Åter till Värmland!

I lördags var det äntligen dags att genomföra vårt DM i pimpel för Norra Älvsborgs distrikt. Pga rådande isläge tvingades vi återigen få låna en sjö av Värmland. Måste redan här och nu få tacka Kalle som ordnar och fixar åt oss både det ena och det andra med allt vad det innebär. Kollning av is och avruskningar mm. Ett stort tack. Grumsfjorden fick bli skådeplats i år för vårat DM så 07.00 på lördag morgon var det samling i Vänersborg för samåkning till Grumsfjorden. Några missade dock tiden och kom på efterkälken men de hittade också fram till slut. Väl framme vid startplatsen som för övrigt blev den samma som för några veckor sedan då vi deltog på SFK Trekrokens öppna serietävling. Möttes vi nästan som alltid av fint väder. Det började lite mulet och 3 cm snö hade fallit under natten och återigen förvandlat landskapet till något mer som liknar vinter än det midsommarklimat vi haft de senaste veckorna. Men strax innan start skingrades molnen och en riktigt värmande sol tittade fram. Helt underbart att återigen få kliva ut på de gnistrande isvidderna. Den stora frågan var bara hur man skulle attackera Grumsfjorden idag. Söka på djupet efter de stora eller försöka plocka smått längs kanterna. Jag valde det sistnämda då jag senast här gick bort mig så totalt när jag försökte på "norsabborren". Det var ju även lag idag så vi plockade även fram det i åtanke och satsade i första hand på de små då det kändes som det säkraste kortet.
Sjukdomar hade dock desimerat vårat manskap så vi var endast 4 personer från FK TOPP idag men det blev ju tillräckligt för att få fullt lag i varje fall. Mycket tråkigt dock att några av våra juniorer blev sjuka eller blev tvungna att jobba så de missade DM och därmed chansen att kvala till SM, trist!
Jag, Sten och Calle valde att starta några hundra meter norr om startplatsen vid en vass som såg inbjudande ut för småfisk race. Jansson drog över till ön på andra sidan. Starten gick men inget hände i de första hålen mer än att Calle fick en mört. Vi sökte oss fram längs vassen men det vart inget hemma grunt. Vi borrade oss utåt och Calle hittade rätt först och fick ett par lite större sedan var småfisken i gång. En från ASFF satt lite längre bort och hade fått ett smörhål, armarna gick som värsta vindmöllan. Men då hittade jag de första hålen med fisk men väldigt små max 10 gr i snitt. 45 minuter hadde redan försvunnit av tävlingstiden och Sten hade ännu inte späckt nollan så det bådade inte gott med tanke på att vi satsade på småfisk. Men vi satte oss ett 50 tal meter bortom ASFFarn som satt och drog och vi började plocka allt mer och Sten fick spräckt nollan så var även han igång. Efter en stund konstaterade vi att detta ställe var dödsdömt så jag och Sten sökte vidare mot oborrade ytor. Nya insarser nya vinster. Vi delade upp oss på nästa ställe onödigt att ta fisk från varandra för här visade det sig finnas gott om smått i stort sett överallt om man följde 3 meters kurvan som var dagens rätta småfisk djup. Det började flyta på riktigt bra nu och även några större (50 grammare) hakade på. Kämpade på med de små ända till det bistra slutet. Det är otroligt va 4 h kan tyckas gå fort när man har roligt. För roligt det har man ute på isen även om det bara är småfisk som rycker i snöret. På väg in mot invägningen gick diskussionerna som vanligt varma om hur det kunde ha tänkats gått för de andra. Det skulle visa sig att det hade gått riktigt bra för oss idag. Vi lyckades med konststycket att lägga beslag på de 4a första platserna i Herr Senior klassen så segern i lagtävlingen var kassaskåps säker. Det visade sig att jag lyckats bevara formen från förra helgen så det blev en vinst på 5590 gr fördelat på 365 små abborrar. Sten tog en fin 2a plats trots den dåliga starten och Jonas Jansson blev 3a med betydligt bättre snitt i påsen. Han och segraren i Äldre Herr Veteran Charlie Malmgren hade hittat bättre fisk på 12-19 meters djup. Charlie vägde in dagens högsta vikt 6,9 kg fördelat på 20 st fina "Vänerabborrar" (Grumsfjorden är en del av Vänern och abborren kan vandra som den vill mellan Vänern och Grumsfjorden). Så återigen fick Charlie bevisa att gammal är äldst. Men jag var ändå mer än nöjd med dagen. Seger i HS och överlägsen seger i lagtävlingen och kanon fint väder och fin is. Dessutom nappade fisken. Kan man begära mer svårt att tänka mig det.
Allt packat och klart inför ännu en pimpelhelg!
Sten och Calle smider planer på väg ut!
Jag tog på mig mitt bästa fightingface inför dagen drabbning.
Sten i vassen innan start!
Och vips så var tävlingen slut tänk vad tiden går fort när man har roligt.
En rejäl hög med småttingar blev det till mig idag. Men det var värt allt slit när man kunde kassera in andra raka vinsten för i år!
Men Charlie rådde ingen på idag. Lite skillnad på storleken jämfört med mina eller hur! Men som sagt man måste bestämma sig satsa på de stora eller små och i dag kände jag innan att jag skulle inte ha tålamodet att leta de stora idag. Jag fick ju ändå matabborre med mig hem då Jansson inte ville ha sina 14 fina matare. Inget får förkomma så det är klart jag tog vara på dem. Småfisken kommer ochså tillvara till kattmat och dyligt.
FK TOPP tog en övertygande lagseger. Nu återstå att se vart SM går nästa år. Hoppas att det inte hamnar så förtvivlat långt norrut. I år valde vi ju att avstå SM då det ligger 96 mil enkel resa från oss men om vi kan skrapa ihop till en helikopter och någon kan flyga den så kanske......
Dagens segervrål!!!
Minst två tummar upp för Charlie idag!
 
