En solig helg!!

I lördags var det dags att ha premiär för Trollhättebborren. En C&R båttävling efter abborre som vi spånat på under en längre tid att arrangera. Jag, Marcus Rudström och Daniel Ludvigsen stod för värdskapet när vi i lördags hälsaded 10 team välkomna till den första upplagan. Vi hade hoppats på minst 10 team och det blev det. 11 var anmälda men av någon anledning uteblev ett av de anmälda teamen.
Förutsättningarna för ett lyckat fiske var väl inte de bästa. Den senaste tidens hårda nord ostan vindar hade ju grumlat upp södra Vänern och denna del av älven rejält. Samt att temperaturen har droppat kraftigt den senaste tiden. Men förväntningarna var ändå på topp då det klarnat något de senaste dagarna och vinden avtagit något och att det för en gång skull lyste en stor gul sol från en molnfri himmel.
Man kunde ta på stämningen strax innan start. De sista förberedelserna gjordes och taktikerna finslipades.
Klockan 09.30 bar det ut på böljan det blå för våra förväntansfulla team. Några satte full fart upp mot Vargön där en viss tävlingsledare hade tipsat om att nog det fanns mest att hämta. Andra var kloka nog att bortse från den infon och gick efter eget huvud och stannade kvar vid starten mitt i Trollhättan där det finns gott om bryggor att fiska runt.
Men om sanningen skall fram så hade jag själv om jag varit med dragit upp till Vargön först fast jag hade ju inte blivit kvar där om inte första halvtimmen hade givit något. För nappar borren inte direkt så är det bara att söka vidare. Min taktik hade varit att börjat med små drop shot jiggar fiskade så nära botten det bara hade gått och letat huggvillig fisk. Hade jag fått napp hade jag bytt runt tills man hittat rätt färg för dagen eller bytt till pirk med tafs och agnat med mask eller liknande. För det skulle visa sig att en enda abborre idag kunde vara guld värd.
Efter att alla begett sig ut inväntades starten som skulle gå 10.00. Jag fick bli kvar på land medans arrangörsbåten gav sig ut med Marcus och Daniel. Någon måste ju se till att Sverige drivs vidare medans de andra förlustar sig.
Starten har gått och deltagarna är ivriga på att komma iväg.
Men vissa av de tävlande valde att ta det lugn och prata taktiksnack med tävlingsledningen.
Medans deras båt låg kvar vid kaj. Utrustad till tänderna med all upptänklig abborregodis. Detta visade sig vara en god taktik då man behövde åka ca 100 meter för att nå dagens hetaste ställen.
Jag fick som sagt denna dag nöja mig med att prata fiske med mina kunder på Fiskeshopen vilket blev ganska många idag. De flesta regnbågsfiskare som skulle upp och tampas med bestarna till regnbåge som senaste tiden pytsats i Hallsjön. Regnbåge upp till 12 kg har satts in.
Men redan 10.40 ringer telefonen, det är Daniel som lämnar första liverapporten från tävlingen. Han låter uppspelt i telefonen och jag förstår att något speciellt har hänt. Dock inte det man trodde att abborrarna har fått tokspel och bara vräker sig på deltagarnas beten nä tvärt om stendött men en av deltagarna drog ganska omgående på något stort på sitt drop shot tackel. Först spekulerades det i gädda men efter en stund visade sig en enorm insjööring i ytan. Efter några dramatiska minuter då det lilla drop shot spöt fick bekänna färg kunde till slut insjööringen svepas in i gäddhåven som trots allt fått följa med även idag på abborretävlingen. Vilket vissa deltagare gav pikar för innan tävling men nu kom den väl till pass. Insjööringen kunde vägas in till 8170 gr och 86 cm. Ludwig från Team Wiggler hade fångat sin livs fisk. Efter ett par snabba foton fick öringen friheten åter. Ja det simmar bestar till öring i älven. En gång i tiden stoltserade älven med svensk rekord för insjööring en bit över 10 kg.
Insjööringen har drillats under minst 15 minuter och är snart redo för håven.
