Landslagskval deltävling 3 och 4.

I helgen var det dags för ännu en landslagskvalhelg. Denna gick av stapel i Göta Kanal vid Töreboda för arrangörsskapet stod jag själv ihop med Charles Fasth och Per-Erik Gyllbrandt. Efter 5 avhopp var vi 25 st deltagare denna helg fördelat på 3 sektioner 8 på A, 9 på B och 8 på C. Vädergudarna var med oss även denna helg solsken om än något blåsigt men vinden kom i ryggen så det störde inte så mycket. Per-Erik fick hålla i lottning och protokollskrivning då han själv inte skulle deltaga. Han hade redan avstått kvalet i år pga jobb. Han skötte sin uppgift med den äran. Jag lottade sist i dag eftersom jag anmält mig sist till kvalet och övriga deltagare var så snälla att de lät kantplatsen A1 vara kvar till slutet. Väldigt tillfreds med den lottningen var det ett rent nöje att tackla upp. Som vanligt i kanalen tacklar jag väldigt lätt och klent. Huvudplatsen i dag fick bli 11 m t.p med 6 m t.p som alternativ. Ett rullspö för andra sidan åkte fram också där kan vi snabbt sammanfatta med att där blev det inte ett liv på hela helgen. 5 kit till 11m från 0,4 gr-0,8 gr flöte lina 0.08 mm och krokstorlekar mellan stl. 20-26 röd sensas feeling 3012 och 3532. 2 kit på korta platsen 0,5-0,4 gr 0,08 mm lina 24-26 krok. Mäsket denna helg var mitt standard i kanalen 500 gr Sensas Etang brun, 500 gr Sensas Etang svart inget leem. Endast levande jokers i mäsket som bete gjorde slut på ca 300 gr dag 1. Mäskade med 4 bollar med kopp på 11 m och 2 bollar med kopp på korta platsen. Började på 11 m 4 snabba småmörtar och en microborre direkt sedan dött. Resten av passet fick man variera mellan korta och långa platsen och ta till vara de få napp som bjöds. Fiskade precis på botten till ca 15 cm ovanför botten. Efter att två båtar gått förbi kom fisket igång för de flesta lite bättre. Min korta plats vaknade och sista halvtimmen var det helt ok drag. Landade på 1460 gr vilket räckte till sektions seger stax före Vince och Tono.
Efter ihop packning bar det iväg till vårt boende som Inge hade ordnat. Äppelgården strax utanför Mariestad. Ett gammalt hus från 1892 omgjort till pittoreskt hotel. En trevlig man med två väldigt snälla "vakthundar" mötte upp. Vi fick ett tips på bra matställe inne i Mariestad så dit begav vi oss för käk. Kingfisher var namnet på stället och visst maten var kanon jag tog en kycklingrätt och Inge festade loss på vildsvin. Eftersom Tvn inte funkade på hotellet blev det tidigt i säng. Vid 4 tiden på natten väcktes man av ett kraftigt regn och åskväder. Regnet öste ned och blixter och dunder varade i en timme ungefär. Sedan var det dags att gå upp för nya insatser. Åskvädret hade dragit bort och ersatts med strålande solsken så det verkade som om vi hade ännu en fin dag framför oss.
Min plats dag 1. A1, (Det är bara en myt att jag får kantplatser).
Challe under upptackling dag 1, B1 vilket ledde till säker etta.

Fångsten som gav sektions seger dag 1.

