Feederkvalet 2017 Karls Grav 12-13 augusti

Vi i FK TOPP hade åter fått den stora äran att arrangera årets feederkval. Som vanligt då det drar ihop sig till större tävlingar i vårt område föll valet av vatten på Karls Grav kanske ett av Sveriges bästa tävlingsvatten och hade man bara fått myndigheter att ställa upp med medel hade detta kunnat bli en VM arena.
Men nu får vi nöja oss med att ha lite större Svenska tävlingar här.
Efter gedigna förarbeten med sträckan var den i topp trim inför kvalet. Inge med flera hade gjort ett gott jobb med grästrimmer och sekatörer och förvandlat den igenvuxna stigen till rena rama motorvägen.
Åtskiljliga av startfältets 28 deltagare hade lagt ett flertal träningstimmar i Karls Grav bakom sig och var mer redo än någonsin. Många ville ge sig möjligheten att få vara med på nästa års feeder VM som kommer gå i Ostellato i Italien.
Själv har jag också naturligtvis förberett mig så gott jag kunnat och klämt in 3 träningspass ihop med några andra av årets deltagare och även en tävling, vårat KM för 2 helger sedan.
Så man fått känna lite på vad Graven går för nu.
Som oftast är det en liten mellanperiod i augusti i graven. Lite försent för de massiva braxenstimmen och lite för tidigt för björknainvasion.
Men fisk finns det och gör man rätt får man utdelning. Sedan måste man naturligtvis ha lite tur i lottningen speciellt nu när enstaka braxen dominerar sträckan mer jämt blir det då björknan finns på plats.
Då lördagsmorgonen grydde och samlingsplatsen började fyllas med folk och man kunde höra surret av borrmaskinerna och känna den söta doften från diverse olika braxenblandningar förstod man att man kommit rätt och snart var vi redo för lottdragning av platserna.
 
Ivriga diskussioner om dagen upplägg pågick in i det sista.
Lottningen påbörjades och snart var det min tur, kompisen Gunter hade redan jublat högt över sin kantplats A1 som han dragit till sig mest för att det var kortast att gå och dels för att chansen minskade att jag skulle få kantplats men se vad som händer ur hatten drar jag nr 28 kantplats längst bort. Motsvarande plats c10 idag.
 
Man grät ju inte blod direkt när man fick den platsen men pressen ökade och bara vinst från den platsen skulle vara godkänt. Bar ut mina grejor som en äkta man. De flesta i startfältet är ju klena sillmjölkar och drar ut sina grejor med kärror sånt tjafs är inte för mig nä jag bär så får man sig ett träningspass på köpet. Vem fan behöver gym när man är tävlingsmetare.
Som närmast granne fick jag Roger Bengtsson som följdes av Tom Östlund idel toppmetare och ytterligare ett flertal förhandsfavoriter var på min sektion så inte plats för några misstag idag.
 
Följde min plan att leta upp sprängstenskanten och mäska ca 4 meter utanför den och börja fiska efter småfisk precis där sprängstenen slutade för att vila huvudplatsen. På denna plats blev det 18 och 22 meter ut.
 
