Julens fiske 2016 och en historia från förr.

Julen 2016 kommer väl knappast att gå till historien som någon jul att minnas. Ingen is, ingen snö bara massa tö.
Varken jag eller någon i min närmaste krets är väl någon större fan av julen. Det var väl max fram till ca 12 års åldern jag såg fram emot julen i form av julklappar. Men jag kom snart till insikt att man blir inte lycklig av massa presenter och glitter och massa lull lull så runt 12 års åldern slutade jag önska mig julklappar. Det räcker gott att vara lite kring nära och kära och umgås lite. Och julmaten är ännu mera oviktig för mig. Och granar finns det i skogen vad skall man släpa in den för och ta ett stackars träds liv som inte gjort något ont. Nä det har endast funnits en enda sak som man år efter år har hoppats på skall hända på jul nämligen det årliga julpimplet efter abborre. Men för det krävs det ju is och den varan har det blivit sämre med på senare år och där har vi väl oss själva till stor del att skylla. Hela mänskligheten alltså. Jordens självläkningsprocess börjar sjunga på sista versen och utan att vi förändrar oss drastiskt kommer nog framtida generationer få ställa in sig på snö och isfria jular. I varje fall söder om Vänern. Jag går väl inte så mycket mer in på det ämnet att rädda jorden här. Men att något är allvarligt fel och att det till stor del beror på hur vi människor behandlar jorden behöver man ju inte vara kärnfysiker för att fatta. (Även om vissa politiker verkar ha det).
Så återigen blev julaftonspimpel inställt nu för 4e året i rad!!! Vilket aldrig tidigare hänt. Sen jag började föra statestik över alla mina fisketurer 1980 har bara julaftonspimpel ställts in ytterligare 7 gånger. Och endast ställs in 3 gånger före år 2000 vilket talar sitt tydliga språk att något är allvarligt fel med vårat klimat.
Har jag inte fiskat alls då? klart jag har vad tror Ni om mig egentligen. Traditioner ändras ju en del med tiden så även denna med julaftonspimpel om än ofrivilligt har pimpelstickan på jul förbytts mot något längre stang.
I år gav jag julgäddan från land en chans att visa sig. Glad i hågen att äntligen bestämt mig för att trots allt genomföra ett julfiske drog jag ner till älven för att ge gäddan en match. Men hann inte speciellt långt innan vårt underbara julväder återigen visade vad det går för anno 2016. Regnet stod som spö i backen, termometern visade +9 gr och ta mig tusan mullrade inte åskan i bakgrunden också. Jojomän åska på självaste julafton, ur led är tiden. Men har man bestämt fiske har man. Prövade ett av våra landställen och här fick man i varje fall lite skydd från regnet under ett par träd, åskan var trots allt ganska långt borta. Glömde jag nämna att det blåste satan också.....
Och att älven stod näst intill helt stilla. Vänern är ju rekordlåg så inget vatten tappas i onödan direkt vilket påverkar allt fiske till det sämre i älven såsom det varit hela hösten. Men helt plötsligt får jag ett hugg på min ledade Freddy Cat Walk i grön gult som sällan sviker. Men den kliver av efter ett par sekunder och det blev julaftonens enda hugg och den enda fisk jag fick se idag var en skadad nors som simmade ryggsim.
Jag fångade en nors en dag men norsen gled ur näven, lika glad är jag för det men gladast är nog norsen. Hå hum vår sång är dum den är ju ingenting men vad gör det om hundra år när allting kommer kring......
Spöregn hård vind +9 gr och åska är det vad vi har att vänta och ännu värre vädermässigt under framtida jular.
Lite påfyllning behövs dock om Vänern skall stiga och det skall bli lite fart på tappningen igen. Men då krävs ju en rejäl vårflod från Vänerns tillrinningsområden och inte nere hos oss.

