Uppladdning inför SM i pimpel.

Nu är det bara en vecka kvar till pimpel SM och definitivt sista gången på is för mig denna säsong. Hur laddar man upp som bäst för det när det inte finns en isflinga så långt ögat når. Och suget att åka långt minskat drastiskt. Får räcka med den lilla turen nästa vecka på 109 mil enkel väg.
Jo man fiskar såklart någonting helt annat. För andra helgen i rad fick det bli till att söka sig till öppet vatten och pröva lyckan. Som jag nämde förra veckan så var mina maskar från i höstas fortfarande vid gott mod och jag kände för att se om det fanns några sikar som ville i älven. I lördags gjorde jag slag i saken och sökte mig ner till våra gamla sikhak där vi på den gamla goda tiden kunde landa 15-20 sikar per person en bra dag.
Men redan på väg ner insåg jag snart att uppdraget att få en sik skulle bli riktigt svårt. Även denna helg var det strypt ström som gällde och älven liknade mest ett stort badkar. Därtill forfarande knappa 3 gr varmt i vattnet, bleke och solsken. Så förhållandena var väl inte de bästa men jag gjorde ändå ett tappert försök. Men trots både smarriga maskar och lite gotteli gott fiskmjölsbaserat mäsk ville inga sikar bita idag. Och inga andra fiskar heller för den delen. Men vädret var ju helt underbart och kaffet smakade utmärkt och frisk luft var det ju inte ont om.
Och träna på att inte få något kan vara nog så viktigt. Om jag förstått den lilla info som jag fått från pimpel SM vattnet rätt har vi nog ett tålamodsprövande fiske att se fram emot. Men idag fick jag inse att även mitt bästa inte var gott nog för att kunna överlista några firrar idag så det var bara att traska hemåt i finvädret och fortsätta drömma om kommande storfångster.
Tippen var lika stilla hela kvällen så man kunde tro att jag tittade på denna stillbild hela tiden.

Det mesta var ju emot chansen till lyckat fiske denna dag. Glömde ju nämna att vattnet var 50 cm lägre än normalt också. Men det är ju ont om vatten överallt så snart blir det väl ransonering på vatten även hos oss.

Fåglar i träd har man ju hört talas om men nu börjar det tydligen också förekomma en och annan jigg uppe bland trädgrenarna. Förra året föredrog detta träd hårdbeten i form av vobbler men helt klart har även denna livsform annammat att det är gummi som gäller nu för tiden.

