Julfiske 2015

Julen tillhör väl en av de mest traditionsfyllda högtiderna vi har i detta land även om traditionerna skiljer sig en hel del från plats till plats och familj till familj. Vi brukar också hålla hårt på traditionerna vi gör samma sak år ut och år in. I vår familj har vi oftast börjat julafton med det årliga julpimplet på en närbelägen sjö där vi pimplar abborre några timmar sedan åker vi hem och förbereder julmiddagen för släkt och vänner. Givetvis helst med färskt stekt abborre på julbordet. Den traditionen har dock blivit allt sällsyntare de senaste åren pga avsaknande av is på våra breddgrader. Visst något åt förr i tiden har det väl fått ställas in men nu börjar det bli mer regel än undantag att isen uteblir över jul. Vad göra då? Jo man får införa nya traditioner. För min del har det blivit att försöka spinnfiska upp en öring innan middag men det har inte lyckats. Tur då att man gjort som alla TV kockar och redan förberett en öring till julbordet fick ju ett par i våras men i höst har de lyst med sin frånvaro. Fakta är att det bara fångats en liten Öring i Trollhättan under hösten och uppe i Vargön bara någon enstaka fast älven vimlar av Öring har de inte velat bita på våra förföriska beten. Nu tror jag Öringfisket får vila till mars månad för min del.
Efter att klarat av julaftons alla traditionsbundna förpliktelser så laddade jag om för fiske på Juldagen. Började med ett kort försök efter abborre från land i älven men det gav föga då älven återigen hade blivit lika brun som bruna bönorna man åt i går. Jag beslutade att sadla om till mitt kära feederspö och försöka hjälpa mina vänner att fylla deras betessumpar. Vad gör man inte för sina kompisar som beslutat att fly Sverige för varmare breddgrader över jul men gärna vill köra lite gäddmete när de kommer tillbaka. Sagt och gjort 15 minuter senare var jag på plats vid "Hamnbassängen" med feederspöt i högsta hugg. Vädret var dock av det något otrevligare slaget. 17m/s rakt emot. Kraftiga hagelskurar och regnskurar som avlöste varandra. Det piskade på i ansiktet så det sved men vad gör man inte för att hjälpa sina vänner med betesfisket. Det som inte dödar härdar tänkte jag och fiskade på som den sanna fisketoken jag är. Man hade nog blivit idiotförklarad av många att man fiskade denna dag men vädret kan man inte göra något åt så det är bara att köra på. Det ger bra träning inför tävlingar med skitväder då vet man att man kan härda ut. Till skillnad från de som bara fiskar i finväder och när regnet drar in över tävlingsarenan deppar de ihop och är slagna på förhand. Nä ut och fiska bara. Hur gick det då, jodå mörtarna var villiga i stormen fick väl ett 30 tal på 3 h fiske. Men vinden bara ökade och när jag nästan blåste omkull och mäskbaljan flög i väg ett 20 tal meter i en kastby gav t.o.m jag upp och packade ihop för dagen.
Den byiga vinden och det bruna vattnet gjorde att jag bytte från abborrefiske till mörtfiske en dag som denna.
Och mörtarna verkade inte bry sig att vattnet var brunt och vädret var bedrövligt utan de nappade villigt på mina maggotagnade krokar.
Så det fick bli tummen upp efter dagens pass.
Med ett helt gäng med rediga betesmörtar som resultat.

