Västra meteserien 2

Akta akta varmt varmt, jättevarmt! Nu kommer frasen som myntades av en servitör på en kinarestaurang i Uppsala en gång på -90 talet till användning. Varje gång han kom med maten ropade han sin sen smått berömda varningsfras: -"Akta akta vamt vamt vamt, jättevamt. Och sa han inte jättevamt då frågade vi är det inte jättevarmt? Nä idag bara ganska vamt svarade han då!
 
För värmen som slagit till över Sverige nu kan bara konstateras vara just "jättevamt". Aldrig tidigare har jag upplevt dylig värme i maj och det är svårt att inse att man bara för drygt en månad sedan satt på nästan 40 cm is och pimplade. Våren rationaliserades bort i år och det blev sommar direkt. Vilket naturligtvis har påverkat allt och alla omkring oss. Inte minst fisket, man kan bara spekulera i hur fisken reagerar från riktigt kallt vatten till badtemperaturer i stort sett alla vattendrag på ingen tid alls. De fiskar som skall leka på våren fick riktigt brottom och vips var allt igång. Därför var det med en klar inställning om betydligt svårare fiske vi mötte upp för andra deltävlingen i Västra meteserien i Nossan i söndags.
 
I dag var feeder den enda tillåtna metoden och 15 hugade segeraspiranter hade mött upp vid Nossans soliga strand för denna batalj. En välbehövlig svalkande sjöbris från Vänern svepte upp längs Nossan och gjorde det lite mer uthärdigt i solgasset. Annars påminde Nossan idag mer om en solstrand i fjärran land än en metearena i gamla Svedala. 
 
Riktig internationell prägel idag då både forna Engelsmän, balter och folk från Motala var på plats. Jag, Sten och Shaun hade röjt sträckan fri från besvärlig nate någon dag innan och så som vi slet hoppas jag verkligen att alla var nöjda med sina platser. Målet var i varje fall att alla skulle få ned sitt keepnet utan problem så fisken skulle klara sig bra. Lottning av platser tog sin början och när det var min tur att dra vad tror Ni då kom upp ur hatten, jo en kantplats såklart! Nämligen peg 1, precis där jag ställt mina grejor. För en gång skull slapp man gå långt utan kunde börja tackla upp på en gång medans de andra slet i värmen för att få ut sina prylar till sina platser.
Men jag hävdar fortfarande att jag alltid får kantplats bara är en myt!!!! Precis som Kent "kant" Adell heller nästan aldrig får kantplats också det bara en myt.
 
Satsade idag återigen på andra sidan som idag befann sig 24 m bort och så en plats på 12 meter och i bakhuvudet fanns en kortplats precis utanför växtligheten men den väntade jag med för att se först hur fisket utvecklade sig. Trodde idag absolut inte på något köttafiske då leken var över för de flesta vitfiskar och troligtvis endast stationär fisk på sträckan kvar. Körde med en riktig standardblandning till mäsk 1 kg bream fizz + 1 kg mört supreme med lite brasem doft pulver i samt lite extra kluttar med pastoncino röd/gul. Till detta tillsattes totalt under dagen endast lite majs och ca 4 dl casters och död magott, betydligt mindre mat än senast alltså.
 
Grundade andra sidan och 12 meters platsen med 10 feedrar vardera med hjälp av en browning plastfeeder i large modell. Fisket påbörjades på 12 meters platsen bara för att övertyga mig om att det troligtvis inte blir björknarace idag men om så blev fallet skulle jag vara med från start. Men precis som jag misstänkte fanns det väldigt lite fisk där utan snart satt de flesta och metade mot andra sidan. Min granne Jonas Jansson började efter en kvart få riktigt bra på andra sidan men jag avvaktade något och tog och testade egna kanten först vilket var omäskat och därmed helt ostört. La ut en liten feeder och vips var nollan spräckt sedan nappade det någorlunda på egna kanten men dog snabbt ut och jag gick också över till andra sidan efter ca en timmes fiske.
 
Till en början var plats ett en plats i skuggan, riktigt skönt men snart kom solen åt även här och armarna fick sig en omgång då den långarmade tröjan lämnats långt borta.
 
Direkt första feedern landade på andra sidan satt också första fisken från den kanten och på 2 bitar av mask samt 3 magott fick jag nu en helt ok timmes fiske då björknor, braxen och mörtar avlöste varandra men allt i ganska minimal storlek. Kortade ned tafsen från 70 cm till 50 cm också för att se nappen fortare och unvika djupa krokningar, vilket fungerade idag riktigt bra. Men snart avtog fisket även på andra sidan och man fick växla mellan den korta och långa platsen och även då och då byta till rent blyfiske för att kunna få ett någorlunda jämt fiske. Kände att jag låg rätt bra till på sektionen men om jag skulle rå på Shaun som jag tyckte hade det bästa och jämnaste fisket fick jag nog lägga på ett kol.
 
