Påskens fiske del 1 Mete.

På årets längsta fredag drog Robert och jag iväg på färnafiske. För min del var det årets första metetur medans Robert varit ute o testat färna redan vid ett flertal tillfällen.
Men förhållandena har tidigare varit urusla med högt vattenflöde och lergrått vatten trots det har det kommit upp ett gäng.
Så när vi fick se att vattnet sjunkt undan en hel del och klarnat något ökade ju förhoppningarna om lite ryck i spöna. Väderspåarna hade utlovat regn i stort sett hela dagen men vi möttes av lätta moln där solen lyste igenom på sina ställen så det luktade färna lång väg.
 
Vi tog våra spön och började vandra längs den leriga stranden. Det gällde hålla tungan rätt i mun för lera är halare än den blankaste is men vi höll oss på benen och nådde snart våra första spot. Där vi normalt sett brukar börja var det ännu lite väl mycket tryck på vattnet trots det sjunkt.
 
Så vi fick vandra lite längre än det var tänkt men snart var vi igång. Jag valde en djup hölja som första försök medans Robert gick lite till och började i en krök med rejält bakvatten.
 
Vi fiskar lite olika jag o Robert. Jag kör gärna med en liten feeder med mäsk i så här i början av säsongen medans Robert fiskar med väldigt lätt sänke och kastar ut enstaka mäskbollar med bröd på utvalda ställen som han sedan fiskar av. Gemensamt är att vi kör max 30-40 minuter på varje ställe med 5-10 minuters utlägg och sen vandrar vi vidare om inget händer. Bröd, ostpasta och burkskinka är det vi betar med.
 
På mitt första ställe brukar man normalt sett sitta på ett litet berg ute i vattnet men idag hade man behövt dykardräkt för att äntra det berget som skall finnas där under vattenmassorna. Men det var fiskbart i alla fall.
 
Blandade till lite Mondial Quick feeder som mäsket heter som jag hade med idag (spelar ingen större roll vad man har). Men nog var det quick feeder alltid för hann bara få ut min brödbit på min 4ans wide gape krok innan tippen indikerade fisk och dagens första färna satt...Nä det visade sig vara en björkna. Men i de nästa 3 följande utläggen small det på färnor nästan lika fort men bara mindre upp till max 1,4 kg. Men alltid roligt med årets första.
Alltid något visst med årets första metefiskar då är det vår på riktigt.
 
Efter första nappruschen ebbade stället ut och jag vandrade vidare så hade också Robert gjort och försvunnit utom synhåll.
 
Fanns lite nya "biflöden" som grävt tunnlar i den kvarvarande snön i slänterna.
 
Nästa ställe gav ytterligare 3 snabba mindre färnor innan jag sökte mig ytterligare mer nedströms men då mötte jag Robert som redan var på väg tillbaka. Han hade fått 2 mindre men vi kämpade på. 
 
Jag gjorde lite försök längre ned men utan resultat så snart sammanstrålade vi i den översta höljan för lite fika och taktiksnack hur vi skulle lägga upp resten av dagen. Medans vi gjorde detta passade Robert på att dra en till.
 
Men efter lite mat i magen beslutade vi att åka til en annan närliggande å för att köra eftermiddagen där. Sagt och gjort vi tog vårt pick och pack och drog dit. Några leriga svängar senare var vi på plats och stövlade ned till åkanten.
 
Robert satsade på en djup raksträcka jag gick ned till ett fall. Nu hade solen tittat fram lite mer och värmde skönt.
 
Bra fart på vattnet här med men lurade 2 till på detta ställe strax över kilot. Fast roligast var nog när jag såg en färna som gjorde sitt bästa för att simma upp i denna fors. Helt plötsligt dök en fisk upp i det skummande vattnet. Ja man upphör aldrig att förvånas över fiskars kapacitet inte trodde jag de ödslade energi i detta kalla vatten för att förflytta sig i så strömt vatten. Men driften att ta sig till lekställen är väl stor antar jag och egentligen är det nog ingen konst för en färna att ta en simtur i denna ström.
 
Snart ringde telefonen och Robert förkunnade han hade knäckt 2 kgs vallen.
 
2050 gr
 
Efter detta chansade jag på översta höljan i detta system men hann knappt sätta mig innan telefonen ringde igen och förkunnade att nu hade Robert fått en betydligt större.
Så bara att vandra till han igen för att bevittna fångst.
 
En riktigt fin färna valde att smaka på Roberts ostpastaklump. 2780 gr fördelat på 58 cm med lite mer svälld rom i magen kan detta bli en 3a innan leken. 
 
Nu var Robert mer än nöjd för dagen och packade ihop men jag ville fiska klart min övre spot hade ju inte ens hunnit göra ett enda utlägg.
Så vi satte oss där båda 2 och gav det 10 minuter efter 8 minuter bockade spöt till och jag landade passets sista färna långt från Roberts klass men väl dagens största för mig på ca 1,5 kg. Mina största är som Roberts minsta det är sen gammalt. Jag landade 11 färnor och Robert 5 det är också sen gammalt jag brukar få flest och de andra får störst.
Alla de större idag valde ostpasta resten valde bröd.
Årets första metedag för mig var tillända. En mycket lyckad tur med Roberts toppfisk som pricken över iet.
Än bättre blev det när jag följde med Robert hem och Roberts tjej bjöd på smaskig smörgåstårta. Ja på det hela taget en mycket lyckad långfredag.
 
På påskafton under lördagen körde jag lite extraöppet på shopen inför havsöringspremiären och jag passar här på att tacka alla kunder som dök upp under lördagen och handlade på som om det inte fanns någon morgondag!
 
Men rusade snabbt hem efter stängningsdags för jag skulle ju ut med Ola på ett feederpass där jag skulle ikläda mig rollen som lärare då det var Olas premiärtur med ett feederspö i handen.
 
Han hade aldrig bottenmetat någonsin men med lite snabba instruktioner var han snart igång och likt Baloo i Djungelboken skulle jag ju lära Mowgli förlåt Ola allt jag kan och som Bagheera sa: Nåja det går väl ganska fort!
 
Vi fick en trevlig eftermiddag längs Nossans strand och det nappade på ganska bra i varje fall till en början men ju mer mörkret fall desto mer tappade fisken lusten att hugga på våra beten. Men jag tror ändå Ola var nöjd med detta sitt första försök och han fick grunden lagt i alla fall i den ädla feederkonsten. 
Ola testar feeder för första gången. Man skall inte krångla till det mer än nödvändigt. Ett spö något att sitta på en bunke med lite mäsk och beten några krokar och ett par feedrar med sig så är man redo för en rolig stund vid vattnet.
 
Det var halva påsken resten kommer i del 2 men då blir det spinnfiske för hela slanten.
 
Sköt om Er så ses vi kanske vid ett vatten nära dig!