Till freds med detta var det bara hem och tagga om för en ny fisketur nästa dag. Efter lite koll på vädret beslutade jag och kompisen Pontus att äntligen ge "hans" sjö en chans. Vinden skulle ju avta så båtfiske skulle nog funka. Abborre var det tänkt det skulle bli.
Morgonen bjöd på ett underbart väder helt vindstilla det var andra bullar än i går. Nu skulle det fiskas.
Förhoppningarna hos Pontus var väl ändå inte på topp då denna sjö brukar vara mycket svårfiskad men det finns chans till riktigt stora borrar. Pontus trodde dock att det blir nog svårt att få något men vi kommer ut i varje fall och ser ut att få en trevlig dag och det är ju värt mycket bara det.
Inte helt oväntat fick vi inleda dagen med att ösa båten sedan ut på böljan blå. Drop shot riggades och även pirkar och annat abborregodis fick hänga med ut.
Redan efter en minuts fiske small det till på drop shot jiggen. Dock visade det sig vara en gädda men fisk i varje fall och dagen kändes redan räddad. Observera skadan på gäddan vid stjärten. Troligtvis har gäddan blivit hårt åtsatt av en annan gädda men den såg ut att må bra.
Ytterligare några minuter senare hakade nästa gädda på så det fick bli platsbyte.
Pontus i djup koncentration i spänd förväntan på hugg. Vi kämpade på och testade av branterna i hopp om att finna ett stim med huggvillig abborre. Fram på dagen hittade vi en liten liten fläck som gav en del napp och där visade det sig också en del betesfisk i ytan så här nötte vi på ett tag och till slut så...
Efter lite småpill så satt den där dock så felkrokad den kan bli men en abborre var det i varje fall. Nu blir man väl kallad djävla ryckfiskare igen men det får jag väl ta.
Pontus lyckades dock lura några småttingar. När ett abborreöga apterades på kroken.
Även jag fick till slut några rättkrokade. Balanspirk var dagens bete som levererade.
Även om dagens "best" togs på blå drop shot jigg så blått var färgen för dagen. Som Ni förstår uteblev de stora idag men vi hade en underbar dag på sjön.
Det behövdes för att ladda batterierna för det som komma skulle. I söndags skulle det ju bliva en ny tradition med metetävling i slutet på december. Men arrangören vek ner sig och ställde in då ett snöinferno skulle drabba Västsverige. Men med facit i hand hade det väl inte varit några större problem men arrangören tog det säkra före det osäkra. Men jag hade inga större betenkligheter på att inte fiska så det va bara att plocka fram feederspöt igen och sätta sig i ett minst sagt varierande väder. Snö, hagel duggregn avlöste varann men det var i varje fall näst intill vindstilla till skillnad mot i förrgår så jag mådde alldeles utmärkt och hade en riktigt trevlig metestund i snön. Är det någon som undrar så bestod mäsket idag av 2 delar mört supreme och en del snö! Något att tänka på så här års är att inte mäska för mycket. Det räcker dock med den minsta feedern som finns och dessutom då och då byta till bly så de inte får för mycket. Idag nappade det riktigt bra trots snö och kyla så det hade varit riktigt intresant att se vad tävlingen skulle gett.
Äntligen lite julstämning.
Fick en hybrid i dag som jag aldrig fått förut misstänker att det finns spår av både mört, björkna och braxen i denna. Den hade även fått de svarta prickar som vissa vitfiskar kan få vet dock inte varför. Peter Grahn gorde undersökningar på detta under 80 talet men jag har glömt vad den undersökningen gav. Är det nogon som vet varför vissa individer får dessa svarta prickar får Ni gärna höra av Er.
Nya beten till kompisarna blev det också. Så jag var helt nöjd med dagen. Nu får dock vintern komma på allvar så vi här i Västra Sverige också kan få beträda is om man nu skall tro väderleksgubbarna så verkar det ju kunna bli så.
God fortsättättning på Er alla fisketokar ute i vårt avlånga land från en av de största tokarna!

Ur led är tiden!

