SM lag 2016 Göta Kanal

Årets SM lag i Internationellt mete avgjordes vid samma plats och samma kanal och vid samma tid som förra året och med samma segrare men vi tar det från början. I år ställde vi i Fk Topp upp med i stort sett samma lag som förra året dock hade Inge som vilar upp sig inför landslagskvalet fått lämna plats åt nya medlemmen Niklas Karlsson som var sugen på lite kanalmete. Vi startade resan mot Norsholm och Bråttom sluss redan kl 12 på fredag för att hinna kvittera ut lite beten hemma hos Leijon innan han smet iväg för att leverera åt övriga startfältet. Det är ett fasligt slit med att vara betesleverantör så jag vill återigen tacka Tomas för att han orkar hålla på med att fixa beten till alla oss tokiga metare. Nu skulle han ju dessutom vara med själv men den historian får Ni läsa om på Lejons egen blogg. Han har nog säkert skrivit i hop en intressant och humoristisk historia i sedvanlig Leijon stil!
Jansson i full fart med att leema jokers hemma hos Leijon. Vi fick liv i de små krabaterna till slut sedan lyckades vi med konsstycket att nästan ha ihjäl stackarna igen i ett alldeles för varmt bilgarage men den historian kan vi ta en annan dag.
Leijon redo att byta ut havsfiskedoningar mot mete prylar lite mer lämpliga för Göta Kanal.

I år hade 17 lag kommit till start en rejäl minskning mot förra året men det var kanske att vänta då det gick på samma plats som förra året i den erkänt svårfiskade Göta Kanal vid Bråttom sluss. Men jag älskar den här typen av fiske även om jag/ vi inte riktigt knäckt koden för denna del av kanalen trots otaliga tävlingar på denna sträcka genom åren. Visst har vi koll på ett ungefär hur man bör lägga upp det hela men fiske är ju fiske och i slutändan är det ju faktiskt fisken som väljer om den vill hugga eller inte. Men det finns oerhört mycket man kan göra för att lura firren att hugga på just ditt tackel. Allt i från hur och var och med hur mycket man mäskar till vilken metod och tackel och olika betespresentationer man försöker få till och tror sig skall vara det bästa just vid detta tillfälle. Men vi hade en bra plan tyckte vi i varje fall på förhand. I år bodde vi inne i Nyköping på ett hotel vilket var helt ok men för min del hade det varit bättre att bo lite mindre centralt då jag har väldigt svårt att sova om det inte blir riktigt tyst och mörkt. Så det var inte helt utvilad man äntrade arenan på lördags morgon då traktens ungdom valde att ha party fram till fyra på morgonen just vid krogen som låg nedanför vårt rum. Men med x antal koppar kaffe innanför västen var det bara att bita ihop och dra ut kärran med prylar till D sektionen längst bort som blev min lott denna gång. Man väljer själv vilka sektioner man skall sitta på. Vi valde med omsorg, Stig på A. han med hälsporren så han slapp gå så långt. Jansson på B och Niklas på C utan någon som helst större anledning och alltså jag på D för då kanske vi åtminstone skulle få kantplats en dag. Men även denna gång fick myten sig en törn att jag alltid drar kantplats då jag drog in peg 10 dag 1. Mitt i smeten. Man drar bara en lott per lag och får man som vi 10 innebär det att man sitter på A10, B10. C10 och D10. Man tävlar alltså bara mot de övriga 16 på sin egen sektion och får i detta fall placering 1-17 sedan läggs placeringspoängen ihop och den som har lägst poäng över 2 dagar vinner.
Utsikt från rummet, Motala ström!
Samling inför lottning dag 1.
Efter att efter viss möda kommit fram till min peg så satte jag som vanligt upp mina riggar. Idag valde jag trots den byiga hårda vinden att satsa på 12,1 meters t.p då jag hittade en klart avvikande djupare kant 12 meter ut. Det skillde hela 20 cm mellan 11 och 12 meter för att sedan plana ut till helt platt. Så jag valde fiska strax utanför denna tydliga kant. Det fick även bli ett kort t.p inne vid egen kant då man brukar kunna plocka en del fisk där framförallt småabborre. Som extra back upp satsade vi iår på feeder mot andra sidan för eventuellt en och annan bättre firre men det blev mest kräfta där, fråga Stig! 5 toppar för långa t.p platsen med flöten 0,4-1,5 gr med lina 0,10mm-0,06mm och krokstorlekar varierande mellan 20-26 sattes upp. Endast en topp för korta 0,5 gr flöte. Det blev även 5 löjspön och naturligtvis ett feeder för andra sidan innan jag kände mig nöjd med dagens uppsättning alternativ. Mäskning påbörjades som vanligt 10 minuter innan start. På 12 m platsen koppade ut 4 bollar med 50% mäsk, 3000 etang brun + 3000 brun canal och 50% svart leem i detta hade jag enbart jokers. På korta platsen 2 bollar med kopp och sedan blev det 6 mindre feedrar på andra sidan. Startsignalen gick men jag mäskade klart på andra sidan och tog det lugnt så jag fick ut tacklet med bete på något efter de andra. Började direkt på långa platsen då det ofta gäller att hänga i från början då napplusten på firrarna i kanalen snabbt kan avta. Jag fick en oförskämt bra start med 4 småbraxen och 1 abborre på de 5 första utläggen. Redan efter 20 minuter hade jag nog passerat kilos strecket och tänkte detta kommer bli kross på sektionen idag. Sådana tankar skall man inte etablera i huvudet för somliga straffar gud med en gång. Ännu byigare vindar äntrade arenan och gjorde det svårt för att inte säga omöjligt att precentera betet så som man ville och när man väl fick ut grejorna som man önskade hade fisken valt att sluta bita. Fick försöka fiska kort vilket gav en och annan abborre. Värre var att kantplatserna vaknat och började producera fisk och även lite längre in på sektionen började Adell och Blom hitta rätt för dagen. Min plats där ute var nu helt stendöd och back up platsen på feeder gav inte ett napp på hela dagen och löjorna hade blåst bort med vinden. Men på slutet lyckades jag få igång den långa platsen i gen efter lite underhåll med jokersbollar. Men mest smågers men en och annan target fish i form av minibraxen och minimört men inga bonusar. Vägde in 1605 gr vilket räckte till en 6e plats på sektionen. Ganska nöjd med det ändå då jag satt ganska långt från kanten och jag slog mina närmaste grannar i varje fall och hade det gått bra för de andra kunde det bli en bra lagplacering. Men icke. Vi skrapade ihop 41,,5 p dag 1 och alla drömmar om medalj försvann lika fort som glass i Sahara.
Upptackling pågår under dag 1.
Min fångst dag ett trots den fina starten räckte det bara till 6e plats men jag kämpade på i blåsten så gott jag kunde missade ett par firrar då kastvinden tog tag så hårt i spöt att det nästan slets ur näven på en.
Startfältets yngsta deltagare och Sveriges största hopp inför framtiden Ola Carlström gjorde en strong insats dag 1 med sin 2a plats.
Resultat D sektionen dag 1.