I dag söndag var det först planerat en metetur till Nossan med Niclas men han drabbades tyvärr av någon form av magsjuka så av det blev det intet. Tänkte då ändå åka till Nossan med far och fresta färnan men det blev ändring i sista stund efter att jag på morgonqvisten fått meddelande från Gunter att han tänkte fresta gäddan på spinn i Vassbotten. Hastigt och lustigt ändrades planerna och gäddprylarna fick rotas fram vilket nu inte är speciellt svårt då även de alltid står redo för action.
Inte allt för många grisblinkar senare var Gunters båt på väg att sjösättas i böljan den blå. Vi var verkligen inte ensamma om att testa Vassbotten denna dag men det hade vi inte förväntat oss heller. Men det finns otaliga ställen att fiska av så vi behövde inte trängas. Och en finväders dag som denna med lite lagom hård syd väst vind kan man knappast tro att man blir ensamma på södra Vänern.
Spinn stod på tapeten så vi började dänga lite plast och gummi över ca 3-4 m djup strax innan det grundar upp ytterligar. Längst in på det grunda låg redan 3 båtar för ryktet hade väl spritt sig att det fångats en del fina där inne för några dagar sedan. Men är det något jag är emot inom fisket så är det att göra som alla andra. Man måste tänka lite själv också och 3 båtar där inne var åtminstone en för mycket i våran smak det finns som sagt oändligt mycket yta att fiska av. Och strax ristade det till i grejorna och jag kunde landa dagens första en liten snipa på Salmo slider men nollan spräckt och fisk i området. Hade strax innan även ett påslag.
Så vi anammade min vanliga taktik att från ankrad båt beta av kastsektor för kastsektor längs de sträckor vi trodde mest på idag.
Bytte efter ett tag till Westins Shad teez 16 cm i klassiska skit mört färgen för gummi skall ju vara så hett nu för tiden så fick man känna sig lite "inne" också. Har ju alltid fiskat med shad jiggar långt innan de flesta ens visste vad de där sladdriga gummisakerna var bra för. Men nu skall ju alla fiska "gummi" och då tycker inte jag det känns så himla kul att köra med detta. För då blir man ju en som gör som alla andra.
Men det är ju ofta rätt effektivt så varför inte. Och efter inte allt för lång tid behagade en lite bättre gädda att kliva på. Efter en ganska rolig fight kunde jag snart lyfta in en firre som både jag och Gunter tippade till en bra bit över 10kg när vi dessutom mätte in den till hela 115 cm var vi helt övertygade att jag hade knäckt 10 kgs vallen på årets premiärtur. Men vågen sa något annat nämligen 9980 gr. Vi blev nästan lite paffa och fick väga om både en och två gånger men vågen var det inget fel på så det fattades 20 gr till det däringa 10 kgs strecket men vad gör det. En fin premiärgädda en rolig fight och ett par skapliga bilder blev det så jag var mer än nöjd.
Efter lite välbehövlig fikapause fortsatte vi harva på och snart hade jag en gädda till i famnen men Gunter hade ännu inte fått någon och det är ju ännu roligare om vi båda kunde lyckas. Så vi beslutade att även vi testa lite grundare. Nu hade de andra givit sig av och stället längst in fått vila en dryg timme så vi gjorde ett test.
När vi väl ankrat upp hann Gunters bete knappt ta vatten innan hans första gädda för dagen var ett faktum. Men det blev enda fisken vi kände på riktigt grunt vatten så vi sökte oss utåt igen så vi fick 3-5 m under båten. Vilket jag trivs med betydligt bättre. Visst grunt vatten kan vara riktigt hett så här års men jag känner mig mer tillfreds med lite mer vatten under kölen. Gunter lyckades få till ännu ett lyckokast där betet attackerades så fort det tog vattnet och nu fick även Gunter känna på en bättre fisk. Även denna stretade emot bra temperaturen har ju nått över 5 gr här i vassbotten nu så gäddorna börjar vakna på allvar.
Vi vägde inte denna fisk men uppskattade den till mellan 6-7 kg. Och dagen var räddad för oss båda. Mycket trevligt tjöt blev det och återigen massor av frisk luft och till det en härligt värmade sol och desutom lite gäddor som ville nappa så vad mer kan man begära en dag som denna ja inte så mycket egentligen.
Vi körde på ända in i kaklet men någon mer gädda blev det ej denna gång.
Nu återstår dock att se om detta var den rätta uppladdningen inför pimpel SM nästa helg.
Kapten Gunter styr oss mot gäddorna!

Och inte så små visade de sig vara heller. 115 cm och 9980 gr. Lite mer fetma hade man kanske kunnat önska sig men man kan ju inte få allt.

Gunters gäddor föredrog firetiger medans mina gillade lite mer diskreta färger så som ofta är rätt fart och plats betydligt viktigare än färg. Sätt på något du tror på och håll dig till det så skall du se att det löser sig till slut. Lär Er var och när och rätt djup/ tempo i första hand. Sådant får man bara känsla för genom att fiska mycket så ut och upptäck. Skitfiske på Er!

Vi hade väl inte riktigt turen med fetman på fiskarna idag men vad gör väl det nästa gång så kanske det är andra bullar.

Men det är alltid lika mäktigt att se våra kära älskade gäddor glida tillbaka efter en god kamp. Längtar redan tills vi ses nästa gång men först skall pimpel SM klaras av och då hoppas jag undvika gäddor och hitta lite randiga rovriddare istället.

