Pimpelhelg i Värmland.

I helgen som gick blev det turer till Värmland både lördag och söndag. Två dagar med två olika ansikten men vi tar det från början. 
Vi har ju minst sagt lite opålitliga isar just nu i vårat område och de hägrande storabborrarna får vänta då isarna är allt annat än bra på de sjöar vi vill ut på. Visst vi har en del sjöar i närområdet som har fin 10 cm kärnis men de flesta av dessa känns redan mer eller mindre sönderfiskade. Så vill man pimpla på säker is och dessutom är tävlingssugen får man bege sig till Värmland som blir närmaste distrikt för oss att åka till.
Dessutom är det ju alltid med öppna famnen man hälsas välkommen till det glada Värmland. Vi hade fyllt en bil med lika glada FK TOPPare som äntligen skulle få visa vad vi dög till på för oss årets första abborre pimpeltävling. Som sig bör då man är i Karlstadstrakten sken solen från en molnfri himmel. Hela 119 deltagare hade hittat till S.Hyn 1 mil norr om Karlstad för att göra upp i DM cup 2 för Värmland. De flesta av Värmlands tävlingar är dock öppna för alla så det är bara att ställa upp var man än kommer ifrån i Sveriges avlånga land.
S.Hyn skulle bli en helt ny upplevelse för mig då jag aldrig ens sett sjön på vykort. Den ende av oss som varit på sjön tidigare var Sten men det var en vårtävling så helt andra förhållande nu. Man fick ju som vanligt det ena heta stalltipset efter det andra från de lokala. Så det var bara att välja och vraka bland alla superställen som det talades om på förhand. Vattenståndet var dock ovanligt lågt ca 80 cm lägre än normalt så den grunda sjön var ännu grundare. Jag valde att börja rakt över mot andra sidan i mitten av sjön här var det vass längs stranden så långt ögat nådde och min grundplan var att det skulle gå att plocka lite fisk här och var längs hela vassen.
Starten gick och man slog första hålet och drog ut linan en halvmeter och släppte ner för att dra ut nästa halvmeter. Men vad? Pirken låg redan på botten ca 60 cm djupt inklusive den drygt 25 cm tjocka kärnisen så det var knappt 40 cm vatten under isen. Lite väl grunt för min smak och fiskens också. Fiskade mig utåt men var jag än gick var det max 1,2 m djupt och fisktomt sånär som på mört och gers som skulle visa sig bli dagens plåga. (Endast abborre räknas). Likadant såg det ut för de flesta av mina 118 medtävlande väldigt få abborrar fångades och de som lyckades få en del var de av microskopisk storlek. Men jag kämpade på, enligt utsago skulle det finnas väldigt ofta lite större fisk i detta område men nu var ju sjön bra mycket lägre än normalt.
Sammanstrålade med kompisen Pontus efter 1,5 h då jag endast hade haft ett misstänkt abborrehugg så hade Pontus precis missat en bättre, kroken rätade sig på hans myska, osis. Men han hade även fått en hektos och en 30 grammare så då tändes en liten låga. Här fanns i varje fall lite abborre i området. Slog några hål en bit från Pontus nu hade jag bytt till mitt hemliga vapen guldmormyska. Och efter några småpill i ett hål då fisken knyckte blodisen vippade mormyska toppen till och dagens första abborre var ett faktum. En 80 grammare den följdes rask av 2 till i samma storlek så nu var nollan spräckt i varje fall. I hålet intill slet jag av linan på en bättre fisk, Snabbt som ögat upp med ännu ett myska spö och vips slöks den av en halvkilos bit och sedan en 150 grammare nu skulle det slaktas! Men nej hur man än försökte inte ett pill mer i detta område.
Gjorde efter en halvtimmes ytterligare fruktlösa försök en jätteförflyttning till andra sidan. Men här fann man bara gers, gers, gers och så lite mer gers som högg som galningar på allt man släppte ner. Så det blev en tur till mitten vid ett grund där Möller och c.o kämpat på hela dagen och när Möller sa han hade 100 abborrar fick jag nästan slaget. Jaha fel ställe som vanligt man besökt idag tänkte jag men jag sa att jag i varje fall fått en halvklilos. Va en halvkilos sa Möller det är ju halva min vikt. Ok de har alltså suttit och dragit 10 grammare. Jag smög upp 2 st 30 grammare på min 25 mm pirk och stl 15 krok jag nu bytt till ihop med ett gäng snörisar till så klart. Och när nästa gammelhål bara gav mört gjorde jag en chansning sista kvarten och gick tillbaka där jag fick halvkilosen och tro det eller ej men så fort jag fick ner pirken i detta hål som jag lämnat 2 h tidigare nöp det i en hektos och sedan en halvkilos till och några små. Fan va gött helt otroligt tänkte jag. 10 minuter kvar testade av övriga gammelhål runt om inte ett liv. 2 min kvar ner i hålet som gett fisk. Sanlöst en till tar direkt upp med den och nästan en till som simmade efter och vände under hålet ner igen missat hugg, sedan pang en stor till tappar den, slut! Kan summera endast 11 abborrar men en vikt av 1427 gr vilket skulle visa sig räcka till en hedrande 5e plats. Segern i H.S klassen gick överraskande till Tomas Leijon som sken i kapp med "sola i Karlstad". Men totalsegrare blev idag Bengt Olvenius SFK Wasa tävlande i Herr veteranklassen. Fullständiga resultat från tävlingen i lördags hittar Ni på http://www.sfktrekroken.se/wp-content/uploads/2015/08/2017-01-21-DM-Cup-2-p%C3%A5-S.-Hyn.pdf 
 
