Påsken 2017. 100% trögt gäddfiske.

Påskledigheten detta år ägnades helt åt gäddfiske på Göta Älv. Under veckan som föregick påsken valde Vattenfall att tappa ganska mycket vatten genom turbinerna vilket genast innebar betydligt bättre (lättare) fiske. Ett flertal andra lediga fiskare tog tillfället i akt och belönades både med fina insjööringar i 4-6 kgs klassen och ett flertal skapliga gäddor landades både från båt och land. Men när undertecknad fick sin ledighet på långfredagen ja då var det dags att slå av allt vad ström hette och älven återgick till att vara en väldigt stillsam flod. Och innan fisket kunde påbörjas var det bara lilla detaljen sjösättning av båt kvar och iordningställande av båtplats och iläggning av boje mm mm. Och som vanligt ville far vara med och styra och ställa och då tar det ju sin lilla tid men denna dag dök Rainer och Jack upp och hjälpte till så jag tyckte ändå att det flöt på galant men som vanligt tyckte far att det var den värsta iläggning han varit med om. Minsta motgång för far ger genast ett helvetes djävla skit lång ramsa men återigen som vanligt så låg båten där den skulle till slut.
Efter lite mat i magen kunde jag till slut betydligt senare än vanligt göra årsdebut från båt i älven. Hade redan bestämt att viga denna påsk åt gäddfiske oavsett väder, vind eller andra omständigheter. Strömmen var åter som sagt var nere på ett minimum men valde ändock att börja på ett av de vanliga ställena där normalt sett gäddan skall stå packad så här års. Men att få dem hugga kan ju vara en helt annan sak. Tänkte även testa lite nya beten som jag tagit in på shopen. Typiskt förhållandena skulle vara emot mig för inte bara ström saknades det hade dessutom kylt på rätt rejält och temperaturen i vattnet föll tiondel för tiondel ju längre helgen led upp på detta lite härlig snö och ganska hårda vindar. Ja typiskt aprilväder helt enkelt. Bara att bita ihop och köra på.
Ankrade båten på ca 5 meters djup och påbörjade fisket med ett säkert kort. Hade jag direkt börjat med de nya betena och fisken uteblivit hade jag bara skyllt på nya beten. Hamrade på en stund med det "säkra" kortet men inget hände. Fick tankarna direkt det blir inget men skakade bort de spökena och bytte till ett annat säkert kort en jigg för att fiska lite närmare botten innan byte av område och redan på andra kastet nöp det i strax bakom båten och årets första älvgädda var ett faktum en fisk runt 5kg som krokades av vid båtkanten och simmade strax rakt ner under båten igen. Gjorde ett nytt kast i samma riktning och när jag kom in till båten nöp det i igen. Gött nu är det igång men det visade sig vara samma fisk som kastet innan. Denna gång tog den rejälare så jag fick lyfta in den i båten för att kroka loss den passade då på att säga ifrån på skarpen att nu låter du bli jiggdjäveln tills du ätigt upp dig några kilo sen kan du få återkomma. Den tog mig på orden och visade sig inte mer denna dag. Men bara några kast senare tyngde det till lite rejälare och gädda nummer 2 (3) var ett faktum. 
Denna visade sig bli hela helgens största en 7 kgs. Men man kan ju inte dra 10 kgs varje gång fortfarande är det så att jag blir nästan lika glad för varje fisk som hugger oavsett storlek trots nästan 45 års fiske får man en kick varje gång det rycker till i snöret, underbart!
Så visst gick det att få fisk även i dessa tillsynes usla förhållanden. Men efter denna lysande start skulle det naturligtvis till att testa alla dessa nya beten och efter åtskiljliga platsbyten och betesbyten utan så mycket som en stöt till så började tankarna mala i huvudet igen. Satans djävla skit att det inte kan vara jämn hård fin ström så fisken ställer in sig där de ska vara! Men tillbaka till ruta ett. Nu hade ju första stället fått vila lite och på en ny färg på pig shad jr lurade jag upp ett par fiskar till av den mindre storleken.
Men till slut hade jag stillat den värsta älvaspinensten och fått tillräckligt för idag av frisk luft och styrde kosan hemåt det kommer ju en dag i morgon med. 
Till slut låg den på sin plats i år med och älvfisket kunde påbörjas. Bättre sent än aldrig.
 
Pig shad jr var väl helt ok. Faktiskt första gången jag fiskar med detta "innebete". Brukar ju hålla mig till gamla inkörda godingar men man måste ju testa det man säljer så man vet vad de går för.
 
Men påskens största kom på inkörda westins shad teez. Har nu fått 18 gäddor mellan 2-nästan 10 kg på samma jigg och den är nästan helt oskadd förutom lite revor här och var men det är bara som det skall vara. Har man bara rätt upptackling på krokarna får man nästan alltid jiggen hängande på utsidan av fisken och den skadas minimalt. Använder tex aldrig spikes eller annan skit som skall föras in i jiggen. Främre kroken i fjäderring och får hänga fritt och bakre i en stålwire och kläm in en hulling som fäst lätt i jiggen. Nemas problemas.
 
7 kgs återutsätts.
 
Prövade runt väldigt bland betena idag men i älvens i nuläget kristall klara vatten funkade endast diskreta färger en dag som denna. Fast man får ju aldrig svaret på gåtan: Hade dessa gäddor tagit om det varit ett helt annorlunda bete på tafsen just i de kasten som gav fisk.
 
