Del 3 Feeder-VM i Serbien.

Då fortsätter vi berättelsen om vårt äventyr i Serbien med att ta vid där vi slutade igår. Vi är fortfarande kvar i onsdags den 15/6....
Vi var på väg att packa ihop efter dagens tröga pass. Vi har 2 dagar på oss till att knäcka koden. Just nu vet vi inte vad vi gör för fel bara att något är fel. T ex så utklassade Bulgarierna oss på boxen intill idag. De vräkte upp småmal och en och annan bättre småbraxen (100-400 gr). och landade på runt 3 kg per gubbe, mil före våra 400-1700 gr. Vad göra?
Det som trots allt verkar funka för oss är  ca 60% leem och 40% mäsk (svart) med klippt mask (för mal) och jokers ( för braxen) i grunden för att sedan underhålla med lite mäsk och en nypa jokers per feeder.
Vi måste dock vara betydligt mer aktiva i vårt fiske. England fick återigen mycket bra med småbraxen. De kastar ut ser till att ha sträckt lina hela tiden så fort feedern tar botten taijtar de till linan blixtsnappt låter det ligga högst 5 sekunder rör lite på det. Kommer inget napp då, nytt kast och så håller de på som maskiner. Bulgarerna däremot satt och väntade lite längre på napp och fiskade med ganska långa tafsar och vit maggot i början sedan blodis.( Men de gick också all in på malen.) England kör bara med blodis vad vi kan se.
Vi får trösta oss med att hemmanationen Serbien hade ännu sämre än oss idag där vi satt igår, men de kanske mörkar...
Hem till hotellet och slicka såren.
Många arter får man i varje fall och många av oss kunde pricka av ett flertal nya arter på listan. En annan har ju varit med förr så inga nya för mig men alltid kul med lite variation. Hittills har vi fått, braxen, mört, björkna, abborre, gers, smörbult, mal, näsling, solabborre, asp, löja, vimma, silverruda, ruda och gös. 15 arter!
Kapten Denny har beordrat rast och vila sedan följde åter kanon mat till löjligt låga priser på "stamkrogen". Låga priser för oss alltså beakta att medelinkomsten för en Serb är 3750 kr i månaden!
Efter mat hård sovning 22.30!
Patric i djupa funderingar kring vad vi gör för fel över ett glas Jelen.

Torsdag 16/6 Samma procedur som tidigare dar, snabb frukost och iväg tidigare idag redan 07.15. Men vad hjälpte det. Alla jokers för alla som beställt av lokala leverantören var stendöda idag = gratis. Men döda jokers ger dålig respons här. Vi blev dock garanterade nya fina under helgen bara det nu stämmer.
T.o.m Engelsmännen påstod de hade kass jokers idag men jag ger mig fan på att de har back up beten som skulle göra oss gröna av avundsjuka. Även övriga "stornationer" som Ungern, Holland och Danskarna som får hjälp av Holand har egna beten med sig. Men även Ukraina och Bulgarien går bra men de går helt in för malen och då verkar det räcka med klippt mask och lite vit maggott. I dag är det ju invigning så de flesta lag packade ihop lite tidigare idag så och vi. Jag var borta en halvtimme och tittade på Ungern och England. Ungern fiskade kort 5-6 meter ut och drog lite blandade småfiskar. Regeln att man måste kasta 15 meter är borttagen till förmån för den gamla att lina bara måste lämna rullen. Det har givit upphov till några udda metoder. En del lag fiskar löja rakt under spötoppen. De klipsar linan vevar in ett halvt vevtag öppnar bygeln så det halva varvet rinner av drar upp en löja och var 10e gång fyller de feedern. Fiskar dessutom snett vid sidan så de är ungefär 2 meter utanför strandlinjen. Så länge linan lämnar rullen gör de ju inget fel enligt gällande regler men nog tycker jag att man åtminstone skall göra ett kast ut och fiska vid botten när det är feeder-VM.
När jag tittade på England köttade de mal. De satt på E idag den malrikaste delen av sträckan. Man måste imponeras av deras handhavande alla fullkomligt öste upp mal i ett enormt tempo. De låg på mellan 9-20 sekunder från de att de lyfte in en fisk tills nästa feeder landade i vattnet. Och då skall ni veta att kroka av en mal är inte det enklaste. De sticks ju också de jäklarna ungefär som ett bistick, taggar på bröstfenorna. Så fort feedern tog botten tog de in lite lite lina och så kom ett nytt napp högst 5-15 sekunder mellan nappen, imponerande. Vilket annat lag skall kunna slå England?
På väg mot sträckan ser ut att bli en het dag i dag med redan 25 grader kvart över 7.
En kräfta hälsade på oss under upptacklingen men den såg mager ut så den hade nog inte räckt till en kräftskiva. Den fick simma tillbaka.
Jonas J  knyter tafsar i slänten.
Engelsmännen köttar mal och de gjorde även en strong insats med att rensa sträckan från gräs. 3 jättehögar bös fick de ihop. Reserven fick detta hedersamma uppdrag.
Challe var den ende av oss som mäktade med att knäcka kilosvallen idag.
Malar får vi men ack så få. Lustigt utseende har de i varje fall. Som grodan Kermit utan grön färg och med spröt men samma lustiga uppsyn.