Och här är den i hela sin prakt med klassiska "Skinnblöta" fyr i bakgrunden. Det grundet har levererat åtskiljliga insjööringar åt undertecknad men aldrig en så stor som Ludwigs. Grattis till en riktig superfisk! Sedan att abborretävlingen gick käpprätt åt h-vete för Team Wiggler spelade nog ingen roll efter denna upplevelse.
Abborrefisket skulle visa sig osedvanligt trögt. Mängder av fisk och betesfisk lokaliserades av deltagarna med deras fantastiska ekolod men vad hjälpte det när de vägrade överlistas på vad än de precenterade för dem.
Men visst fanns det huggvillig abborre. De teamen som valt att stanna i stan behövde inte fiska länge innan de hittade rätt för dagen. Bakom första bästa brygga vid pålarna fanns det ena stimmet efter det andra som gladjeligen högg på det som erbjöds. Bäst för dagen som väntat var små drop shot jiggar i abborre och norsfärg.
Nu var det bara två team som hade varit smarta nog att inte lyssna på en viss älvexpert och de kunde också fylla sitt block med 10 abborrar utan problem. Nu var de dock inte av allra största kalibern men det var ju abborre i varje fall. Hårdsatsande Karlstorpsgubbarna som tränat hårt i höst avgick med segern med 209 cm på sina 10 längsta. 6 cm före Team Hol. Förutom dessa team som hade mängder med abborre fångades det endast 2 till i hela tävlingen! Så 3a blev Team Vi 2 och farsan med dagens längsta abborre på 33 cm och Team Abrahamsson fick nöja sig med 4e platsen med sin enda borre på 16 cm.
Men alla Team som stannade kvar till prisutdelningen fick något med sig hem från vårt digra prisbord. Som vi vill tacka våra sponsorer WIGGLER AB, ABU GARCIA, DARTS AB och Fiskeshopen i Trollhättan för.
Även om nu inte fisket blev det bästa tror jag alla var överrens om att det trots allt hade varit en toppendag med den fina bonusfångsten som pricken över iet.
Vi återkommer garanterat nästa år med en ny tävling och hoppas på minst dubbelt så många team och mer än dubbelt så bra fiske.
Segrande team gratuleras och får ta emot 3 fin fina abborrespön från SPRO.
Hela prispallen samlad.
Och här är nästan hela gänget som deltog samlade för en gruppbild i det strålande höstvädret.

I går söndag var det äntligen dags för mig att få blöta krok igen. Denna gång i Karls Grav. FK TOPPs KM i internationellt mete stundade. Vi var bara 5 tappra som kom till start idag. Men jag kan förstå flera av våra medlemmar som valde att fresta gädda och abborre i stället i ett för dagen ännu vackrare höstväder än i går. Nu hade vinden bedarrat helt och solen gnistrade på det för en av de första gångerna i höst frostbetäckta landskapet.
Vi nyttjade våran standarsträcka i Karls Grav idag. Funderingarna gick väl kring huruvida minusgraderna under natten hade påverkat fiske. Jag hade valt bort löja idag vilket Mattsson hade som huvudtaktik. Jag satsade på kort t.p i slänten och slider ca 18 meter ut. Stig skulle gå all in på slider men som vanligt kunde han inte hålla sig borta från sina små silvriga kompisar utan löjpiskan gick stundtals varm på A2 där Stig huserade idag.
Jag grundade i sedvanlig stil med ett gäng bollar på slider men med mer sparsamt med mäsk i mest jord då det blivit så kallt plötsligt. Till detta hade jag tillsätt en handfull casters, 2 dl döda maggott och några nypor jokers. Då jag var som värsta gödselspridaren i dag, då jag gjorde ett försök att kasta ut bowlingklot och mäskade upp en yta lika stor som en fotbollsplan idag valde jag också att slangbella ut 10 bollar med mer mat i och det gick betydligt bättre så jag var väl rätt nöjd med den mäskningen ändå.
koppade i 3 små bollar med jokers på t.p platsen och började fiska där med blodis på kroken men inget hände.
