Höstfisket har börjat.

Nu är det höst på riktigt och vintern närmar sig (förhoppningsvis). Temperaturen börjar åtminstone nattetid krypa ned mot nollstrecket och de så förstörande för fisket hårda höststormarna börjar ta överhand. Så också den gångna helgen. Byiga kraftiga nord väst vindar dominerade denna helg men kors i taket solen sken från en näst intill klarblå himmel. och det enda regnväder som passerade hade den goda smaken att göra det på natten mellan lördag och söndag. Man får glädjas för det lilla.

jag är ju inte heller den som viker ned mig i första taget för dåligt väder men man hade ju hoppas att få lite mindre vind än vad det nu blev då driftfiske efter abborre och rodd efter gädda stod högst på önskelistan denna helg.

Efter att ha sålt lite prylar till andra entusiaster som skulle trotsa vinden på lördag fanns det på eftermiddagen även tid för mig att ge mig ut. När jag väl styrde 465an upp mot första stoppet för dagen hade vinden vridit till ren västan och strömmen i älven låg på ca 300 kubik i sekunden vilket gjorde att man drev tvärs över älven.

Men redan i första driften klev en halvkilos på och så också i andra driften. Och därmed var turen redan räddad. ibland är det bara gott att komma ut och få känna lite ryck i snöret. Sedan var det roliga slut för nu kom det ett fraktfartyg i 10 knop och rev upp vattnet, ingen idé att ligga kvar efter det. Här har Ni en anledning till att det är ankringsförbud i farleden. Hade knappast hunnit dragit upp ankaret innan krocken hade varit ett faktum. Man kan ju alltid ligga och hålla båten med elmotor men ibland vill man bara ut en stund och slippa släpa med sig massa tekniska prylar. I bland undrar jag hur dagens "nya" fiskare med all sin elektronik skulle klara sig den dagen då elektroniken lägger av. En annan är ju uppvuxen med enkla medel och har lärt sig från grunden hur man hittar fisk utan ekolod och sköter båtar med åror. Den erfarenheten missar många av dagens unga fiskare man litar för mycket till elektroniken och det tycker jag är synd. Många av mina bästa fisken har skett helt utan tekniska hjälpmedel och då känns det även mera "rätt". Sedan får Ni inte missförstå mig jag använder givetvis ekolod med men nöjer mig väldigt ofta med det simplaste som finns. Håll det enkelt det är mitt måtto.

Letade vidare efter borren på andra ställen medan vattnet efter fartyget fick lugna ned sig. Men den hårda västanvinden gjorde det ganska otrevligt att vara på andra ställen. Efter några patetiska försök i den byiga vinden på andra ställen var jag snart tillbaka men dagarna är korta nu och solen började dala drastiskt. Men vinden avtog något så jag fick några fina drifter till och kunde summera 14 abborrar idag. de stod väldigt still på 2 fläckar knappast större än 2x2 m så i dag var det precision som gällde och Westins lilla hyperteez i nors skepnad var återigen överlägsen.

Nöjd efter en trevlig eftermiddag styrde jag hem i solnedgången och hoppades på bättre vindar i morgon då gäddmete hägrade. Mer om hur det gick efter några bilder från lördagen:

Fina abborrar stod och väntade på mig bara några hundra meter från hemmet.

Onödigt att åka längre än man behöver men som vanligt i  norra älven blir det oftast bara borrar upp till halvkilot. Ett knepigt fenomen att det finns så gott om abborrar i 100-500 gr. Men över det verkar de vara extremt fåtaliga men så har det alltid varit förutom ett guldår. 1987 tror jag det var då våran dåvarande granne fyllde båtbotten med 47 abborrar över 700 gr med topp på 1420 gr på några timmars flötmete med småmört. Allt åkte ju upp på den tiden men inte kan det inneburit slutet för den bättre abborren i älven eller?????
Dagens största går tillbaka

Solnedgången fick markera slut för denna dagen.

