En härlig dag på isen!

Så var en hel veckas väntan över och man fick äntligen chans att beträda fruset vatten igen. Kung Bores order verkar börja ge resultat och Gubben Tö börjar ge vika och våra isar har börjat växa till sig rejält. Och som en skänk från ovan kom det regn istället för snö i veckan och därpå omedelbart mångder med härliga blågrader och våra blanka isar blev ännu blankare. Värre än den värsta nypolerade bandyisen på Slättbergsbanan. Men jag lägger in samma brasklapp även denna gång, tänk på säkerheten i första hand och var aldrig ensam ute på isen och bär alltid isdubbar och kontrollera isen noga så behöver Ni aldrig vara rädda för att ge Er ut och fiska på is. För frihetskänslan och direktkontakten man får med naturen och allt vad den har att erbjuda är svår att överträffa där ute på vattenvidderna.

Så i söndags fanns det bara en sak i huvudet att dra ihop ett gäng och söka upp den blankaste av blanka isar. Vi blev en härlig liten skara som steg ut på isen precis när de första tappra solstrålarna gjorde allt vad de kunde för att sega sig över trädtopparna. I dag befann vi oss på en sjö med härliga 20 cm gnistrande blankis där en kompis hade haft lite för bra fiske dagen innan för att inte ge det ett frest även denna dag.
Annars är jag inte mycket för att åka till vatten det fiskats på dagen innan. Men nu var rapporterna så bra så varför inte? Vi började dagen där kompisen hade sitt fiske under gårdagen men hade i bakhuvudet att det var nog knappt lönt mödan. Det var ju igår de jagade just här då bör de stå och smälta maten idag och vi kommer säkert få söka efter nya hungriga stim på annan stans i sjön som äter idag.

Men nästan alla av oss fick fisk i första hålet av varierande storlekar och Niklas fick en klart godkänd 730 grammare i första hålet på sin balans med orange buk som han sedan höll fast vid dagen ut. Jag började vanan trogen med vertikla och färgkrok i skarpa färger och småabborrarna kastade sig på med en gång. Så man fick omedelbart chansen att aptera på öga. men idag var det nästan överflödigt. För träffade man bara fisken nappade de med god aptit på bara färgkrok men det funkade enbart med skarpa krokar diskreta färger gjorde sig icke besvär idag. Dröjde mig kvar ovanligt länge i varje hål och gav balansarn en ärlig chans och samma där provade runt lite men endast skarpa klara färger gav utdelning.

Solen steg sakta men säkert högre och högre upp på himlen och värmde fint trots -10 gr i luften. Vi gick en underbar dag till mötes. Som jag misstänkte gav detta ställe som levererade igår inte så värst mycket idag utan när vi skrapat av spillran av nappvillig fisk som stod kvar från i går var det dags att söka oborrad yta.

Tony satte full fart mot gårdagens succéställe, vi andra hakade på.

Stod åtminstone en 730 grammare kvar som Niklas överlistade på sin balansare.

Jag halade småabborre och en och annan matare samt en pirk knyckare som dock slapp äta plåt idag.

Till slut orkade solen över trädtopparna och vi fick en sagolik vacker dag där ute på isen.

Strax bortanför startstället på oborrad yta startade snart en lustigere dans där nere på botten 4 meter under oss. Men den första större slet sig då jag i vanlig ordning varit för snål och inte bytt till ny länk utan körde med en gammal panglänk på som säkert sett sina bästa dagar. Så man fick stå där med lång näsa och bara en pirk i näven utan krok. Slängde den skiten åt fanders och tog fram stabilare grejor i form av kompisen Pontus superlänkar som man kan bogsera bilar med och där krokar aldrig hoppar av. Samt balansarn fick vara redo att jobba. Hade där satt på sista 50 cm en 0.35 fc tafs dels för att säkra lite för gädda men även göra så att balansaren får lite lugnare rörelser.

Sökte mig ytterligare lite längre bort på oborrad yta och snart fann jag nappvillig fisk i varierad storlek och plötsligt stötte det så där härligt på pirken, snabbt byte till balansaren. Ett lockryck, sen stramade det bara till och en bättre hakade på. En fotograf hade hittat ut på isen och kom lämpligt så han fick lite sköna actionbilder, det bjuder jag på. Snabba foton, lika snabb vägning och mätning konstaterade 43 cm och 1160 gr. Släppte i den, greppade spöt och se en till stod redan och höll balansarn fast tryckt mot botten ett litet pill och slurp så försvann balansarn i gapet på nästa kilos, 41 cm 1025 gr. Gjorde nästan om det en tredje gång men missade mothugget på den. Vinkade hit de övriga och åtminstone Niclas fick ta lite del av denna rusch. med två tvillingar på 880 gr styck. Plötsligt händer det!

