4 dagar med kvällsfiske

 
Under senaste veckan har det varit en hektisk tid i sportfiskebranschen med full fart i butiken från morgon till kväll. Vilket naturligtvis är hur kul som helst men det går ju ut över ens eget fiske. Vilket har fått begränsas denna veckan till några korta kvällspass. Även fisket går ju nu in i en minst sagt hektisk period då det mesta är igång och högaktuellt så man får ju gallra rätt rejält bland alla roliga fisken man vill hinna med.
 
Något av det roligaste jag vet är ju flötmete efter sutare så en kväll fick vigas åt detta. Jag och Rainer som var minst lika sugen drog i väg i onsdags kväll för att ge vårt hemmavatten en chans. Senaste veckans värme hade verkligen satt fart på sutarna och många ivriga sutaremetare hade redan upplevt högtidsstunder vid sjön. Nu när vi hade chansen att fiska hade naturligtvis ett lågtryck dragit in vilket medfört ostadigare och kallare väder igen men förhoppningarna om stordåd på några timmars kvällsfiske fanns ju där.
 
Regnet hängde i luften då vi äntrade platsen några nävar majs och pellets fick bilda en liten mäskmatta ihop med ett par mindre mäskbollar vilket brukar vara fullt tillräckligt för att få in sutarna för mycket mat vill jag inte ha på platsen de skall ju hitta krokbetet också sedan underhåller man med lite loosfeeding då och då under kvällen.
 
Jag kör för det mesta ett helt vanligt matchspötackel (kastmete) och sätter en bulk av sänken ca 10-15 cm från kroken. Oftast använder jag runt 0,22 mm huvudlina och 0,18-0,20 mm tafs 12ans till 6ans krok beroende på bete räcker gott och väl många är rädda för att köra så pass tunt med matchande spö funkar det alldeles utmärk och relativt tunn nylon skär av näckrosor med lätthet. Många förespråkar flätlina vilket jag ej alls trivs med då man flötmetar.
 
Som vanligt inledde jag passet med 2 majskorn på kroken gillar att lyxa till det med pescaviva smaksatta majs brukar funka kanon och bra att ha något som sticker ut lite när man mäskar med vanlig majs.  Mandel, karamell, scopex och banan är några av de smakerna på majsen jag brukaranvända med relativ gott resultat om jag får säga det själv. Det tog inte allt för lång tid innan sutarna avslöjade sig på platsen i form av bubblor och spänningen stiger. Flötet darrar till höjer sig en aning och går sakta iväg man krokar och kvällens första sutare är krokad för kvällen.
 
I väntan på napp!
 
Efter den första sutaren var regnet över oss och strilade så gott längs ryggraden då vi naturligtvis lämnat allt vad parasoll och liknande fanns hemma men som om sänt från ovan dök en kompis upp med paraply fast då gav regnet vika och försvann. Och nästa sutare klev på sen rullade kvällen på med ett par sutare till och några som vägrade följa ända in mot håven. Inga jättar denna kväll men i god kondition och bara romstinna honor leken är i antågande så får man bara en med rätt längd så....men det får bli en annan gång.
 
Alla runt 2 kg denna kväll men lika välkomna för det man slutar aldrig förundras över sutarens styrka oavsett storlek en fantastisk metfisk!
Dagarna rullade på med full fart i butiken men jag ville ge älvgäddan en sista vårmatch även om det kanske är svårt att kalla det vår när vi kommit en bit in i juni men några eftgerleksgäddor skulle man väl hinna med att lura på ett par timmars kvällsfiske. Återigen var Rainer sugen på att hänga på en tur och snart satt vi i båten redo för kvällens första ankringar. Naturligtvis skedde denna på "Stridhs brant" döpt så av legendaren David Lundqvist för x antal år sedan. Säger väl kanske en del om hur mycket jag fiskat på denna del av älven när självaste David namnger platsen med mitt namn.
 
Efter några fruktlösa kast gav ett byte till Westins jerk swim omedelbart resultat i en skaplig gädda på knappa 6 kg helt OK kvällsnöje den följdes av en på kanske 5 kg som tog på ännu en klassiker salmo slider. Den ena ville ha chock grönt den andra naturlig fär det mesta funkar på efterleksgäddan bara man presenterar betet på rätt ställe med rätt fart för dagen vilket kan vara nog så svårt. Till slut fick även Rainer en gädda så vi kände oss nöjda för denna gång.
 
Roliga pigga efterleksfiskar men de riktigt stora har undkommit mina beten i år.
 
Däremot har jag fått in mängder av rapporter från riktigt bra efterleksfiske på älven så ut och pröva med Er det simmar monster i älven. 
 
Jag kände mig inte helt klar med älven för denna vår så jag gav det ett försök även nästa kväll men nu kärvade det till sig rejält så som det kan göra på älven och hur rutinerad men än är och tar till alla ess i rockärmen så går man bet ibland fast helt tom gick jag inte en lakeimitation från savegear föll en mindre gädda i smaken. Men när vattenfall dessutom behagar strypa strömmen totalt och vädergudarna inte orkar blåsa längre utan det blir kav lugnt och solen tittar fram ja då kan man lika gärna åka hem och dansa eller nåt.
 
En lake var det enda som dög i lördags kväll.
 
Fint för själen blev det framåt kvällskvisten men kanske inte en gäddfiskares våta dröm direkt lite mer ström och vind hade varit önskvärt men vad gör det ibland bara gott att njuta av tillvaron så det fick bli lite bäversafari och spaning på braxen och sutare som lekte istället! Inte fy skam det heller.
 
Bäverns nästa offer!
 
I går söndag var det redan bokat ett kvällsfiske med Marcus Rudström både nya och nygamla vatten skulle rekas och provfiskas lite. Har mer och mer blivit sugen på att verkligen ge närområdet en chans att se vad det kan erbjuda. Jag går verkligen igång på att lokalisera nya vatten man inte testat själv och se vad de kan ge. Hellre en skaplig fisk i ett fullständigt okänt vatten än ett Svensk rekord från något känt exploaterat vatten. Jag är heller inte typen som jagar gram och centimetrar visst skulle jag bli själaglad för en jättefisk men det är inte prio ett utan hitta något trevligt litet bortglömt undanskymt vatten långt in i skogen där man inte riktigt vet vad som simmar jag då tänder jag däremot på alla cylindrar.
 
Nu går väl inte denna tur till historien som en lyckoträff men vi fick mycket kött på benen inför kommande turer till dessa vatten hur vi skall lägga upp strategin för att lyckas hitta det vi söker fina rudor och braxen i första hand står just nu på tapeten återstå att se om vi lyckas spännande lär det bli i varje fall, fortsättning följer....
 
Några småsarvar och mörtar gav första test turen i går men projektet är bara i sin linda vi jobbar vidare.
 
Nu stundar ju också snart VM i feederfiske i Portugal som jag är kvalificerad i hoppas man kan göra en någon bättre insats än vad man mäktade med på förra årets feeder VM i Serbien.
Så det går nog åt en hel del kvällar till de sista förberedelserna dit men lite fiske hinner jag nog klämma in innan jag far.
 
Sköt om Er så ses vi vid vattnen.