Julens fiske 2022

Tänk att det blev julpimpel i dagarna 3 även denna julledighet.
På senare år har det ju blivit allt mera sällsynt att jag kunnat upperätthålla den stolta traditionen att pimpla några timmar varje julafton innan Kalle Anka.
Fast nu gick det för andra året i rad och även i år slog jag mig ihop med Fredrik Gunnarsson och gav hans lilla nya hemmavatten en chans.
Denna sjö har dock rykte om sig att vara en av traktens sämsta och mest svårfiskade pimpelsjöar. Men tuffa utmaningar är till för att antas för sommarfiske i denna sjö har påvisat att det simmar riktigt fina bitar i sjön.
Det hängde dock på det berömda håret att vi skulle kunna genomföra årets julpimpel men 2 kalla nätter räddade upp situationen. Men vårat isläge är verkligen ingat att rekommendera för nybörjare. Högst ojämna isar de kan variera många cm på bara några meter. Men vet man vad man håller på med och har kunskap, säkerhetsutrustning och sällskap ser jag ingen större fara att ge sig ut på isen och ha en trevlig pimpeltur. Man skall inte vara rädd för is men man skall ha respekt och lära sig isens svaga punkter.
En snabb koll av isen indikerade att vi fick hålla oss på syd östra sidan för att vara på säkra sidan och kors i taket fick späckt abborrenollan redan i 3e hålet förra årets julaftonspimpel på denna sjö gav ju noll abborre för min del så detta var ju ett framsteg.

Även denna julafton bjöd på en gnistrande fin vinterdag med svaga vindar och friska -8 gr i luften.

Snart upptäckte Fredrik att han glömt sina favoritpirkar och krokar hemma så han åkte för att hämta dessa man kan ju inte vara utan sina favoriter. Nu var detta snart ordnat då Fredrik bor 3 minuters bilresa från detta vatten.

Jag fiskade på och hade några försiktiga pill till och precis innan Fredrik kom åter klappade den obligatoriska gäddan på men denna gång gick det bra och jag klarade pirken.

Som sagt gäddor fiskar man inte efter de får man ändå. När man väl klarar pirken ja då kan det vara riktigt kul att kämpa med en vild vintergädda.

Vi fiskade på och njöt av tillvaron att ännu en gång få fira jul ute på en is i fint väder.

Till slut fick även Fredrik en abborre och kunde åka hem och fira jul i lugn och ro med familjen. Nu var dagen räddad!

Jag fiskade på en stund till och satte nytt rekord för mig på denna sjö. Hela 9 abborrar och 2 gäddor blev till slut facit. Ja den håller klassen som områdets svåraste pimpelsjö men skam den som ger sig. Nästa jul sitter vi kanske här igen om isen bär. Blivit en ny tradition nu att besöka denna sjö så det får vi sträva efter att upperätthålla även i framtiden.

Strax innan hemgång plingade telefonen och Tony var i andra änden och kom med det glada julbudskapet att han hittat bärkraftig is till oss under juldagen.

Så hem och ladda för morgondagen med att i vanlig ordning bara vara och ta det lugnt på julafton. Personligen slutade jag att fira jul i 15 års åldern orkar inte med detta spektakel. Men julen innebär i alla fall några extra lediga dagar och chans till fiske.

Pontus och jag slog våra påsar ihop under juldagen och begav oss upp till Tony land. Nu hade dock vädret slagit om som utlovat och nederbörden hängde i luften och termometern visade på strax under nollan och grå tunga moln hade rullat in under natten.

Vi hann väl inte mer än börja heller innan ett kraftigt snöfall drog in över oss. Pontus satsade på ismete idag medans vi övriga körde på med vårt abborrepimpel.

I dag besökte vi en av Dalslands små pärlor som sällan sviker utan ofta ger ett fint och varierande fiske med abborrar i alla storlekar. Så också idag även om det kraftiga lågtrycket verkligen inte gjort det lättfiskat utan abborrarna är allt bra kinkiga. Men började i alla fall bra i snövädret med att få några abborrar i varje hål upp till 400 gr.
Och Pontus ismete vippor indikerade snart den ena gäddan efter den andra även om målet var stor abborren även på ismetet.

Snötäckt is mötte oss denna dag.

En mer lättfiskad sjö idag även om det inte var lätt, det tröga fisket fortsätter.

Snart gav dock snöfallet vika och vinden avtog så vi njöt på för fulla drag där ute på isen. Och när det inte nappade smakade köttbullemackorna med rödbetssallad smaskens.