I går söndag valde jag och Sten att åka på Breviksnappet vid sjön Ränken nära Åmotsfors. Vi har 20 mil hit så det är inom smärtgränsen en tur på ca 3 h enkel väg. Några gjorde stora ögon när vi berättade att vi kom från Trollhättan. Har Ni åkt så långt för att pimpla? Ja vad gör man inte för att få komma ut på säkra isar. ( Men 96 mil är i tuffaste laget för oss där kastar vi in handduken.)
Ränken var en helt ny bekantskap för oss. Jag hade ringt till alltid lika trevliga och öppna kompisen Stefan Simon och fått lite förhandsinfo som talade om få men stora. Fiskade på några av sjöns grundflak. Träffade även Kalle precis vid utgång. Vi hann slänga några snabba blickar på en djupkarta. Kalle pekade ut 5-6 tänkta vinnarställen. Fast de är ju väldigt svårt att pricka rätt utan lokalkännedom som oftast är A och O på en sådanhär stor och öppen sjö med många friliggande grynnor. Vi välde det enklaste alterantivet. (lat som människan är till naturen). Vi gick ut till första bästa grundflak som låg 500 m norr om starten. Fick en oförskämt bra start med en 2hgs i första hålet. Den följdes upp med 5.6 10 grammare i nästa hål. Sedan blev det en 10 grammare i de följande hålen innan en gädda på ca 3,5 kg hakade på. Sjön visade sig vara precis så svårfiskad som de sagt innan men det kändes ändå som fisken nappade bra bara man gick på dem. Så det blev till att borra och borra och borra och sedan borrade man lite till. Helt plötsligt small det till en serie 200 grammare till. Nu har jag hitat stimmet tänkte jag. Inte ett napp på en timme efter det hålet. Sökte mig bortåt längs en djupkant fick några microber till men det kändes som man satt helt off idag. Vilket skulle visa sig vid invägningen. Jag skrapade ihop 39 borrar i dag som vägde 1684 gr. Skulle gått 500 m åt vänster i stället för höger där hade en hittat 2 smörhål på en annan grynna och kunde väga in dagens näst högsta vikt på 7,1 kg bara större fiske. Alla som hade anständiga vikter hade fin fisk. Segrade gjorde man till slut på dryga 8 kg taget på balans tror jag. Nu är det dock så på Breviksnappet får alla pris som fått fisk. Så det är som på den gamla goda tiden stor varuprisutdelning i Breviks SKs klubbstuga. Mycket trevligt och hela 102 deltagare kom till start. Mycket glädjande att se att det var ett flertal knattar med (under 10 år) och alla utom en fick fisk trots den svårfiskade sjön. Det var många storfräsare som bara hade någon enstaka firre och knappt det så här behövde man verkligen inte skämmas som nybörjare om man bara fick några få. Hoppas alla juniorer som var med tyckte det var roligt och intressant så ni fortsätter. Ni behövs verkligen! För mig blev det en 12 plats i dag och en fin ryggsäck i pris!
Tack till Breviks SK för ett mycket bra arrangemang. Vi kommer gärna igen om vi saknar is på hemmaplan igen!
Utgång i går på Ränken. Stor öppna vidder väntade på oss och 20 -25 cm härlig kärnis!
Faktist årets första pimpelgädda men den fick ju simma tillbaka efter ett snabbt foto.
Något bättre snitt i går men för få....
God stämning och väldigt gemytligt under prisutdelningen.
Breviks SKs klubbstuga fint belägen vid Ränkens strand. Kanske ses vi nästa år igen!
 
Nu återstår att se vad kylan som kommit åter kan ge oss. Möjligen kan vi komma ut på hemmaplan till helgen.
 
Sköt om Er alla så ses vi på isarna ett tag till innan metet börjar!