Resten av julens fiske gick i feederns tecken. Vi hade tänkt oss både det ena och andra, trolling på Vänern efter lax o öring. Gäddfiske från båt i någon sjö. Men det såg ju vindarna till att på sitt grymma sätt sätta stopp för. Vi hade även i den bästa av världar hoppats det skulle finnas en liten gnutta bärkraftig is kvar men det såg ju Gubben Tö till att ta bort på sitt allra effektivaste sätt. Så det fick bli till att åter greppa feederspöt och besöka en liten pir som låg någorlunda skyddad från vinden som dessutom brukar vara ett bra ställe för vintermört. Men för att vara riktigt bra krävs det lite ström så det stora djupa bakvattnet som skall vara här bildas. Nu är ju som sagt tappningen lika med noll och älven som en enda stor insjö men jag lyckades lirka upp några mörtar trots allt så helt utan fisk blev man inte denna helg heller.

Vy från ett av helgens fiskeställen. Kanske inte världens naturupplevelse att nästan fiska mitt i stan med bilar som dånar förbi strax bakom ryggen men även det kan väl kallas någon form av naturupplevelse.
Och mörtarna nappade en del i varje fall om än inte med någon större frenesi men det var väl heller inte att vänta när vattnet är närmare fryspunkten än vad lufttemperaturen är.

Just nu när jag sitter och skiver detta viner vinden utanför så takpannorna skramlar och regnet piskar mot fönsterrutorna och allt känns allmänt deppigt. Ingen större kyla verkar heller vara i antågande så isarna låter nog vänta på sig även om de visar lite blågrader efter nyår. Men nu har det gott så långt att jag vågar inte tro på det förrän jag ser det men hoppet lever ju även om dagens inlägg mest gått i moll.

Så därför får jag väl avsluta med en historia från förr mest för att lätta upp modet på mig själv. Jag har ju i tidigare inlägg berättat hur mitt fiskeintresse började och hade kommit fram till 11 års ålder. Vid den här tidpunkten tog mitt fiske i öppet vatten en stor förändring. Från att nästan enbart båtpimplat och spinnfiskat under den varmare årstiden fångade metet efter diverse vitfiskar mitt intresse alltmer. Och snart fann jag att man kunde tävla även i mete och då jag redan var en inbiten tävlingspimplare så var steget till att också bli tävlingsmetare inte speciellt långt. Men för detta krävdes en viss utrustning och allt vi i familjen ägde i form av metspön var några krokiga gamla bambuspö. Men det slumpade sig så att just detta år 1984 vann jag ett riktigt fint 5 meters metespö av klubben på inlämnad fångstrapport. Garbolino match 500 tror jag det hette. Nu låg ju vägen öppen att ta mig an tävlingsmetets underbara värld. Vad kunde gå fel nu när jag hade ett såååå låångt spö och därtill ett 6 fots kast spö som fick tjäna som bottenmetespö. Våren kom och jag hade ju fattat att man kan ju inte komma på tävling utan att träna lite först. Farsan var vid denna tidpunkt ringa intresserad av att sitta bakom flötet om det inte gällde makrillmete så det fick bli morsan och jag som drog till närmaste sjö för att övningsmeta. Att mäska var redan från första stund en självklarhet men det fanns inte mycket mäsk att tillgå på denna tid så lite fuktat ströbröd med lite majs i fick duga. Vilket det för övrigt fortfarande ofta gör. Jag hade studerat alla tidskrifter som fanns att läsa om modernt mete och gjort tackel efter alla konstens regler för att försöka vara så rätt ute som möjligt från början. Var ju redan fast i tävlingspimpel träsket så jag visste att förberedelser är A och O för ett lyckat fiske. Jag och morsan hade många trevliga stunder bakom flötet denna vår och vi drog fisk i massor. Sarvar, mörtar, björknor, löjor, abborrar och en och annan braxen turades om att nappa på våra förföriska maggottar, maskar och majskorn. Men träning är en sak och tävling något helt annat skulle jag snart bli varse om.
12 år fyllda gjorde jag tävlingsdebut i det moderna metet på våran DM serie som gick av stapeln i Gerdsken i Allingsås. Vi var totalt 8 juniorer som ställde upp detta år. 4 redan på denna tiden ärrade kämpar från Wicanders skulle visa sig bli för svåra i juniorklassen då Gerdsken var allt annat än lättfiskat. Wicanders killarna hade redan en ansedlig mängd prylar bland annat grymma 9 meters spön. Och i just Gerdsken skulle det visa sig att man stod sig rätt slätt med en 5 metare men jag hade ju mitt fina kast spö att ta till och det räddade en 5e plats denna dagen med en abborre och en mört! Men denna första tävling gav bara blodad tand och DM serien var ju lång. 4 deltävlingar och på den sista i Nordre Älv tog jag min första sektions seger inte bara bland juniorerna utan till och med dagens högsta vikt på just min 5 metare fiskat alldeles nedanför kajen mitt på sträckan. Nu räckte bara detta till en slutlig 4e plats bland juniorerna men redan året efter fick grabbarna från Wicanders ge vika för sketungen från Trollhättan och resten är som de säger historia.......
Sedan den där första metetävlingen har det ju hunnit rinna några kubikmeter vatten under broarna och prisskåpena börjar svämma över men ännu finns det plats för mycket mer och då kanske om allt stämmer någon gång i framtiden en VM medalj eller varför inte en OS medalj om det nu mot förmodan skulle gå så långt att mete åter igen skulle hamna på OS programmet en ansökan har ju lämnats in och drömma måste man ju få göra....

