Årets första metetävling

Efter att ha dammat av de något längre spöna i veckan var man redo för årets första metetävling. Som för våran del så som traditionen bjuder innebär Stefan Simons årliga vårträff i Säffle, Colmic spring meet open i Byälven.

Man blir bekvämare och bekvämare för varje år så förberedelserna denna gång förutom blåsa damm av spöna sträckte sig till att sätta kraftigare elestic i take a part topparna och se till att det fanns tackel på samtliga feederspön.

Strålande sol mötte alla deltagare då vi samlades på grusplanen strax brevid en brusande och frustande Byälv. Finvädret håller isig, ta i trä...Men helt nöjd kan man ju inte få vara eftersom det skall ju till att blåsa naturligtvis dock betydligt beskedligare än förra årets orkanvindar så alla såg an med tillförsikt inför en trevlig dag längs Byälven strand. Efter sedvanlig genomgång via Stefans härliga Värmländska stämma var vi redo för lottdragning av platserna. I år fick vi lov att nyttja den nya bryggan ovan magasinet så nu kom åter den fina sträckan till heders igen. Efter några sena återbud blev vi 16 till start vilket då innebar 8 på den övre sträckan och 8 på den nedre.

Jag lottade i dag till mig plats 14. En helt Ok plats på den nedre sträckan dock med något besvärlig botten men långt ifrån den tuffaste platsen i den aspekten. Strömmen i år var påtaglig om än ej extrem. Men något annat än feeder är inte att tänka på denna sträcka då det är alldeles för grunt inne vid kanten. Där går sällan någon fisk. Nä här är det feeder 25-50 m ut som gäller. Efter nogrann lodning kunde jag konstatera att runt 30 meter var mest lämpligt idag. Lodade av från 25-60 m och utanför 30 satt jag nästan ohjälpligt fast varje gång så 30 meter fick räcka. Skulle få min beskärda del av bottenapp ändå skulle det visa sig. Men under upptacklingen blev jag bara en rigg fattigare. Men då upptäckte jag första misstaget min bekvämlighet med förberedelserna hade inneburit. Ingen lina med att ha som bräcklina mellan flätlinan och tacklet. Brukar här ha 0,10 mm flätlina på rullen följt av ca 7 meter 0,26 mm mono lina som bräcktafs och stötdämpare. Första tacklet hade dock precis gått av i öglan till tafsen så det var snart åtgärdat.

Som vanligt förväntar man sig mycket braxen här i fin storlek (snitt runt 1,5 kg) så utrustningen är anpassad därefter. 0,16-0,18 mm tafs med 12ans-10ans krok. Jag kör med kamasan B611 en krok som aldrig svikit mig vid tufft fiske. Mäsket består av helt vanligt sött braxenmäsk för min del Bream fizz denna gång med en extra påse av Baltzers nya braxenmäsk för strömmande vatten samt 1,5 kg terre de riviere. Till detta en försvarlig mängd beten bestående av hackad mask, casters och död magott och en eller två burkar majs får slinka med också.

Samling vid pumpen och genomgång innan lottning.

Dags för mäskning, 10 minuter innan start, skickade ut 20 feedrar laddade med så mycket mat man kan få i en 44 gr nisa feeder large bur samt att jag sköt ut 20 ytterligare bollar med bellan. Startskottet gick och fisket kunde ta sin början. Vi på den nedre sträckan fick dock en väldigt slow start. Vevade in för nytt kast var 3-4 minut. För låter man det ligga för länge drar antingen stömmen fast tacklet eller kroken blir full i skit i form av papparsmassa eller gammalt gräs. Så mycket kastande blir det.
Helst skall feedern landa, tömma sig och göra ett studsande sen skall nappet komma. Men det fick vi vänta på efter en dryg halvtimme var Finn- Erik i dagens första braxen men den sumpade han vid håven. Även Simon började känna lite fisk men även han var oförmögen att få dem in till håven antingen gick de fast eller så lossnade de inne vid kanten, osis för dem tur för mig. Min granne fick sin första efter en timme och en kvart och jag kontrade direkt med min första och sen var det igång. Ganska långt mellan fiskarna men de kom stötvis med jämna mellanrum. När jag fick en fick min granne en och så höll det på. Men så började jag helt plötsligt att fastna och satte den ena riggen efter den andra. Till slut var jag tvungen att knyta om eftersom jag inte hade någon bräcklina fick jag skamset be andra om att få låna lite. Marcus Enström är en snäll själ och lånade ut lite lina till en stackars redskapshandlare som har en hel affär full av prylar men inte kan få med sig en enda spole lina ut till vattnet.