Julen närmar sig med stormsteg i varje fall enligt almenackan. Men tittar man ut så är det allt annat än jullikt i varje fall här i Västra Sverige. Ur led är tiden. I går var det värmerekord för december månad +11,8 gr stod mätaren på när jag begav mig ut för ett feederpass i det "vackra" vintervädret. Det enda som ger en viss känsla för att julen närmar sig är väl den vanliga hysterin bland väldigt många att handla julklappar i sista stund och så allt krims krams folk slänger upp i sina fönster såklart och alla julgranar och träd som skall kläs in i diverse glitter och ljus. Tur att man själv la ner sånt trams för 20 år sedan. Det kan väl vara fint att titta på och ge fin stämning och allt sånt men det är inget för mig. Jag fiskar i stället punkt slut. Så i helgen när återigen blåsten försvårade det tänkta båtfisket efter abborre så till den milda grad att vi återigen avstod fick jag plocka fram feederspöt. Det hade klagats på vissa håll under veckan att mörtstugorna förblev obesökta och frågorna hopade sig. Var är betesfisken? Jag åkte i väg till ett av älvens djupa bakvatten riggade en 40 gr liten feeder och grundade med 2 feederar sedan på med klassikern 2 röda maggot napp direkt. Sedan följde en 20 minuters lång napprusch där mörtarna avlöste varann. Fick även en som får anses som ganska stor för älven säkert runt halvkilot. Plötsligt vart det dock stendött. Hade jag fått ut för mycket mäsk trots liten feeder eller vad hände kanske hade en eller 2 gäddor svept förbi. Bytte ändå till ännu mindre feeder och mask som bete och efter en stund blev det både björkna mört och abborre igen. Så betesfisk var inga större problem att skaffa. Varför de inte får något i sina mörtstugor har jag ingen bra förklaring på. Visst det var inget kötta fiske idag. Fick väl 3-4 kg fisk på de 2,5 h jag fiskade men det är ju mer än vad alla mörtstugor i veckan producerat i hop. Så mitt tips till Er som inte får något i Era mörtstugor lär Er feederfiske. Gå gärna in på mina inlägg från i våras där går jag igenom feederfisket lite mer i detalj eller titta på Mårten Johanssons eminenta film Meta Mera Bottenmete.
En och annan stöddig mört behagade nappa i dag.
Även björknorna var sugna på mask/ maggot.
redo för ett feederpass.
De största mörtarna i dag nådde nästan specimenstorlek. Men i dag fick nästan alla friheten åter direkt men några fick strycka på foten och bli lake bete. För jag hade inte fått tillräckligt med dos av fiske denna helg än. Utan begav mig ner för ett par timmars lakemete framåt kvällen. Jag visste att några jag kände skulle vara nere för att pröva lyckan så det är ju alltid trevligt med lite samkväm och tjöta lite skit med andra fisketokar.
I kväll var dock lakarna på det lite kinkigare humöret. Det nappade väldigt bra som vanligt runt mörkrets inbrott och en timme framåt men i dag ville de inte riktigt ta ordentligt. Mest beroende på att de var väldigt små lakar framme och nosade på betena. Man vill ju sätta in mothugg så fort som möjligt för att inte få för djupa krokningar och i dag resulterade det i mest missade hugg. Jag lyckades till slut landa en liten men mina fiskevänner förblev dock utan trots mängder med hugg. Men så är fisket i dag ville de inte riktigt. Jag blev kvar en timme efter att mina kamrater lämnat platsen och jag lyckades lura upp ett par småttingar till. Men största huggen hade jag från en annan medfiskare som stod lite längra ned. Han envisades med att kasta sina tackel rakt ut eller snett uppströms mot oss så då kan Ni ju själva räkna ut vad som hände. När han var fast i mina grejor för tredje gången fick jag nog och sa till vänligt men bestämt. Du får också kasta nedströms när vi gör det så vi slipper fastna i varandra. Då packade han ihop och gick hem. Efter ytterligare en lake så var jag också nöjd för dagen och packade ihop i den allt mer tilltagande vinden och regnet. Skönt vinterväder som sagt och Ur led är tiden....
Trevligt samkväm i regnet i väntan på hugg åkte grillen fram.
Smålakarnas afton blev det men visst är de vackra skapelser!

I lördags höll jag mig faktiskt borta från spöna men det blev en liten spaning på vårens tänkta sarvställen vid Karlsberg. Det som slog mig mest var hur mycket vissa delar av älven håller på att växa igen. Ta en titt på denna bild.
Under mina fötter fångade jag min livs första sutare för ca 30 år sedan. Nu kan man gå där utan problem men att fiska just där blir nog väldigt svårt.
Och här är utsikten från den platsen. Några meter längre fram fick jag mitt pb på sarv för ca 20 år sedan nu kan man gå där nästan torrskodd. Snacka om att övergödningen har slagit till i denna vik eller beror det på annat? Jag är ingen biolog och långt ifrån expert på detta men kan bara konstatera att det är sorgligt. De gamla fina fiskeplatserna växer igen. Men jag hittade ett par intressanta luckor i den annars så kompakta växtligheten som skall prövas till våren.
Sorgligt att se är också hur de informations tavlor som kommunen har placerat ut längs älven behandlas av traktens ungdom eller vilka det nu är som inte har något bättre för sig än att vandalisera något som skall vara en trevnad och bra information om vårt djurliv runt älven.
Vi får väl hoppas att de senaste tavlorna som kommit upp får vara mer i fred. Den här är en ny favvo eftersom den talar om var man är så man vet det och inte tror man är någon annan stans!

Till sist vill jag påminna alla Juniorer i Sportfiskarna Trollhättan Vänersborg att jag har en tävling på deras facebook sida där Ni Juniorer i STV har chans att vinna fiskeset som jag lottar ut.
Gå in på STVs facebook sida och skriv in Ert namn och medlemsnummer i kommentatorsfältet så kan ni vinna något av fiskeseten ovan. Dragning blir den 23/12 kl 12.00. OBS! Gäller endast juniorer i Sportfiskarna Trollhättan Vänersborg.
Det var allt jag hade att bjuda på denna gång.
God Jul på Er alla fisketokat ute i vårt avlånga land!