Men i år har det verkligen gått troll i mitt fiske och jag får tok kämpa för varenda napp känns det som inget kommer gratis! Då fisket avtog för femtielfte gången idag efter man gjort en ändring som gav några fiskar satt jag och funderade på vad jag skulle hitta på sista kvarten då fisket nu helt hade avstannat på alla platser. Satsade att under 10 minuter fiska utan mäsk bara med bly för att låta platsen vila lite och sedan sista 5 minutrarna göra utlägg med mäsk i feedern för att se om man kunde lura upp några på slutet. Detta hade funkat tidigare under dagen. Och när det var 5 minuter igen byte jag till feeder och stoppade i enbart mäsk och vad det är som gör det att detta funkar att sluta mäska en stund och sedan köra mäsk igen vet jag inte men effekt gav det och jag hann få 3 fiskar sista 5 minutrarna varav en var en braxen på ca 500 gram min största fisk för idag. Och återigen ett bevis för att man aldrig skall ge upp innan slutsignalen går. Tänkt till och gör ändringar oftast blir du belönad! 
 
Fast denna gång räckte det inte än då mot Shaun som är inne i ett riktigt stim just nu och tog idag sin 3e raka!! seger på en feededrtävling. Nu är han ju Engelsman så bara där ger det säkert några extra kilo han har metet i blodet. Men vi får helt enkelt ta och lära oss att göra mer rätt, snart dags för Shaun att ha en kurs med sina nya klubbkompisar!
 
Som sagt internationell prägel på dagens drabbning, t.o.m folk från "Mottala" kom till Nossan denna varma soliga dag.
 
Den senaste tidens dominator med ännu en fisk på väg in mot håven.
 
Man gör så gott man kan idag räckte det till en andra plats.
 
Shaun log redan innan invägning han forstod nog mot vart det barkade men idag skillde endast 500 gr men det räcker ju. Varför ta mer än man behöver!
 
Mattsson gjorde en bra insats och blev 3a på B sektionen på en peg nästan mitt i startfältet. Men så var han extra taggad också efter förra veckans "lysande" träningstävling.
 
En av Challes fiskar som gav honom segern på B sektionen. En björkna skulle somliga säga några skulle säga braxen och Engelsmän skulle kalla detta för en skimmers jag säger ännu en av Nossans otaliga hybrider av braxen/björkna! Skulle vilja sticka ut hakan och påstå att nästan 100% av alla s.k storbjörknor som anmäls från Nossan är hybrider. Peter Grahn gjorde en gång på 80-90 talet en undersökning på 10 björknor som hans specimenlag hade anmält till Svenska specimentävlingen och fått godkända som rena björknor. De hade sparats frysta och Peter gjorde en grundlig analys av dessa och det visade sig att endast de 2 minsta i denna serie av björknor mellan 500 gr-knappa kilot var rena björknor övriga hade upp till 25 % braxengener i sig. Efter detta togs björkna bort från specimentävlingen men har kommit tillbaka och vad jag sett så dominerar hybrider björknalistan. Dags att ta bort igen eller döpa om kategorin till hybridklassen!
 
Vi avslutar dagens inlägg med resultatlistan för tabellbitarna:
Feedertävling Nossan Västra meteserien deltävling 2. 20180527

Peg metare vikt placering
A1 Jonas Stridh 7340 gr 2
A2 Jonas Jansson 5620 gr 3
A3 Kristian Ekman 5580 gr 4
A4 Shaun Keavney 7880 gr 1
A5 Håkan Nyborg 2640 gr 6
A6 Niclas Karlsson 2860 gr 5
A7 Sten Rickardsson 2480 gr 7
A8 Klas Nikander 700 gr 8

B1 Jan Svensson 3980 gr 4
B2 Johan Mattsson 4100 gr 3
B3 Gary Wickins 1800 gr 7
B4 Jan Persson 2940 gr 6
B5 Charles Fasth 7000 gr 1
B6 Almantas Skeiveris 3500 gr 5
B7 Rainer Mass 5180 gr 2

Lottade lagtävlingen vanns av Shaun och Almantas på 11380 gr.
Grattis till alla pristagare

 

Får se om jag hinner med lite specimenfiske innan nästa tävling den som lever får se.

Sköt om Er så ses vi vid något vatten!