Ny dag och nya insatser men lördagen började riktigt segt då temperaturen fortsatt neråt tack vare åtskiljliga minusgrader under natten. Var var dessa då vi behövde dem för någon månad sedan?
Trots man kan älven på handens fem fingrar uteblev fångsterna denna dag. Men tack vare ett omen från ovan gjorde jag en ofrivillig ankring då jag vid förflyttning ofta har ankarets kätting bara hängande i en klämma och den släppte och ankaret for i. Tänkte bara att det var väl meningen jag skulle fiska här och då det faktiskt var nära en friliggande grynna var det ju dessutom ett ställe som kunde hålla fisk så varför inte göra ett försök.
Hade inte haft en känning på 5h fiske idag så jag blev lite paff då det skrapade i något men missade mothugget och tänkte det var väl bara lite gräs men fann nya bitmärken i piggen så det var fisk. Tog ett par stärkande smörgåsar och en kopp kaffe för nu skulle det behövas lite extra energi för att lura upp fisken så man slapp bli ff. Byte till en shad teez gav utdelning och som jag nämde förut man blir så glad för varje fisk man landar, fortfarnade. Denna 2 kgs räddade dagen och man slapp bli utan. Känns alltid bättre att få en än ingen så jag nöjde mig där idag.
Ja ibland räcker det med en fisk för att få upp humöret igen även om den bara väger runt 2 kg.
 
Normalt sett brukar jag hålla mig till 2-3 beten en hel dag. Men ibland är det ju kul att bara testa runt lite bland alla roliga beten som finns på marknaden. (Prylar är ju kul, säger redskapshandlarn!)
 
Under söndagen blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Enda dagen denna helg med ganska lugn väder och sol och då valde jag istället att hjälpa far med husvagnen istället vilket bara innebar att jag sträckte en muskel i ljumsken som troligtvis blivit överansträngd av allt kartongbärande sista tiden. Så det blev lite mekande med spöna och tacklen inför nästa helg då tävlingssäsongen sätter igång i Byälven istället. Men detta gick ganska fort och jag är ju inte den som viker ner mig för lite lätt smärta och krämpor här och var. Visste ju att ett par andra var ute så jag tog ett drop shot spö och åkte ut en timme på eftermiddagen mest för att höra om de andra fått något. Men då jag kom ut var finvädret som bortblåst och snön började yra och nordanvinden slog till igen. Hann dock få en minigädda på drop shot och missa ett hugg. Talade med ett par spinnfiskare som bara fått 2 små på hela dagen. Men radarpartnern Gunter hade ju varit ute och gäddmetat och fått en del upp till 6,6 kg så senare på kvällen bestämde Gunter och jag att höras på måndagsmorgonen för ett gemensamt metepass efter gäddan.
 
Sagt och gjort. I dag annan dag påsk bar det ut igen för årets första gäddmete för min del. Gunter hade under långfredagen metat upp en ansedlig mängd beten så det skulle räcka och bli över hur det än nappade. Våra förhoppningar var väl inte skyhöga med tanke på de senaste dagarnas fiske och vädret fortsatte i samma stil med isande nordan, nordostan vindar och snö i luften. Och trots förföriska mörtar i stället för plast och gummi ville inte gäddorna hugga idag heller. Men i sista stund skulle det visa sig gjorde vi en förflyttning till en helt annan del av älven och här träffade vi rätt under en lyckominut och Gunter fick uppleva sitt livs första trippelhugg. Solen hade tittat fram och kanske var det det som behövdes men största orsaken var nog förflyttningen till ny del av älven. Vi hann väl tänka tanken att nu blir det rocken roll ett tag men så roligt fick vi inte ha det för vips kantrade vinden till rak nordan och ökade till 10 m/s vilket gjorde fisket väldigt besvärligt för att inte säga näst intill omöjligt i varje fall med dagens metod rodd med flötmete/ botentackel. Efter några patetiska försök att hålla båten rätt med både åror och motor gav vi upp detta ställe. Ankring är förbjudet här så det var inte att tänka på heller och så moderna har vi inte blivit så vi skaffat elmotor med i-pilot eller liknande. Nä hederlig gammal rodd skall det vara annars kan det kvitta! Vi försökte resten av dagen söka upp fiskbara platser men då hård nordan är det värsta du kan tänka dig så fann vi inga trevliga ställen men vi slumpade upp en gädda till. Inte idag heller var gäddorna av någon större kaliber men ändå intressant hur man kan harva på timme in och timme ut och så händer allt på en minut!
Hastig och mindre lustigt var så denna påsk över och man kan sammanfatta en rätt trög gäddfiske påsk som ändock gav ett antal gäddor upp till godkända 7 kg och massor av frisk luft och nya erfarenheter. Nu känns det bara som om det kan bli bättre men med tanke på att jag redan lyckats spinna upp en 115 cmare i år så känns gäddfisket redan hyggligt ihamn. Men några pass till får det allt bli återstår var när och hur bara.
 
Gunter kämpar på vid årorna.
 
Små men ändock välkomna!
 
Gunter med en utlekt.
 
Trippeln ett faktum. Alla kom istort sett samtidigt och fick syna avkrokningsmattan max en minut och alla simmade lugnt och fint tillbaka innan vi blir helt sågade för en dylik "slaktarbild"
 
Ännu en gädda får avsluta påskens inlägg, 100% gädda.
 
Må så gott alla där ute och ta väl hand om Er så ses vi på eller vid något vatten.
Kanske redan till helgen vid Byälven strand då jag skall göra mitt bästa för att försöka ta tillbaka rekorden till Trollhättan vad gäller högsta vikt för denna tävling. Men kan nog bli svårt 100 kg per dag gäller i så fall men ett tappert försök kommer att göras! Nästa måndag vet vi hur det gått.....