inte att ta miste på efter de fått känna på sin livs första fisk och även fått ge den en och annan klapp.

Klart för drabbning vid regnbågsdammen.

Sekundrarna efter startsignalen var det fullt drag för att sedan i vanlig ordning stilla av något.

Trångt om saligheten vid dammen då ca 180 stycken ivriga fiskare gjorde upp om att bli årets GKN mästare i regnbågsfiske.

Även arrangörerna hade det hektiskt med att förse deltagarna med korv med bröd och sedan sköta invägningen.

Vi på Fiskeshopen tog det dock med ro och efter avslutad tävling fick Inge anta den årliga utmaningen att med hjälp av ett barnspö med prislappen fortfarande kvar dra en regnbåge. Det gick ju alldeles utmärkt och Inge nöjde sig inte med en utan tog två. Framför näsan på avundsjuka GKN anställda.

Lite lögn var det väl att jag själv inte fiskat mer denna helg och jag har naturligtvis blött krok på kvällarna men det får kanske bli en helt annan historia en annan gång.

De förväntade sarvarna lyser med sin frånvaro och har istället maskerat sig som idar under veckan. Men som sagt det får bli en helt annan historia vid ett annat tillfälle.

Nu återstå att se vad nästa vecka har i sitt sköte.
Så simma lugnt och sköt om Er därute i sommarvärmen så ses vi vid något vatten.