Skitfiske på Er allihop och ta hand om Er så ses vi på vattnen!

Metepremiär anno 2017

Ja då har man klarat av årets första metepass med bottenmetespöt i hand. Egentligen alldeles för tidigt men vad göra när Kung Bore vägrar att börja jobba och skall ha semester hela tiden.
Hastigt och lustigt har fiskekalendern fått stuvas om och små korta pinnar läggas undan till förmån för något längre dito. I lördags blev kompisen lite sugen på ett färnapass och jag var inte sen att hänga på. När han dessutom hade välviljan att vänta tills jag stängde shopen klockan 13.00 var det inget att tveka på.
Bottenmetespöna står ju alltid redo så det var bara att greppa första bästa och slänga med lite krok och sänken och en burk majs och ge sig iväg. Krokån var målet för vår resa och vädrets makter verkade vara med oss. Väl framme fann vi att kvarnstället var ledigt så det fick bli den sträckan denna eftermiddag. Som vanligt hoppas man ju alltid på att kunna lura en stor men det var verkligen inte prio ett i dag. Bara härligt att få komma ut och känna lite på meteatmosfären igen. Började med att testa av en ståndplats nedströms ett sjunket träd men där ville ingen vara med. Så jag gick uppstöms mot det stora bakvattnet i kvarnhöljan. Hann missa ett napp här innan Marcus ropade att han hade fisk och eftermiddagens första färna var landad. Mitt ställe gav inga fler hugg så jag flyttade lite närmare Marcus vilket omgående gav utdelning i form av min första färna för året. Så var man igång. Eftermiddagen fortlöpte med både lite lätt snöfall och en hagelskur men mestadels solsken. Så vi insöp så mycket natur vi bara kunde. Desutom behagade 3 färnor till nappa för mig. Inga som var ens i närheten av att kallas stora men likväl alltid lika trevligt med lite stridbara färnor. Färnafiske för mig är ett härligt avkopplingsfiske som jag väljer att hålla väldigt enkelt. Helt vanligt glidande bottenmete med lite diverse olika beten. Färnor är ju väldiga allätare så det mesta funkar men normalt sett vill jag ha med bröd, majs, ost och räka att välja på. Men idag blev det till slut bara majs att välja på då Marcus som inte är så rutinerad färnametare lovade skaffa beten innan lyckades köpa fel sorts bröd som var odugligt att meta på och glömde köpa räkor. Han erbjöd dock att springa in och köpa räkor innan vi var framme men jag ville ju börja fiska och bröd hade ju han skaffat i alla fall. Men tyvärr fel sort då fast det visste jag inte då, men alla lär vi av våra misstag. Vi fiskade av några tänkta ståndplatser till under kvällen men ju mer solen dalade desto mer dalade färnornas intresse idag. Även om färnor är igång året runt är de ju inte vrålaktiva så här års med lite över +1 grad i vattnet så vi bröt upp vid 18 snåret och tackade för en mycket trevlig stund vid ån. En metepremiär är alltid en metepremiär oavsett resultat. Men totalt 5 färnor på några timmar får väl anses som helt Ok ändock. De stora får vi försöka lura en annan dag.
Dagens första!

Härligt att höra forsarnas brus igen.

Även om jag älskar vintern och pimpelfisket. är det något visst med årets första metepass!

Som lite grädde på moset valde ju några färnor att nappa också.

