LAG SM Internationellt mete 2023

Var ju ett tag sedan jag plitade ned något här på bloggen men nu var det åter dags för en historia.
I helgen som gick avverkade vi årets höjdpunkt för mig tävlingsmässigt nämligen LAG SM i mete.
Har alltid tyckt att lagtävlingar med egna klubben är något visst och det klart roligaste inom tävlingsfisket. Man jobbar gemensamt emot ett mål. Som så klart alltid är att försöka ta guld.
I Sverige har vi dock 2 lag som de senaste åren turats om att lägga beslag på guldet nämligen Splash Göteborg och Constellation Stockholm.
Kunde något annat lag rubba dessa giganter detta år? Ja vi skulle göra ett allvarligt försök i alla fall.
Så förberedelserna inför detta SM har pågått i minst 3 veckor. Vi började med att resa till Karlstad öppna 9-10/9 för att känna på SM vattnet som i år alltså var Klarälven vid Örsholmen i Karlstad.
Ett vatten som få av oss besökt och inte använts i större tävlingssammanhang på herrans massa år.
Själv har jag endast fiskat en enda gång i denna trakt och det var på en GP tävling i början av 90 talet.

Men just på Karlstad öppna skulle jag inte fiska heller utan bara gå bakom och spana. Vi hade 2 metare på plats nämligen Sten o Jansson och då beslöt jag att jag gjorde mer nytta genom att titta på. Helt övertygad om att jag skulle lära mig mer om vattnet genom att titta på än att fiska själv.

Fast utan spö kunde jag ju inte helt vara en hel helg så hade med mig ett jiggspö och fiskade lite spinnfiske innan start både lördag o söndag vilket förutom en god känsla för hur botten var så gav det några gäddor.

De övriga gjorde upp om titeln i Karlstad öppna och efter 2 intensiva dagar stod Tomas Söderlund Constellationsom segrare strax före Andreas Sandberg och Henrik Bengtsson båda från Splash. Så nog verkade det som Sveriges toppklubbar inte skulle göra bort sig på detta SM som nu var 14 dagar bort.

Har ju minst sagt regnat lite denna sommar så vattnet sköv på rätt bra i Klarälven så deltagarna fick känna på att fiska i rejält strömmande vatten och än mer skulle det bli till SM.
Under Karlstad öppna var det mest löja, mört och stäm i fångsterna på allt från långspö till feeder via take a part med plattflöte. Det fiskades med allt från 3-30 gr beroende på hur man ville presentera sitt bete och på feeder krävdes åtminstone 60 gr feedrar för att hålla botten.

Tyckte jag lärde mig en hel del under denna helg men kände jag ändå ville blöta lite krok i vattnet innan SM så jag o Sten beslutade att utnyttja sista träningsdagen helgen innan SM.
Så det blev en ny tripp upp till Karlstad den 17/9.

Vi hade bestämt att jag skulle sitta på A sektionen då det enligt ryktet eventuellt skulle bli löja som gällde där och Sten skulle köra på B där det troligtvis blev mer blandfiske så under denna träningsdag satte vi oss på var sin sekton. Platserna var redan utmärkta så jag tog mig an A8 och Sten B3. Vi hade ett riktigt bra och givande pass och många pusselbitar föll på plats hur vi skulle attackera detta vatten.

Nu öste dock regnet ned i Klarälvens tillrinningsområde under den kommande veckan så vattenflödet ökade för varje dag som gick men vi trodde ändå hårt på våran taktik, bära eller brista.

Så vi var rejält taggade när vi åter för 3e helgen i rad styrde kosan mot sola i Karlstad.
Solen förmörkades något precis innan vi nåde campingen där vi skulle bo då vi blev stoppade av farbror blå. Vilket kostade oss 3500 kr på grund av trasigt baklyse och hör och häpna "ej säkrad last". Ja ja bara betala och se glad ut det var inte läge för diskussion då dessa poliser verkade ha bestämt sig att någon skall vi sätta dit innan vårt pass tar slut.

Men det blev till en historia att berätta för våra övriga lagkamrater Jonas Jansson och Carl Nolkranz som redan installerat sig i vår stuga på Bomsta camping. Det sista av taktiken finslipades innan det var dags att nanna kudde.
Som vanligt vid SM fick man gå upp okristligt tidigt och sleva i sig lite frukost innan det var full fart till startområdet för beteshämtning, mäskblandning och lite sedvanligt mingel med övriga deltagare.