I går fick vi klara oss utan Per-Eriks hjälp men kors i taket det funkade ändå. I dag blev A8 över till mig. Där hade Anssi härjat dag 1 och kämpat till sig ca 400 gr. Så jag gick in med positiv inställning att fisken finns ju kvar till mig idag till skillnad mot Tono på platsen intill A9. Han drog sin egen peg från dag ett och ansåg sig chanslös redan innan tävlingen inte för att vara taskig men med den inställningen att det skulle bli sämre dag 2 kommer man inte långt. Alltid positivt tänkande och köra stenhårt på sin egen tro. Jag var ganska säker på att det skulle bli en viss andradagseffekt. Med det i tanken la jag i dubbelt i grunden mot igår. 8 bollar åkte ut på 11 m med hjälp av koppen och 3 på korta platsen. La i en handfull blodisar också i grunden förutom ca 300 gr jokers. Responsen var omedelbar idag. 11m fick åka in och ut med en liten mört i änden de första 20 min sedan kom det småbraxen på min plats. Fick ett bra race med småbraxen efter ca 30 min. Det håll i sig ca 40 min. Efter en timme och 15 min toppade jag upp platsen med lite mäsk med jokers och lät den vila. Fiskade på korta ett tag småmört där också. Sedan tillbaka på 11m fortsatt bra drag på framförallt mört. Fick i stort sett fisk hela tävlingen det hade blivit en massiv andra dags effekt i positiv bemärkelse. Jag landade på 5340 gr i dag vilket räckte till ännu en sektions seger endast 40 gr före Roger Bengtsson som satt på A2. Det bevisar bara att även när det är bra fiske är varje gram viktigt denna gång hade jag marginalen på min sida.
Man kan inte vara annat än nöjd efter en helg som denna. Fint väder om än lite blåsigt men det är man ju van med nu. Strålande kanalfiske med bästa tänkbara utgång för egen del svårt begära mer. Det skulle väl i så fall varit att få högsta vikten totalt men där var Andreas Sandberg omutlig från B1 drog han upp den imponerande fångsten av 11240 gr mestadels braxen.
Helgens resultat ledde fram till att jag tog över ledningen på landslagskvalet för komplett lista se metetorget.
Boendet var helt ok jag fick ett eget kryp in till höger.
Liten kvällstur till Vänerns strand som avslutning på lördagen.
Nytt bete på kroken i början av tävlingen röd pinkies och en två blodisar sedan när det trögar till sig lite 2-3 blodisar,
Andreas in action.
Stig ryckte upp sig dag 2 och tog en 3e plats på sektion B.
Stillstudie på Daniel Blom som hade dagens näst högsta vikt dryga 6 kg, 2a på sektion B
Etta igen på söndagen 5340 gr hälften braxen hälften mört.
Sandberg med dagens högsta vikt imponerande 11240 gr.

Sektion C dag 2
Sektion B dag 2
Sektion A dag 2
Sektion A dag 1
Sektion B dag 1
Sektion C dag 1.
Det var allt för denna gång nästa helg är det lag DM som gäller jag skall även försöka hinna med lite annat fiske får se vad det kan bli. Väl mött till nästa gång och sköt om Er fiskevänner.

