LAG SM 2020

Så var det åter dags att averka ett LAG SM i Internationellt mete. Splash var välvilliga nog att ta hand om arrangemanget detta konstiga år då inget varit sig likt i världen. Men till slut föll alla pusselbitat på plats och SMet kunde genomföras som det var tänkt i Karls Grav i Vänersborg.

De flesta som håller på med tävlingsmete känner nog till Karls Grav. Våran djupa kanal som förbinder Vänern med Göta Älv. Vissa hatar den andra älskar den och de flesta tycker nog ändå innerst inne att bättre tävlingsvatten får vi nog leta efter i Sverige. Fisk finns men det är tekniskt krävande och många metoder kan komma i anspråk och fisket kan kräva en hel del finesse. Och det gäller verkligen att satsa rätt under själva tävlingsdagarna.

Mer hemmaplan än så här kan det nästan inte bli för oss i FK TOPP men faktum är att vi knappt fiskat på vattnet varken i år eller föregående år och när vi väl gjort det har det varit inför renodlade feedertävlingar. Och det är något helt annat än att fiska LAG SM då även flöt mete är tillåtet.

Vi hann ivf med ett träningspass som Ni kunde läsa om i mitt inlägg förra veckan. Och som vi misstänkte skulle löjan spela en avgörande roll under detta SM. Går vi tillbaka 10-20 år i tiden ja då hade jag känt mig väldigt tillfreds med att fiska löja. För då var man rätt skaplig löjmetare. Otaliga var de tävlingar man själv lyckades vinna på löjfiske då. Version 2020 av Jonas Stridh är dock allt annat än en bra löjmetare. Har inte haft ett enda renodlat träningspass på löja på minst 5 år och det duger inte att bara ställa ut löjprylarna och tro man är världsmästare igen utan att ha tränat.

Så jag hoppades innerst inne att den hårda ostanvinden som rådde precis innan och under tävlingsdagarna hade blåst löjan all världens väg....tji fick jag kan man säga. Men som de flesta lag la vi upp taktiken med löja i tanken i 1a hand men börja vid botten efter småmört med 5-6 m spön för att ligga på med löjmäsk för att lock in och upp de små liven utifån till 3-4 m spön eller helst ännu kortare om det gick. Som back up valde vi slider eller feeder ca 20-25 m ut på slätbotten efter björkna som är den dominerande bottenlevande arten så här års en och annan skrämd liten braxen kunde man kanske hoppas på också.

Så kom då lördagsmorgonen och spänningen steg bland deltagarna och som alltid god stämning och gott tjöt innan start men denna gång på säkert "coronaavstånd".

Lottningen skötte också Mikael Tono helt själv och drog alla lags lotter. Till oss drog han upp ur sin sensas keps peg 7 dag 1 och till sitt eget lag peg 6. Så vi blev grannar med favoriterna. För hela Splash gäng är otroligt duktiga metare och dessutom är det de som tränat flitigast på vattnet i år nu innan SM. Samt förstärkta med Shaun Keavney som de värvade över från oss inför den här säsongen kändes de nästan oslagbara. (Vi i FK TOPP väntar fortfarande på den utlovade övergångsumman 3 burkar majs, Andreas?).

Men klart alla andra lag var sugna på att snuva Splash på sin 4e raka SM titel men det skulle inte bli lätt skulle det visa sig.

Lottning pågår.

Väl på plats och när man till slut meklat ned sin box emellan alla sprängstenar så satte jag upp 2 st slider spön och ett helt knippe löjpiskor mellan 2-4 m samt en 5 metare för mört i branten. Vi hade valt bort det korta t.p spöt och de lite längre långspöna. Kanske var vår miss 1.

För jag fick en usel start på 5 m (ja inte 1a utlägget för fick sektionens första fisk) men sen gick det utför......medans Anssi kom igång bra direkt på sin korta plats som var något längre ut än våran och de startade locka in löjan från något längre håll. Anssi öste upp mört, en del små björknor samt snart fler och fler löjor på det längre spöt. Jag kom inte igång timme ett utan fick bara 15 små fiskar Anssi hade runt 50-60 tror jag. Precis när jag tänkte ta sliderspöt för att rädda den dåliga starten kom löjfisket igång och då vågade jag inte släppa det. Och trots min ringrostighet som löjmetare tyckte jag att jag allt matchade Anssi ivf.

