Ännu en solskenshistoria från isen.

Vintern håller kvar sitt bastanta grepp om i stort sett hela Sverige och ingen kan vara mer tacksam än jag. Nu får verkligen vi pimpelnördar vårt lystmäte. Och när även vädrets makter visar sig från sin absolut bästa sida och dessutom fisken nappar, ja vad mer kan man då begära.

I söndags var det dags att ännu en gång fylla bilen med 4 glada pimpelfiskare och resa upp mot ännu en av Dalslands otaliga vackra och inbjudande insjöar. Får många frågor dagligen om jag kan tipsa om några trevliga sjöar på Dal. Jag brukar lite skämtsamt svara: - Spänn upp Dalslands karta på väggen, ta fram en dartpil, blunda och kasta. Den sjö eller den sjön som kommer närmast åker Ni till så har Ni med största sannolikhet hamnat på en helt duglig pimpelsjö. För faktum är att på de flesta sjöar (och det är många) som jag besökt i Dalsland har vi varit i kontakt eller fått borrar över kilot.

I dag var det nostalgipimpel som stod på programmet vi skulle besöka en av mina barndoms sjöar som jag inte varit på länge. Säkert 10 år sedan vi satte en fot på denna sjö. Dagen började lite molnigt men ju närmare sjön vi kom desto soligare blev det. Och väl framme såg vi inte skymten av några moln. Återigen log lyckans fe emot oss och Dalsland välkomnade oss med sitt bredaste leende och goaste kram!

Vi har alltså inte varit här på 10 år och knappt någon annan heller verkar det som för väldans vad dött det blivit här. Många hus längs vägen stod tomma och ödsliga och ladugårdarna hängde knappt ihop. Och väl ute på isen såg vi nästan inte skymten av några gamla borrhål. Endast ett fåtal och det vet jag vilka som borrat dessa hål!

3 av oss satte kurs mot utloppet i sjön där man åtminstone förr kunde ha trevligt vårfiske på lite bättre fisk. Medans en av oss vek av mot "grundet" och försvann sen såg vi knappt skymten av den liraren något mer idag. Vi som skulle vara lite sociala idag?

Efter lite letning i landet Gud glömde hittade vi en lämplig ficka att parkera bilen i och dagens fiske kunde ta sin början efter en liten nätt skogspromenad i 30 cm snö.

Men väl ute på isen möttes vi av stora famnen, idel sol och blank is! Underbart!

Svarvandet av is kunde ta sin början och redan i första hålet tjongade det i. En 3 hgs för mig och 2 strax under 3 hg för Lucas, en smakstart. Men som oftast med en så bra början blev den närmaste tiden ett väldans letande efter nästa hål med fisk i. Kanske fick vi en lite för bra start. Men ju längre solen steg på himlen desto bättre började fisken nappa och när vi till slut med gemensamma krafter fann dagens rätta djup (ca 7 meter) så blev det i stort sett fisk i varje hål. Även om de flesta var rackarns små. Idag tog vi det väldigt lugnt och fikapauserna avlöste varandra och vi bara njöt i det fantastiska vårvintervädret. Flera klädesplagg fick tas av för att vi inte skulle flyta bort av svett när solen stekte på som värst. Och helt plötsligt efter att ett nytt öga apterats på enkelkroken stramade det i en liten bättre och jag kunde ta ledningen i kampen om dagens "tjuga" med en på 780 gr.

Smakstart med fina fiskar redan i första hålet.

Likaså även för Lucas.

Och mitt i en fikapause kom dagens första lite bättre, 780 gr, 37 cm.

Många pause stunder blev det idag för att bara insupa hela härligheten med att vara ute på isen en sådan här fantastisk dag. Vi börjar bli bortskämda med detta nu. Och för den skarpsynte syns den "osociale" där borta till höger som en liten prick i fjärran.

Vi kryssade oss framåt över isen för att om möjligt till slut nå fram till våran idag lite ljusskygga kompis. Smått fortsatte nappa i varje hål. Han hade försökt hitta grundet som skall finnas i det området men som vanligt hade det blivit en liten miss. Vi andra däremot som har lite bättre koll på dylika saker fann grundryggen omgående. Men uppe på grundet fanns inget idag utan även här stod de på branten utanför på ca 7-9 meter.

Efter lite högljutt samtal över isen när vi nästan nått fram till vår bortflyende vän tog han sonika skryllan på ryggen och korsade isen till andra kanten. Jaha han vill tydligen fiska själv idag konstaterade vi övriga. Branten mot grynnan fiskades av grundligt och småfisk fanns överallt och även en och annan matare. Men som från ingenstans efter ännu en fikapause sög det i något betydligt bättre när man greppade pimpelspöt igen istället för kaffemuggen. Nu var det andra doningar på gång. Efter att ha drillat efter alla konstens regler blev det totalt hjärnsläpp när abborren väl nådde isen. Den kom lite snett in i hålet och slog huvudet i iskanten och spärrade upp gällocken och såg allmänt förargad ut. Den ville absolut inte upp genom hålet och naturligtvis i stället för att släppa efter lite och leda den rätt som hade varit det riktiga drog man lite till för att tvinga in den och kroken bröts loss som ett brev på posten (alltså med en viss fördröjning). Abboren stod så där lite retligt kvar under hålet i några sekunder innan den försvann åter i djupet. Var tvungen att dra till med årets högsta och värsta ramsa för att få ur mig lite frustration att inte nr 163 över kilot ville besöka ovansidan av isen en stund. Men den var inte magiska 1,5 kg+ så livet gick vidare och efter att tröstat mig med ett päron satt man snart där igen och halade smått och bara njöt av solen.

