Resultat Västra meteserien Lidan och ett gäddfiske.

I söndags var det dags att göra ännu ett försök på de bångstyriga gäddorna i älven. De har ännu inte varit speciellt medgörliga denna kalla vår. Men nu börjar temperaturen rätta till sig och leken i älven närmar sig med stormsteg. Helst av allt vill jag ju meta gäddan för vad Ni än säger inget slår mete efter gädda oavsett om du vill ha många eller stora. Skulle alla som dänger med konstbeten lägga lika mycket tid på gäddmete hade vi haft ännu fler storfiskegäddor i registret i Sverige än vi har idag. Det är jag helt säker på. Men även jag börjar bli bekväm och har varken tid eller lust med att lägga den extra energi det behövs för att skaffa beten mm mm. Så även jag har falltit tilll föga och blivit ett spinnjon. Men det måste ju erkännas det är ju alltid upphetsande att känna hugget direkt i näven.
 
I söndags var det betydligt svagare ström än tidigare i år men öringgrejorna fick följa med ut också. Började som vanligt i "Stridhs brant" och återigen för att göra historien något kortare var det bara den som levererade. Men idag var bara arga hannar i stöten. De första 2 ankringarna i dagens mulna väder med en svag pysande svalkande nordanvind gav 4 gäddor men ingen värd namnet. Endast hannar som samtliga hade fått bitmärken av honor som troligtvis ville tala om att de ej ännu var redo för lek. Som vanligt nu på våren gav långsamt inspunna beten bäst resultat. Ganska monotont vevande med några ganska långa vevstopp med en pig shad jr i linänden dominerade igen. Endast en av dagens sex gäddor föll för ett hårdbete trots att lika mycket tid lades på både gummi och plast. Men så har jag alltid varit en jiggkille också! 
 
Gick över ett tag för att fresta öringen men de ville inte bita idag på mina vobbler och skeddrag jag prövade i dagens något svaga ström endast 350-450 km/s tappades vilket säkert försvårade öringfisket en del. Annars har det kommit upp ett tiotal fina insjööringar i älven i år i vikter mellan 2,5-4,8 kg både som överraskningar vid gäddfiske och riktat öringfiske med framförallt spinnfluga.
 
Avslutade dagen med att dra 2 gäddor till. Dagens minsta och dagens största men den största idag var mindre än den minsta som jag fick förr förra söndagen så idag var jag i barnkammaren och störde. Vinden gav upp totalt och solen tittade fram men kraftigt tunga svarta moln närmade sig snabbt i horisonten så jag bröt upp innan helvetet brakade loss.
 
Gott att få se lite gädda ovan vattnet igen efter två fruktlösa kvällspass med endast hugg som resultat.
 
Pig shad jr fortsätter dominera, måste ändå säga att det är ett riktigt bra gummibete. Har hört att en del tycker att de håller dåligt men jag fattar sällan dessa påstående. Har fiskat med jigg sen 7 års ålder och nästan aldrig fått jiggar totalförstörda. Just denna pig har nu gett ca 20 gäddor och den hänger ihop fin fint. Denna gång satt den kvar i munnen men med rätt upptackling så hänger den utanför 8 gånger av 10 och skadas väldigt lite. Använd INTE spikes och liknande utan sätt en krokspets direkt lite lätt i jiggen. Den spetsen Ni sätter i jiggen klämmer Ni in hullingen på lite lätt, skadar jiggen noll! 
 
Stackars hannar som bara vill leka lite. Men denna mådde tillräckligt bra för att hugga på min jigg och simma tillbaka för att läka sina sår. Gäddor tål mer än de flesta tror.
 
Även en gammal favorit savagears real eel fortsätter leverera. Enkelt bra vårbete, bara kasta ut, låt sjunka till önskat djup. Ta hem saaaaaakta, med vevstopp, hugget blir ofta våldsamt. Dagens största föll för denna 30 cm firetiger ål. Som jag för övrigt nu landat över 60 gäddor med och även detta gummi hänger ihop fint. Så sluta klaga på att gummibeten bara går sönder, lär Er tackla rätt i stället!
 
Läste i veckan att en del föredrog stiltje i jakten på de stora. Då har de aldrig fiskat i älvens ginklara vatten. Bara packa ihop och åka hem när det bleker ut men hann få denna lilla godbit. Som sagt storgädda när det är bleke, nja......Downsize i dubbel bemärkelse.
 
Så kom då tisdagen och första maj med allt var det innebär med att gå i demonstrations tåg och liknande. Men jag ihop med 26 andra fann det istället mycket trevligare att samlas vid Lidans strand för årets första batalj i Västra meteserien. Vi var ett tag uppe och vände på 33 deltagare men efter ett antal avhopp pga sjukdomar och annat elände blev vi till slut 27 vilket ändå var nytt deltagarrekord med 1 person.
 
Jag och Rainer åkte ganska tidigt för att pegga upp sträckan men Daniel Blom och Tomas Leijon var redan i full färd med att blanda mäsk. Själv var jag klar med detta redan i går kväll då jag helst vill ha "dött" mäsk i Lidan. Efter upppeggningen började den ena bilen efter den andra trilla in på parkeringen och den välbekanta doften av sött braxenmäsk började sprida sig längs sträckan.
 
Efter att alla förberedelse med försäljning av beställda beten och mottagande av startavgifter för dagens tävling var det dags för genomgång och lottning. Jag drog till mig plats 18 som idag motsvarade C4. Vi hade delat upp stäckan i 4 sektioner idag. Fick Sandberg som min vänster granne och Mattson smög bakom trädet och blev min högergranne.
Lidan visade i dag upp ett av sina lite mer vresigare ansikten efter ett dygns regnande. Vattnet hade kylts ned rejält och strömmen ökat likaså samt att Lidans brungrå vatten var ändå grumligare än normalt.
 