När mäsksignalen göd (man får påbörja mäskning 10 minuter innan start men mäskning får endast ske med feeder max storlek 5x7 cm) laddade jag feedern med lite mäsk + rejält med casters, klippt mask och död magott och skickade ut hela härligheten på 22 meter. Detta upprepade jag 12 gånger och sedan var det dags för fiske började på 18 meter här bara lite jokers i feedern samt lite mäsk.
En liten abborre direkt följt av en minimört och sedan en ännu mindre björkna sen var det tvärdött. Men jag fiskade på första halvtimmen därinne samtidigt som molnen tätade och regnet som INTE skulle komma idag hängde i luften. En lite bättre björkna hälsade på efter 35 minuter men då började Roger få braxen på sin plats lite längre ut och jag kunde inte hålla mig trots jag bestämt att vila den yttre platsen i en timme.
Men på med 3 magott och en maskbit och ut, braxen direkt. Hade sedan ett riktigt bra fiske i 45 minuter efter braxen på 200-400 gr och en del mindre björknor emellanåt.
Efter drygt 2 timmar hände något min plats stendog och Roger började få riktigt bra och regnet hade börjat ösa ned.
Men jag matade på och höll mig till min plan i Graven även om det inte nappar måste man vara aktiv och regelbundet kasta om med nya godsaker i feedern. Absolut inte sitta och hänga på grejorna utan aktivt jobba på så det hela tiden händer något i vattnet annars kommer man aldrig dra in någon fisk till sin plats. En grundmäskning och sedan vänta på braxen duger inte i Karls Grav.
Efter ytterligare en timme och åtskiljliga feedrar senare kom så de något större in och jag drog 2 kilosar i tät följd. Då hörde man det välbekanta ljudet från Vassbotten och vattnet steg en halvmeter och man förstod att dagens första tankfartyg var ett faktum. Typiskt precis när det kommit lite större fisk men lika för alla.
 
Som väntat hände inte mycket efter båten, väntade 15 minuter sedan mäskade jag ut 5 fyllda feedrar på raken och började om. Det tog ytterligare 30 minuter innan första nappet efter båten kom och nu var vi inne på sista timmen men det hann och komma igång riktigt bra och spiken i kistan slog jag in de sista 5 minutrarna med 2 halvkilosar till.
Vägde in 8280 gr och sektions segern var väl egentligen aldrig hotad, jag hade klarat pressen.
En riktig guldpegg hade jag lottat till mig idag inte nog med att det var kantplats det kanske är den finaste platsen att sitta på också löjligt lätt att sätta upp boxen med Karls Grav mått mätt. Alla Ni som varit i Graven vet vad jag menar. Samt inbyggt regnskydd via ett bladrikt träd som skyddar perfekt och dessutom inte är i vägen för kast. Ja en guldpegg helt enkelt som jag dessutom lyckaders förvalta på bästa sätt.
 
Övriga ettor idag blev Jonas Jansson på A sektionen och Marcus Enström på B sektionen. Många hade haft det riktigt tufft idag och osedvanligt låga vikter på vissa platser. Flera under 100 gr och t.o.m en nolla!
Visserligen har det varit lite småtrögt sista tiden i graven då vi är mellan 2 säsonger i Graven som jag nämde i inledningen men så dåligt kunde jag inte drömma om att det kunde bli. Hade jag hamnat mitt i idag och sett att det var så surt hade jag definitivt tagit till nödlösningen plan D och gott över på andra sidan och chansat på småmört. Som kloke Ola Carlström upptäckte på slutet och kunde med det rädda en 3e plats.
Duktiga metare klarar att tänka ett steg till, ge aldrig upp det är mitt motto!
 
Vy över dagen drömpegg.
 
Roger under förberedelserna vi har tydligen svårt att slita oss från varandra grannar båda dagarna förra helgen i Granö och nu igen! Resultat efter dessa drabbningar 2-1 till mig.
 
Kantplatsen levererade dagens högsta vikt till undertecknad kunde inte vara annat än nöjd efter dag 1.
 
Resultat dag 1. A sektionen
 
Resultat dag 1. B-sektionen.
 
Resultat dag 1. C-sektionen.
 