I dag söndag fann jag inget annat än att ta tag om bottenmetespöt och ge sig ut och meta igen. Tankarna vandrade lite på var dock. Upptäckte att mina fina maskar från i höstas mådde prima så då blev jag lite sugen på att fresta siken i älven. Men efter lite övervägande med mig själv då jag visste att kompisen Gunter skulle göra sesongsdebut med take a part spöt i Nossan fick det bli dit för att se hur feeder funkade kontra t.p mete en dag som denna.
Jodå väl framme hade Gunter installerat sig och precis börjat meta så jag placerade mig 15 meter uppströms honom och rörde ihop årets första mäskblandning. 1 kg etang med en gnutta beten i. Så här i efterhand hade nog 500 gr mäsk varit mer än väl att röra ihop. Mäskade ut några småfeedrar mask på kroken och fisk i stort sett omgående. Nossan är ju ett säkert vatten för att få fisk så här års. Nu blev det väl inget rekordfiske varken för mig eller Gunter idag men det var heller inte att vänta då det varit minus 5 gr under natten och dessutom blev det mulet idag och ganska isande kall vind. Sjunkande temperaturer just vid denna tid är väl inte det bästa för fisket. Men efter en stund tyckte jag ändå man fick rätt bra snurr på fisket. Ovanligt mycket små braxen ville vara med och dansa idag annars brukar björknan dominera så här års men de var fåtaliga idag. Då blev det mer mört än björkna idag. Till och med en gädda ville äta mask och dessutom en gädda modell lite större gapade över en av mina braxen och slök den samma och försvann i en virvel med hela klabbet så kan det gå.
Så nu blir det nog snart till att ta tag i det där med gäddfiske på riktigt. Fisken fortsatte nappa med jämna mellanrum och naturligtvis nappade det som bäst då man tuggade på en smörgås. Tur man har mycket kaffe och smårgås med sig så man får lite fisk! Efter 4 timmar kände vi oss ganska nöjda. Vinden hade tilltagit och gick genom märg och ben och man började småfrysa lite dessutom hade fisken stängt av för idag inte ett napp sista halvtimmen. Så klockan klämtade för hemgång men jag kunde konstatera att med mina ca 8 kg i keepnetet så blev det feeder mot t.p 1-0. Men Gunter fick en bra hög med gäddbeten så jag tror han också var nöjd med dagen. Frisk luft och en massa natur hade vi fått oss till livs och det är ju inte fy skam. Dessutom lite fiskslem på kläder och händer som bonus. Så slutet gott allting gott.
Nu återstår det bara att försöka ladda om till pimpelfiske då SM stundar om 2 veckor men det får nog bli lite mete till nästa helg om inte gäddbacillen blir för svår att undvika.
Fann Gunter vid Nossans strand med spöt i hand.

Efter 4 timmars feederfiske kunde man hala upp ett inte allt för dåligt keepnet med fisk.

Men gäddan returnerade jag omgående nedströms Gunter så den kunde skrämma hans fiskar en stund istället snäll som man är.
Vet inte om det var för att jag bottenmetade och Gunter flötmetade som gjorde att jag fick betydligt fler braxen än honom idag men något berodde det på i varje fall. Tror mest på att jag körde mestadels med smarriga maskar och Gunter bara hade maggot fast det förståss fick 3 av braxen enbart på pinkies och maggot så mest var det kanske att mitt låg mer still och det var så fiskarna ville ha det i det kalla vattnet idag.
Hur som helst metepremiären avklarad och vi kan sammanfatta en riktigt trevlig fiskehelg som alltid för vilket fiske skulle vara otrevligt??

Sköt om Er så ses vi vid vattnen.
Ha det så gött fiskevänner!

Från öppet vatten till is på en helg.