Obligatoriskt stopp för morgonkaffe i Säffle när man är på väg till Värmlandstävlingar.
 
En underbar dag på den fina gnistrande isen väntade oss.
 
Det blev lite borre till slut, tillräckligt för en 5e plats i varje fall.
 
Gott om denna vara idag men gersen var ännu mer i stöten aldrig tidigare varit med om att få nästa 100 gersar på en pimpeltävling!!!! Man försöker ju undvika dem......
 
I en för övrigt superfin is på minst 25 cm fick man se upp för dyliga gashål. Rejält bubbel från vad jag fattar det som kallvattenskällor. Fanns minst 3 stycken liknande områden på sjön.
 
Hela fångsten varav 8 från samma hål men med 2h mellanrum. Snacka om att de stod still och tryckte i varje fall de större.
 
Dagens glada Herrseniorsegrare i samspråk med Värmlands isfixare n.o 1 Karl Olov Abresparr.
 
Jag nästan lika nöjd 5e pristagare. Det var ju trots allt årets första tävling för mig.
 
Idag söndag var det bara att göra om prosseduren och tuta upp till Värmland igen. Men denna gången stannade vi till redan innan Grums nämligen Borgvik. På Borgvikssjön skulle dagens drabbning ske. Och idag mötte oss en helt annan värld. Nämligen dimmans. Troligtvis mest beroende på att vi inte nådde ända upp till Karlstad idag och fick ta del av deras ständiga sol. Rent fiskemässigt var det väl inte med några större förhoppningar man äntrade isen idag. Dimma är väl det jag hatar mest vid fiske sällan eller aldrig varit med om något vidare fiske under dimmiga förhållanden. Men tävling är tävling bara att kämpa på och hoppas att man kan hitta några som vill gapa över det man precenterar.
Vi blev inte lika många idag 38 kom till start men det berodde till stor del på att det var hela 4 pimpeltävlingar i Värmland idag.
Borgvikssjön är den innersta delen av Grumsfjorden och hänger ihop med Vänern så abborren kan simma in och ut som den behagar. Om vädret var betydligt tråkigare med dis och dimma så var isen lika inbjudande idag. Kanonfin kärnis på 14-18 cm och alla luriga områden var som vanligt exemplariskt avruskade av Abresparr.
Borgvikssjön känner jag till betydligt bättre än gårdagens sjö så här hade jag redan i förväg bestämt en grundplan vilket jag höll mig till idag. Jag styrde kosan tvärs över sjön till sydlandet och till min stora förvåning blev jag helt ensamm här idag. Dimman bidrog till att jag knappt såg till en levandes själ under hela dagen endast lite svaga skuggor borte i horisonten och ljudet av vassa borrkronor som skar i isen avslöjade de andra deltagarna. Som väntat blev det ett riktigt surfiske idag men pillade upp en 10 grammare redan i andra hålet så jag fick öga i varje fall som jag gärna vill köra med här. I 3e hålet en på dryga hektot men sedan bara sporadiskt med 10 grammare. Kände dock en bättre i ett lockryck. Kändes precis som om jag skrapade den i buken så de fanns där men ville inte äta. Kämpade på och sökte själv efter bästa förmåga nådde till slut ett stengrund beläget på ca 5,5 