Men ett kval består av 2 dagar så det gällde att bita ihop och ge järnet under söndagen också än var inget klart på långa vägar.
Morgonstund har guld i mun tänkte jag när jag steg upp 06.00 för ännu en tripp in till graven och den slutgiltliga uppgörelsen.
Samma procedur som igår och spänd förväntan iför lottningen, kantplatserna skulle nog vara eftertraktade byten idag med även om jag hade på känn att fisken skulle spritt ut sig betydligt mer utefter sträckan nu efter gårdagens mäskning. Tyvärr hade vi drabbats av 3 avhopp. Graven skördar sina offer och kan vara hård mot de hårda ibland. Så vi fick stuva om lite bland sektionerna idag men det föll väl ut och ordande upp sig det med.
Alla ville nog att nr 28 skulle finnas i deras hand när de drog men bara en kan ju få den och gissa vem?
Nä det blev inte jag, Roger Bengtsson blev den lycklige. Så han flyttade ett steg ut på kanten idag och konstaterade bara jävla skitpegg behöva gå så långt idag med. Men leendet på läpparna sa något annat. Jag drog istället näst längst in på A så nu gällde det att visa vad man dög till.
 
Hade lite i baktanken med en back upp på andra sidan om det skulle behövas men känner mig ändå såpass trygg i mitt eget fiske i graven så nästan all in på 22 meter.
Mäskade på som igår fast med lite mindre beten då det inte var kant. Kanske var detta mitt första stora misstag idag. Startade som igår på kortplatsen 18 meter ut och napp direkt men missat några utlägg senare satt en fin mört och nollan var spräckt då hade Inge på kanten och Kristian en bit in på A redan håvat upp både en och två skapliga braxen. Låt huvudplatsen dock få sina 30 minuters vila men sen var det dags för attack.
Inget hände på 2 minuter då drar jag alltid lite i betet och flyttar det upp till maxen halvmeter brukar vara dödligt effektivt i graven så även denna gång en fin bugning i toppen och tvärstumt i mothugget. Hann bara tänka yes en fining med en gång så knyckte det till och den var borta, kändes tungt att tappa den första dessutom på mäskplatsen.
Men 2 utlägg senare landade jag en på 300 gr och snabbt därpå en på 200 gr och allt kändes frid och fröjd.
Dagens regn hade dessutom dragit bort och ersatts med halvklart till sol och tankarna började driva iväg mot Ostellato. Livsfarligt att ta ut något i förskott men graven brukar ju vara snäll mot mig men de drog oroväckande bra ett par platser bort närmare kanten.
Förstod ganska snart att en topp 3 idag kommer bli väldigt svårt men jag kämpade på och bytte frenetiskt beten som man måste göra i graven. Men jag gjorde ett par ganska fatala misstag (tror jag ivf). Använde alldeles för lite casters och trots jag bytte beten var det nog för sällan. Hängde lite väl länge på helgens favorit 3 magottar och 2 maskbitar. Ett byte på slutet till bara bloodworms gav omedelbar respons i form av 2 braxen och 2 björknor men sedan tog den effekten av och en toppning med några magottar gav fisk igen och sedan byte till mask magott blodis. Ja som sagt max ett par fiskar på liknadant bete sedan fick man byta. Snacka om att det var nyhetens behag som gällde. Helt otroligt att det är så men flera i startfältet upplevde exakt samma sak.
Så satt man och hängde för länge på samma kombination blev man hårt straffad i form av uteblivna napp.
 
Men mitt eget hopp om en landslagsplats hade dalat kraftigt då mitt fiske idag inte kändes på långa vägar räcka till och det gjorde det inte heller utan vågen förkunnade att jag hade krossat mina grannar men inte så mycket mer. Men tur som en tokig som man har lyckades jag slå Krille med 40 gram!!! Han som jag trodde låg mil före mig och det ledde till att jag klarade 5e platsen på sektionen och fick totalt 6 poäng.
Övriga resultat gick också min väg och efter en spännande sammanräkning insåg jag att landslagsplatsen var säkrad med minsta möjliga marginal. Min höga vikt dag ett fällde avgörandet.
Sten fiskade idag som en gud och kunde slå brodern sin som satt på kant och i och med detta även han säkra en landslagsplats med en slutgiltig 4e plats,.
Övriga ettor idag blev alltid lika säkre Charles Fast som dundrade fram på B sektionen och la alla andra bakom sig på behörigt avstånd och Roger kunde knappast misslyckas från platsen där jag satt i går utan tog en jordskreds seger före kanske helgens egentligt bäst fiskande. Marcus Enström som med en egen taktik att fiska lite längre ut och bli lite ensam om de fiskar som trivdes där tog en etta och en tvåa i helgen. Slutresultatet längst ned i dagens inlägg.
 
