Plötsligt händer det!

Äntligen har dagarna börjat bli såpass ljusa så man kan unna sig en kvällstur efter jobbet. Om man kommer hem i rimlig tid såklart. Som egen företagare jobbar man ju inte nio till fem direkt. Nu är det ju dessutom en av de mer hektiska tider i sportfiskebranchen med nya varor som strömmar in och som skall packas upp mm. Men tid det får man ta sig och i torsdags var det läge att sticka ut någon timme på kvällen.
Det hade dessutom börjat blåsa lite igen efter en av de mer stilla perioderna på mycket länge och de flesta gäddfiskare vill väl ha åtminstone lite krusning på ytan. Tänk att man går och hoppas på "sämre" väder. Det förekommer inte ofta. Annars brukar det ju mest vara regn på tvären man får uppleva. Men i torsdags kväll gjorde jag och kompisen Carl slag i saken och lastade båten full med prylar fast man bara skall vara ute max 2 timmar. Lagom sydvind och totalt nermulet och regn i luften, perfekt! Men vi skulle nog bara få fiskbart ljus i max 1 timme så det gällde att skynda på. I kväll var det inte läge att utforska nytt det fick bli ett säkert kort. En brant i älven som David Lundqvist döpte till Stridhs brant redan för säkert 20 år sedan. Då har man fiskat där en del när man får ett ställe uppkallat efter sig av en legend som David.
Naturligtvis ballade ekolodet ur eller rättare sagt batteriet var kasst. Så det fick bli till att gå på gammal hederlig känsla. Tur då att man känner älven som sin egen bakficka. Carl fick ankra på kommando och jag blev nöjd. Vi fick till en klockren ankring och fisket kunde påbörjas.
Vi skickade i väg våra beten mot bortre horisonten och det spännande första kastet kunde inledas att låååångsamt spinnas in med fler vevstopp än vev tag. Som vanligt hade min fiskekamrat redan fått in sitt bete till båten när jag knappt börjat att spinna hem betet. Du vevar alldeles för fort sa jag. Du skall fiska så här långsamt och så gjorde jag ett långt vevstopp. Smack i backen som en känd gäddfiskare från Stockholm skulle sagt. Där satt det en. Återigen i första kastet denna gång svarade det dock lite bättre så det var ingen liten snipa. Tippade först till 5-6 kg kanske. Efter en odramatisk drillning på max 1 minut och 30 sekunder låg en skaplig madame vid båtkanten. Den ruskade lite på sig sedan hade man säkrat gäddgreppet och kunde lyfta in ett nytt tangerat längd rekord för mig. Den förmodade 5-6 kgs visade sig väga 12,6 kg och vara hela 121 cm lång. Ett litet jubileum blev det också, nr 25 över 10 kg.
I bland har man mer flyt än man förtjänar eller kanske att man hade börjat sparat i hop tillräckligt med insatser för att få en sådan här utdelning på ett kort kvällspass. Vi gjorde några ankringar till och hade var sitt försiktigt hugg men jag var liksom nöjd för kvällen så vi styrde snart hemåt igen. Det hade dessutom börjat ösregna så det var ett lätt beslut att ta även om jag alltid skall göra det där sista kastet också!
Så glöm nu allt vad jag tidigare sagt. Det där med att man får större snitt på mete. Jag vet tydligen inte alls var jag pratar om. Nä spinn skall det vara! Fast faktum är att spinn är naturligtvis jättebra vid rätt tillfälle och har man inga beten och ingen tid att meta några så vad gör man. Jo man plockar fram sitt plast och gummi och åker ut. Jag skulle aldrig låsa mig på en metod eller ett fiske sätt eller en art. Nä jag fiskar allt som simmar. Det är det som är det roliga inom fisket tycker jag, att variera sig och hela tiden försöka utveckla sitt fiske. Man lär sig oerhört mycket på att fiska många olika arter med många olika metoder. Synd bara att tiden inte räcker till till allt roligt fiske man vill göra.
I bland behövs det bara ett kast. 12,6 kg 121 cm
Hej då kanske ses vi igen. Men detta var en ärrad gammal dam som varit med om en hel del. Blind på ena ögat och minst 2 gamla krokskador i mun och bra sliten på ryggen. Men såg ändå ut att trivas med livet. Så vi hoppas hon klarar av leken fint även i år och ett flertal år till innan hon för möta "gäddjesus"!
Glöm aldrig att ha en klase bananer i båten för då kan lyckan stå dig bi! En liten känga till Er som är så vidskepliga att Ni tror på den gamla myten att bananer får man inte ha med sig i båten. ( Det som är så gott).
 