Skara Karp Festival

I helgen som gick avverkades Skara karp festival inne på Skara Sommarland i deras dammar. Ni som inte var där missade något otroligt roligt fiske dessutom i ett kanonväder något vi inte varit bortskämda med i år. Solen öste ner på oss under helgen och karparna nappade bra.
Vi var 13 personer som kom till start och hälsades välkomna av arrangören Stefan Rämje som hade ordnat detta mycket bra med stugor till de tävlande och inte minst tillståndet att få vara på området. eftersom vi inte blev fler fick alla stora platser. Vi fördelade oss över hela dammsystemet. Jag drog peg 8 vid skeppet. Det har tidigare varit en kanonplats då en fontän funnits där och gett syre åt vattnet men den är borta nu så det är mer sterilt. Skall väl erkännas att jag inte var helt nöjd med denna peg då det finns betydligt fler roligare platser där det finns något naturligt att fiske mot såsom en ö eller liknande. Men jag hade i vaje fall piratskeppet att fiska emot. Men det skrämmer nog mer än det lockar för vem blir inte rädd för ett piratskepp! Jag tacklade upp 3 toppar på 11 m t.p, en plats mot skeppet en rakt ut och en åt höger. Ett matchmete ca 25 m ut och ett feeder på samma plats samt en feederplats mot en bro till höger. Mäskade med kopp 2-3 mäskbollar på varje plats samt lite diverse olika partikelbeten. Sköt ut med bellan 5 bollar på matchmetet och några på feederplatsen, Började fiska t.p mot skeppet gav inget, prövade rakt ut fick 2 små direkt sedan dött. Då stod Holsten med spänd elastic och bände in den första 2 kilosen. De är riktiga torpeder i Skara och ger sig inte i första taget. Holsten fick bra motion i dag. Han fick springa flera gånger som värsta laxfiskaren längs stranden för att stoppa några av sina karpar. En del gick inte att hindra det bara small i buskarna. Själv varierade jag mig mellan mina platser och fick några med jämna mellanrum. Man fick 2-3 st per plats sedan bytte man och koppade ut lite mäsk och partiklar efter att just den platsen dött. Sedan håll man på så alla 5 timmarna tävlingen pågick. Jag fick ingen supersnurr på mitt fiske men det är ändå superkul även om resultatet för mig idag blev en plats i botten. Det mest dramatiska skedde när jag drog på en av dammarnas gräskarpar, ( de räknas ej i tävlingen). Drillade den efter alla konstens regler men de satarna tröttnar ju aldrig så jag klev av konten och tog med mig min take a part håv gick ett par meter åt sidan och satte ut håven och lät fisken simma över den sedan var det bara att skopa upp den trodde jag. Då fick den panik och rusade rakt ut, håven lossnade och åkte med. Jag hoppade i med skor och allt och fick tag på håven då simmade gräskarpen ut för den hade lossnat från kroken samtidigt halkade jag och ramlade baklänges rakt på del 4 så den knäcktes. En liten ramsa senare och en ny del 4 på spöt så var det bara att köra igen tlläggas kan väl att gräskarpen låg runt 5 kg ca.
Jag vägde in 18180 gr idag vilket gav en 12e plats långt från täten. Det hade varit ett fantastiskt fiske. Stig Borlinger tog täten från plats 4 vilket han hade gnällt rätt mycket om att han fick den innan start. Nu var det annat ljud i skällan. Stig hade 40610 gr knappt bakom låg Patrik Lindberg på peggen brevid med 40080 gr snacka om jämt i toppen. Vi gick på vikt över 2 dgr så alla hade ju fortfarande chansen även om den var mikroskopisk liten för mig. Men målet var ju klart att förbättra sig till dag 2.
På kvällen hade vi trevlig samkväv vid stugorna med grillning och gott tjöt bland deltagarna fast Holst la sig redan kvart i nio spriten var ju ändå slut!
Så här var de 13 platserna fördelade runt dammarna, alla dammar sitter ihop så fisken kan simma fritt emellan.

Två glada lirare som låg 1a och 2a efter dag 1
Min kompis Daniel som var med för att se och lära kämpade på med sitt feederpö.
Min utsikt från platsen. Det skrämmande piratskeppet.
Hossa under upptacklingen i högform som vanligt.
En av karparna säkert i håven.
Ännu en vacker karp.
En fin fjällis.
Mattias Litzell med sin första dag fångst på 33300 gr.
Broder Henrik med lite mindre 22540 gr.
Info skylt så vi vet vad vi fiskar efter.
Tung kasse från dag 1.
Stig med bestämd blick på Gyllbrant för han sa att nu funkar inte kameran så det blir inga bilder på dina fiskar.
Något gladare Stig när han insåg att det var ett skämt.
Patrik var otroligt nöjd aldrig hade han dragit så här mycket karp och då måste man vara snäll emot dem och klappa karpen så att han nappar i morgon igen.
Jag fick lite också.
Dag 2 inleddes med sedvanlig lottning jag fick dra först och lyckades med det osannolika att dra min egen peg från igår nr 8. Enda fördelen med det är väl att man vet var man hade mäskat dag 1. Ändrade lite taktik i dag och mäskade betydligt mer med pellets och andra partiklar och mindre mäsk endast i grunden la jag i 2 bollar på varje plats. Tog bort ett par platser och gorde en ny "margin" plats åt höger bort från det skrämmande skeppet, det var ett lyckokast där lyckades jag ta mina "större" karpar för dagen. I övrigt toknappade det småkarp på alla platser så det gick betydligt bättre idag. Otroligt kul fiske för alla och skulle det visa sig fantastiskt jämt. Jag vägde in 34560 gr för en tredjeplats idag. Stig höll undan knappt före Kent Kant Adell som gjorde en grym andra drag. Med helgens högsta vikt 41060 gr. På slutet kom det helt plötsligt i gång lite större karp för Adell faktiskt även för mig och Sten hade race på större fisk på slutet så hårt att en topp gick av. Med större menar jag 1-2,5 kg. Sammanfattningsvis kan man konstatera att alla hade superkul och vi laddar redan för nästa år. Tävlingen kommer med största säkerhet bli av igen en ny inbjudan kommer komma ut i god tid innan nästa gång.
Slutresultat Skara Karp Festival
12. Jan Svensson          22590 + 19220 gr = 41810 gr
13. Daniel Andersson    8700 gr + 14210 gr = 22910 gr
Grillning på kvällen.
Blir det färdigt snart undrar Hossa.
Till slut fick Adell bra fart på SWEAs grill.
Det fanns karp i mini dammen bakom stugan också i miniformat.
Stugan måste ju också städas. Du missade en fläck där Janne!