Bättre vindar till söndagen fanns nog bara i min fantasi för under natten blev man väckt ett antal gånger av vindens härjningar. Men framåt morgonqvisten när det var dags att stiga upp hade det bedarrat något.
Rainer skulle hänga på idag och få sig en kurs i gäddmetets ädla konst. Men för säkerhets skull lastade vi även med spinnutrustning om vinden skulle visa sig för svår att bemästra. Nog blåste det alltid men faktiskt inte värre än att det gick att hålla båten ganska tillfredsställande med årorna. Överby köpcentra gav oss det vindskydd som krävdes för att överhuvudtaget kunna fiska idag med båt. Som vanligt då jag gäddmetar i älven blev det 3 flötmetetackel inställda på 4, 6 och 8 meters djup och ett bottentackel som får studsa på botten rakt under båten.

Pigga mörtar i 150-300 gr klassen apterades och åkte ut bakom båten och snart infann sig lugnet och man sjönk in i sina tankar. Fast man fick ta i ganska bra idag för att föra båten rätt. Blev ett utmärkt träningspass idag, vem behöver gym när man är sportfiskare? De som tror vi bara sitter och latar oss och stirrar på ett flöte medans vi sippar på en paraplydrink är ute och cyklar. Idag fick hela kroppen jobba för att vi skulle precentera betena där jag ville och trots den isande byiga nord västan vinden började snart rullarna att knarra och den ena gäddan efter den andra fann våra mörtar intressanta. Men även gäddan var nog något köldstel idag då de väldigt ofta släppte taget om betet vid första minsta motstånd. Så det gällde vara blixtsnabb med mothugget idag. Bara att kontra direkt på första bästa indikation annars spottade de. Idag var bottentacklet överlägset och levererade klart flest hugg. Strömmen idag var väldigt svag under 200 kubikmeter i sekunden vilket i praktiken innebär i stort sett strömstilla där vi uppehöll oss idag. Vilket medförde att både betesfisk och gäddor spred ut sig i vattenmassorna så idag fann vi de flesta fiskarna ute på frivattnet på 9-15 meters djup och samtliga napp utom ett kom ganska nära botten.

Ju längre dagen led desto mer påfrestande blev vinden. Vid ett tillfälle kom det så hårda vindar att jag fick starta motorn för att överhuvudtaget förflytta oss framåt. Så då valde vi att spinnfiska en stund men det gav bara Rainer ett försiktigt hugg idag så det fick bli till att kämpa på med årorna.

Vi har ju också nu ställt om till vintertid vilket gjorde att dagen fick ett ännu mer plötsligt slut då solen dalade idag väldigt tidigt kändes det som och vare sig man ville det eller inte led dagen mot sitt slut. Tiden går alldeles för fort när man har roligt. För roligt hade vi gött tjöt hela dagen i två glada vänners lag.

Och några gäddor blev det ju också även om de stora uteblev idag fick vi känna på lite spöböj av kämpaglada höstgäddor. De stora tar vi en annan dag.

Små men välkomna ändå i den kalla nordanvinden.
De växte något under dagen.

Dagens gast fick äran att ta dagens bästa men som oftast vann de ännu större kampen idag.

Smågäddor dominerar ju fångsten så här års men roliga de med även om man alltid hoppas på det där monstret. Men som alltid bara en tidsfråga innan nästa 10a kliver på.

Det var allt för denna gång sköt om Er så ses vi vid vattnen.

Produkttest och betesfiske.

