Västra meteserien 4 i Karls Grav. Kross av Challe!

I dag genomförde vi 4e deltävlingen i Västra meteserien i Karls Grav. Bara feeder var tillåtet idag. Efter några sena återbud pga sjukdom blev vi i dag 13 till start fördelat på 2 sektioner. För en gång skull var vädret med oss. Näst intill vindstilla och solen tittade t.o.m fram en liten stund mitt på dagen.Vi använde oss av exakt samma sträcka som förra årets feeder kval. En av Sveriges absolut bästa och jämnaste tävlingssträckor om Ni frågar mig. Och inte någon större fördel att sitta på kant, så ej heller idag skulle det visa sig. Utan gör du rätt för dagen blir du rikligt belönad i form av fisk in till ditt keepnet. Men å andra sidan gör du några misstag blir du hårt straffad i form av uteblivna napp. Jag drog A3 idag mitt i mellan ett gäng med träd så någon annan deltagare såg man inte till på hela dagen. Man såg bara plumsen från deras feedrar och plaskandet när det håvades en bättre fisk. Hade lite samtal med Johan som satt på A4 under dagen för att höra lite hur det gick bortåt. Jag gjorde som jag brukar i Karls Grav vid feeder fast jag testade lite längre ut (24 m) idag. Skulle nog så här i efterhand hållt mig till de vanliga 20 m för att ha varit närmare stenkanten. Nyckeln till framgång i graven vid feeder brukar vara att lägga sig så nära sprängstenskanten man vågar. Sedan bygga upp sin plats med ett aktivt fiske med casters, klippt mask och död pinkies/ maggott i mäsket. De som hunnit med att träna lite på sträckan rapporterade om stora mängder småbraxen och massa björknor. Nu är träning en sak och tävling något helt annat. Efter att ha grundat med 10 st 28 gr Nisa medium feeders fyllda med ovan nämda beten ihop med mäsk. Startade jag fisket som jag brukar göra i graven med 4 maggott. Inget hände min granne fick en braxen på 0,5 kg direkt. Gjorde några fruktlösa utlägg till innan jag bytte till ett par maskbitar och maggott. Fisk direkt en braxen på 400 gr. Nästa utlägg en på 200 gr. Sedan dött igen. Till slut kom en minibraxen till. men det var förvånandsvärt dött. Fick inget fart på fisket alls. Bytte till annat spö med mindre feeder och mindre krok. Fick ett gäng småmört men det byggde ingen vikt. Så fortlöpte det hela tävlingen som i dag som vanligt i Västra var en 4a timmars. Slumpade upp en och annan mindre braxen och småmört när jag körde med de klenare grejorna. Ryktet gick att Gunter och Challe hade haft en grym start och för Challe hade det bara fortsätt. Vilket skulle visa sig vid invägningen. Challe var fullständigt skoningslös mot oss andra idag och förnedrade hela startfältet. Challe visade var skåpet skulle stå med att ha mer än dubbelt så mycket som den som fick näst mest. Snacka om utklassning. Mina 2,7 kg räckte till en blygsam 4e plats på sektionen. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som var fel idag. Vid samtal efter fisket med Challe visade det sig att vi istort sett hade fiskat identiskt förutom att Challe hade haft i några korn majs. Tänk vilken skillnad majs kan göra? Nä nu tror jag nog inte det var det. Största skillnaden var att Challe fiskade 20 mot mina 24 m ut men jag borde fått någon fisk då jag flyttade på tacklet inåt om de stått där naturligt. Så idag blir jag inte riktigt klok på min kära Graven. Varför var den så motsträvig mot mig idag? Vad har jag gjort för ont mot den för att förtjäna detta öde att få så lite fisk? Detta vatten som alltid varit så vänlig mot mig genom åren. Men i år verkar det vara en sådan säsong bara då inget funkar som man tänkt. Hoppas det vänder snart med tanke på landslagskval och stundande VM i Bulgarien.

Resultat Västra meteserien 4. Karls Grav 20160821

Peg Fiskare Vikt Placering
A1 Jan Henrik Branell 500 gr 7
A2 Inge Rickardsson 2340 gr 5
A3 Jonas Stridh 2700 gr 4
A4 Johan Mattsson 3340 gr 3
A5 Gunter Furthmüller 3940 gr 2
A6 Charles Fasth 8520 gr 1
A7 Rainer Mass 1660 gr 6

B1 Kristian Ekman 4140 gr 1
B2 Håkan Nyborg 1160 gr 5
B3 Sten Rickardsson 1260 gr 4
B4 Jan Persson 280 gr 6
B5 Niclas Karlsson 2260 gr 2
B6 Jonas Jansson 1460 gr 3

I den lottade lagtävlingen slumpade det sig så att den med högsta vikten hamnade ihop med han med lägsta vikten så Challe och Jan tog hem lagsegern med 8800 gr. I ärlighetens namn så kan man väl säga att Challe hade klarat sig på egen hand men Jan blev nog glad. Då blev det ju seger idag med!
Vi hade idag en som gjorde comeback som tävlingsmetare efter 22 års uppehåll. Nämligen Niclas Karlsson från Skepplanda. Han var lite fundersam hur det skulle gå. Men som Freddan kommenterade hans inlägg på metetorget. Fiskarna har fortfarande fenor och kan simma och nappar på mask och maggot så det har inte hänt så mycket. Och en fin 2a plats på sektionen är väl bevis på detta, eller vad säger det om oss andra. Bra fiskat och välkommen i gänget, det kan bli något av dig!

Var tvungen och fiska av mig lite när jag kom hem för att bygga lite självförtroende till kommande tävlingar och se älvens mörtar var i varje fall samarbetsvilliga. Napp i varje utlägg så fiska kan man i varje fall fortfarande åtminstone när ingen annan sitter intill och drar fisken i från en.

Nä bara att bita ihop och komma igen.
Simma lugnt fiskevänner så ses vi vid vattnen.