VFS 1 Lidan 20240501

Årets första metetävling för min del är avklarad. Som traditionen bjuder blev det våran egen tävling Västra meteserien som vi drog igång 1a maj.
I år har vi dock ändrat till att bara tillåta feeder fiske på våran serie och följdaktligen ändrat namn till Västra Feeder Serien.
Vi hade även planer att starta i Nossan istället för Lidan som annars varit tradition. Men Vänerns enormt höga vattenstånd gjorde att Nossan svämmat över i de nedre områdena där vi brukar köra tävling. Men jag, Sten och Ola beslutade ändå först att köra där då det absolut inte var omöjligt att fiska bara lite blött om fötterna och massiv röjning krävdes.
Men under kvällen kom från övriga deltagare synpunkter om att det kändes för jobbigt att bli lerig och sölig om stövlarna så vi flyttade till Lidan.
Naturligtvis lika högt vattenstånd där men fastare mark att sitta på.
Så sagt och gjort traditionens makt är svår att bryta så det blev start i Lidan i år igen.
Vi blev 13 till start efter sedvanliga avhopp i sista minuten pga divere orsaker.
Väl på plats möttes vi av en strålande sol men en ganska stark vind från nord ost vilket gjorde att ännu mer vatten trycktes upp i Lidan fast det innebar bara att strömmen blev svagare och underlättade fisket.
Vinden blev heller inte störande då bebyggelse läade så vi gick årets hittils varmaste dag till mötes.
För första gången i år kunde man skippa långkalsonger och varma undertröjan. Vintermössan kunde också stuvas undan för säsongen.
Lottade till mig plats 9 vilket idag innebar B2. Jimmy till vänster och Pelle till höger vilket gav trevliga pratstunder hela tävlingen egenom.
Största orsaken till årets byte att bara köra feeder hänger nog mestadels på mig själv. Skall jag fortsätta arrangera ja då fick det bli bara feeder. Om saningen skall fram har jag tröttnat lite på alla prylar som krävs om man skall hänga med i eliten vid flötmete. Vid feederfiske då vet man åtminstone att det är bottenmete man skall ägna sig åt. Sen tycker jag det är oerhört intressant fiske när alla fiskar feeder blir ett helt annat fiske och tänk än vid flötmete.En aspekt till är att just feeder är det jag själv anser mig vara sämst på inom metet så det vill jag utveckla och se hur bra man kan stå sig. Funderar även på comeback inom VM och försöka kvala till nästa år. 
Får ju försöka hålla min VM ranking, är tydligen fortfarande rankad som näst bäste Svensk på fipsed VM ranking i grenen feeder. Hur nu det gick till??
 
Men nu var det Lidan som gällde. Hade ju varit Skaraborg DM för några dagar sedan och då fångades en del braxen så som ofta i Lidan fick man försöka rikta in sig på dessa och fiska därefter.
Hade dock väldigt lite mask till mitt förfogande då man hade oturen att få en säck som ruttnade på en dag så det var bara att hysta.
 
Satsade på 16 m ut där jag hittade ren botten och grundade med 8 st large nisa burar med mäsk bestående av 50% sensas bream fizz, 25% sensas natural bream, 25% sensas feeder black. I det lite klippt mask och död maggot.
 
Hade även en back up plats mot andra sidan 28 m ut som jag startade fiska på medans grunden fick verka på 16 m.
Björknor var på direkt och landade några innan det var dags för 16 m platsen. Flera andra deltagare drog braxen i något av sina första utlägg.
 
Även jag fick några första timmen sen dog fisket succesivt ut och man fick jobba tävlingen igenom för att få tillbaka braxen. Hushållade så gott det gick med den lilla mängd mask jag hade. För de svarade bra på mask idag så det var naturligtvis ett avbräck att inte ha tillräckligt med mask.
 
Vilade platsen då och då och testade den längre platsen men den gav bara någon enstaka liten björkna till fast var bra ändå att vila 16 m platsen för nästan varje gång jag kom tillbaka gav det en bättre fisk omgående. Och när sista timmen startade fick jag 4 snabba braxen då jag prövade med mindre bete på kroken. De ville ha mask men var lite kinkiga så less was more. Med de firrarna kände jag att jag var med i matchen på sektionen men sista halvtimmen dog min plats igen högst troligt beroende på avsaknandet av mask som var n.o 1 för att hålla kvar fisken på platsen idag.
 
Min insats räckte ändå till en 2a plats bakom omutlige Shaun som tog sektionsvinsten på B. Högsta vikt var vi chanslösa emot då det varit grymt braxenmete uppe i vassen på A sektionen. Där drog Niclas det längsta strået och segrade på dryga 24 kg dagens högsta vikt. 
Ola som var med på sin första feedertävling efter endast 4 korta träningspass mäktade med 8 kg, bra gjort! Och välkommen in i gänget! 
 
Stabile Ekman knep 2a platsen på A med styva 17 kg.
 
Inget att göra åt Niclas som är inne i ett bra flyt nu klar seger med dryga 24 kg i keepnetet. 1 kg mask gick åt under dagen för att locka denna fångst till napp.
 
Jansson gjorde vad han kunde från peg 7 men det blev en 3e plats efter alldeles för många tappade (igen?).
För egen del satt man på den något mer fiskfattiga B sektionen så det räckte passera 10 kgs strecket för en 2a plats.
 
Men mot en Engelsman i toppform står man sig slätt och Shaun vann igen på lite över 14 kg.
 
Vi avslutar som sig bör efter en tävling med en titt på resultatet:
Peg, metare, vikt, placering
A1 Ola Kleinert 8120 gr 6
A2 Kristian Ekman 17500 gr 2
A3 Niclas Karlsson 22420 gr 1
A4 Marino Sanvincenti 4000 gr 7
A5 Sten Rickardsson 8320 gr 5
A6 Adam Litzell 10920 gr 4
A7 Jonas Jansson 16820 gr 3
B1 Jimmy Lagergren 4880 gr 5
B2 Jonas Stridh 10800 gr 2
B3 Pelle Hagman 9520 gr 3
B4 Shaun Keavney 14880 gr 1
B5 Anders Persson 4180 gr 6
B6 Fredrik Johansson 6300 gr 4
Lottade 2 manna lagtävlingen vanns av Niclas + Jansson på 39240 gr.
Vi beslutade också att flytta deltävling 2 en månad framåt till 16 Juni pga krocken med Sensas open. Hoppas vi alla ses då igen och fler därtill. Piren vid Sanden i Vänersborg blir nästa arena.
Välkomna då!
 
Det var allt för denna gång nu börjar en intensiv fiskeperiod för mig med turer varje kväll. Så mer historier lär komma, simma lugnt tills dess och ta hand om Er så ses vi kanske vid ett vatten nära dig!