I lördags genomförde jag en högst oseriös och icke vetenskaplig test av för mig några nya gäddbeten. Och den utvärdering av dessa beten som följer är enbart mina egna tankar och egna "sanningar". Sedan är det upp till var och en att skaffa sig en egen uppfattning. För ett bete som passar mig kanske uppfattas som skit av någon annan och tvärt om. Prövade några för marknaden helt nya och några som funnits ett bra tag men som jag inte hunnit fiska med. Mest för att skaffa mig en egen uppfattning om betena då jag säljer dem i butiken man måste ju veta vad man säljer. För lyssna på andra det har jag varit med för länge för att göra jag vill pröva själv och skaffa mig min egen uppfattning om betet passar mitt fiske eller inte. Så här följer min sanning om följande beten:

Illex Dexter eel, Storm R.I.P Roach, Strike pro soft bait Tumbler Shad och Storm R.I.P curly tail.

Hade med mig betydligt fler "nyheter" men det var dessa jag hann fiska tillräckligt med för att skaffa mig en uppfattning om.

Så i lördags eftermiddag hängde även Gunter med ut på detta testfiske men han skulle fiska med sina beprövade infiskade beten. Eftersom shopen krävde sin tid fick vi inte gjort dagens första kast förrän 15.00 så vi hade mer spön med oss än det fanns tid kvar att fiska därav kunde det ju knappast bli någon större vetenskaplig utvärdering men ett test är ett test.

Som vanligt var väl inte vädrets makter heller med oss riktigt på vår sida med frisk hård ostanvind och så mulet så det kändes mer som natt än dag. Vattnet var dock trots senaste tidens hårda regn fortfarande lika klart som gin så för en gång skull var man lite tacksam för den hårda vinden. Så någon större fångst på mina "nya" beten förväntade jag mig väl kanske inte men man kan ju se hur de uppför sig i vattnet och på så sätt ändå få något ut av dagen. Men väl på plats gjorde vi ju naturligtvis vårt bästa även för att få några hugg.

Började med Storms Roach och testade gången i vattnet och fann detta gummibete som ett riktigt kallvattenbete då det knappt hade någon rörelse alls och gick som det skulle enbart i ultrarapide inspinning. Fiskade man mycket mycket lååååångsamt fick man stjärten att vicka med microskopiska rörelser. I alla andra farter uppförde det sig som en skadeskjuten kråka. Och så som jag helst vill  fiska i älven, alltså kasta uppströms och utnyttja strömmen och ta hem betet bara en aning fortare än strömmen funkade det inte alls utan bara la sig på sidan och gled med. Såg inget vidare ut om jag skall vara ärlig. Tilläggas kan att jag testade både med storms egna tackel till det och mina egna varianter och fick samma resultat. Kommer pröva betet ytterligare vid några andra förhållanden men vid riktigt kallt väder då det lönar sig att fiska extremt långsamt innan jag sågar detta bete totalt vid fotknölarna men detta första test gav icke godkänt då det faktiskt även vid extremt långsam inspinning var ganska svårt att få det gå som man ville. Kan tänka mig att det uppför sig bättre i helt stilla vatten.

Fortsatte med Storms Curly tail som funnits på marknaden betydligt längre men jag inte hunnit sjösätta. Här var det betydligt lättare att få en tillfredsställande gång men inte lätt. Betet gick bra vid en specifik hastighet som var något högre än "mörtvarianten" men snurrade väldigt lätt när man drog på lite även med rejäl tyngd (30 gr) på. Så ytterligare att bete som det kändes som bara funkar vid ett specifikt tillfälle. Och monoton inspinning var det som gällde man kunde inte riktigt trixa och rycka med betet så som jag vill. Så tyvärr storm ännu ett bete som ej tilltalade mig vid första testet men det skall få fler chanser jag dömer inte ut detta heller helt ännu. (Bara nästan).

Sedan var det Illex Dexter eels tur och här kunde man tackla precis som man ville och fiska långsamt eller snabbt. Det gick kanonfint med förförisk svansrörelse och härligt vaggande kroppsgång. Så det fick tummen upp och kändes som det passade mitt fiske något bättre i alla fall en dag som denna. Men inte heller det gav några fiskar upp. Gunter som nötte på med sina infiskade beten fick ju heller inte något så vi sökte vidare längs älvens branter för att försöka spräcka gäddnollan för idag.