Skitfiske på Er och en riktig god fortsättning på Julen hur Ni än väljer att fira den eller inte fira valet är fritt....

Simma lugnt så ses vi vid vattnen!

Isen kommer isen går, vintern verkar inte bestå!

Så kom vi trots allt ut på is denna helg igen utan att behöva åka till världens ände. Det hade ju gått så långt att vi planerade att genomföra en feedertävling idag. Men i mitten av veckan skickade Kung Bore oss lite kyla som gjorde att de isar som låg kvar växte till sig till gångbara igen. Men fortfarande är det små skogstjärnar som gäller om man tänkt sig leka Jesus. Idag blev vi 4 pimpelsugna som strålade samman för en liten trevlig tillställning på en av de minsta tjärnar jag pimplat på ca 150 x 75 m. Men sådana pölar kan innehålla både en och 2 överraskningar.
Efter att fått tillstånd av markägaren äntrade vi isen. Markägaren trodde dock inte att det fanns någon fisk där så han förstod inte varför vi skulle pimpla där. Men nu är det så att en i vårat gäng fiskat här förr så sent som igår med framgång. Vi fick dock ta det varligt när vi gick ut idag då det är vass runt hela pölen och +5 gr och spöregn under natten gått hårt åt ytskiktet. Men kärnisen är seg och väl ute på isen mätte den 8-11 cm. Kanterna var dock endast 5 cm men det var bara allra närmast land så vi kände oss trygga.
I dag var det tänkt jag skulle träna på mormyska inför vårt DM som komma skall bara det blir riktig is någon gång!
Jag borrade upp 5-6 hål och släppte i en liten mäskboll i vardera. Kunde dock inte helt och hållet hålla mig borta från vanligt vertiklafiske utan började med detta. Ett lockryck sedan krokade man första fisken upp med den och bryt nacken på fanskapet allt enligt råden jag läste som kommentar under min inbjudan till min pimpelkurs. Så var skickar jag arvodet Daniel??
Jansson och Calle höll sig till vanlig gammal hederlig abborrepilkning hela dagen och Calle fick flest borrar men av mini format. Jansson däremot lyckades lirka upp ett par matare i vanlig ordning. Niclas körde enbart mormyska och drog den ena minimörten efter den andra. Själv fick jag en trög start i diset och den analkande dimman.
Men när jag väl bestämde mig för att köra mormyska resten av dagen i mina uppmäskade hål lossnade det något. Efter att flyttat runt lite hittade jag 2 hål som levererade lite fisk på min lilla guldmyska laddad med röd maggot.
Dagen rullade på i takt med att dimman tätnade och smårgåsarna försvann i hop med kaffet ner i magen ökade vikten i skryllan. Man kunde få några i stöten sedan fick man lägga i en liten mäskboll och byta hål så höll man på så mellan 2 hål. Det var väl inte så mycket att orda om egentligen men jag slutade på 52 mörtar och 9 abborrar under de 3,5 h vi höll på. Vägandes 2075 gr ihop vilket blev dagens högsta vikt men vi hade ju ingen tävling idag. Niclas avslutade dagen riktigt snyggt genom att drilla upp en abborre på runt 700 gr på sin silvermyska med 0,10 mm lina. Så den enligt markägaren fisktomma sjön visade sig innehålla både det ena och andra. Igår fick ju Niclas även en gädda så minst 3 olika arter fanns det i sjön i varje fall och finns det abborre på 700 gr finns det säkert betydligt större.
Men vi hoppas naturligtvis på att isen skall lägga sig på något större sjöar men det ser dystert ut. Kung Bore verkar återigen ha lämnat Västra Sverige åt sitt öde. Visst jag är sugen på det mesta och öppen för alla förslag.  Storgäddorna väntar ju på mig ute på älven men de skall också få ha sina vilostunder och när almenackan säger att det skall vara vinter tycker jag att det så ock skall vara. Så Kung Bore nu får du för fasen ta och rycka upp dig lite och blåsa hit lite riktig vinter.
Vi börjar bildsvepet med dagens sista händelse. Niclas retunerar sin storabborre faktiskt hans nya personbästa och ett personbästa är alltid ett personbästa. Visst gömmer småtjärnar på överraskningar.
Diset låg tätt över nejden denna dag.
Vy över nästan hela den enorma sjön vi besökte idag men dimman blev till slut så tät så man nästan hade kunnat gå vilse här med.
Som alltid får man kontrollera isen noga över 8cm på de flesta ställen kändes dock helt säkert då isen var av fin kvalite´ trots nattens regnande. Men fortsätter mildvädret så som det är utlovat kanske detta var 2016 års sista pimpeltur.
Mormyska träning gav som väntat mest mört.
Jansson med en stekare.
Stillstudie på mig själv i dimman.
Personbästa på gång?
Ja men visst Grattis Niclas!