Stig och Johan började snart dra löja i ganska bra tempo och snart nappade det löja även hos mig på t.p platsen och de mörtar som behagade nappa var mer eller mindre genomskinliga.
Efter 45 minuter gick Stig över till slider, en braxen direkt naturligtvis. Då testade även Jansson rullspöplatsen och även han fick en braxen direkt. Va fan då måste jag ju också gå ut trots att jag hade tänkt vila den platsen minst 1 timme. Men jag fick inget men efter ett par fruktlösa utlägg startade min plats att producera björkna. Sedan följde ett par timmars riktigt roligt sliderfiske men med ack så pilliga napp men det var inte mer att vänta i det kalla vattnet. Stig hade bra snurr på sitt fiske genom att variera sig mellan löja och sliderfiske höll han ett jämt tempo med fisk in till sitt keepnet. Så jag kände att endast ett par större fiskar kunde rädda mig idag. Fiskade med 3-4 maggottar och 2 maskbitar större delen av tiden. Även om det är lite trögt behöver man inte vara rädd att sätta på rejält med bete i graven det lönar sig ofta så ock idag. Dock var jag helt oduglig på att drilla och sumpade 3 bättre fiskar. Så därför rann segern mig mellan fingrarna idag och jag fick stå där med lång näsa och se mig besegrad både av Stig och löjmetare Mattsson så min insats räckte bara till en 3e plats idag.
Tydligen svårare att vinna KM i flötmete än att kvalificera sig till landslaget i feeder.
Men det var så fruktansvärt roligt att fiska slider idag så jag ville inte sluta för detta kanske var sista meteturen för i år. Nu stundar nog lite gädda och abborre för mig i väntan på det "riktiga" fisket, pimpelfiske från is. Nu får det ta mig fan bli riktig vinter i år annars vet jag inte vad jag tar mig till. Jag säger som Stormen, måtte permafrosten drabba oss alla!
Jansson glad trots endast en fjärde plats och en massa trassel idag. För han fick ändå säcken full med trollinglöjor till sin kompis.
Full koncentration.
En lisa för själen att bara få vara ute en sådanhär underbar höstdag och få vara lite bakom flötet.
Niclas kämpade på med t.p spöt idag menlöjorna var allt som oftast ivägen innan de större hann fram. Så det blev en 5e plats idag.
Stig däremot kunde lägga ännu en KM titel på hyllan.
Mattson hade nog förväntat sig mer i säcken efter 4 timmars kämpande med löjspöt men snittet var svårt att hålla uppe idag.
Och jag får stoltsera med en matare som troligen hade räckt som största abborre i gårdagens abborretävling medans Jansson roffar åt sig trollinglöjor eftersom han var oförmögen att dra upp några själv.
Lägger in vårat KM resultat här för tabellbitarna.
Placering, Fiskare, Vikt, Peg
1. Stig Borlinger 4600 gr A2
2. Johan Mattsson 3300 gr A3
3. Jonas Stridh 3180 gr A4
4. Jonas Jansson 2000 gr A5
5. Niclas Karlsson 1620 gr A1

Det var alles för denna gång återstå att se vad nästa helg har att bjuda på.
Simma lugnt så ses vi ute vid vattnen!

Feederkvalet 2016 Granödammen

Då var landslagskvalsäsongen över i och med att feederkvalet genomfördes denna helgen i Granödammen i Ryd i mörkaste Småland. Förberedelserna har pågått en tid innan som vanligt. Denna gång med att samla in så mycket info som möjligt kring vattnet. Jag har varit 3 gånger tidigare i Granö men då har det gällt vanligt flötmete. Feeder är ju något helt annat. Så jag kontaktade mina feedervänner innan som besöker detta vatten betydligt oftare än vad jag gör. Och snart kunde något som liknade en taktik utformas. Fiske efter mört, björkna  i första hand och eventuellt småbraxen också. Men framförallt gällde det att hitta ren botten att fiska på. Då Granö är full av stock och sten. En kort plats på runt 20 m och en längre ut runt 35 m var lämpligt att börja söka ren botten kring. Försiktig mäskning med sparsamt med beten. Jag tyckte jag hade fått bra med kött på benen och kunde förbereda mig tillräckligt mycket för att ge mig chansen att lyckas. Nu var det upp till mig att få till det.