Decemberfiske anno 2015

Det är lördag eftermiddag och något som kallas Lucia. Men för mig är det en ledig stund och chans till fiske. Två bottenmete tackel har precis placerats ut i strömkanten vid ett av älvens lakeställe och kölddimman kommer sakta krypande längs älvdalgången. Lakefiske står på programmet för äntligen blev det riktigt kanonväder med klart och kallt och näst intill vindstilla. Hade det inte varit för den analkande dimman hade det varit perfekt. Dimman är dock inte av det tätare slaget utan tillför istället lite mystik till det hela och gör det bara ännu mysigare att sitta här och invänta den magiska laketimmen. Den hetaste tiden brukar ju alltid vara från mörkrets inbrott och en timme framåt. På denna plats fiskar jag av ren nostalgi då de flesta i detta område någon gång under sin sportfiske uppväxt testat lake fiske på denna plats. Förväntar mig inga jättelakar på detta ställe men några hugg hade varit trevligt för att göra en underbar decemberkväll ännu mera perfekt.
Betena utplacerade den mystiska dimman kryper närmare blir det bu eller bä?

Så sänkte sig mörkret över älven och lika säkert som amen i kyrkan kom första hugget 5 minuter efter mörkrets inbrott. Lika brutalt som vanligt. Jag fiskar lake väldigt simpelt. Ett glidande tackel med sänken på 40-80 gr beroende på ström. Spöna ställer jag i spöhållare med ett par lysstavar apterade i toppen inga jävla ålbjällrer bara. Det ljudet är det värsta jag vet!. Laken i strömmande vatten är oftast allt annat än en försiktigt nappande fisk så det är helt onödigt med nappalarm eller andra förfinade nappindikatorer. Ryck i spötopp duger gott och snälla låt mig få slippa det skärande ljudet från ålbjällror. Var lite uppmärksamma bara så missar ni inga napp.
Kvällens första hugg blev t.o.m så brutalt så spöbutten lättade från backen. Snart låg första laken vid strandkanten med kroken fint i mungipan en bit på ca 1,5 kg = normalstorlek i älven. Annars är det ett problem med att de brukar svälja så in i norden hur snabb man än är med mothugget. En del tycker hair rig och cirkelkrok och sånt tjafs hjälper. Jag tycker man krånglar till det i onödan. En kroklossare brukar lösa problemet. Keep it simpel!
Sedan avlöste nappen varandra under den magiska laketimmen och nya mörtfileér fick betas på. Mört var dagens bete för det var det enda färska bete jag hade. De sista tänkta gäddbetena fick göra sitt jobb som lakebete i stället. Fiskade i knappt 3 h innan jag kände mig nöjd och packade i hop för kvällen. Kunde summera 6 landade lakar, 4 missade hugg och en tappad. Inga stora som väntat men 2 var i varje fall strax över 2 kg. Men en riktigt trevlig kvällstund och faktiskt mitt bästa resultat när dimma har varit på plats.
En skarv gjorde mig sällskap första timmen då vi tillsammans inväntade kvällens första napp.
Dagens bete fick bli mört. Vilken färsk fisk som helst duger. Bäst brukar nors och gers vara men man får ta det man har så länge det inte varit fryst utan dagsfärskt funkar det bra.
Första laken på väg in.
Följdes strax av fler. Här dagens minsta en äkta Lenin eller vad det nu var Joel döpte sin lilla lake han hade som gäddbete för några år sedan. Denna hade du nog önskat i din gäsddsump Joel?
Dagens största landas vid strandkanten.
Ännu en som behagat nappa på mörtfilén. En del tycker lake är en ful fisk? Var då någonstans undrar jag. En av de vackrastre skapelserna vi har i vår fiskefauna om Ni frågar mig. Med underbara olika täckningar.

I går söndag var det tänkt att bli en abborretur men lite yttre omständigheter som jag inte rådde över gjorde att det gick om intet. Det största bekymret just nu är väl avsaknande av is. Tänk så mycket enklare det blir att fiska borre nu om isen hade kommit. Men så är inte fallet utan det blir till att fiska från båt och har då regnet gjort så att man inte ens kommer ut till båten i ena sjön och den tillfälliga kylan lagt en hinna av is runt den andra båten. Ja då blir det svårt. Suget för pimpel bara växer men att åka tills man hittar is lockar ännu inte tillräckligt. Men kommer inte vintern till Västra Sverige snart lär det bli till att samla ihop pimpelgänget och dra norrut som redan flera av de mest inbitna pimplarna i vårat distrikt har gjort.
Efter frukost i går och lite titt på nya Norska uppvisnongar i skidspåren gjorde jag ett halvhjärtat försök till att lura upp en insjööring i strömmen men trots näst intill perfekta yttre förhållanden var jag även i dag oförmögen att lura en öring till hugg. Men frisk luft och lite sol fick jag i varje fall till mig och det är ju inte fy skam det heller.

Nä det är nog bara att vänja sig så här utan is och fiske i öppet vatten ser det ut fisket i Västra Sverige anno 2015.

Ha det gott fiskevänner så ses vi ute vid vattnen.
Öringen avstod att låta sig luras i dag med men frisk luft räcker långt det med ibland!