Slutligen ännu en karp i håven.

Otroligt bra väder otroligt bra fiske. Nästa helg blir det nog tuffare att få bra vikt. Landslagskval i Göta Kanal.
Vi ses där och hoppas Ni inte missar nästa års Karpfestival.

Lag-SM Internationellt mete 2015

Här följer mina tankar och reflektioner kring årets Lag-SM. Hade tagit ledigt hela fredagen för att hinna få ihop allt innan avresan. I år bestod vårt lag FK TOPP av Jonas Jansson, Stig Borlinger, Inge Rickardsson och mig själv. Vi hade väl förberett oss så gott vi kunnat för kanalfiske och var taggade till tusen. Jansson och Stig anlände till mig mitt på fredagen för vi tänkte ta allas utrustning i Inges skåpbil. Efter att Inge målat klart kom jag och Inge iväg strax innan 18.00. Jansson och Stig hade åkt i förväg för att hämta upp våra beten hos Jocke.
Väl framme på Hotell Stångån mötte vi upp Jonas och Stig och tog oss en promedan i staden Linköping. Till slut hamnade vi på en pizzeria där vi laddade upp med lite käk.
Efter det tog vi väl hand om våra beten så de skulle vara i toppform inför morgondagen.
Pizzerna var alla överens om att de var bland de godaste vi ätigt.

Så nu hade vi gjort allt vi kunnat för att skaffa oss ett bra utgångsläge.

Väl framme på startplatsen lördag morgon var det bara att rulla ut våra kärror och sedan dra lotten. Vi fick peg 5. I lagsammanhang är man 4 personer i varje lag fördelat på 4 sektioner. En från varje lag från varje klubb per sektion sedan räknar man placeringspoäng. Blir man etta får man en poäng och så vidare lägst poäng vinner.
Inge på A, Jonas S på B, Jonas J på C och Stig på D längst bort. Vi satsade på kort och långt t.p och matchmete löja var även med i bilden för oss utom Inge han hade inte ens löjspöna med sig.
Fisket utvecklade sig lite som väntagt det vill säga ganska segt och tekniskt krävande. För visst fanns det fisk att fiska efter även om de var väldigt små och få. Det skulle snart visa sig att varje gram var viktigt. Trots att vi gjorde det mesta rätt, (kändes det som i varje fall) gav det inte särskilt mycket fisk i keepnetet. Vi satt lite off i dag på sektionerna det verkade som på nästan alla sträckor var förekomsten av fisk något bättre på andra delar av sektionen. Vid invägning skulle det visa sig att Inge lyckats helt Ok med sitt matchmete på andra sidan vilket gav en 5e plats. Själv slog jag mina grannar klart men det hjälpte föga då det var klart bättre fiske i slutet av sektionen så jag inkasserade en 14e plats av 22. Vi skulle varit 25 lag men 3 hoppade av var av ett hoppade av utan att meddela arrangören vilket gav lite problem för dem på morgonen i form av ompeggning mm. Lite dåligt av det laget kan tyckas. Nog om detta. Jonas J hade kämpat på och också slagit sina grannar likaså Stig men även här var det bättre med fisk i slutet av sektionerna så det blev en 13e resp 11e plats. Vilket gav 43 p för oss dag ett men ändå en 8e plats totalt då många lag hade rejäla dumpningar. Vi hade en viss chans på bronset inför dag 2 så vi var inte allt för nedstämda. (humöret är alltid på TOPP.) Det var bara att ladda om och se efter sina beten mm inför dag 2. Constellation lag 1 ledde efter första dagen inte helt oväntat. De är idel grabbar som behärskar de flesta typer av fiske och kanske särskilt denna kanalsträcka.
Genomgång innan start på lördagen.
Andreas och Anssi höll i trådarna.
Upptackling inför dag 1
Snart dags för start.
Som sagt var stora var de inte firrarna. Abborre, gers mini mini braxen och mini mörtar var det som dominerade. En del fick igång lite löja från och till.
Efter att Juno passerat blev det lite mer fart på fisket bla kom löjorna igång men då var det bara 15 min kvar av tävlingen.