Vi var hela 6 st från våran klubb FK TOPP som skulle pröva lyckan i Granö. Resan dit påbörjades vid lunchtid på fredagen i strilande regn som väntat. Rainer och jag tog vägen via Borås. Men vi var vid gott mod och mil efter mil lades bakom oss och snart var vi framme vid målet. Norraryd B&B där vi skulle bo. De andra hade redan anlänt och även Charles Fasth, Jan persson och Krille Ekman som skulle bo på samma ställe. Challe hade tagit med betena från Leijon så de var prio ett att ta hand om. Jokers leemades och blodisar sållades. Alla beten var SUPER. Bland de finaste jag sett i Sverige. Och boendet visade sig vara en lyckoträff. Vilken service, kaffe, the och bulle fanns tillgängligt dygnet runt. Rummen var stora och fina och frukosten smakade utmärkt. Det fanns allt man kunde begära på frukostbuffén. Dock var sängarna något hårda för min smak men man kan ju inte få allt så boendet får betyg 4/5 från mig!
Vi steg upp strax innan sju och intog vår lyxfrukost och sedan bar det i väg mot sträckan i strilande regn och hård vind nord ostan såklart. Vi hade 8 minuter till stäckan från boendet så i ett nafs var vi på plats. Men det var ju lite att stå i på morgonen då ganska många beställt beten av mig. Så det blev till att ta tag i det först så alla blev nöjda innan man kunde gå på sitt eget med blandning av mäsk mm. Jag hade valt 2 blandningar denna gång en svart för mört för den  korta platsen och en lite grövre brun för den långa platsen lite mer tänkt att attrahera björkna/ braxen men inte för grov för att inte mätta eventuella mörtar i onödan. Totalt blandades det till 3 kg vilket räckte och blev över hela helgen. Så jag behöver nog inte blanda nytt till helgens KM heller så lite går det åt. Ett snöfall hade ju dragit in under natten och det hade varit nollgradigt. Strax innan lottning visade termometern 2 grader och då borde de flesta fattat att man inte kan mata på för mycket. Kallt ytvatten hade blåst rakt in och säkerligen tryckt ut fisken och troligen gjort att de backat något från de grunda ställena som fanns med. Så dessa ville man nog helst slippa vid lottningen. Jag drog till mig A8 långt från kanten men också en bra bit från det grunda området så jag var tillfreds med platsen. Bara at följa taktiken och hoppas på det bästa. 6 spön riggades, 3 på vardera platsen. Nu visade det sig att detta område var ett av de renaste på hela sträckan rena salsgolvet. Så lodningen vilket i feedersammanhang endast får ske med blysänke gick betydligt smidigare än befarat. Efter diverse utlägg bestämde jag mig för en plats 20 meter ut och en 34 m ut. När alla spön var clipsade och klara och allt bete och mäsk var iordning trodde jag det var 10 minuter till mäskning så jag tog en smårgås som jag brukar. Då tutade Lasse mäsksignalen det visade sig att min klocka hade behagat att stanna. (Hade väl inte värmt batterierna tillräckligt på elementet) OBS internt skämt som bara vissa fattar. Så det blev till att låta smårgåsen vänta. Mäskade ut 10 mindre feedrar på långa platsen med lite klippt mask och casters och en skvätt döda maggot. På den inre platsen gick det i 5 minifeedrar med lite döda maggot och där startade jag också fisket. Mört i första utlägget nollan spräckt vilket det skulle visa sig tyvärr bli väl svårt får några. Utläggen som följde gav snabba napp men inget upp sedan dog det. Hade fått info att fisken var mycket mäskskygg i synnerhet mörten så jag kastade ut några tomma feedrar men det gav inget heller. Fiskade på en stund där inne med en pyttefeeder med lite lite mäsk/ beten i men det gav bara en liten abborre till. efter 50 minuter fick Challe som satt på A9 sin första fisk och Roger på A7 likaså båda på långa platser.