Hann även med att under helgen färdigställa Tony Alldens beställda tafskrokar. Hoppas du blir nöjd med dessa och de ger dig åtskiljliga firrar!

Ja det var allt jag hade att bjuda på denna gång. I dagsläget har jag ingen aning om vad det blir för fiske framöver om inte Kung Bore vill ge oss is. Så tills vi hörs nästa gång önskar jag Er alla EN RIKTIGT GOD JUL!
Sköt om Er därute så ses vi vid eller på något vatten framhöver!

Tillbaka i öppet vatten.

Ja säg den glädje som varar för evigt. Efter förra helgens pimpelpremiär har det bara varit rödgrader här i Västra Sverige och de fina isarna förvandlades snabbt näst intill obefintliga. Som obotlig pimpel nörd svider det i hjärtat och man blir inte ett dugg avundsjuk på Norra Sverige som glatt konstaterar att den myggfria säsongen har kommit för att stanna. Till och med Värmland har dragit igång tävlandet på hela 30 cm stenhård is. Dock väldigt segt fiske mer om detta kan Ni läsa på SFK Trekrokens hemsida.
För egen del blev det ju till att ställa in pimpelgrejerna igen. Dock inte längst in i skrubben för vi hoppas fortfarande på mirakel!
En annan form av pimpelgrejor plockades istället fram nämligen för lake. I lördags bar det i väg för en land pimpeltur efter lake. Jag, Sten R och Marcus R drog kosan norrut för att känna lite på laken var det tänkt. Ett enkelt men ack så frusterande fiske när de inte riktigt är sugna på att äta utan mest på att söka lekområden men några skulle väl gå att lura. Vi kör väldigt simpelt oftast är ju enklare desto bättre. Ett 7-9 fots spö med en pirk på 40-100 gr i linänden med en enkelkrok apterad till pirken med en fjäderring. OBS använd INTE en bit tafs under pirken som man oftast ser råd om att tackla då kommer du bara få massa felkrokade lakar! Agna helst med färsk fisk såsom nors, gers eller abborre. Fryst nors funkar också bra och var det vi fick använda oss av denna kväll då vi inte hade tillgång till färsk fisk. Färsk strömming eller makrill går också utmärkt. Tekniken är enkel man dunkar pirken hela tiden i botten och hoppas på det bästa.
Det bästa var dock inte tillräckligt för mig idag. Fick ett klockrent hugg efter 5 minuter som jag missade sedan hade jag ett!!!! misstänkt napp under hela kvällen medans Sten halade upp 4 stycken en halvmeter från mig.
Har tydligen blivit väldigt ringrostig på det här med lakepimpel. Sten däremot har ju redan tjuvtränat redan 2 gånger i december med riktigt bra resultat. Flera fina lakar har fått syna Stens nätmaskor.
Dock inga jättar idag men tillräckligt stora för att Marcus skulle sätta personbästa med sin enda för kvällen så han var supernöjd.
Jag var dock inte den enda som nollade denna kväll. 4 ytterligare lakepimplare fanns på plats samtliga blev utan så än så länge är Sten kungen av Lake i vårat gäng.
Men någon gång i framtiden kommer kanske till och med jag att pricka rätt och få känna på en bättre lake än mitt pers på 3725 gr som för övrigt Sten överträffade 2 gånger under kvällen. Så hur svårt kan det va?
Sten med kvällens nr 2. En fet hona på 3810 gr.
Marcus med sitt livs största lake 3390 gr.
Jag fick i alla fall agera håvmästare under kvällen och den uppgiften skötte jag med den äran. För lakarna verkade mest rädda för mina grejor igår då det slumpade sig så att 2 lakar nappade omgående då jag dragit upp mina grejor för att ta matpause. Så kan det gå...