Till slut var det strike pro jigg att bli offer för mina hårda men rättvisa testögon. Tumbler shad var väl egentligen framtagen som en gösjigg för lite aktivare sommargös vid vertikalfiske. Men är ju som vilken shadjigg som helst så lämpar sig givetvis ypperligt till vanlig gäddjiggning. Jag apterade denna jigg med ett vanligt runt jigghuvud 14 gr med 8/0 krok inget mer. Då gick jiggen jättefint i vattnet och man kunde ta hem betet precis som man ville.

Under dylika förhållande som rådde idag måste man gå till botten med sina beten för att få något i älven. Fiska grunt, glöm det! I dag stod i stort sett all fisk man såg på lodet i branterna mellan 8-11 meter och nedtryckta mot botten. Så idag blev Tumbler shad betet som knäckte dagens kod. Långsamt hemtagen längs botten så gav det dagens första hugg och strax därefter var nollan spräckt. På kort stund fick jag 2 gäddor och missade 2.

Prövade runt lite bland alla de andra betena och några av mina gamla favoriter då vi funnit fisken men faktum idag var att det var bara norsimitationen Tumbler shad som gav napp. Gunter hade några påslag på darts shad jigg i liknande färg men det blev inte mer än några misstänkta påslag.

Men som vanligt får man ju aldrig veta om de gäddor som högg hade gjort det även om något annat hängde i linändan. Det finns inga beten som trollar upp fisk till dig utan det viktigaste är att finna hur de vill ha betet precenterat idag var det långsamt nära eller på botten som gällde och då funkade en vanlig jigg bäst helt enkelt.

Men jag måste säga att jag blev något besviken på de Storm beten jag hade med. Hade förväntat mig lite mer att man inte behövde vara så "exakt" med dem. Men de skall få fler chanser så jag får väl anledning att återkomma. Hann även med att testa en ny haspelkombo för tunga beten med vad det var och hur jag uppfattade den utrustningen får vi ta en annan gång.

Långt ifrån några monster idag men vid en sådan här icke vetenskaplig testtur får man vara nöjd att något ville bita.

Hann ju till och med bli 2 upp innan mörkret kom över oss.

Och så fick man lite "gäddfingrar" igen, gött!

Lite av betena man gick runt på idag men som sagt långsamt infiskad vanlig jigg längs botten slog alla "nymodigheter" idag.

Kommer fortsätta med mina små tester men bara för att jag kanske dissar ett bete betyder inte att det är kass för dig kanske. Rätt fiskat vid rätt situation så funkar betet för dig som jag tycker är helt värdelöst och tvärt om. Så mitt bästa råd är att fiska och skaffa dig din egen uppfattning det har jag gjort i alla tider.

Men det är ju lite kul med prylar och testa runt för detta är bara min uppfattning och min "sanning". Men som alla som fiskar mycket får man ju sina favoriter och fiskar mest med dessa och då lär man sig hur de skall fiskas. Så ett råd till skaffa inte för många olika modeller utan tänk till först. Var och hur fiskar jag, vilka beten passar mig?   Välj några få utefter det och lär dig fiska med dessa. Angående färger så skaffa någon skrikig och någon diskret så är du hemma. Samt att du själv tror på betet är väl kanske det viktigaste. Tron kan försätta berg!

Skitfiske på Er.

Gummi, plåt och plast i all ära mitt "riktiga" gäddfiske är ändå metet. Det är något visst att se ett flöte dyka och strama upp linan i ett mothugg för att förhoppningsvis mötas av ett massivt motstånd.
Men för att detta skall kunna bli verklighet behövs beten. Så i söndags regnväder blev det till att sätta sig och feedra upp lite betesmört strax bakom husknuten. Men det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder och vårt nya klubbställ från Daiwa höll mig varm och torr hela dagen. Lite blötare blev det för magotten och mäsket trots jag gjorde mitt bästa för att hålla det någorlunda undan det värsta regnet.

