En tur längs älven.

Ja nu har pimpelspöna lagts på hyllan för gott denna säsong och fisket går in i sin nästa fas. Nu siktar vi på vad det öppna vattnet har att erbjuda.
Söndagen 24 mars blev årets datum för första försöket att lura någon älvgös. Har ju satt som mål att någon gång lyckas landa en gös över 5 kg från land i Göta älv. En gös på 5 kg räknas väl inte nu för tiden som någon direkt anmärkningsvärd fisk men att få en över 5 kg från land i älven får nog ändå ses som en lagom svår utmaning ännu inte blivit någon under mina 51 år som fiskare. 4990 gr har jag nått så långt så man är ju nära men nära skjuter ingen hare så jag fortsätter kämpa på.
 
Denna söndag möttes jag av totalt igenmulet väder och en lätt pysande syd vind men varit sakta stigande temperaturer så skulle inte vara omöjligt lura några firrar i det 3 gradiga vattnet.
 
Tappningen i älven har på senaste tid liggat på max där de dessutom kör någon lucka öppen i fallen så nu firar vi fallens dagar varje dag har i Trollhättan. Så fisket får bedrivas i de bakvatten som bildas.
 
Började såklart vid mitt favoritställe och hade turen det var ledigt så här på morgonqvisten. Malde på med diverse jiggar men utan resultat. Långsmala jiggar på 12-15 cm med relativt lätta jiggskallar 5-7 gr långsamt släpandes längs botten brukar vara det som gäller så här års.
 
Brukar ge varje ställe runt en timmes fisketid och första timmen var snart slagen och platsbyte stundade men gjorde ett sista färgbyte och då kom årets första göshugg. Precis innan jiggen nådde botten kom ett karatiristiskt göshugg och snart var en liten rackare landad. Vägde in på bara 1,9 kg men årets första är årets första.
 
1,9 kg men en start på säsongen.
 
Byte till "skitmört" gav resultat. Westin shadteez hollow levererar igen men synd Westin slutat med sin gamla hollowteez då hade man nog inte behövt vänta en timme på den första om man haft några sådana kvar.
 
Efter detta var första spoten åter i stiltje så sökte mig vidare. 4 andra fiskare var ute och svingade spö men de hade missat ett av mina andra hot spot så fick fiska i fred även där.
 
Här var det dock gäddor som gällde denna dagen och jag landade i ganska snabb takt 5 gäddor och missade 2 varav en kanske var en gös men troligtvis inte. Bytte till offset riggat ett tag då det är lite mer skit på detta ställe men offset riggat borde heta off fisk för 2 hugg gav 2 tappade. Ja tappa fisk gör man alltid men lite väl många när man kör offset riggat så för min del använder jag bara det om jag är av nöd tvungen.
Gäddorna kommer nog aldrig lära sig att det är gös jag försöker lura med mina gummibeten.
 
Efter dessa gäddatacker uteblev fiskelyckan resten av dagen. Prövade några ställen till men som det ofta är stannade fisket av då det började dra sig mot middagstid. Så bara hem och bida sin tid till nästa gång.
 
Har fiskats på under påsken men det får bli en annan historia det som vi spar till nästa gång.
 
Sköt om Er därute så ses vi kanske vid ett vatten nära dig!