Challe kollar det sista inför start betena verkade vara i topptrim.
 
Jens och Jonas J laddar på sitt sätt.
 
Rainer lyckades inte denna helgen men Gunter ryckte upp sig inte undra på när han hade hyrt in hela Elfkungen där hans släktingar bildade hejaklack.
 
Ola satsade återigen idag på andra sidan där det blev mest mört. Gick nästan hem.
 
Sten lyckades med en 1a idag vilket gav en landslagsplats.
 
Resultat dag 2 A sektionen
 
Resultat dag 2 B sektionen
 
Resultat dag 2 C sektionen
 
Landslaget som får åka till Ostellato Jonas Stridh, Sten Rickardsson, Roger Bengtsson, Charles Fasth, Marcus Enström.
 
Blev även en artikel i lokalpressen inte illa. Bra fixat Rainer.
 
Slutresultatet Feederkvalet 2017 Karls Grav 12-13 augusti
 
1. Roger Bengtsson VKMK 3 p 14840 gr
2. Marcus Enström Constellation 3 p 9440 gr
3. Charles Fasth Lidköpings SFK 3 p 7800 gr
4. Sten Rickardsson FK TOPP 5 p 8520 gr
5. Jonas Stridh FK TOPP 6 p 11740 gr
6. Tom Östlund Constellation 6 p 9960 gr
7. Gunter Furthmüller FK TOPP 6 p 5580 gr
8. Bo Enström Älvkrokens SFK 6 p 5420 gr
9. Ola Carlström Balans 6 p 5400 gr
10. Jonas Jansson FK TOPP 6,5 p 4380 gr
11. Inge Rickardsson FK TOPP  8 p 5780 gr
12. Kent Adell SWEA 8 p 4240 gr
13. Mats Simonsson Balans 9,5 p 2960 gr
14. Johan Mattson FK TOPP 10 p 3660 gr
15. Andreas Fredriksson Balans 10 p 2300 gr
16. Mattias Larsson Constellation 11 p 3260 gr
17. Patric Carlsson Balans 12 p 3760 gr
18. Jens Jungevik 12 p 2240 gr
19. Kristian Ekman ASFF 13 p 3700 gr
20. Jan-Henrik Branell Lidköpings SFK 13 p 1860 gr
21. Johan Tikkanen Constellation 13 p 1280 gr
22. Niclas Karlsson FK TOPP 15 p 1320 gr
23. Rainer Mass FK TOPP 16 p 1740 gr
24. Jan Persson Tärnan Tidaholm 17 p 310 gr
25. Håkan Nyborg ASFF 18 p 1540 gr
26. Stefan Holst SWEA 8 p 120 gr deltog en dag
27. Anders Eriksson sportfiskarna 9 p 20 gr deltog en dag
28. Patrik Lindberg SWEA 10 p 15 gr deltog bara en dag
 
Jämt så det förslog blev det till slut och Karls Grav fick i alla fall under söndagen visa sig från en liten bättre sida och ge ett jämt och utslagsgivande fiske så nu kände man igen graven igen.
Jag vill tacka alla som på ett eller annat sätt hjälpt till i helgen så att vi kunde genomföra detta kval utan missöden ingen nämd ingen glömd.
 
Nu läggs nog feederspöna lite åt sidan och flötmetegrejorna kommer dammas av närmast på tur lag DM i Töreboda Göta Kanal fast jag tror federspöt får åka med dit också.
 
Sköt om Er så ses vi vid vattnen!