Västra feederserien deltävling 2, 2024

Var några veckor sedan vi genomförde deltävling 2 i årets feederserie. Den 16 juni var vi 9 tappra som hade samlats vid piren i Vänersborg för denna uppgörelse.
Hade hoppats på betydligt fler då vi flyttade tävlingen för att fler skulle kunna vara med då ursprungsdatumet krockade med Sensas open. 
Det är dessa saker som gör man tappar sugen både att arrangera och att deltaga när man försöker rätta sig efter massans vilja men sen får man inte speciellt mycket tillbaka. 
Vi som kom möttes i alla fall av ett riktigt fint väder nästan lite väl fint för fisket här då det i stort var helt vindstilla och den vind som förekom var frånlandsvind. Till det ett ganska klart vatten så med de förutsättningarna räknade inte jag med något jättefiske.
Lyckades också lotta till mig plats 1 som var längst in där det var mest lä. Fast jag intalade mig själv att det ändå skulle räcka med att fiska ganska kort ut. Hade ju trots allt kantplats. Men med facit i hand kunde man än en gång konstatera att man kan inte tvinga fisken gå dit den inte vill vara hur gott mäsk man än lägger ut.
Men innan vi hade detta facit i hand grundade jag upp en 20 meters plats med 10 rejäla burar fulla av diverse godsaker för att locka in mörten och braxen som gäller här. Sickade också ut 3-4 burar på 35 m för att börja där. 
En och annan regnskur behagade besöka oss under dagen men vinden höll sig borta.
 
Fick några mörtar första timmen på 35 m men lite som befarat inte ett napp på 20 meter och där kom inte en enda fisk på hela tävlingen. De som satt mot kurvan hade i alla fall lite vind på sig och det räckte för att fisken skulle vara lite mer aktiv där och man började bli akterseglad.
 
Satt lite väl länge och hängde på 35 meter då det ändå kom en och annan fisk där men efter drygt halva tiden valde jag att gå ytterligare 10 meter längre ut och det skulle jag naturligtvis gjort mycket tidigare för behövdes inte många kast på 45 m innan det nappade i var och varannat utlägg. Ju längre tiden gick desto fler små braxen började blanda sig in i leken.
Här ute krusade sig vattnet i alla fall lite hela tiden och det var helt avgörande fisken vägrade simma in över blankt vatten. Detta kunde man ju räknat ut med röven och en kritbit innan start men så långt räckte inte min hjärna idag så jag får skylla mig själv. Trodde ju i min enfald att kantplats skulle hjälpa och fisken skulle våga sig in men tji fick jag.
Men nöjd ändå jag gjorde en rejäl änding till slut som gav resultat. I dag var det också för min del helt överlägset fiska med maskbitar + en och annan maggot även för mörten. Körde man bara maggot eller hel mask dröjde nappen betydligt längre så som alltid gäller det att få ihop helheten för ett lyckat resultat.
Tack vare ändringarna i slutet slapp jag sistaplatsen och kämpade mig upp till en 5e plats men var inte så långt efter som jag trodde så hade jag bara använt röven och en kritbit innan start så hade kanske utgången blivit en annan.
5020 gr för en 5e plats.
 
Kampen om segern idag stod på plats 5 och 6 där Jansson och Ekman utkämpade en jämn kamp där till slut Ekman drog längsta strået med 8320 gr i keepnetet.
 
Helt lottlös vid prisutdelningen gick jag dock inte för fiskar man som en potta skit ja då får man se till att lotta rätt. Vi kör ju en lottad 2-manna lagtävling i våran serie vid varje tillfälle och idag lottade jag ihop med Jansson och våran gemensamma vikt räckt idag till lagsegern.
 
Nästa tillfälle i serien blir den 14e Juli i Karls Grav då hoppas jag verkligen på betydligt fler deltagare då det även blir generalrepetition inför årets 3 dagars feedermasters i samma vatten.
 
Avslutar som vanligt då man avlagt historia från tävling med resultatlistan.
Peg Metare Vikt Placering
A1 Jonas Stridh 5020 gr 5
A2 Carl Nolkrantz 3340 gr 7
A3 Jezper Ivarsson 1480 gr 8
A4 Dennis Norén 320 gr 9
A5 Jonas Jansson 8180 gr 2
A6 Kristian Ekman 8320 gr 1
A7 Anders Persson 5520 gr 3
A8 Håkan Nyborg 3600 gr 6
A9 Sten Rickardsson 5160 gr 4
Lottade lagtävlingen vanns av Jonas Jansson + Jonas Stridh på 13200 gr.
 
Tack för denna gång simma lugnt så ses vi kanske vid ett vatten nära dig!