Så jag gick ut också det blåste en hel del men inte värre än att det var fiskbart men man fick tänka sig för när man kastade annars stack feedern i väg med vinden. Bytte snart till en rocket feeder (sänket i botten på feedern) vilket jag tycker är betydligt lättare att kasta med då det blåser.
Men min plats gav föga endast en liten mini mört då och då. Hade lagt i lite jokers här trots att jag hade blivit varnad för det men det kan aldrig skada tänkte jag och min plats kom också igång då jag la i mer jokers men det blev mest smått. Både Roger och Challe fick betydligt bättre snitt på sina fiskar. Regnet forsatte att strila ner och vinden piskade oss i ansiktet men det var bara att bita ihop och dra ner mössan och huvan och köra på.
Mot sista timmen började björknan komma igång på min plats men det gjorde den även på min grannars plats och trenden höll i sig de fick bättre snitt. Så invägningen bekräftade bara det jag redan visste, rejält slagen av Roger och Challe idag men en 3e plats och häng på landslagsplatserna inför dag 2.
Och regnet hade t.o.m slutat så allt var på TOPP inför dag 2.
På väg mot kvalet i ett normalt höstväder regn och rusk, underbart!
Krille Ekman i högform under fredagskvällens taktiksnack. Hans uppladdning med 15 öl och 2-3 cider visade sig vara den rätta då Krille fiskade som en gud under lördagen och tog en säker sektions etta från C sektionen och dagens högsta vikt så nu var Krille åter igen i ledning efter dag 1. Skulle han palla för trycket i år?
Min fångst däremot dag 1 räckte som bekant till en 3e plats på A men man är med i racet inför morgondagen.
Vy över sträckan innan start på upptacklingen under lördagens minst sagt gråkalla väder. Snö i luften och +2 gr därtill en trevlig nord ostan vind på runt 7 m/s.
Stillstudie på Roger Bengtsson under lördagen (2a för Roger). Bortanför Roger däremot var det ändå mera stilla än en stillbild knappt en dragning på hela dagen. Som befarat hade fisken lämnat de grunda partierna på sträckan.
Dukat för succe´.
Fast succén fick rutinerade Charles Fasth stå för under dag 1. Efter en trög start kom Challe igång och visade återigen att gammal är äldst! Suveränt fiskat under extrema förhållanden! Bara att buga och tacka för uppvisningen. Men nya tag i morgon. Och jag fick svar på mina sista frågor och vet vad jag skall ändra på inför morgondagen så det kändes riktigt bra.
Det blir väldigt lite mäsk men mer beten i form av casters och klippt mask i mäsket för att förhoppningsvis ge mig chansen att få lite bättre snitt på fisken och lite beroende på var man hamnar gå all in på långa platsen.
Under kvällen efter att fått lite mat i magen valde de som inte riktigt fått till det dag ett att ta hjälp av supermetaren Challe och nya tackel riggades upp och det hjälpte Niclas i varje fall som både fick fisk och slapp trassel dag 2.
Samling vid pumpen. Och lite info från Jonas Jansson dag 1 om det fanns intresse att skapa en ren feedergrupp där vi alla kan drifta våra synpunkter kring feedertävlingar mm inför kommande kval och landslagsuppdrag. Allt för att svetsa samman teamen som åker iväg på VM. Även var det ett rungande ja på frågan om vi skulle köra 2 kvalhelger nästa år allt för att minimera slumpens skördar. Till att samordna detta och bli bollplanket blev undertecknad. Jag har ju "inget att göra" sedan tidigare så det var bara att tacka ja och genast skulle Jan Persson vara lite lustig och tog upp en sten och undrade om man fick kasta sten på bollplanket men det vet du väl Jan att på bollblank kastar man boll!! (mäskboll).
