Ännu finns det is.

Finns det is finns det hopp för oss vinterälskare men tittar man ut genom fönstret kan man inte i sin vildaste fantasi ana att det existerar gångbara isar inte allt för långt norrut. Då regnet vräker ned och termometern visar många plusgrader.
Men faktum är att det ännu finns möjligheter för isfiske för oss utan att ens passera gränsen till Värmland även om det hänger på det berömda håret och även jag snart måste inse att pimpelgrejorna får ställas undan för denna säsong.
Men ännu letar vi is och förra helgen hittade vi den norr om Bengtsfors. Planen var väl som alltid vid nöjesfiske att försöka hitta några huggvilliga abborrar av lite större kaliber.
Men vi skulle även se ut en sjö under lördagen som vi kunde tävla på under söndagen.
Väl framme vid vinterlandskap kunde vi konstatera att någon större säkerhetskontroll av is var överflödig. Bara att knalla ut på stenhård 25-40 cm snöfri is. En något mulen och blåsig dag mötte oss då vi steg ut på isen och för bekvämlighetens skull sökte vi lite vindskyddade ställen idag bakom öar och längs bergväggar även om vi då och då trotsade vinden och satte oss på något mer utsatta ställen i jakt på de bättre.

Många små trevliga öar i sjön vi besökte idag med fin struktur runt och som dessutom gav lite lä i den byiga vinden.

Men de stora ville inte riktigt vara med och leka idag. Pontus kämpade på hela dagen med sin stora lättade finska balansare vilket resulterade i en halvkilos och en tappad trolig + kilot abborre samt ett karatehugg från misstänkt gädda. Vi andra fiskade mest med vertikal även om jag fick igång småfisken på en mindre rapala balanspirk. De små var tokiga i den idag. Gick man in på grunt vatten ja då fann man i alla fall småfisken i stort överallt. Men det var inte därför vi var här idag utan i denna sjö kan det simma 2+ abborrar och de var ju de vi längtade efter.

Fast vi fick bara några enstaka 150-400 grammare idag tills Ola borrade rätt hål och snabbt drog en serie 3-7 hgs men sen var det bara 30 grammare igen dagen ut.
Dagens hål gav lite matfisk till Ola. Fast han hade nog bytt ut dem mot den stramare som slet sig strax innan dessa hakade på. Men idag vann de något större som behagade hugga.

Så vi packade ihop för idag och laddade inför morgondagens Big Five.

Söndagen kom blixtsnabbt och snart var vi på plats igen för en ny batalj på isen. Södra delen av Östra Silen var målet för dagen. Ola, jag och Pontus fick dock vänta förgäves för att få några fler motståndare i dagens tävling!!! Mycket tråkigt vi bara blev 3 till start, tyvärr krockade det med Falu/ Borlängemästerskapen där en hel hög av våra mest inbitna tävlingspimplare höll hus denna helg men nog trodde jag en big five tävling skulle locka deltagare. Men misstänker trots inbjudan att många i vårt distrikt ställt undan sina grejor sen länge i tron att det inte finns is och sen är det kanske så att många tycker det är lite väl långt att åka då vi måste upp nästan till Värmlandsgränsen.
Men älskar man pimpelfiske ja då är 1,5-2h i bil inte speciellt ansträngande.
Vi tappra 3 som ändå var här bestämde trots allt att genomföra tävlingen ändå men den fick ju lite mer en karaktär av att bli ett vanligt nöjespimpel.
5 längsta abborrarna gällde idag men vi bestämde ett minimimått av 20 cm för de skulle räknas.

Vi började ihop intill en känd risvase. Ola hann dra upp 5 st 1-3 hgs innan jag fick av skärskyddet från borret, här var det snabba ryck.
När jag väl fick ned pirken högg de som galningar ett tag och både jag och Ola hade "fyllt pappret" efter första hålet. Pontus däremot kämpade mest med att få loss favoritpirken från risvasen.