På lördagskvällen blev det stor grilltallrik med diverse köttbitar som middag vilket satt som en smäck.
Taggade till tusen för att göra en bättre andra dag anlände vi till startplatsen med alla våra metekärror redan riggade och klara då allt fick plats bak i Inges bil.
Fan det blir aldrig fullt inte ens med 4 kompletta utrustningar redan riggade och klara på sina kärror.
I dag drog vi plats 13 vilket skulle visa sig att det var ett otursnummer. För man kan inte vinna med otur som Inge sa. Fisket var allt annat än bra man fick kämpa på och göra det bästa av situationen. Men det fanns inte mycket fisk att fiska efter. En av favoriterna Splash satt vi grannar med. Jag satt intill Tono och han var nog lika frustrerad som jag att det var så lite fisk att jobba på. Men det är ju en lagtävling så man får försöka kämpa in varje gram som Daniel Blom sa efteråt vad ska man göra då han nästan bara fick gers som väl snittade 3 gr styck eller något. 2 pers på min sektion fick resultatet 6 gers för de var så små att de inte gav utslag på vågen. Men vissa lag lyckas ju alltid bra så det är svårt att skylla på platserna men viss betydelse har det ju vilka platser man får dag 2 beroende på vad den gjort som satt där dag 1 ( eller inte gjort). För att göra historien något kortare så rasade vi 4 platser till en slutlig 12e plats. I dag blev Inge 11a, jag 13e, Jonas J 19e och Stig 11 idag. Allingsås, (Anglingsås) fick våra platser från dag ett vilket de förvaltade väl och gjorde sin bästa laginsats någonsin en fin 7e plats grattis ASFF. Men största gratulationerna går till Constelation lag 1, Fredrik Andersson, Håkan Svedlund, Tom Östlund och Thomas Söderlund som höll för trycket och tog ännu en stabil lag SM triumph. Tvåa blev skånes glada gossar Balans lag 1 och 3a alltid lika säkra BSMK.
Stort tack till arrangörerna Slash och Svea för ett väl genomfört arregemang.
Vi i FK TOPP kommer tillbaka nästa år taggade till tusen och revanschsugna.
Genom gång och lottning dag 2.
Stormen laddar med snus innan start.
Kristian med macka alla har vi våra olika uppladdningsmetoder.
Lite invägningsvilder.
Årets Svenska mästare Constelation lag 1. Idel rutinerade metare.
Hela prispallen inklusive det enda juniorlaget som kom till start.
Vad skall vi göra för att få fler juniorer till sporten. Det finns många som vill tävla men vi är alldeles för dåliga att ta hand om våra juniorer det finns för få eldstjälar ute i vårt land men de som finns gör ett fantastiskt jobb i det tysta. Vi måste bli bättre på att synas och höras.

Gladast utanför pallen var nog ASFF med sin 7e plats de slog ju oss!

Hemresan gick i varje fall bra fast vi borde kanske gjort renr rutan.

Det var lite om hur det kan gå till på ett lag SM svårt få med alla tankar här som snurrar i huvudet efter en helgs tävling men det blev en liten berättelse i varje fall. Vi tar nya tag och laddar för Skara karpfestival till helgen. Väl mött där och skitfiske på Er alla!
mvh Jonas Stridh en något trött metare just nu.