Så snart var man på banan igen men då hade min granne Marcus Claussen dratt ifrån med ett par braxen och det lyckades jag aldrig att hämta in idag så det hela slutade med att jag belade 2a platsen på sektionen med 34,4 kg och Marcus vann på 36,8 kg.

På den övre sträckan hade de haft bättre fiske från start så här kom dagens 3 högsta vikter och Bo Enström hade kopplat greppet med sina dryga 46 kilo. Inga rekordvikter i år första dagen. Den riktiga invasionen av braxen har inte riktigt kommit än säkert på grund av den kalla våren men ändå fullt tillräckligt med fisk på plats för väldigt höga vikter. Dock hade som vanligt redan iden hunnit vara upp och lekt och försvunnit från sträckan så som vanligt missade vi idracet och fick nöja oss med kämpaglade Byälven braxnar.

Jonas Stridhs foto.
Marcus i färd med att drilla in en av sina braxnar som hjälpte honom till seger idag på B sektionen.

Min insats räckte idag till en 2a plats på B sektionen men jag sken i kapp med solen och var nöjd över att fått blött meteprylarna för första gången i år nya tag i morgon igen.

Resultat dag ett lite käckt på sne.

Som vanligt fick vi sova över hos Stefan Simon i Grums då vi är på denna tävling men i år blev det bara Inge och jag som kamperade hos Stefan. Sten skulle stanna kvar och håva nors och åka hem med dessa och Shaun drog hem redan långt innan första dagens tävling var slut. Han gillade inte den grunda peg 1 där man dessutom fastnade oavbrutet i gamla linor som låg på botten. Han blev så less på det så han kastade in handduken för hela helgen. Stefan tog beslutet att flytta plats ett några meter nedströms till dag 2 för att se om det skulle hjälpa den som hamnade här i morgon.

Jag och Inge hade dock som alltid riktigt trevligt hos Stefan och den ena historien efter den andra avhanlades under kvällen alla mer eller mindre sanna.

Efter en god natts sömn, nåja lite sömn blev det trots att sågverket var igång i stort sett hela natten i rummet brevid undrar just hur många plank som blev färdiga denna natt...

Stabil frukust ala´ Stefan Simon som vanligt och sedan full fart mot sträckan för ny batalj med Byälvens firrar. I dag skulle vi i sedvanlig stil byta sträcka med varandra så jag skulle alltså få chansen att hamna på bryggan idag vilket nog skulle vara att föredra. Men när jag drog min lott dök siffran 7 upp vilket innebar att jag missade bryggan och fick sitta på den höga kajen på samma plats som jag brottats med de senaste 2 åren. 3e gången gillt nu då kanske. Men väl framme vid peggen såg jag att vattnet var precis lika turbulent som det brukar vara här så en tuff dag väntade mig.

Tacklade upp 3 toppar på take a partet med 4-6 gr vilket räckte trots hård ström och ett feederspö som reserv. Men strömmen gick åt alla håll här samtidigt så det skulle som väntat visa sig vara näst intill omöjligt att presentera betet som man ville. Utan man fick helt enkelt kasta ut och hoppas på det bästa.

Grundade rejält med 15 stora bollar på t.p platsen i hopp om att ett braxenstim ändå ville parkera i det turbulenta vatten jag hade framför mig. Platsen hade ju trots allt givit Lennart Grääs 29 kilo här i går. Daniel Åslund på platsen nedströms mig hade också turbulent vanskligt före men åtminstone ström åt samma håll hela tiden, hade gärna bytt med honom. Men nu är det som det var och det gällde att kämpa på och göra det bästa av sitiuationen.