Men löjorna kom och gick och trots man låg på försvann de ibland speciellt om någon åskådare kom lite väl nära för jädrans vad löjorna var lättskrämda denna höst i graven vilket vi upptäckte redan förra helgen under träning. Men vid en sådan dö period fanns det en lucka att testa slidern och den sviker mig inte det nappade allt björkna i nästan alla utlägg. Men den hårda vind som rådde denna helg hade gjort att de hade blivit väldigt passiva och ställt sig ned mot botten och tjurade. Inte som förra helgen då de var galna och steg 2-3 m för att möta betet som de sedan svalde med hull och hår. Nu var det mer finlir för att få dem och man fick vänta rätt länge på ett bra napp. Så det kändes som slider inte riktigt skulle hålla. Men med facit i hand så hade det nog gjort det för min del åtminstone dag 1 för fick aldrig något riktigt snurr på löjfisket.

För skymd bakom en buske på peg B1 satt nämligen Roger Bengtsson och feedefiskade upp sektionsegern. Han hade gått all in på feeder och det lönade sig på vår sektion dag 1. Så han bevisade att det gick att slå löjfisket om man gick 100% in för bottenfisken men det blev helgens enda vinst som inte baserades på löja. Hade det varit en individuell tävling ja då hade jag inte tvekat jag hade kört mitt kära slider. Men nu var det lag och vår taktik var löja med det andra som back up för det kändes säkrare för en hygglig placering på sektionen och ett jämnare lagresultat.

Nu räckte mitt slit till en 4e plats slagen av min granne Anssi som blev 2a med 1,4 kg och det tappade jag timme 1. Men för laget är 4a inte så illa och då övriga blev ungefär samma på sina sektioner låg vi som ett mirakel ända 3a dag 1. Anssis 2a visade sig bli Splash sämsta placering dag 1 för övriga i Splash vann övertygande sina sektioner. Constellation låg 2a men var nog bara att konstatera att Splash la en rejäl grund till ännu en SM titel dag 1. Vill nog till ett mirakel med bibliska propotioner för att rubba deras 1a plats.

Splash "sänke" Anssi på väg att väga in.

Söndagens morgon grydde och vi alla var åter på plats för att få medaljerna fördelade. Nu hade vinden ökat ännu mer och det fräste i trädtopparna. Tur att Karls Grav ligger väl skyddat för de flesta vindriktningar även om den nord ostan som nu rådde är den sämsta som kommer åt mest och piskar upp vattnet en hel del. Så återigen tändes hoppets låga att löjan skulle blåst bort men blev snarare tvärt om. Bottenfisken blev ännu kinkigare de gillade inte hela havet stormar men däremot gjorde det löjorna något mindre skygga men klart även det fisket blev lite svårare i vinden.

Men vi slapp regn i varje fall och vindarna var inte speciellt kyliga denna milda höst så stämningen återigen på topp bland deltagaran. I dag fick vi peg 8 så det var till att ta ett kliv åt höger för att ännu en gång få trycka ned sin box bland Karls gravs motsträviga stenblock.

Vi har nu ivf ansökt om att få förbättra stigen med grus och kanske kunna göra de värsta platserna något enklare att sitta på. Framtiden får utvisa hur det går med detta projekt.

Satte upp det samma som igår...visserligen var det väl lite fel att inte ha något längre spö att börja med men shit the same nu är det som det är. Inge idé att splittra sig ytterligare inför de sista 4a timmarna och bara sätta nya grubblerier i huvudet här kör vi på som vi tänkte innan. Och idag fick jag en helt annan start. Små mört i varje utlägg på 5 metaren i början och redan efter 15 min kom löjorna igång och jag fick skapligt drag på 3,5 metaren. Men fick mest riktigt små 7-12 gr löjor medans de andra verkade få som igår 12-20 grams eller ännu större. Och så höll det på hela dagen, jag fick inte upp snittet på mina löjor. Den enda förklaringen jag kan komma på var att jag kanske hade lite väl mycket jokers i löjmäsket. Normalt har jag inga alls men det brukar vara effektivt att lägga i en nypa jokers då och då i löjmäsket om det trögar till sig för att få igång dem igen. Nu åkte det i lite väl många små kryp redan från start så det blev nästan lite jokers vid varje klutt. Kan ha varit det som drog ned mitt snitt??

Laddat och klart för en sista LAG batalj.

Och precis som under lördagen gick det heller inte att hålla löjorna hela tiden utan vissa perioder föreföll de som om de var bortblåsta av den kraftiga vinden så då läge för slider. Och i första utlägget efter en dryga timmes fiske kom det en braxen på ca 500 gr direkt och en björkna i nästa. Så då trodde man för en stund att nu jädrar vaknar den gamle Stridhen till liv och det blir spel mot ett mål. Men efter den drömstarten med slider kom nappen allt glesare och försiktigare de var där men ville inte ta ordentligt. Testade upp i vattnet men där ville de inte alls, var överdjup som gällde. Och när jag tappade en mindre braxen och ett stort tankfartyg rörde upp kanalen fick jag nog av slider. Så tyvärr la jag nog bort lite väl mycket tid på det för när väl fisket kom igång efter båten fick jag bra snurr på löjfisket. Hade behövt de 45 minutrarna jag la på slider som bara resulterade i 2 ytterligare små björknor på löjfiske istället. Men lätt att vara efterklok.