Vid invigningen mötte vår fan club upp som i år består av Jonas Janssons ena dotter Erika, hennes kille och en kompis till Erika. Efter kortaste paraden jag varit med om (50 meter). Var det dags för tal och sedvanlig folkdans. Samma gäng som 2013! Sedan slut! Kort och bra, hatar långrandiga invigningstal på språk man inte förstår.
Mat på plats lika gott, mycket och billigt här. Taxi hem till hotellet, 8 kr per person (rena rånet). Bums i säng redan 21.30!
Med supportrarna på plats borde det gå bättre. Mycket kul att Ni kommer och hejar, Go Sweden Go!
Sedvanlig uppställning för rekordkort parad.
Svenska supportrar på läktaren.
Hela startfältet prydligt uppradat i väntan på invigningstal.
Ringdans!
Lasse festade loss på Wienersnitsel idag i storlek 30x30 cm x 2styck. Han orkade bara en, vilket innebär mer mat till mig.

Fredag 17/6 och sista träningsdagen intill Danskarna som har box 3 vi box 4, A sektionen. Den med mest vitfisk. Alltså landskamp en öl och 100 Dinarer (7.50 kr) stod på spel. Vi gick idag all in på 20 meters platsen för att kunna ge Danskarna en match men vi sparade våra fina blodisar till tävlingsdagarna det gjorde inte Danskarna men det var nog inte bara därför som de krossade oss. De har hittat något vi inte har gjort. Även om vi tog stryk av Danskarna kändes det mycket bättre idag. Vi fick respons på det vi gjorde och alla tog betydligt högre vikter än vi tidigare mäktat med. Ola var värst idag med över 3 kilo inklusive en fin ruda. Challe tappade en i samma klass båda på vit maggott. Ytterligare lite smårudor fick vi också även ett flertal Vimmor. Även om Danskarna tog hem det stora priset idag hade vi ordnat ett specialpris till bäste Svensk och vi gratulerade Ola till den triumpfen med ett KINDERÄGG! Kung fu Panda fanns i ägget! Grattis Ola! Rätt pris till rätt man klart grabben skall ha en leksak!
Efter avslutat fiske blev det snabb ihop packning och tillbaka till hotellet för en sista finslipning av prylarna, omknytning av tackel mm.
Denny åkte och lottade sektionerna, Jansson fick A, Ola B, Challe C, Stridh D och Magnus E.
Jansson försöker sätta på de små inhemska blodisarna, inte det lättaste, glasögon på!
Ola drfillar kämpa glad ruda.
Upp kom den några sådana per person på tävlingen skulle sitta fint.
Ola med vår största fångst hittills 3.4 kg

I morgon gäller det dags för tävling, mer om det i del 4 som kommer om några timmar.