Sedan var det dags för lottning. Hela 7 avhopp till dag 2 hade det blivit. Dels troligtvis pga vädret och det dåliga fisket men enligt min mening är det endast sjukdom eller dödsfall som kan göra så man kastar in handduken dag 2. För som jag skrev sist bästa träning får man på tävling!
I dag lottade jag till mig C4. Ola Carlströms plats från dag 1 där han blev 2a, kändes riktigt bra då finns möjligheten i varje fall. Nu var det bara upp till mig att prestera. Som jag hade planerat satsade jag hårdast på den långa platsen. Efter intensiv lodning, betydligt besvärligare botten idag och nu fick jag se var alla stockar och stenar låg, hittade jag till slut fläcken som Ola nämde. Han hittade en liten slät yta innan en kant och det var bakom denna kant runt 40 meter ut man skulle fiska. Vet ju inte om jag hittade exakt samma fläck som Ola men det var i varje fall en liten ren yta att precentera sitt bete på. Så idag blev det till att stålsätta sig och inte röra på tacklet får då gick det ohjälpligt fast i kanten. Riggade upp några spön får en kort back upp plats också på 20 meter som igår. Här var det lika slätt som igår men ingen fisk skulle det visa sig.
Så startade mäskningen och också katastroferna!! Första feedern lyckades jag sätta i kanten när jag vevade in och andra feedern trasslade in sig i en lina som låg och flöt och det märkte jag inte förrän jag hade vevat in den på rullen. Dessutom var den så lång så den blåste in i de andra spöna och snodde i hop sig med de med. Tack herr Jansson för det var väl din lina från igår då det hade varit Janssons tur att ha en katastrof dah med 15 förlorade feedrar i botten och uppenbarligen en hel del lina. Men jag fick fram ett av spöna för innerplatsen så det blev lite mäskat där men där bodde det inga fiskar som sagt. Så det var bara fram med saxen och trassla upp allt och knyta nytt och loda om med en liten feeder. Hittade snart min tilltänkta plats igen och jag kunde börja fiska på allvar. Hade ju fått ut 2 feedrar med lite mat i varje fall så jag fiskade på direkt. 50 minuter hade gått av tävlingen men det hade varit osedvanligt stiltje på de andras platser endast ett fåtal mörtar hade kommit upp och då jag fick en mört så fort jag satte på bete kändes det betydligt bättre igen. Lät det ligga ute i 5 minuters intervaller sedan vevade jag in för ett nytt utlägg om inget hände. Efter ca 1,5 timme visade sig första braxen i form av ett missat napp med slem på tafsen som resultat. Efter tips från coachen (Stig Borlinger) var det dags att byta till mask nu var ju braxen där. Sagt och gjort 2 halva maska åkte på samt en vit maggot vilket renderade i 3 braxen på 3 utlägg. Sedan rullade det på braxen var extremt försiktiga i kylan och väldigt pilliga och man fick verkligen ha tålamod och vänta ut nappen. Nu kunde jag inte riktigt hålla den skärpan hela tävlingen utan ivern gjorde att man missade och tappade lite väl mycket. Bytte runt bland betena och fann att även en vit maggot och 3 blodisar föll fisken i smaken.
En del mört och abborrar blev det emellanåt också när braxarna lugnade sig. Men jag jobbade på hela tiden enligt plan med casters och klippt mask i mäsket. Fiskade 60 cm 0,12 mm tafs med 16 - 14 krok kamasan B611 hela helgen. 30 gr rocket feeder med liten bur och mäsket var sensas 3000 feeder bremes&gros poissons färgat brunt.
I dag förkunnade invägningen att jag fiskat till mig en sektionsseger med 5540 gr och landslagsplatsen var säkrat och målet uppnått slutet gott allting gott.
Johan Mattsson gjorde en klar förbättring till dag 2 och fiskade till sig en 3e plats med en stabil mörtfångst.
Rainer däremot hade det tufft idag men ett lärorikt pass för honom blev det så vänta bara Rainer kommer tillbaka och han vet vad största felen berodde på superbankrunnern Jack 3 år var ju ej med denna helg.