Platsen jag hamnade på idag är en liten udde och strömmen här idag var påtaglig. Tacklade upp allt från 3-15 gr flöte varav 2 av de tyngre var plattflöten för att kunna hålla mer still. Somliga skrockade precis som vanligt att man inte kunde hålla botten ens med 20 gr, ja ja när skall de lära sig??? Allt sjunker till botten men inte lika rakt. Största anledningen till att man använder ett tungt tackel är ju att man vill hålla det mer still och stabilare men hålla botten klarade man med ett 8 gr där jag satt. ( Även 3 gr såklart också men det drev i väg alldeles för fort). Dagens dominant Tommy Lindblom fiskade med 4-6 gr och som oftast lönade det sig om man kom undan med lättare riggar.
 
Hemmasönerna Leijon och Blom först på plats.
 
Lidan bjöd på grumligt strömt vatten denna gång men vindstilla för första gången i historien tror jag minsann!
 
10 minuter innan start började bombardemanget i form av mäskingen. 15 stora bollar med sparsamt med beten i gick i för hand sedan upptoppat med 10 bollar med kopp med så mycket klippt mask, casters och död magott man fick i dem. Klassiskt Lidan mäsk för min del Bream fizz 4 kg med 3 kg terre de riviere. Endast take a part 12,5 m för mig idag skulle visa sig ett misstag om man ville kriga om segern idag. Fisket började otroligt segt. Sanberg fick en liten björkan och slet loss en braxen på vägen in i början men för övrigt var det oroväckande lugnt. Mattsson gick snabbt över till löjfiske vilket var hans lycka idag.
 
Efter en timme och ett misstänkt napp blev jag desperat och ändrade en t.p topp till ett löjspö för att få något att lägga i säcken men det är oerhört tråkigt att fiska löja med fel grejor och inget riktigt löjmäsk. Så jag återgick snart efter att ha spräckt nollan till att försöka lista ut hur bottenfisken ville ha det idag. Till slut fick jag några braxen på mask magott med mitt 8 gr tackel som jag som vanligt sakta och kontrollerat släppte med strömmen.  Under de sista självande minuterna av dagens 4 timmars tävling vaknade björknorna och mörtarn och började nappa i varje utlägg på 4 magottar. Men det var så dags. Jag gav full hals och förkunnade tävlingens slut och då öppnade sig himlen och gav oss en rejäl rotblöta. Torra grejor vid mete nä sånt får man sällan uppleva. Nu skall vi väl få lite tillbaka efter alla bjuddagar med strålande solsken under vintern.
 
Visste redan innan invägning att någon framskjuten placering skulle det inte bli idag. Slog Sandberg i varje fall, som normalt sett borde inneburit seger i Lidan. Men varken jag eller Sandberg lyckades knäcka koden på de platser vi hade idag. Utan som väntat tog "löjmetare" Mattsson hand om segern på vår sektion. 9120 gr löja är inget att skämmas över, grattis Mattsson!
 
Parasoll anbefalldes vid invägningen.
 
Johan "löjmetaren" Mattsson med 9120 gr löja vilket räckte till seger på C sektionen.
 
Rainer satte sig på fel sida pinnen idag men vi lät udda vara jämt och Rainer tackade för det och invigde spöt han köpt av Pantzar på bästa sätt med en 2a plats knappt slagen av Stig "kantmetaren" Borlinger.
 
Dagens mest långväga gäst Johan Nilsson FK Balans kämpade tappert på D men det räckte bara till en 5e plats.
 
Här hela resultatet:
 

Peg metare vikt placering
A1 Gunter Furthmüller 11380 gr 1
A2 Mikael Tono 11320 gr 2
A3 Sten Rickardsson 5860 gr 6
A4 Pierre Eriksson 6540 gr 4
A5 Claes Hedström 6380 gr 5
A6 Gary Wickins 2360 gr 7
A7 Jan Svensson 7420 gr 3

B1 Tommy Lindblom 14100 gr 1 Dagens högsta vikt.
B2 Charles Fasth 2180 gr 3
B3 Shaun Keavney 1060 gr 5
B4 Daniel Blom 1920 gr 4
B5 Christer Pantzar 480 gr 7
B6 Pelle Hagman 740 gr 6
B7 Tomas Leijon 3820 gr 2

C1 Jens Jungevik 4980 gr 2
C2 Jan Persson 1880 gr 7
C3 Andreas Sandberg 2880 gr 6
C4 Jonas Stridh 3780 gr 5
C5 Johan Mattsson 9120 gr 1 (Bara löja)
C6 Jonas Jansson 4780 gr 3
C7 Henrik Bengtsson 4720 gr 4

D1 Rainer Mass 9460 gr 2
D2 Thomas Askolin 8220 gr 3
D3 Michael Hjelm 3440 gr 6
D4 Lars Lind 7200 gr 4
D5 Johan Nilsson 6420 gr 5
D6 Stig Borlinger 9920 gr 1

Lottade lagtävlingen vanns av Tommy Lindblom + Rainer Mass på 23560 gr. Grattis till alla vinnarna!

Bara hem och slicka såren och lada för framtida fiskeäventyr.

Och glöm nu inte att sätta i bottenpluggen när Ni sjösätter båten!
 
Avslutningsvis får vi konstatera att våren kommit på riktigt till Västra Sverige för jag var tvungen att starta gräsklipparen i helgen. Den är billig, går tyst och är effektiv, kan rekommenderas, dock kan en och annan blomsterknopp ryka med också men det får man leva med.
 
Simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!