I lördags begick jag öppet vatten premiär för i år. Efter jobbet fick jag ett infall att fresta fisk med fettfena. Då jag blev lite inspirerad av en kund som fick en mycket vacker regnbåge i fredags.
Och förhållandena under lördagseftermiddagen för dylikt fiske var näst intill optimala. Hyfsad ström, strålande solsken och därtill totalt vindstilla brukar innebära jagande öring.
När jag kom fram till mitt favoritställe mitt i Trollhättan uppströms Strömkarlsbron upptäckte jag att dagens ström var helt perfekt för 30 grams drag så det fick bli dragfiske för hela slanten. Vid riktigt stark ström brukar tubfluga med 50-80 grams sänke fungera bäst men idag var det typisk 30 grams drag ström.
Började med ett drag i gul silver men 10 kast senare och inte ett napp förflyttade jag mig för att hinna med att fiska lite på solsidan innan solstrålarna försvann bakom Strömslunds "fjälltoppar".
men här var strömmen rema rama villervallan ingen ordning alls så det fick bli att gå tillbaka och testa ett grön silver drag istället. Några kast senare small det till rejält och de klassiska huvudskakningarna började. Detta är ingen regnbåge hann jag tänka sen var fisken borta. jag hade varit för lat och gjort ett riktigt nybörjarmisstag. Glömt att aptera dubbla fjäderringar mellan drag och krok livsviktigt vid denna typen av fiske. Framförallt öringar är experter på att slå med huvudet och vri sig loss. Lite förgrymmad över detta simpla misstag gjorde jag några kast till utan resultat. Men finns det en brukar det vara flera i området så ett nytt dragbyte till en riktig klassiker ett gammalt finskt drag i koppar gult fick det bli. I första kastet med det ristade det till igen och så var de där igen huvudskakningarna men nu med dubbla fjäderringar på draget hade fisken ingen chans att slita sig loss och efter en ganska odramatisk fight dök det snart upp en blank öring vid strandkanten. Fick handtailat den utan problem och kunde snabbt konstatera att det var en mager utsvulten stackare på ca 3 kg så efter ett par snabba foton fick den simma tillbaka för att få chansen och bygga på sig lite fett igen. Kanske vi ses i framtiden.
Gjorde några halvhjärtade kast till såg ännu en öring betydligt större än den jag fick vaka men den ville inte men jag var ändå helt nöjd med denna timmes premiär i öppet vatten. Alltid lika roligt att överraska förbipasserande med att det faktiskt går att få fisk mitt i stan!
En sådan grymt fin eftermiddag som i lördags fick inte förspillas i TV-soffan.

Inte världens bästa bild men det fick gå undan då jag ville sätta tillbaka denna öring. Annars har jag inget emot att ta med en och annan öring hem de skäms inte för sig på matbordet men denna var lite väl mager. Men gott och väl över minimimåttet på 60 cm gissningsvis vägde den runt 3 kg men det var ganska oviktigt idag. Det simmar garanterat öringar runt 10 kilos strecket i älven.

Hej då kanske ses vi igen men innan dess får du ta och äta några tusen norsar!

Draget som lurade öringen idag och många andra dagar. (Koppar på baksidan).

Det svänger fort i en sportfiskares värld efter lördagens öppet vatten premiär väntade isen på oss under söndagen vid Sulviken strax norr om Arvika. Vi blev fyra FK TOPPare som styrde kosan mot Värmland denna dag. Snön från förra helgen var nu ett minne blott så färden upp gick lugnt och städagt och vi nådde startplatsen med oändligt massa tid tillgodo. Så man hann både med att snacka lite med lokalbefolkningen och få lite sista minuten tips och äta andra frukost. Vid genomgången kunde man åter konstatera att isen var nästan för tjock för oss sörlänningar runt 35-40 cm. Vilken chock vi kommer få på SM om några veckor där lär det bli svårt att hitta under 60 cm!
Men till och med här hade isen släppt lite från land och vi som inte var simmkunniga var tvingade att äntra isen via flytbryggan. Det fanns inga simkunniga istartfältet så alla valde bryggan. Valde att starta vid en kraftledning för det har jag hört från säker källa att under kraftledningar är det alltid bra.
Och se 2 30 grammare direkt i första hålet. Succé för att vara mig. Men sedan blev det bomhål efter bomhål efter bomhål. Det var ganska jämnjupt 3-4 m överallt utom närmast vassen såklart. Så det var bara att borra och söka på men fann bara en liten gers. Gick över till andra sidan för gräset är ju alltid grönare på andra sidan det vet väl alla. Oj 7 småttingar i första hålet här och sedan en 3hgs direkt i nästa följt av en tappad betydligt större. Sen var det rullgardin ner igen och nya områden fick försöka letats upp. Men nu började den långa raden av bomhål att byggas på igen. Fisket var lika surt som vädret som bestod av totalt igenmulet med lite inslag av regnstänk idag.