Lite annat väder dag 2!!
Noggrann invägning som alltid. Min fångst visade sig räcka för vinst idag.
En av pankorna som bidrog till seger.
Nykomlingen i dessa sammanhang Anders Eriksson gjorde en fantastisk prestation under helgen och fiskade till sig en landslagsplats med en 1a dag 1 och en 2a dag 2 endast slagen av undertecknad. En riktig fin mörtfångst idag gav honom andra platsen och en total 3e plats och landslagsplats säkrad. Ett stort grattis!
Hela nästa års feederlanslag samlat. Till fyra femtedelar samma som detta år. Jansson fick vika ner sig för Anders som vi välkomnar in i gänget!
Vi vill också passa på att tacka Svetsmaskinservice AB för de nya fina klubbjackorna!

Efter en hård helg var det bara hemresan kvar som flöt på fint och inte var dag man firar en landslagsplats på en asiatisk restaurang i Värnamo!

Tack för denna gång och simma lugnt så ses vi vid vattnen!

Svårfiskat på årets sista Västra Meteserie.

I går söndag 16/10 hade vi avslutning på årets Västra meteserie. I och med att 6e och sista deltävlingen genomfördes i ett för dagen molntäckt Trollhättan. Bara feeder var tillåtet på denna deltävling så vi i FK TOPP passade på att också genomföra vårt KM i feeder i samband med denna tävling. Skådeplatsen för detta spektakel var Göta älv vid Kanaltorget i Trollhättan. Här sitter man helt underbart på en fin brygga som tillika är Trollhättans strandpromenad så det gäller att se upp så man inte kastar av någon gammal kvinnas hatt i bakkastet. För som alltid kommer det fram massor av intresserade som undrar vad vi håller på med och man får som vanligt en miljon frågor den ena tokigare än den andra. Men även väldigt många genuint intresserade med seriöst ställda frågor vilket är roligt.
Vi blev bara 10 stycken som skulle göra upp idag varav 8 från FK TOPP. Som oftast på avslutningen kommer bara de som har chans på totalen vilket är lite synd då den bästa träningen inom tävlingsmetet får man just på tävling när de bästa är med. Först då får man svar på om sina teorier håller. För när man sitter själv och metar kan man i princip göra hur som helst och ändå få bra med fisk fast det säger egentligen ingenting. Om man skall hårddra det så är det väl bara själva handhavandet med prylarna man kan träna när man sitter själv och metar. Så kom och var med, det är skitroligt på ren Svenska!
Med 10 startande blev vi 2 sektioner med 5 på varje. Jag drog idag peg 6, d.v.s B1 alltså mitt i smeten. Men jag hade en fin strömkant att fiska emot på andra sidan, vilket dock alla som satt på B sektionen hade. De som satt på A satt i lugnvattnet. Då den lilla ström som var försvann under "Japanska bron" mitt emot mig.
Jag anade på förhand att fisket skulle bli väldigt segt idag då det är väldigt lite tappning i älven och det fortfarande inte varit frostnätter och att vattnet dessutom var som cacao efter senaste tidens hårda nord ostan vindar. Vanligtvis är denna sträcka en övervintringsplats för mört då de går in i lugnvattnet när kylan kommer och de inte orkar stå i strömmen längre. Men med svag tappning och milt väder har de ingen anledning att simma hit.
Men lite fisk skall det väl alltid finnas att fiska på (med betoning på lite) skulle det visa sig.
Tacklade upp 4 feederspön, 3 för fiske i båtrännan 32 m ut och ett för fiske uppe på platån där det är något grundare 20 m ut. Hade idag blandat till 2,5 kg rent mäsk (2kg mört supreme + 0,5 kg black feeder) vilket i efterhand nog hade varit tillräckligt till hela startfältet. Jag grundade med 10 st nisa feeder large bur 28 gr på långa och 6 st på korta med en del död maggot och casters i även några majskorn, man ville ju ha stor mört!