m djup och här ristade det till i en bättre fisk direkt och helt plötsligt när dimman behagade lätta lite fick jag de till att ta. I en svindlande hastighet gick jag från 200 gram i skryllan till runt 3 kg. Tappade (som vanligt) en av de stora men i hålet efter fick jag en på ca 900 gr. Men så tätnade dimman igen och lika säkert som amen i kyrkan avtog genast abborrens napplust. Trots ivrigt letande återstoden av tävlingen fann jag endast ett gäng 10 grammare till som behagade bita över pirken. Gick tillbaka för att upprepa bedriften från igår och knipa några lunsar till i gamla hål som gett fisk men ack nej så roligt fick vi inte ha idag och minutrarna tickade oupphörligt iväg mot slutet och strax tändes raketen av Abresparre som förkunnade slutet för slaget i Lützen förlåt pimpeltävlingen i Borgvikssjön menade jag.
På slutet hade Pontus och Robin hittat mig i dimman och kunde berätta om överlagt väldigt trögt fiske så mina knappa 4 kg kanske inte var så tokigt trots allt och mycket riktigt. Det räckte till ett priskuvert idag med. Nämligen en 4e plats. Ett snäpp bättre än igår. Det går åt rätt håll. 3 tävlingar till så kanske man kan få kliva överst på tronen, vem vet?
Återstår väl att se om vi kanske redan nästa vecka återigen får återse våra Värmlandsvänner och tampas med dem igen. Kung Bore som man bönat och bett till verkar fullständigt ha kapitulerat inför de andra vädergudarna så att finna is på hemmaplan blir väl bara svårare och svårare för att snart vara stört omöjligt men skam den som ger sig. Kung Bore kanske har ett ess till i rockärmen och återkommer till galna pimpelfiskare i Väst.
 
Charlie Malmgren visade stolt upp sina tafskrokar innan start. Tillverkade av en viss Jonas Stridh. Hur det gick för Charlie låter vi vara osagt men det berodde i varje fall inte på materialet!
 
In i dimman!
 
Det var inte utan man nästan kände sig lite övergiven idag.
 
Även idag bestod fångsten mestadels av bumlingar. Fast även idag ganska få men det beskyller jag till stor del dimman och det kraftiga lågtrycket som dragit in under natten. (Som sportfiskare måste man ju ha någon form av bortförklaring när det inte nappar som man tänkt sig).
 
Abresparr höll som vanligt även idag i trådarna lika föredömligt som alltid. Tack för att du finns och ordnar det så fint för oss pimpeltokar så vi kan komma ut på dessa underbara isar!
 
En bra avslutning på helgen. 2 priskuvert fick lämna Värmlands gränser till förmån för mer sydliga breddgrader.
 
Tack för denna helgen Värmland kanske vi ses igen nästa helg och då får Ni ta och värma upp prispallen för den kanske är inom räckhåll nu efter att vi fått värma upp denna helg. Fullständig resultatlista för idag kommer även den att finnas på Trekrokens hemsida.
 
Och som avslutning vill jag hälsa ASFF att det var väl en djädra tur för Er att vi inte hade pimpelfejden idag!!!!!
 
Sköt om Er alla så ses vi förhoppningsvis på någon is inom snar framtid.