En blåsig kväll på Öresjö och en lugn dag vid bäcken.

Efter förra söndagens lyckade tur på Öresjö vart man sugen på mer borrefiske. Så vi dammade av Daniels båt som inte fått känna på vatten på nästan ett år och styrde kosan mot nya rampen som äntligen var på plats vid lilla badplatsen i Öresjö. Det tog sin lilla tid men nu är den klar och fullt funktionsduglig åtminstone för båtar i storlek upp till 4,5 meter. Som väntat blåste det naturligtvis satan när vi kom fram men vi hade bestämt oss så vi tuffade ut i vågorna. Lika bra börja köra lite trolling med en gång då vågorna gick halvmeterhöga annars hade man lika gärna kunnat stanna och bada för så blöt hade man blivit om man tuffat på i hög fart.
Tyvärr fick vi anpasa oss efter vinden och inte tvärtom men efter en halvtimmes resultatlös trolling fann vi ett stim bakom en ö. Återigen var det knubbiga vobbler i framförallt abborrefärgat som gav utdelning. När vi hade pumpat på ett tag på samma ställe valde vi att ankra båten och jiggfiska istället. Redan i första kastet fick jag kvällens bästa 810 gr ingen jätte denna gång heller men borrefiske är borrefiske. Sjukt roligt även om de riktiga topparna uteblir. Efter en serie mindre avtog napplusten på detta stim så vi började leta nya jaktmarker. Ut i stormen igen och trolla vidare. När vi väl hade hittat ett stim igen ville inte batteriet till ekolodet leva längre, ridå direkt! Fan vad beroende man blir av ekolod när man väl vant sig att använda skiten. Tacka vet jag förr i tiden då gick man på enslinjer och gammal hörsägen. Där strax utanför granen där du där står de.....
Vi ville fiska av ett grundområde men trots miljoner borrhål på denna sjö kändes det som att leta en nål i en höstack för att hitta de produktiva branterna i detta område. Så nu var vi nere på äkta bonnatrolling. Bara köra omkring och hoppas på turen, din bästa vän eller värsta fiende. Vi kämpade på tappert i vågorna och visst plockade vi en och annan borre här och var. Så trots lite vågskvalp och ett trilskande batteri hade vi en trevlig eftermiddag på sjön med ett 20 tal abborrar och avslutningsvis en kämpaglad sommargädda. Vi slapp ju regnet som hängde i luften större delen av tiden men det berodde nog på att Daniel för en gång skull krängde på sina regnbrallor i förebyggande syfte.
Rampen på plats inte en dag för tidigt. Tänk bara på att sjösätta rengjorda och torra båtar så blir markägarna glada också. De är ju så rädda för att kräftpesten skall spridas....
Annars har det blivit riktigt fint bra parkering och en familjevänlig badplats. Riktigt roligt att se det så snyggt. Hoppas bara att det så får förbli.
Så som stormen river öppet hav... Hör vågornas brus....o.s.v o.s.v.
Bakom en ö fann vi både lä och fisk.
En liten gädda fick avsluta kvällen.
 
I går söndag, hör och häpna tänkte jag först inte fiska överhuvud taget utan plocka iordning på alla prylar som som vanligt bildar ett organiserat kaos där hemma. Men fiskesuget vann och kaoset får bestå till en annan dag, typ julen 2026....
Jag fick plötsligt ett infall att besöka det lilla diket som går längs med älven i stället. Denna gång för att utforska delar jag själv ens aldrig doppat en krok i. Försedd med ett matchspö lite gult löjmäsk och lite maggot och mask begav jag mig iväg på vandring längs det lilla diket. Ganska stora kontraster mot guppandet ute på stora Öresjö igår. Redan i första gluggen bland växterna jag provade i nappade det på med en del id upp till 1 kg. Men det var först när jag kom till en krök där den lilla ån är hela 10 meter bred i varje fall om man överdriver som den värsta storfiskarn jag fann lite bättre fart på fisken. Här blev jag kvar i 3 timmar och drog id, mört och abborrar på löpande band topparna på idarna låg på runt 1,5 kg. Vägde in en till 1,6 kg. Så nog borde det finnas möjlighet att få ännu finare om man bara ger det lite mer tid och mer förberedd med lite majs och bröd också som är smaskens för idarna. Men kul var det några tävlingscyklister stannade till en stund och ropade till varandra. -Det står en och fiskar där och fisk har han också!!! Varför är han där och inte i älven. Ja det kan man ju undra för att det finns fisk här kanske....
Plötsligt behagade himlen öppna sig och regnet började vräka ner och jag började bege mig hemåt men kunde inte låta bli att pröva några höljor till, vilket resulterade i ytterligare några idar och ett gäng mörtar upp till halvkilot. Nöjd blöt och belåten gav jag mig hemåt och tackade den lilla bäcken för idag som givit men en riktig trevlig metestund. Säkert en ca 30 kg fisk hade det blivit. Små vatten har sin charm. Ut och testa era diken de gömmer på överraskningar.
Den "stora" höljan som gav bäst idag.
Feta idar i alla storlekar upp till 1,6 kg behagade nappa mitt på dagen.
En och annan högnackad liten ettrig abborre hälsade på då och då.
Dagens största vet att det inte är märkvärdigt med en id på 1,6 kg men är vattnet mellan 2-8 m brett så.....
Så här ser det ut på de flesta ställen längs den lilla bäcken och fisk finns det överallt fråhan är bara hur mycket och hur stora...
 
Kan väl nämna i förbifarten att jag hann med några sutarepass i veckan vilket äntligen resulterade i årets första över 3 kg men det är en helt annan historia.
 
Sköt om Er fiskevänner så ses vi vid vattnen kanske vid en liten bäck...