Började fisket på korta vilket gav nada! Ingen fick något. Efter 15 minuter gick jag ut på långa då Johan fick en liten och Gunter på kanten hade fått några mot strömkanten på andra sidan direkt. Fick en efter 20 minuter en 3 hgs mört och vips var man i täten. Det skulle visa sig att det skulle bli precis så trögt som jag befarade. Inga jättestim med mört hade intagit området utan enstaka småstim var det man fick försöka locka in. Jag försökte vara aktiv utan att mata på för mycket och med jämna mellanrum även om det var långt emellan kom det en liten rusch med mört. Nja rusch och rusch, max 2 i stöten snarare men de var av fin storlek. När det hade varit dött i lång period fick jag lite respons på att rycka ut feedern halvvägs så mäsk dalade ner för att snabbt göra ett nytt utlägg vilket resulterade ett flertal gånger i napp. Jag lyckades hålla undan till seger idag med mina 2160 gr ingen höjdarvikt direkt men mer än alla andra och det räcker ju. Stig spurtade bra och kom nästan i kapp men både KM segern och dagens högsta vikt gick till undertecknad. På A sektionen var det segare än segast och där ledde länge Jansson med en gers men till slut fick den gode Charles Fasth igång lite mört på sin korta plats och tog en solklar sektionsseger med 1220 gr. I och med det säkrade Challe totalsegern i årets Västra meteserie. Ett stort grattis!
Även denna gång hade Rainer sonen Jack med sig, snart proffs i bankrunning.
Challe laddar innan start.
Andra laddar med styrkande kaffetår. Jag brukar spara mitt kaffe till under tävlingen. När det blir riktigt segt är det gott att hälla upp en kopp. För det vet väl alla att det nappar som bäst när man tar kaffe! (Dagens tips).
Även Gunter som igår gjorde comeback på tävlingsarenan fann några mörtar.
Även om det oftast (som för oss flesta igår) var lika stiltje som på denna stillbild. Om ni tittar noga ser ni också något fantastiskt! DET BLÅSER INTE!!!
Jag får posera med en av de fina mörtarna som hjälpte mig till seger i dag under ivrigt överseende från Jack. Som fick sig en lektion innan start att man bara får blåsa i pipan till flytvästen om man ramlar i, så nappen passade bättre att trösta sig med denna något gråkalla dag.
Vår comming man Johan Mattsson visade att han blir farlig på feederkvalet då han gång på gång hänger med täten när det vankas feeder.
Stig fiskade till sig 2a platsen och var tillfreds med det. - Jag slog i varje fall kanten....och en 2 hgs till så hade det blivit seger. Jämt blev det i varje fall idag.
Vi har ju även en lottad 2-manna lagtävling varje gång och denna gång slumpade det sig så att jag hamnade i lag med Challe och vi skötte ju våra kort rätt idag så det blev seger även där!
Men för första gången i Västra meteseriens historia hamnade jag utanför pallen i sammandraget. Vi gratulerar årets segrare Charles Fasth flankerad av 2an Jan Persson och 3an Jonas Jansson som blev för svåra för mig i år.
Vi återkommer som vanligt med Västra meteserien nästa år i någon form.
Tack alla som ställde upp i år. Hela 38 stycken har varit med åtminstone någon gång i serien i år vilket är nytt rekord. Men vi hoppas som alltid att ännu fler skall hitta till vår sport som kanske kanske snart är OLYMPISK gren igen. En ansökan att få vara med på OS 2020 har gjorts från Internationella förbundet.

Resultat Västra meteserien 6, Göta älv Trollhättan 20161016

B4 Stig Borlinger 2000 gr 2
B5 Gunter Furthmüller 1380 gr 5

Den lottade lagtävlingen vanns av Charles och Jonas S på 3380 gr

Väl mött nästa år. För hela resultat och slutresultat besök FK TOPPs hemsida.
Nu laddar jag för feederkvalet i Granödammen nästa helg så får vi se om det blir något landslagsuppdrag nästa år, sista chansen nu....

Simma lugnt så ses vi vid vattnet fiskenördar!