Den som söker han finner!

Äntligen kom så en dag med sol igen. Och dessutom näst intill vindstilla. Vilket var oerhört välbehövligt och skulle tas tillvara på bästa sätt. Dagen skulle utnyttjas till max.
 
Steg upp i ottan innan de första solstrålarna ens hade snuddat mark och greppade feederspöt för här skulle metas beten till kommande fisken. Sedan var det tänkt att köra abborre mitt på dagen och avsluta med ett spinn fiske pass efter öring i solnedgången.
 
Men hela dagen höll på att få ett abrupt slut redan innan det ens hade börjat. Hur jag än letade kunde jag inte hitta öringprylarna efter flytten. Vad i självaste h-vete hade jag ställt dem. Arton svordomsramsor senare och bra uppe i varv fick jag kyla ned mig lite och åka och meta mina mörtar och försöka klura ut var öringgrejorna kunde stå skulle ju göra det först senare under dagen ändå.
 
Sagt och gjort åkte till ett av mina vinterställen ett stort djupt bakvatten i älven. 50-70 gr små feedrar gällde i dag om man ville ligga någorlunda still i den hårda strömmen (800 kubikmeter i sekunden).
Redan i 3e utlägget satt dagens första mört och jag kände mig lite gladare. Men säg den glädje som varar för evigt. Mörtarna ville inte för mig idag endast några napp till mäktade man med i solgasset. Hade väl för mycket tankar på var öringprylarna tagit vägen. En hel del ovärderliga beten där.....
 
Gav fisket efter mört 2,5 h och fick några till men bara pluttar så drog hem för att tröstäta och leta vidare.
 
En dag att ta tillvara på. Välkommen tillbaka solen!
 
Praktiskt med krokig björk som bakre spöhållare på detta swim!
 
Och mört fanns men osedvanligt trögt.
 
Bättre var det i Vargön mer om det senare. För egen del hem och slicka såren och riva sig i huvudet efter var lådan med öringprylarna var. Men ju mer jag letade desto längre kändes det som jag var ifrån att hitta det. Blandade in stackars far också som blev helt förtvivlad då jag inte kunde finna det jag sökte han rev också upp och ned på hela huset men icke.......Farsan slet sig halvt fördärvad så fick lägga sig på sängen och lugna nerverna. Jag åkte och försökte efter abborre......
 
Men nu hade dagen sprungit iväg och de sista solstrålarna gjorde allt vad de kunde för att hänga kvar över horisonten och någon abborre ja de kunde man se sig i stjärnorna efter. Nä idag gick det mesta fel. Måste varit den förbannade solens fel vad skulle den fram för och stressa upp en att man var tvungen till att försöka utnyttja dagen till max?
 
En duva höll mig sällskap så man fick lite naturupplevelse mitt inne i staden även om fiskelyckan inte stod mig bi denna dag.
 
Och naturligtvis skall vi inte klaga över solen för vilket underbart väder Vi hade idag. Även om det mesta gick fel fiskemässigt gav det nog ändå energi att köra en vecka med inventering på Fiskeshopen som alltid är årets höjdpunkt....not.....
 
Nä idag skulle man varit på kajen i Vargön för där var fisket på G idag. Mörtarna stod på kö förr Herr Jansson. 8,3 kg inte illa mitt i januari!
 
Väl hemma igen gjorde jag ett sista ryck efter öringsakerna och se när man väl lugnat ned sig och gjorde allt systematiskt så vips! Vad var det där för svart ryggsäck som gömde sig under en spöbag i ett hörn? Nä men se där: "Den som söker han finner"!!!! Där var ju öringlådorna samt de två buzzerbarens jag trodde var spårlöst borta sen flytten. Ja säger det igen Den som söker han finner men ofta för sent.......
 
Men nu var jag glad igen och får ta nya tag nästa helg. Nu kan jag ju åtminstone ge öringen en match igen. Nu tänker Ni det hade väl bara varit att kvittera ut lite nya prylar! Du äger ju en hel jävla butik för i helvete!!! Men nu är det så att här finns det öringgodis som inte går att få tag på längre som är av nostalgiskt värde och mina egna specialare. Som jag helst om jag nu skall förlora dem åtminstone själv sätta i botten och inte "supa bort" pga en flytt.
 
Men slutet gott allting gott.
 
Simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!