Fisket startade och på bryggan hann de väl få 3-4 stycken per person innan jag och Daniel fick våra första. Som väntat växlade strömmen sinnessjukt mycket när man trodde man kommit på det hur man skulle lägga i tacklet bytte strömmen riktning. Vid ett tillfälle tog flötet ett varv medsols för att bromsa upp och ta ett varv motsols i samma utlägg. Och ideligen sögs flötet under eller lyftes upp av virvlarna så att se riktiga napp var nästan stört omöjligt. Lika illa var det med feedern. Hur bra precision man än hade gjorde ju strömmen att det troligtvis hamnade på olika ställen varje gång. Ändå lyckades man få en braxen då och då, kan bara bero på att det är så ofantlig mycket fisk här. Men mot övriga idag som hade lite jämnare ström framför sig kände man sig chanslös. Men slaget är inte förlorat förrän den feta damen ger hals. Så det var bara att bita ihop och kämpa på jag viker mig aldrig...så länge man har prylarna i vattnet finns chansen på fisk.

Det skulle visa sig att det faktiskt lönade sig att gå ned lite i krokstorlek och lite tunnare lina idag men det kom jag på först sista timmen så tåget hade redan gått.

Och de fanns de som hade det ändå tuffare idag. Stefan Simon drabbades av den ofantliga oturen att staget till keepnetet brast och hela härligheten sjönk med fisk och allt helt bortom räddning. Vilken osis!

Jonas Stridhs foto.
Mot de på bryggan kände man sig akterseglad av idag och det hjälpte att flytta peg 1 några meter. Betydligt djupare och färre med linor att fastna i synd vi inte visste det igår. Men Tommy som hamnade där idag tackade och tog emot och hämtade hem dryga 44 kg men det räckte inte idag.

Marcus Claussen dominerade A sektionen idag från plats 3. Han hade en grym start med 22 braxen första timmen på långspö och när den platsen dog fortsatte han att i strid ström mata upp braxen på feeder till seger idag med fina 73,6 kg. Årets högsta vikt men långt från rekordet som Adell får behålla.

Jag mäktade med 37 kilo idag från min turbulenta plats vilket endast räckte till en 6e plats men jag var inte så långt efter som jag trodde så det höll till en 6e plats totalt men det är jag så klart inte nöjd med. Min sämsta insats i tävlingens historia hoppas inte detta blir signifikativt för säsongen.

Jonas Stridhs foto.
Daniel Åslund som var min granne på kajen idag kom dock igång riktigt bra han hade det lite lättare att precentera betet någorlunda bra så braxen stod till slut på kö. Dock fick han som oss alla känna på Byälvens stridbara braxen och hur bökiga de kan vara att få in i den strida strömmen men roligt är det att få kämpa lite.
Daniels insats räckte till en 2a plats idag på A sektionen med 57,2 kg.

Men ingen rådde på Bo Enström i totalen som idag kämpade på platsen längst nedströms på B sektionen. Efter en seg start med bara en braxen första timmen knäckte Bo koden för dagen och rusade uipp till 68,6 kg och en solklar vinst på B sektionen vilket också räckte till slutseger. Detta lär Marcus Enström få höra resten av livet!

Jonas Stridhs foto.
Blev några strid(h)bara braxen för mig med denna dag men det räckte tyvärr inte vidare värst långt i år.

En del av Daniels fångst idag som förde upp honom rejält i totalen dock fattades det något enstaka kilo för pallplats. Men lite tröst efter gårdagens blygsamma 15 kilo och den 93 mil resan hem gick kanske något lättare.

Resultat dag 2.

Återigen fick vi uppleva ett riktigt trevligt braxenfiske och som alltid en bra start på säsongen att få kötta lite och känna på grejorna även om jag inte rosade marknaden denna gång men det går nya tåg och nästa år gör vi nya attacker mot dagsrekordet. Vem blir först över 100 kilo?? Hade Marcus hållt sitt tempo från timme ett i dag så hade han landat på ca 165 kilo så där har Ni lite av vad som faktiskt är möjligt i denna älv!

För Er som undrar utsattes naturligtvis all fisk omedelbart efter vägning efter så skonsamt hanterande som möjligt.

Jonas Stridhs foto.
Prispallen Colmic spring meet i Byälven 2018.
3a Marcus Claussen 1a Bo Enström 3a Sten Rickardsson.
Grattis till alla pristagare och väl mött nästa år.

Då var metesäsongen igång på allvar och nu avlöser tävlingarna varandra. Snart dags att bosätta sig i Lidan för våra mest inbitna tävlingsfiskare. Då både DM för Skaraborg, Västra meteserien och landslagskvalet i flötmete samt Sensas open kommer gå av stapeln nu i slutet april till slutet maj. En månad i Lidan alltså.

Simma lugnt mina vänner så ses vi snart vid en strand nära dig med metspöt i hand!