Så kom då kylan!

Så blev det lite vinterlikt även på våra breddgrader med allt vad det innebär med avkörningar och trafikstockningar på 45an pga att väldigt många verkar bli lika förvånade varje år att det blir halt när det blir kallt? För mig innebär det att längtan efter bärkraftig is nästan blir outhärdig. Abstinensen att inte komma ut och få pimpla bara tilltar när vädergudarna retas och ger oss 2-8 minus en helg för att sedan slita undan fötterna på en och slänga tillbaka lite goa lågtryck från väst med 2-8 plus i stället men men vintern kommer väl. Den gjorde det ju inte förra säsongen men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge eller.....
Jag har så klart inte bara tyck synd om mig själv för att jag bor i fel ände av landet utan jag har givetvis varit ute och blött krokar även denna helg. Kanske sista båtpassen för i år på älven avverkades under helgen. I lördags blev det drygt 2 timmar av intensivt gäddfiske med plast och gummi i stället för äkta vara. Åkte ut i minus 2 grader på eftermiddagen med en svag förhoppning att eventuellt lura upp någon feting. Älven låg som en spegel så kylan kändes inte av. Började med spinnfiske både på kända hotspot och några helt tokfel platser i hopp om att slumpa upp någon gädda på ren tur men inte ens det funkade. Hann tänka tanken många gånger under de 2,5 h jag fiskade att i dag blir det ingen. Men jag gick över till vertikal i stället med stora jiggar som alltid brukar ge resultat i kallt vatten och se det blev en gädda till slut på denna mycket effektiva metod. Varför inte fler fiskar med vertikal efter gädda är för mig en gåta men det beror säkert på att det är relativt tråkigt fiske. Man driftar bara sakta med båten och sänker och höjer spöt sakta över botten eller i mellanvattnet om man råkar se något intresant på lodet. Men det ger fisk och det är ju inte tråkigt och huggen blir oftast brutala. Så testa denna enkla, (tråkiga), effektiva och (roliga) metod du med. Hann bara få en gädda men denna lilla krabat räddade dagen. Tänk vad en enda liten fisk kan göra för välbefinnandet.
Så stävade man ut igen med båten full av frost.
Helt utan blev man ju inte på spinn en gren va inte fy skam.
Levande fisk kom på vertikal men jiggen flög all världens väg vid landningen och försvann i djupet.
AMS Zander K med rasselkulor räddade dagen som så många gånger förr.

I går söndag vart det tänkt först att det skulle bli sjöfiske efter abborre i en liten mindre sjö men vi tänkte om då tempen fallit så plötsligt de senaste dagarna bara i älven har det sjunkit 3 grader på 3 dagar och den tilltänkta sjön brukar vara trög i vanliga fall men det simmar lunsar där men de får vila tills det blir is. Så det blev ytterligare en tur på älven. Denna dag var Pontus Derehag med i båten och vi skulle försöka lura upp några borrar i ett ännu mera kylslaget Trollhättan än i går. Nordanvinden hade tilltagit i styrka och gjorde fisket rätt obehagligt. Men vi var rätt klädda så det vart inga större problem och fisket började bra. På de 4a första drifterna fick vi 6 borrar dock ganska små men det var bara roligt att få något en dag som denna.
Sedan trögade det till sig ganska rejält så vi bytte område men vi lyckades endast få en borre till på någon annan stans i älven. Några gäddor hakade på våra jiggar också men för att få fler abborrar fick vi bege oss åter till det första stället. Här lyckades vi truga upp några till under dagen med en 3 hgs i topp. Alla på drop shot med diskreta jiggar. Hade 2 lite bättre på ett carolina tackel men de behagade att kliva av. Men vi var helt tillfreds med att överhuvud taget få fisk i dag.
Första borren för dagen och Pontus krokar samtidigt sin första på nya spöt. Westins Finnesse jig 8,3´´.
Några små gäddor gav lite action och värmde lite i kylan.
Inte stora, inte många men små.
Mitt i city.
Slutresultatet i dag blev alltså ca 20 borrar och 3 gäddor men som alltid med trevligt sällskap så går tiden alldeles för fort och det var dags att bege sig mot bryggan för idag. Nästa fiske kanske blir på is vem vet fast mest troligt är att det blir något pass i öppet vatten till. Nästa helg åker dock båten upp.
Sköt om Er fiskevänner så ses vi vid vattnen.

#1 - - Lennart Larsson:

Hej , alltid lika trevligt att läsa dina blogginlägg. - 10,1 grad här i Sävedalen i morse så det känns riktigt bedrövligt att de milda västanvindarna redan börjar tränga in igen. Hade vi fått en natt till med samma temp så kunde nog pimpelpremiären avklarats på någon liten tjärn.

Svar: Vi får hoppas det blir riktig vinter i år det hade varit trevligt. Tack för fina ord alltid lika trevligt när någon uppskattar det man skriver.