Nappade det något då? Ja nästan för bra, småmörten var som tokiga så efter 50 minuters halande med alldeles för små mörtar för gäddbete bytte jag ut magott som bete mot majs och vips lyckades man trolla upp lite bättre beten. Alltid lika intressant att se hur man kan påverka sitt fiske. Nappade lika bra på majs som magott men nu fick man 100-300 gr mörtar istället för 20-80 grammare. Så betes sumpen fylldes på i rask takt men sista timmen hände något för plötsligt avtog napplusten och endast småmört var där igen som bara ville ha magott. Men jag hade mer än tillräckligt för nästa helgs gäddmete så jag bröt upp för dagen och tackade för mig.

Nu återstår bara att se om det blir något gäddmete till helgen. Vädrets makter får bestämma vill ju inte ha outhärdiga orkanvindar så hoppas på lite lagom vind så man kan ha full kontroll med årorna.

Så var man bakom feederspöt igen i ett trevligt stilla höstregn.

Och visst blev det betesfisk.

Ja det var allt för denna gång. Simma lugnt och sköt om Er och ett riktigt djävla skitfiske på Er allihop!

Avslutning Västra meteserien 2017

I lördags blev det bara tid till ett kort landfiske efter abborre efter att man varit och plockat mask inför avslutande tävlingen för min del i år. Hade också planer på att åka och titta på invägningen på Sunnanåträffen men lördagens tävling blåste inne så av det blev det inte. Och nog blåste det alltid, kunde knappt stå upprätt vid kajen i Vargön där jag o Rainer gjorde ett litet försök efter borre. Men strömmen var i stort sett obefintlig och vinden pinade oss. Så det blev ett kort pass men hann få 4 abborrar och en av årets minsta gäddor. Så värsta fiskeabstinensen stillades något och man kände sig redo för söndagens drabbning.

Hård vind i ansiktet till trots ändå ett par skapliga.

På söndag bar det alltså iväg mot årets sista tävling. Västra meteserien stod för dörren att avslutas. I år hade vi förlagt sista deltävlingen till Göta Älv nedanför Edet Rasta i Lilla Edet. En trevlig stäcka som dock är beroende av att det tappas på i älven men via Rainers app som talar om strömföringen kunde vi konstatera att vattenföringen idag skulle ligga runt 700 kubikmeter i sekunden vilket var glädjande. Ännu mer glädjande var att då vi anlände såg aktivitet i ytan via löjor och mörtar som flydde undan hungriga abborrar och tyvärr Skarvar. Men Skarvarna verkade mätta och försvann redan innan övriga tävlande dök upp.

I dag blev vi efter ett par sena avhopp 10 till start så vi fördelade oss på 2 sektioner. Återigen höll jag i lottdragningen och nöjde mig med lotten som blev över men denna gång var Charles Fasth ofin nog och drog nedströms kantplats så jag fick nöja mig med A2 näst kant.

Helt tillfreds med denna plats tacklade jag upp mina spön. Denna tävling var en ren feedertävling så 5 feederspön tacklades upp, varav ett var bara för att mäska med. En 40 meters plats och en 20 meters plats. Vid signalen för mäskning startade jag att grunda upp på 20 meters platsen. Planen var att mäska upp den för att börja på 40 meters platsen medans förhoppningsvis mäsket skulle dra in fisk till 20 meters platsen. Mäsket var nästan samma som förra veckan alltså super fond och super riviere med lite terre de riviere färgat brunt denna gång. Varför denna blandning jo hur enkelt som helst det enda mäsket jag hade hemma! Man tager vad man haver. Till detta tillsatte jag ca 2 dl klippt mask och ca 4 dl casters/ död maggott gick åt under de 4 timmar vi tävlade idag. Några majskorn fick åka med ut ibland också. Hann med att få ut 4 mindre burar på 40 metaren också innan start. Napp direkt i första utlägget en 2 hgs mört. Bra att få fisk direkt då är de på sträckan i varje fall. Strömmen var påtaglig vilket som sagt bara är en fördel här. Men jag hade inga som helst problem att hålla botten med en 40 gr feeder med platt sänke. Ganska liten bur vilket är att föredra i strömmande vatten tycker jag. Nappade på i varje utlägg men redan efter 5 mörtar där ute började grannen uppströms kötta fin mört på sin korta plats. Och Challe fick sin första även den på korta platsen så jag gick in. Efter 2 utlägg började det nappa fin mört för mig med och efter det följde ett fint mörtfiske i drygt 2 timmar för mig och Challe var ju inte sen att haka på utan köttade även han mört för glatta livet.