Även vi gjorde snart en rokad och gick tvärs över isen som nu hade mjuknat betydligt i solens hetta men vi hade god marginal då isen idag var som sämst 34 cm. Till slut sammanstrålande vi en väldigt kort stund med dagens ensamvarg och kunde höra att han hade haft liknande fiske som oss, smått överallt och en och annan bättre dock ingen större än min 780 grammare än så länge. Men kampen om tjugan gick vidare. Vi drog runt en bergudde och Herr Ensamvarg lade åter upp skryllan på ryggen och försvann i fjärran mot sjöns norra regioner.

Lucas hängde på lite dock på behörigt avstånd. Jag och Janne drog återigen över isen mot en annan intressant bergudde med en fin brant utanför. Även här var det knökat med smått men Janne fick en på strax över 5 hg och i ett hål strax intill detta hann jag inte ställa in djupet innan ännu en bättre hakat på. Denna gång gick allt som det skulle och nr 163 över kilot var ett faktum. Hela 40 gr över kilot men en kilos är alltid en kilos och årets första alltid lika välkommen. Efter lite snabba foton fick denna livliga krabat friheten åter och med ett par stjärtviftande drog den tillbaka till sitt rätta element.

SOLEN bara vräkte ned på oss och man kunde inte låta bli att stanna upp fisket en stund och bara leva....

Vi var dock inte helt ensamma på isen, traktens insektsliv hade börjat vaknat till och var ute och promenerade på isen.

Janne var först med att hitta de lite bättre vid bergudden.

Men idag var det min tur att till slut få knäcka kilosvallen även i år. 1040 gr, 41 cm.

Hej då och på återseende.

Vi ropade på Lucas att vi hittat lite bättre fisk så även han hade chansen att hänga på detta race. Dagen började så sakteliga lida mot sitt slut och vi hade snart tagit varvet runt i sydänden av denna sjö och vi avslutade dagen där vi började vid utloppet. Nu hade även dagens ensamvarg anslutit till oss övriga och vi avslutade med socialfisket som vi trodde alla av oss skulle ägna sig åt idag. Jag avslutade mitt fiske innan den feta damen hade skrålat klart och det straffade sig. I dagens absolut sista hål hivade Lucas upp en fisk på sitt nybyggda varpspö som definitivt hotade min "tjuganvinnare". Mycket riktigt, efter nogrann vägning kunde vi konstatera att Lucas snöt tjugan mitt framför nosen på mig med dagens bästa fisk som tyngde vågen till 1120 gr. Återigen gott jobbat Lucas, den som söker finner och det är aldrig över förrän det är över!

I dag testade jag för första gången från is en av Fladens billiga fina pirkar nämligen Fladen specialpirken 12,5 gr 51 mm och jag måste säga att den fungerade alldeles utmärkt. Gick fort och rakt ned och hängde sig i stort sett aldrig hur man än ryckte och bäst av allt det nappade väldigt bra på den. Jag fick 300 abborrar idag och så årets första kilos så jag kan inte mer än att ge denna pirk fullt godkänt och till priset av 39 kr får den anses som en av marknadens mest prisvärda pirkar.

Men mot "junioren" stod man till slut sig slätt igen. Lucas fick väl om vi skall vara ärliga absolut inte mest fisk idag men det var ju störst som gällde och där blev han kung idag med denna bit (1120 gr 42 cm) i dagens sista nedsläpp. Ge aldrig upp. ett bra motto!

Naturligtvis blev det även i lördags en väldigt sen eftermiddagstur efter jobbet och allt var ju inte solsken denna helg för i lördags gick vi bokstavligt talat in i dimman. Men trots detta levererade Stuviken (en liten del av min hemmasjö Öresjö strax utanför Trollhättan) helt OK fiske. Dock lyste de stora med sin frånvaro men 34 firrar på 1,5 timme under sen eftermiddag i dimma var klart över förväntan men så använde man "Pontus" specialkrok också som jag knåpade ihop till honom och mig i år. En krok som visat sig fungera fruktansvärt bra när omständigheterna kräver en något diskretare krok. Vid gråmulet, dassigt väder och något humusfärgade vatten verkar diskreta krokar fungera alldeles ypperligt annars föredrar jag skarpa klara krokar i aggresiva färger men denna dagen kändes det helt rätt med denna specialare.

Något av en favorit den gångna vintern när det trots allt varit dåligt väder, Pipa 45 mm och "Pontus special".

Ingen 100%ig solskenshistoria denna gång. Lite disigt och dimmigt var det allt i lördags men väl ute på isen lika underbart i alla fall och fisken nappade.

Vill passa på att avsluta med att säga att vi just nu inför havsöringspremiären kör stor utförsäljning på alla flugfiskespön, flugfiskerullar och flugfiskelinor i butiken. 20-50% rabatt!
I övrigt har vi som vanligt knökat in alla upptänkliga nyheter varvat med gamla godingar inför kommande vårfiske. Så som alltid är Ni lika välkomna att besöka en av Väst Sveriges mest välsorterade sportfiskebutiker.

Till slut säger jag och Lucas abborre:- Tack för oss och simma lugnt så kanske vi ses på en is innan vårvärmen gör sitt.