Som befarat hade strömmen ökat markant sen förra helgen men inget som avskräckte mig som är van att meta i rejäl ström och ju mer ström desto mer skulle det gynna oss åtminstone till 2/4 av laget.

Men att det skulle bli tufft och svåra förhållanden pga strömmen kunde vi alla enas om fast lika för alla. Jämt skulle det med största sannolikt bli så det gällde att ta tillvara på de napp som erbjöds och fiska efter fisken som fanns.

Löja, mört och stäm blev de firrar vi riktade in oss på med framförallt långspö på 5-6 m med vanliga flöten på 3-6 gr och därtill take a part på 9 m med större prylar för att hålla emot mer. Men även här ett något mindre för helt fridrivande (8-10 gr runt flöte). Fast även plattflöten på 20-40 gr åkte upp och även ett s.k polefeeder för helt stilla fiske efter eventuellt någon bonusbraxen/ id. (polefeeder = man har ett bottenmete tackel på take a partet eller långspöt).
Sen något feederspö som back up 15-18 m ut. Och att börja med medans grundmäskningen på de andra platserna fick tid att verka lite. Andra sidan valde vi bort helt och hållet pga strömmen kändes mest som slöseri med tid.

Vi lottade till oss plats 2 under dag 1 vilket vi var nöjda med. Vilket innebär att vi satt på A2, B2, C2 och D2. Sten var vår lottdragare då han haft rätta knycken med lotterna detta år och när han gick fram för att dra drog han först plats 13 vilket var riktigt bra gjort då vi bara var 12 lag.. Var väl enda lilla missödet av arrangörerna denna helg att det hade åkt i lite extra nummer i lottpåsen men det ordnade upp sig och resten av arrangemanget flöt på helt klanderfritt.

10 minuter innan start startade det sedvanliga bombardemanget då grundmäskningen drog igång.
Rejält tunga mäskbollar placerades på väl valda platser och fisket kunde ta sin början. Vi hade en blandning bestående av 40% mäsk och 60 % leem. I detta lades lite död maggot, lite klippt mask samt hampa och en handfull jokers. Inte allt för hård grundmäskning utan vår taktik var att mäska regelbundet under fiskets gång. I strömmande vatten vid fiske efter småfisk anser i varje fall jag att man inte kan sitta passiv och vänta på fisk utan ligga på ordentligt med regelbundnen mäskning. Ofta men lite är min melodi oavsett om det nappar eller inte. Tror man på det och jobbar på brukar fisken komma förr eller senare.

Startade med feeder som vi sagt mina grannar Niklas och Anssi valde starta på långt take a part men fisken verkade komma senare än förr för inget hände för något den första kvarten.

Efter en halvtimme utan napp för någon gjorde jag mitt första utlägg på 9,5 m take a part med 20 gr plattflöte. Napp direkt och nollan var spräckt med en stäm. 5 minuter senare kom en mört och med dessa hade jag tagit ledning på sektionen så det var minst sagt en trög start. Kan redan nu avslöja att dessa 2 firrar blev de enda som inte lyssnar till namnet löja som jag lyckades lura denna helg.

Timme 2 var om möjligt ännu segare ingen fick något förutom någon enstaka strö löja. Fast jag fortsatte envetet mäska på 5 metaren någon gång vaknar de.....Då vi tränat och på Karlstad öppna kom löjan igång som på en given signal på e.m och så även denna gång. En regnskur skymde plötsligt solen i Karlstad och vips var löjan huggvillig. Nu återstod 1,5 h av tävlingen och efter ca 30 löjör på take a partet gav jag 5 metaren chansen för första gången vilket resulterade i löja direkt. Släppte sedan inte 5 metaren något mer denna dag men bytte från 3 gr flöte till 4 gr det sista eftersom strömmen ökade något. Ca 150 löjor senare blåstes tävlingen av och jag kunde väga in drygt 3,7 kg vilkert gav en överlägsen sektions seger. Löjan fiskades enbart vid botten.

Tydligen var man inte så ringrostig som jag trodde kunde visst meta ännu. Kan inte vara annat än nöjd med min insats dag 1 och även Sten tog en sektionsseger på ett liknade fiske dock med lite mer mört i fångsten. Jansson lyckades knipa en 5e plats så det såg riktigt bra ut. Tyvärr hade vår taktik inte riktigt funkat på C sektionen där Carl satt så han inkasserade tyvärr den mindre smickrande sistaplatsen. Men det var oerört segt fiske på C där en mört hit eller dit kunde kastat om resultatlistan totalt. Med våra 19 poäng la vi oss som 3a dag 1. Constellation tog ledningen strax före Trekroken lag 1. Splash låg och skuggade på en 4e plats. Så det var de förväntande lagen i topp. Så ännu ett bevis på att internationellt mete det handlar oerhört lite om tur utan förberedelser och bra genomförda taktiker är A och O.