Pontus hade dock fullt sjå att kroka av gädda efter gädda som var framme och knyckte mörtarna som var avsedda för abborre men det kunde ju inte gäddorna veta.

Ju längre dagen led desto trögare blev fisket och jag ansåg en rokad var nödvändig därute på isen och jag tänkte gräset måste vara grönare på andra sidan. Så jag tog mitt pick och pack och knatade iväg till andra änden på sjön. Såg dock på långt håll att isen var betydligt sämre här. Men inte sämre än att den bar mig så jag kunde komma till ett av mina favoritställen i sjön. Och här dansade det i stickan direkt men i vanlig ordning uteblev de stora. Men nu fick Pontus och Tony bråttom då de såg isen höll även här borta då det även tillhör deras favoritområde i sjön. Så återigen banade man vägen för de andra.
Nappade något bättre där gräset skulle vara grönare men bara småttingar upp till max 200 gr behagade visa intresse att vara med i matchen idag. Sjöns större individer bidar nog sin tid i väntan på bättre jaktförhållanden då gäller det att vara på plats igen.

När Tony och Pontus anlände till denna plats vällde en massiv dimbank in över nejden och gjorde sikten obefintlig och alla vet väl vad dimma har för inverkan på fisket, ridå direkt som en känd lunsdragare skulle ha sagt!

Fast Pontus fick även här fäll direkt på sitt ismete men denna gång grinade oturen honom ordentligt i ansiktet. Innan han var framme vid spöt fick han se det försvinna ned i djupet. På något sätt hade linan låst sig och fisken som nappat drog med sig härligheten ned i djupet. Pontus fick gråta en skvätt för förlorat spö och rulle men värst blev det nog för gäddan som får släpa omkring på ett spö. Vi får hoppas att kroken släppte sitt fäste så fisken klarar sig. Det gäller ha ordning på sina prylar men ibland kan inte ens den bäste skydda sig från otur. Allt kan hända och händer tyvärr ibland.
Vi försökte dragga efter spöt med stor balanspirk men givetvis utan framgång.

En stund senare fick jag på obligatoriska pirk gäddan men tyvärr hängde inte något spö med upp.

Dagen började lida mot sitt slut och Tony kunde konstatera att fisken bara blev mer och mer ointresserade av våra beten. Jag har ännu inte anammat ekolod på isen och kommer nog så inte heller att göra detta. Jag förstår grejen och spänningen att se vad som händer speciellt på det pelagiska fisket efter storabborre underlättar det ju enormt men säger som jag sagt förr detta är inte för mig.

Dimman blev bara tätare och tätare och mörkrets inbrott närmade sig så vi fick skynda iland medans vi såg vad vi höll på med.
Vi kunde summera ännu en trevlig dag på isen men med trögt fiske om man nu kan kalla 10 gäddor upp på ismetet för Pontus  och ett 40 tal abborrar och några gäddor för mig på pirken för trögt fiske.

Nu återstod bara en dag av julen och riktigt skitväder var i antågande. Ihållande regn hade utlovats under annandagen. Men finns inget dåligt väder bara dåliga kläder och när man som jag inte kan välja dagar att åka ut får man passa på då man kan oavsett väder. Sällan något bra fiske under dylika förhållande. Men återigen har man inte grejorna i vattnet får man absolut ingenting och en dag i soffan lockar föga. Även Tony ville ut till vilket pris som helst bara vi fann bärkraftig is.

Sagt och gjort vi tog ännu en tur upp till Tony land under annandagen. Fast denna dag var Pontus tvungen att jobba så det fick bli jag och Robban som stack iväg för att möta upp Tony i Högsäter.

När vi väl funnit Tony längs vägkanten började en äventyrlig resa in på skogsvägar längre och längre in i ödemarken. Sista 3 km bestod vägen mest av ren is så tungan fick hållas rätt i mun för att vi skulle stanna kvar på vägen. Men allt gick bra och snart var vi framme vid den ödsliga lilla skogssjön men vi alla undrade hur vi skulle komma upp för den värsta backen på vägen hem. Men det fick bli ett senare problem nu skulle det fiskas.

Regnet hängde i luften men hade ännu inte brutit ut men en frisk syd vind blåste över ängen då vi vandrade ned mot sjön. Ett par dunkande med isbillen vid kanten för att försäkra sig om att isen höll. Var väl i tunnaste laget inne vid kanten men krävdes bara några kliv att komma ut på stabilare is. Vi kunde snart konstatera att isen var bätre än vi trodde. Den låg på 8,5-14 cm men med en del enorma vattensamlingar på densamma efter nattens regnande. Så det fick bli till att borra upp några hål vid de värsta ställena så hade vi snart lite torrare is att fiska ifrån.
Var forfarande nästan natten då vi började och så värst mycket ljusare kom det inte at bli över dagen då snart det utlovade regnet var över oss.