Herregud utbrast fotografen den där måste väga över 1,5 kg aldrig sett en så stor abborre. Inte en chans den väger över 1,5 kg svarade jag lugnt det är ju jag som fått den och mina abborrar väger aldrig över 1,5 kg och så klart inte denna heller.

Men kilosar det plockar man ju nästan i tid och otid snart borde jag närmat mig 200 över kilot slutade ju räkna vid 160 över kilot. Nu räknar jag bara de över 1,5 kg det är mycket enklare för i den kolumnen står det fortfarande en nolla! Men just denna bulle skall jag försöka söka upp om några år när den lagt på sig lite i längd och hoppas på samma kondition då, för då jädrar.....

Här ännu en ,1025 gr.

Niklas som har några år på sig var mer än nöjd med sina 880 grammare. Han står på 1 kilos i sitt liv hittills men har ju framtiden för sig. Men aldrig tidigare hade han varit med att få såpass många fina som idag. Härligt att se lyckliga fiskare ute på isen.

Även om alla i vårat gäng inte lyckades fullt ut idag tror jag ändå samtliga hade en fantastisk dag ute på isen. För vad mer kan man begära av en söndag, super väder med strålande sol absolut vindstilla och därtill övertrevliga människor att umgås med.

Det blev återigen en riktig familjedag på isen och skönaste inslaget idag stod Jonas Karlssons döttrar för. Då de åkte runt och serverade alla med nygräddad sockerkaka. Direktleverans på bricka fram till hålet du satt vid. Inte var dag man får varm kaka serverad ute på isen, stort tack för detta!
Blev även lite över till vovven också och det var han värd som han for över blankisen glatt viftande på svansen.

Efter stärkande kaka var det dags att söka nya jaktmarker och i stort sett var man än borrade så var småabborrarna sugna men de stora verkade också få tagit del av kakan för de verkade ha spisat klart för idag. Men har man tillräckligt förföriska beten och borrar exakt rätt så kunde man lura några bättre till men inga fler över kilot denna dag för någon av oss även om dagnes värd Tony var snubblande nära med en på 980 gr.

Bilden kan innehålla: 1 person, utomhus och natur
Tony körde idag en hel del med en drop shot jigg ovanför balansaren som visade sig fungera alldeles utmärkt. 5-7 cm fin-s utmärka för denna typ av tackling.

Dagen rullade på och avslutningsvis fick jag ha en kurs med Johan Käll som var lite frustrerad hur vi kunde få så mycket och han knappt något. Men alla är vi nybörjare. Gick bort tog tag i Johans spö visade de grundläggande inställningarna och basic pimpelstil, vips krokade man en hektos. Gav den till Johan med orden;- "så gör man". Efter denna snabbkurs plockade Johan mer fisk på den lilla tid vi var kvar på isen än vad han hade gjort på hela dagen. Enkla råd ger resultat, Johan hade pimplat alldeles för lugnt med pirken tidigare under dagen men nu fick han lära sig vikten av att sätta lite fart på grejorna med distinkta lockryck och däremellan tydliga pauser så fisken har chans att ta betet.

Detta kunde du väl visat med en gång tyckte Johan. Tänk vad fisk jag hade fått då, utbrast han i ett illmariskt leende! Man får lära sig krypa innan man kan gå nästa gång går det bättre. Och det är ju detta som är vitsen med fisket att man kan föra sina kunskaper vidare och glädja andra och utvecklas ihop och tillsammans lära sig mer om livet under ytan hur all fungerar och hänger ihop.

Även den vackraste av dagar har ett slut och vi kom ofronkomligt närmare dagens sista ljus. Det var dags att tänka på refrängen och tacka sjön för denna gång som idag gav oss ett minne för livet. Kunde summera 234 abborrar och 2 gäddor för egen del där de flesta fick simma tillbaka idag. Som vanligt då vi nöjespimplar går samtliga över 500 gr tillbaka och de flesta av de övriga också men vi skäms inte för att ta hem några matfiskar mellan 100-400 gr för vad är godare än nystekt abborre. Ja det skulle vara nystekt knot i så fall men det är en annan historia!

Vill avslutningsvis påminna om att vi har 2 pimpeltävlingar i vårat område till helgen. På lördag anordnar Billy och Pontus öppen tävling på Ragnerudssjön vid Högsäter och på söndag arrangerar Wicanders SFK DM för Norra Älvsborgs distrikt på än så länge hemlig sjö. Namnet släpps på torsdag kväll men totalt fiskeförbud kommer råda till söndagen. Väl mött på dessa tävlingar.

Håll ögon öppna på sociala medier för ytterligare information.

Sköt om Er så ses vi snart på en is nära dig!