Segerfångsten på A-sektionen fick undertecknad äran att visa upp.

Niklas Strengelsrud belade andra platsen från A1. Va en norrman på SM tänker Ni ?!?. Ja Trekroken lag 1 bestod i år i stort av Norges landslag i mete. De har fått gå med i Svensk klubb för att kunna utöva tävlingsmete. Har nämligen blivit totalt förbjudet att hålla fisk i keepnet i Norge. Så det går ej längre att bedriva tävlingsmete i Norge. Man måste slå ihjäl fisken direkt eller släppa den åter omedelbart och då går ju Internationellt mete bort där man har fisken i keepnet och väger levande för att sen släppa tillbaka. Detta är naturligvis helt uppåt väggarna galet. Går alltså alldeles utmärkt att hålla tusentals laxar instängda i en trång bur i Norge vid laxodlingar men att ha lite fisk i ett keepnet någon timme innan de släpps åter är totalt förbjudet!!!!

Men Ni är hjärtligt välkomna att deltaga här i Sverige.

Efter lite samkväm och middag på campingens restaurang var det åter dags för sängen. Men får nog säga att det var sista gången vi åt på Bomsta campings restaurang. I alla fall när trubadurer skrålar i ett hörn ingenting för mig då man vill ha matro dessutom var väl maten ingen höjdare mest bara dyr. Jansson tyckte hamburgaren smakade utmärkt och jag höll med vid tillfället för orkade inte säga vad jag egentligen tyckte, torr burgare, för lite dressing/ grönsaker mm på, bränt bröd i kanterna och urusla pommes var mitt ärliga omdömme så här i efterhand. 1 av 5 löjor i betyg till detta ställe!

Och som ofta som krydda på moset blev det inte mycket till sömn för mig i en stuga då det blev alldeles för varmt för min smak men någon timme slumrade man väl till.

Fast allt detta var bortglömt då man fått i sig lite frukost och stugan var städad och nyckel återlämnad och kosan styrdes återigen mot Klarälven för en sista batalj nu skulle allt avgöras.

I dag verkade det även som om sola i Karlstad skulle lysa på oss hela dagen. Nåja vi på A sektionen satt ju inne i en skog så här lyste solen för det mesta med sin frånvaro. Undrar även var alla myggor var som Jansson och Calle hade ringt och varnat om då de kom upp under fredagen????

Arrangörerna var på hugget och snart var lottningen i gång. I dag drog vi dubbel etta alltså plats 11. Jansson jublade i högan sky för nu skulle det dras luns då han hämnade näst kant ner mot juniorerna där det bevisligen simmade större fisk. Och nog drog Jansson luns alltid han glömde bara en viktig sak mer om det senare......

I dag blev det till att bosätta sig i vattnet då man fick en plats med jordskredsrisk alá E6an vid Stenungsund.
Var väl inte den lättaste platsen att meta på då det även låg ett stort sjunket träd strax nedströms vilket gjorde att man inte kunde drifta på hela platsen utan det blev snabba korta drifter snett uppströms som kom att gälla.

Vi hade väl inte ändrat speciellt mycket inför dag 2 förutom att vi försökte på lite större fisk på B;C;D med polefeeder som första val i den allt mer tilltagande strömmen. Jag på A var dock helt inställd på att få tampas med de små silvriga igen.
Började dock idag igen med feeder i hopp om en bonus men icke en rörelse första 20 minuterna och då startade Niklas dra löja på take a part. Ja vi fick normännen som grannar denna dag med....

Så efter ett par snabba drifter med 9 m t.p bara för att konstatera att där stod de inte försökte jag upprepa gårdagens succé med 5 metaren men på denna plats blev det för långt in var massa skit på botten där och knappt någon löja i sikte. Så jag fick en urusel start jämfört med Niklas.

Men efter lite svordomar och omtacklingar fann jag till slut hur denna plats skulle tacklas och jag började få lite snurr på löjfisket med 6 metaren med ett 4 gr flöte. Fast idag fick jag inte upp snittet på löjorna utan de var alldeles för små och ibland omöjliga att kroka så kände trots jag började dra mer fisk än Niklas att jag bara halkade efter.