Challe och övriga i upptacklingsfasen.

Efter drygt halva tävlingen fick jag dagens första braxen direkt efter ett utlägg med tom feeder. Inte alltid det är bra att fylla feedern med mäsk varje gång ibland blir det för mycket av det goda. Och av någon anledning gav det braxen idag när man gjorde så. Vid tre tillfällen fick jag en braxen direkt efter utlägg med tom feeder. Nu kunde man dock inte fortsätta i evighet med tom feeder och tro att man fick braxen hela tiden men vid väl valda tillfällen gav det omedelbar utdelning, intressant! Min teori var att vid mäsk i feedern rusade mörten som var väldigt aktiva idag fram direkt mot feedern medans med tom feeder var mörten inte alls lika intresserad och då hann braxen fram till krokbetet innan mörten. Ja en terori bland flera ibland behöver man inte få exakta svar bara konstatera att så var det. Då det återstod en timme kände jag smaken av segerns sötma komma allt närmare. Då jag fått ytterligare ett par fina braxen och mörtarna höll igång. Men som alla vet skall man inte ropa hej för man är över bäcken. Plötsligt avtog mitt mörtfiske drastiskt och sista 45 minuterna lyckades jag bara landa 5 mörtar och 2 mindre braxen medans Challe började tokdra fin mört. I efterhand fick jag reda på att Challe ändrade mäskteknik till att bara köra rent mäsk, inget bete i alls. Vilket visade sig helt rätt för att få snabba bättre hugg av mörten. Både jag och Challe hade missat hur mycket napp som helst idag och vi kunde inte riktigt förstå varför. Men kanske var det så när man stoppade bete i mäsket blev mörten skogstokig och pickade på feedern för att slita ut betet direkt likt en svältfödd fågel vid fågelbordet. Men när Challe slutade stoppa bete i gick de direkt på krokbetet och satt bättre. Ja ännu en teori god som någon annan. Men vi konstaterar bara att så funkade det idag och Challes starka avslutning ledde fram till att han susade om mig likt jag hade trampat trehjuling i motvind i uppförsbacke medans Challe körde världens bästa formel 1 bil.

Men in i det sista trodde jag ändå jag hade grepp om dagens tävling men vågen förkunnade något annat, 15400 gr för Charles mot mina 13300 gr. Bara att lyfta på fiskesmäcken och åter gratulera Charles Fasth till en väl genomförd tävling. Övriga resultat och slutställning finner Ni längst ned i dagens inlägg.

Nu blev jag dock säker 2a så det räckte för att ta hem årets Västra meteserie totalt, alltid något!