Så stundade helgen och vad göra då. Trots lite mätthetskänsla för gädda blev det gädda i varje fall. Nya unga förmågor knackar på dörren och vill ha "proffshjälp". Så jag tog med en av dessa ut under lördags eftermiddagen. Alltid roligt att hjälpa nya blivande inbitna storfiskare. Och den motivationen jag behövde för att orka ta tag i gäddfisket även under lördagen.
Så denna tur blev lite en lektion i hur man läser älven och om fisketeknik, val av bete mm. Enkelt sammanfattat lete efter bakvatten med branta branter i anslutning till lekområdena så här års. Fiska på 3-7 meters djup med beten i skarpa färger och fiska lååååångsamt med lite knyck och ryck och tydliga vevstopp. Och ligg inte för länge på varje plats utan sök av metodiskt och täck så mycket vatten som möjligt. Ju längre tid du kan ha betet i vattnet på "rätt" ställe desto större chans. temperaturen just nu i älven är 5,4 grader så det börjar närma sig lek. Dedn enda fisken jag fick under denna lektionstur var en utlekt 3 kgs. Min lärljunge Robin fick 3 små, nytt antals rekord för honom i år så jag hoppas han var nöjd med turen. Jag lärde honom allt jag kunde och nåja det gick ju ganska fort, 3-1 till Robin!
Robin visar hur de skall tas med en abborrefärgad jigg.
Årets första säkra utlekta var ett faktum.
Robin med den ena "besten" efter den andra.
I bland får man nöja sig med ett braxenfjäll, men där det finns braxen finns det storgädda. Fråga Tero!
Dagen avslutadds i ett makalöst vackert väder, för fint för lyckat gäddfiske men gott för själen.
 
Under söndagen blev det älven igen fast ensam denna dag. Tänkte fresta älvens borrar och gösar då jag hade bra fiske vid denna tid förra året men då var det ju väldigt mycket varmare så mina förhoppningar om lyckat fiske efter borre och gös slog slint. Inte ett napp efter dessa arter i dag. När skall jag knäcka koden tro var de uppehåller sig under den tidiga våren. När det dessutom började blåsa lite från att ha varit lika vindstilla och makalöst vackert väder som i går kväll gick jag över till gädda igen. Testade lita nya områden för mig idag hade tidigare under dagen fått ett par små på drop shot fisket efter borre men nu blev det all in på gädda. Hade helt ok fiske med 4 upp i båten upp till ca 6 kg. Inga tolvor idag men som alltid gott att komma ut och få tillsupa sig härligt med frisk luft och leva livet!
 
Älven blank som en spegel återigen!
Det enda som ville nappa vid riktakt abborre/ gös fiske.
Gäddan högg även när man försökte få gädda.
En skaplig som drog betydligt mer än 12an vilket de brukar göra. Då de mindre inte har lika tunga romsäckar mm att släpa runt på.
Vertikal funkade det också även om jag hoppades i dag på en skaplig gös men man kan ju inte lyckas med allt.
 
Det var allt för denna gång!
 
Sköt om Er fiskevänner så ses vi vid vattnen!
 
 
 
 
 
#1 - - Kontrasten:

Längtar efter första fisket nere i stugan.