Hörde också att de i början på sektionen fick precis som igår lite större löjor och även en o annan bättre fisk som bonus. Så det var mer än en gång jag funderade på att lägga lite tid på större fisk men vågade inte då jag var rädd att tappa löjfisket och rasa i listan om jag inte fick någon stor fisk. Alltid dessa beslut men tror jag ändå valde rätt som beslöt att kämpa med löjan till det bittra slutet Och jag tackar mina Värmländska vänner som coachade längs strandkanten och kom med informationen att det troligen inte gick så illa med mitt löjfiske som jag trodde så jag låg på.

Niklas fick sin revanch på mig idag då hans snitt idag var enormt mycket större än mig även igår hade av någon anledning löjorna varit mindre på plats 11 och 12 än övriga platser. Men min insats räckte ändå till en godkänd 5e plats så ingen katastrof för laget. Sten fick ingen snurr på de små idag men drog då istället braxen på vår resevplan för en 3e plats. Började lukta medalj det här. jansson skulle ju dra luns.......och som jag sa tidigare nog gjorde  han det alltid. Men han glömde en viktig detalj de skall upp i håven och läggas i keepnetet inte släppas tillbaka innan håvning. Vi är inte i Norge. Nä tyvärr så tappade Jansson 7 stora fiskar bland annat en id på ca 2,5 kg. En solklar seger gled honom ur näven och tillika vårt brons eller ännu bättre blev till sand och vi slutade på en neslig 4e plats.

Splash gjorde som väntat en grym andradag trots de nästan funderade på att åka hem då de drog samma plats som under lördagen både Anssi och Shaun hade ju haft riktigt svår botten på sina platser med 20-25 förlorade krokar i botten som resultat under söndagen. Men med lite bättre lodning av sina platser dag 2 fann de bättre botten att fiska på och kunde istället vända det till deras fördel. Splash var återigen snubblande nära att lägga beslag på guldet men denna gång höll Constellations rutinerade grabbar undan.Trekrokens norska gutter knep bronset framför näsan på oss.

Får ändå säga att vi trots allt är nöjda med vår insats och att det lönar sig att träna och förbereda sig väl ändå visar sig i form av bra resultat. Nu blir det till att tagga om till nästa år i Söderhamn och förbereda sig ännu mer om vi då åter skall försöka ge Constellation och  Splash en match igen. Hörde också att FK ELIT kommer göra comeback fast med endast 1/4 av det gamla laget kvar. Men 3 andra mycket duktiga metare har anslutit till rutinerade Arne Helmersson så de lär bli livsfarliga på i stort sett hemmaplan nästa år.

Mycket roligt att se 5 juniorlag till start detta år. BSMKs redan rutinerade juniorer drog längsta stået. Väl kämpat ALLA juniorer i brutalt svåra förhållanden. Ni fiskade mycket bra och är Sveriges framtid. Hoppas vi åter kan få ett juniorlag som åker på VM!!

FK TOPP gratulerar de 3 lagen som slog oss i år. Constelation 1a, Splash 2a, Trekroken lag 1 3a.

Kan vara en bild av text där det står ”Plac Lag Constellation Stockholm Lördag A B 1473 Trekroken 2140 2760 Söndag Vikt Poäng 8300 4741 Trekroken 3013 2675 Höglandsfiskarna 8384 19 Totalt Vikt Poang Vikt T.P:g 10509 20 18809 13589 18330 7350 15064 7109 15493 3997 Taby Pimpelfiskare 12 SFK Ălvkroken Dalarna 3874 2478 13916 617 5346 2432 3681 39 33 9220 8885 5815 7152 6914 3233 43 76”
Resultat senior

Kan vara en bild av måttstock och text där det står ”Plac Lag BSMK Junior Lördag A Forshaga Vikt 2720 3730 6595 2035 A B Älvdalen ldaen2 SFK TrekrokenJ 3 955 Vikt Söndag Poäng A 9315 5765 3395 4595 2550 2440 4 4 7 1905 1755 615 3670 1220 1400 5 925 1330 2330 3660 2015 2990 660 8 Totalt Poäng Vikt T.P:g 12975 7 7780 12 6385 7190 4390 7 8 1800 795 985 13 855 6 6 7 2595 1840 13 15”
Resultat junior.

Ja jag vill avsluta med att tacka alla inblandade för en fantastisk fin SM helg. Hoppas vi ses nästa år.

Simma lugnt och sköt om er därute så kanske vi ses vid ett vatten nära dig!