För vid invägningen räckte mina små löjor och mina enstaka bottenfiskar bara till en 6e plats. Surast var väl att jag tappade med 90 gr till kompisen Mattsson på min högra sida som jag var helt övertygad jag hade mer än. Och ännu surare blev det då det visade sig att vi tappade bronset till Lidköpings SFK med minsta möjliga marginal. Samma platsiffra men med något sämre totalvikt. Så för att säkrat bronset hade det alltså räckt att någon av oss hade slagit en enda person till under helgen. Och Jansson var ännu närmare under söndagen än mig 15 gr!!!! för 1 placering bättre och 45 gr för 2 placeringar bättre. Så nog fanns det tillfällen där vi borde säkrat bronset. En enda löja till på 20 gr i Janssons keepnet hade ju räckt. Ja så små kan marginalerna vara i tävlingsfiskets värld.

Mot Splash seger fanns som väntat inget att göra utan de gjorde om lördagens bedrift med 3 sektions segrar och en 2a plats åter var Anssi "sämst" i laget. Kan inte bli annat än seger då sämsta insatsen under en helg är 2+2. Så bara att gratuelera och buga sig ännu en gång för Splash som därmed lyckades återigen att försvara sin titel. 4e året i rad! Imponerande och ännu ett bevis på att fiske har väldigt lite med tur att göra. Med nogranna förberedelser och väl planerade träningar ja då ger det resultat och det är roligt att se att just de lag som satsar hårdast vinner. Som sagt väldigt lite tur moment i tävlingsfiske.

Mattsson glad och laddad inför start på söndag. Nu får man bara se hur man känner sig efteråt som han sa. Men han kanske var nöjd över att slagit mig med 90 gr och varit en stark bidragande orsak till att vi missade bronset......

SM för klubblag i  internationellt mete avgjort!
En välförtjänt seger för Splash, 4e året i rad. Hoppas nu det blir något klubblags VM nästa år så ni får chans att visa Ni är bäst i världen också. Skitfiske på VM.

Hur kunde vi missa medalj då och inte bli bättre än 4a på hemmaplan??

1. Vi tränar alldeles för lite mete nu för tiden och dessutom tävlar betydligt mindre. Trots hemmaplan hann vi bara med 1 riktigt träningspass innan vilket är för dåligt för att kunna dra korrekta slutsatser för att ge möjligheten att slå ett sådant lag som Splash som mer eller mindre bott vid Karls Gravs strand de senaste veckorna.

2. Vi missade att satsa på lite längre spön från start samt att mäska hårdare för löjan och använda något klenare riggar för löjan än vad vi gjorde, samt återigen löjmete något knappt någon av oss tränar på längre.

3. Lite taktiska misstag under själva tävlingens gång såsom kanske lägga lite väl mycket tid på bottenfisken eller i mitt fall tvärt om dag 1.

4. Vi är nog inte bättre än så här just nu......och hade dessutom otur med grammen inte en enda invägning gick vår väg kändes det som.....men man får som man förtjänar varken mer eller mindre.
Tur finns ju knappt men man kan inte vinna med otur.....nu tappar alla fisk och så men nog skulle vi hittat de grammen någonstans under helgen som åtminstone gett oss bronset.

För jag är trött på "Sven Nylander" placeringar nu. Har staplat alldeles för många 4e platser på hög de senaste åren. Så det är bara att inse fakta finns inga genvägar och man kan inte leva på gamla meriter. Bara bita i det sura äpplet och ta nya tag och inse vill man plocka medaljer ja då får man nog gå in betydligt hårdare för tävlingsmetet igen och återigen lägga upp fler kvalitativa träningspass.

Problemet för mig är att jag tycker allt fiske är så förbaskat kul och man vill testa på allt hela tiden och då blir man på sin höjd en duktig allround fiskare men kanske aldrig riktig topp på något. Men man skall satsa på det man tycker är roligast och just nu är inte tävlingsmetet prioriterat i mitt liv utan "allt" annat. Men kanske kommer det riktiga tävlings suget tillbaka och då för övriga Sverige se upp! Fast nu stundar 4 söndagar i rad med tävling så snabb chans till revanch!

Sköt om Er därute så ses vi vid ett vatten nära dig!