Några av deltagarna idag hade väldigt svårt att hålla botten i den hårda strömmen. Visserligen skiljer det lite på sträckan var man sitter hur strömmen kommer. Det är också lite djupare längst upp där vi satt idag vilket påverkar. Men så mycket som 90-100 gr som en del påstod inte ens låg still behövdes verkligen inte då kombinerar man sin uppsättning något fel. Har själv suttit otaliga gånger vid ännu hårdare ström än idag på de platser där några behövde 90 gr och lätt hållit botten med 60 gr. Små små detaljer gör stor skillnad. Allt från var man kastar ut (lite uppströms vid hård ström för att få rätt vinkel på linan) till vilken riktning man har spöt ihop med sort och tjocklek på linan vilken typ av feeder man har mm mm. Ja massor spelar in och kombinerar man dessa saker ihop på rätt sätt kan man komma undan med betydligt lättare tackel vilket oftast är en fördel.
Bara att ha spöt i stömmens riktning gör att trycket på linan minskar. Detta tillsammans med en ganska liten platt bur med platt sänke hjälper till oerhört att få tacklet att ligga still. Till detta en tunn flätlina max 0,10 mm som skär vattnet fint och du är hemma. Ha dock en chocklina ca 6 meter nylon sista biten för att inte få det för stumt. Detta funkar i varje fall för mig. Sedan finns det ytterligare lite småtrix att ta till men det kan vi ta en annan gång....
Challe skinande glad efter dagens uppvisning.

Jag nästan lika nöjd men bara nästan för vem minns en 2a.

Långväga gäster idag Sören Börmark från Ärtemark tog en 3e plats på A sektionen.
Och resesällskapet Fredrik Härnes dagens enda junior och tillika Värmlands framtid drog också han lite fina mörtar.

Kristian Ekman (eller var det Edvard Blom?) vann B sektionen men han är en ljusskygg jävel så det blev bara en bild då han återutsatte sin fångst.

Resultat deltävling 4. Västra meteserien 2017 Göta Älv Edet Rasta 20171015

Peg metare vikt placering
A1 Charles Fasth 15400 gr 1
A2 Jonas Stridh 13300 gr 2...
A3 Sören Börmark 5480 gr 3
A4 Fredrik Härnes 2180 gr 5
A5 Niclas Karlsson 3880 gr 4

B1 Sten Rickardsson 4680 gr 3

B2 Jan Persson 5240 gr 2

B3 Kristian Ekman 5720 gr 1

B4 Rainer Mass 4120 gr 4

B5 Jonas Jansson 3940 gr

Lottade lagtävlingen vanns av Challe och Jan med 20640 gr.

Slutställning Västra meteserien 2017

1. Jonas Stridh  5p

2. Niklas Karlsson 7p

3. Kristian Ekman 7p

4. Stig Borlinger 8p

5. Shaun Keavney 10 p

6. Jonas Jansson 10 p

7. Rainer Mass 10 p

8. Per Erik Gyllbrant 4 p (deltog bara 2 deltävlingar)

9. Guner Furthmüller 5 p ( 2 deltävlingar)

10. Jan Persson 5 p ( 2 deltävlingar)

11. Charles Fasth 7 p (2 deltävlingar)

12. Sten Rickardsson 8p (2 deltävlingar)

13. Håkan Nyborg 8p (2 deltävlingar)

14. Mikael Tono 1p ( resten deltog bara 1 deltävling)

15. Henrik Bengtsson 2 p

21. Fredrik Härnes 5 p

22. Jan Svensson 6 p

23. Michael Hjelm 6 p

Vi tackar alla som deltagit på årets serie och välkomnar Er och många fler att vara med till nästa år. Då vi kommer att återgå till 6 deltävlingar ( 3 flötmete och 3 feeder). Och försöka undvika krockar i största möjliga mån vilket det blev lite väl mycket av i år. Inbjudan mm kommer komma ut i god tid innan nästa års serie startar och missa inte att varje deltävling också är en öppen tävling så man kan hoppa med när som helst.

Vill avsluta dagens inlägg med lite påminnelse från oss på Fiskeshopen att lagren är fyllda av alla upptänkliga härligheter inför höstens fiske. För egen del innebär det mest gädda och abborre. Väder och vind får bli lite avgörande för vad som komma skall.

Passa på snart är de slut igen de nya grymma drop shot jiggarna från Westin. Har åtminstone givit mig några högtidsstunder denna höst och mer skall komma hoppas jag.

Sköt om Er så ses vi vid vattnen!