Till dag 2 hade vi inte mycket annat att fiska för än äran och försöka rätta till det som vi trodde var fel dag 1 och se om vi kunde göra en bättre 2a dag. För att sammanfatta dag 2 kan vi väl säga att vi gick från regn till solsken både vädermässigt och fiskemässigt. Som lag gjorde vi en bättre insats idag även om jag själv tappade lite och fick råstryk av min VM feederkamrat Magnus Andersson som hade en grym start första timmen då han la grunden till vikten som gav honom en 2a plats på sektionen för ingen av oss hade en chans idag mot mannen på D1 Tomas Söderlund som krossade oss andra med sina nästan 5 kg i keepnetet mestadels bestående av småbraxen på 50-150 gr. Och med ytterligare 2 sektionssegrar kunde Constellation försvara sin titel från förra året men i år med minsta möjliga marginal mot arrangörsklubben SWEA med EM bronsmedaljören Kent Adell i laget. De slutade på samma poäng men Constellation vann tack vare fler 1or. Splash knep bronset strax före Lidköping. Vi fick nöja oss med en 11e plats men med ytterligare några erfarenheter rikare och kanske ett litet steg närmare att knäcka koden för denna sträcka för marginalerna är små men med alla rätt går det att plocka fisk. Så vi kommer tillbaka lika taggade som vanligt för att någon gång i framtiden återigen få smaka segerns sötma.
Gers finns det gott om i kanalen men mina dryga 50 gersar idag vägde nog kanske 150 gr ihop alltså ett snitt på ca 3 gr men ibland kan det betyda mycket i slutändan. En fångad fisk är ju fortfarande bättre än inga alls.
Till slut valde de tunga regnmolnen dra bort och även vinden mojnade så vi fick en härlig dag vädermässigt längs diket som kallas Göta kanal och som vanligt var det en uppsluppen och trevlig stämning bland samtliga deltagare. Vi är som en enda stor familj så är du sugen på lite tävlingsfiske är Ni hjärtligt välkomna till våran familj.
Laddat och klart inför dag 2.
Resultat dag 2 på D sektionen. En 8e plats för mig fick jag nöja mig med idag.
Constellation försvarade sin titel stort grattis och stark jobbat grabbar. Och se Marcus verkar ha blivit fullfjädrad medlem i Constellation nu då han tydligen till slut gjort sig förtjänt av att bära Constellations vita klubbtröja! Ännu en gång ett stort grattis!

Det var allt för denna gång nästa helg rullar tävlings säsongen på med feedertävling i Karls Grav.
Sköt om Er fiskevänner så ses vi vid vattnen!