I dag var gårdagens snö ett minne blått och isen var nästan blötare på ovansidan än på undersidan och värre skulle det bli.

Efter en riktigt trög start första timmen lyckades till slut Robban spräcka nollan men med en gädda. Vi kämpade dock på i det allt mer tiltalande regnet men då och då så höll det upp och en dag som denna fick man vara nöjd med det. Till slut hittade vi dock lite fläckar där abborrarna var lite samarbetsvilliga och ett knippe abborrar i matstorlek flög i rask takt upp.

I dag fick et par matare följa med hem då Robban var sugen på abborremiddag. Så 6 st matfiskar fick sjön lämna ifrån sig denna dag resten fick glatt simma tillbaka för att växa till sig.
Som alltid då vi är ute och nöjespimplar försöker man ju göra sitt bästa för att få de lite större men hur vi än försökte idag så var de stora lika ovilliga at hugga som alla de andra dagarna vi varit ute denna december. Krävs nog lite mer stabilitet i vädret för att de större skall bli lite mer i stöten.
I vanlig ordning sökte jag dock av ytorna efter bästa förmåga och fann lite nappvillig fisk här och var med betoning på lite.

Dagens bästa hål, 15 st kom vid ett bäckinlopp men här upptäcktes också dagens tristaste uppenbarelse. Nämligen en dieselläcka. Det fullkomligt stank diesel från bäckinloppet. Och för att göra en lång historia kort så filmade Magnus detta och ringde sedan till närmaste bonde under kvällen som kolade upp detta nästa morgon och det blev världens pådrag med räddningstjäns och allt och sanering påbörjades omedelbart. Stora hål sågades upp i isen och länsor lades ut och man kunde senare under tisdagen spåra läckan till en oljetank högre upp i vattensystemet. En läcka hade uppstått i en tank på en bondgård orsakad av en trolig ispropp och uppskattningsvis ca 300-400 liter dieselolja hade läckt ut. Så nu har de lite att stå i men enligt räddningstjänsten upptäcktes det i så god tid att allt skall kunna bli återställt och den mesta dieseln skulle kunna saneras bort.
Kanske gjorde vi med denna upptäckt årets välgärning och räddade denna sjö från dieseldöden.
Det fullkomligt vällde upp diesel hur hål i isen.

Vi fiskade dock på dagen ut dieselläcka till trots och faktum är att vi fick den mesta fisken i närheten av dieselansamlingen?? Ja rostskyddsmedlet 556 visade ju sig en gång i tiden vara ett bra doftmedel för havsfiske och det påminner ju lite om diesel i lukten kanske det som skall bli den nya doftjiggen för abborre en som luktar diesel???

Sen när de stora inte är i stöten får man ju satsa på någon annan form av rekord. (Kroken är av stl 12) Så då kan Ni föreställa Er vilken best man drog upp här. Ja abborrar är inte blyga av sig.

Några sekunder senare var dock denna pipa pirk borta för alltid då ännu en gädda var framme och denna gång slutade det inte lyckligt utan pirkknyckarna levde upp till sitt namn. Så nu blir det till att snåla med resterande pipa pirkar man äger och mer och mer gå över till Inge Edströms fina skapelser som jag också fiskar mycket med och har betydligt fler av i mina ägor. Man fick ju minst sagt ärva lite pirkar av far kan man säga. Ca 700 st tävlingspirkar hade far i sin samling men de flesta av dessa vill man ju inte ens fiska med då de är riktiga rariteter.

Vi höll dagen ut i ruskvädret men till slut stängde abborrarna av totalt och jag kunde sammanfatta ett 50 tal upp idag vilket kanske inte var fy skam i dessa förhållanden dock ingen över 350 gr men väl ett helt knippe 100-300 grammare så man får nog ändå vara nöjd med dagens insats och vi fick vara med och göra en välgärning för miljön. Hoppas inte läckan hann förstöra så mycket och att naturen kan återhämta sig. Nu när vi människor än en gång ställt till det.

Om nu någon trodde annat så fick jag naturligtvis upp några gäddor idag med....de jäklarna går ju inte att undvika hur man än försöker.

Nu återstår väl bara för abborrarna och mig att önska Er Alla en god fortsättning och ett gott nytt år så ses vi 2023.