I dag söndag blev det sovmorgon då vi inte var hemma förrän strax innan midnatt pga dimma på vägen hem. Man såg knappt vägen framför sig så det blev till att ta det lugnt.
Men jag vaknade upp till en total vindstilla dag. Vad skulle man hitta på. Jo det fick bli ett säkert kort då det gick så dåligt för mig igår så man får tillbaka självförtroendet lite.
Jag åkte och metade mört och mina vänner mörtarna svek mig inte idag heller till skillnad från oberäkliga lakar som inte är att lita på.
Men skall jag vara helt ärlig trodde jag inte mycket på fisk idag helle då jag inte hade haft ett pet i grejorna efter 1,5 h och det bara var ett par grader varmt i vattnet och dis och dimma drev in över vattenspegeln. Men så plötsligt rycker det till i toppen och nollan var spräckt och hela helgen räddad, ibland krävs det inte mycket.
Och efter jag tagit till det bästa knepet jag kan nämligen dricka kaffe började det nappa riktigt bra. Kunde summera 25 mörtar efter 4 h fiske helt OK med tanke på att det tog nästan 2h innan det kom igång. Även fin storlek så nu vet jag en gäddmetare som kommer bli glad. Den största mörten mätte 35 cm idag.
Ser dock ut som vi Väst Svenskar får vänta på säker is, röda grader förväntas dominera även nästa vecka så vi har allvarliga funderingar på att ha en feederkula på söndag. Intresseanmälan kommer gå ut på fejjan.
En hink med gäddbeten.
Fin storlek idag. Denna på 35 cm var dagens toppfisk inte alla vatten som håller mörtar i denna storlek.
Verkliga kontraster nu. Pimpel förra helgen mete nu igen och åker man norr om Vänern hittar man is på bortemot 30 cm på vissa sjöar.

Avslutar dagens inlägg med ett litet julklapps tips. Vi har egentligen slutat med att sälja flugbindningsmaterial på Fiskeshopen men vi kommer ha nybörjarsatser kvar. Vi har precis fått in A.Jensens fina flugbindarsatser. Man kan välja mellan universal och seatrout och antingen bara köpa satserna löst för 399 kr eller kombinera ihop med städ och verktyg. 2 varianter en standard för 549 kr och en avancerad för 649 kr. Det som skiljer är städet. Man kan även köpa städen + verktyg löst för 169 kr för standard och 299 kr för avancerad.
Om Ni köper någon av de kompletta satserna får Ni dessutom plocka material från vårt utgående flugbindningsmaterial för 200 kr helt utan extra kostnad. Välkomna in. Erbjudandet gäller bara köp på plats i butiken!
A jensen flugbindarsats med eller utan städ + verktyg.
Verktygs sats avancerad 299 kr!
Verktygs sats standard 169 kr!

Det var allt jag hade att bjuda på denna gång.

Sköt om Er så ses vi på vattnen. Kanske på is om Kung Bore kan vara lite snäll mot oss Väst svenskar för en gång skull!