Då till slut raden av bomhål höll bli till någon form av rekord och jag hade borrat mig över till "fel" sida igen beslöt jag att göra en längre förflyttning tillsammans med kompisen Pontus för att se om vi kunde hjälpas åt att hitta fisken på den sida där gräset var grönare. Efter 2 bomhål även här och ett litet pill fann jag mig tvingad att även göra en rokad bland dagens presentation av grejor. Bytte från ganska stora saker till betydligt mindre utan att överdriva dock. Är ju ingen fan av "micropimpel" så det fick bli pipa pirk 40 mm dubbel panglänk och en 16 krok i diskreta färger. Vilken succe´ 7 st 50 grammare direkt i hålet jag hade ett litet pill med de andra grejorna och i nästa runt 10 st 40 grammare och 2 timmar kvar av tävlingen och ganska mycket oborrad yta. Men säg den glädje som varar för evigt. Det fortsatte att nappa en del i varje hål men snittet droppade drastiskt för att bli i klass med förra veckans. Många 7 grammare blev det. Men då jag gick lite närmare vassen nappade det såpass bra med smått att jag tog beslutet att jobba på i detta område till det bistra slutet. Även Pontus hade bra drag på småttingarna nu. Vi fortsatte att få lite fisk ända in i kaklet av dagens 5 timmars tävling.
Med facit i hand kunde man konstatera att det var nog lite synd man inte hittade deta stället en timme tidigare. Men gjort är gjort även i brun byxa. Så mina 161 abborrar idag tyngde vågen till 3398 gr vilket räckte till ännu en 4e plats. Jag får nog ta kontakt med gamle häcklöparen Sven Nylander och fråga om han vill ingå i en unik klubb. Vi som alltid blir 4a klubben!
Men jag kände mig ändå nöjd med dagen. Det var ju trots allt ännu en ny bekantskap för mig, Sulviken. Blivit många nya sjöar för mig i år vilket bara är kul men man slår ju lite ur underläge varje gång när man inte har mer än hörsägen att gå på. Men jag gillar utmaningar så det är bara att bita ihop och komma igen.
Om några veckor får Norrlänningarna se upp för då kommer vi och skall försöka på Burträskets is och ja även det blir en ny bekantskap men med det rätta flytet och lite av min berömda tur som många påstår jag har hela tiden så kanske man kan knipa ännu en 4e plats!
Upp i ottan ännu en söndag för resa till Värmland. Ingen rast ingen ro för oss pimpelfiskare från väst!

Full fart ut på isen via flytbryggan!

En stor klunga bildades redan innan start ca 500 m bortanför min tilltänkta startplats. Där hade tydligen några nöjespimplare grymt fiske dagen innan fick jag reda på sen. Men det var då det! Idag var en annan dag!

Efter 5 timmars ivrigt letande över isvidderna fann jag till slut 161 abborrar.

Även ett flertal av arten mört blev det också samt några gersar och en gädda men som oftast var det bara abborre som räknades i tävlingen.

När jag väl tog mig för att byta till lite mindre prylar började det hända saker. Många hade fint fiske med enbart mormyska eller väldigt liten pirk med kort tafs och microskopisk mormyska under pirken.
Men för mig är det inte riktigt pimpelfiske. Är för gammaldags där men det är ju tillåtet så någon gång i framtiden jag också kan lära mig "pillefiske" tekniken med miniprylar.

Men gammalt hederligt pirkfiske räckte ju i alla fall till en 4e plats. Min lott i livet detta år!

Nu är det definitivt kört med is i vårat område så nästa helg är det inte omöjligt med en metepremiär behöver bunkra upp med lite betesfisk inför gäddfisket som snart komma skall för min del.
Men pimpel SM skall ju klaras av däremellan också.
Så ett litet tag till kan jag avsluta med: Skitfiske på Er så ses vi på en is nära dig!

Resultat från idag hittar ni bland annat på http://pimpelkroken.blogspot.se/