Blev inga jättar utan de höll sig mellan 20-27 cm. Ola kopplade greppet med att toppa med en på 33 cm. Både jag och Ola trodde ju efter denna inledning i första hålet på ett jättefiske. Fast som de gånger tidigare jag varit på Ö. Silen uppförde den sig precis som den brukar. Lika plötsligt som det förefaller vara obegränsat med fisk lika plötsligt känns det som om sjön vore rotenonbehandlad.

Efter tålamodigt kämpande fick Pontus loss sin pirk och efter det satsade han återigen på den stora finska balansaren. Go big or go home var Pontus motto denna helg. Tyvärr för Pontus del verkade inte detta varit helgen då stor balansare var melodin.

Efter en tid lämnade vi risvasen åt sitt öde och sökte oss ut i sjön.

Såg en fin bergklack som stack upp ovanför ytan och detta lilla grund fick ju inte gå omärkt förbi innan det fiskats runt. I andra hålet här dunkade det på och för en sekund trodde jag jätteabborren satt men snart kände man att så tung abborre finns inte. I sakta mak bestämde sig fisken för att lugnt och stilla simma ut mot djupare vatten. Sen började en segdragen kamp då jag vann lite lina ibland för att sedan genast förlora de metrarna igen. Ärligt talat så var jag väl rätt säker på gädda men då den var så lugnt startade spekulationerna om annan fisk. Pontus och Ola hade avbrutit sitt fiske för att följa drillningen.
Efter många om och men och vilda gissningar om öring, jättelake, felkrokad mega braxen mm mm dök fisken plötsligt upp under hålet. Inte ens då kunde jag säkert säga vad det var men hoppades på jättelake då jag bara såg kroken och lite av fiskens läppe i det mörka vattnet. Men till slut fick jag tag på firren och då tog alla spekulationer slut och vi kunde konstatrera att mer upphetsande än en 8,3 kgs gädda var det inte. Men hyfsad fisk att få på pimpelsticka med 0,20 mm lina 45 mm pirk med 12ans trekrok.

Ja man hoppades in i det sista på någon annan art men det var en "slempelle" Mätte in på 105 cm och 8340 gr. Efter sett fisken simma tillbaka till sitt rätta element lämnades detta område snabbt det var ju stor abborre som skulle hittas.

Vi kämpade på och sökte av det ena stället efter det andra massor av fina områden men även idag verkade inte den något större abborren riktigt vara på humör.

De lokala verkar i alla fall vara förberedda för alla upptänkliga situationer fanns allt från isborr och pimpelgrejor för vinterfisket till metspö och kastspön samt kanot för fiske i öppet vatten.

Fick ett gäng 25 cmare till utanför denna välförsedda brygga. Även en gädda till kom på besök och denna gång vann gäddan direkt då linan small av i ett nafs. Ja 1-1 idag då mot gäddan och ännu en pipa pirk fattigare.

Vi avslutade dagen där vi började och innanför risvasen ca 20 meter från bilen fick vi några hyggliga till innan Pontus förkunnade att de 5h tävlingstid var till ända. I dagens sista lockryck fick jag min största för dagen en 35 cmare så big five är ju aldrig avgjort innan slutsignalen gått. Nu räckte inte denna för att ta Olas fina start ändå så han segrade med 2 cm marginal. Pontus kom inte över 20 cm men han körde ju go bige or go home. Nu slapp han gå hem utan fick åka med i bilen.

Ja inga kilosar denna helg. Men som alltid gött tjöt ute på isen och massa motion o frisk luft vilket aldrig är fy skam.
Men i morgon gör vi ett nytt försök igen då vi åter ger oss upp i dessa trakter för att leta gångbar is.

Nästa år hoppas vi på betydligt fler deltagare då vi gör nya försök med big five på isen. Mycket trevlig tävlingsform där alla har chansen ända till slutsignalen.

Resultat Big Five abborre Ö.Silen 20240310
  1. Ola Kleinert 33+31+27+25+24= 140 cm
  2. Jonas Stridh 35+27+26+25+25= 138 cm
Ja det var allt för denna gång simma lugnt så ses vi kanske på en is nära dig även om säsongen verkligen sjunger på sista versen här nu.