VPS 3 25 februari 2024

I söndags var det dags för oss att försöka leta upp säker is så vi kunde genomföra våran deltävling 3 av Västra Pimpel Serien. Från början var ju planen vi skulle genomfört tävlingen på Gravlången men då hade vi nog behövt flytringar och båtar till deltagarna så det var bara att återigen rikta blickarna norrut.
Till slut föll valet på för oss i tävlingssammanhang klassiska Skottesjön väst om Ed nära Norska gränsen.
En sjö man i stort alltid kan lita på gällande isläget.
Väl på plats under söndagsmorgonens disiga inledning kunde vi konstatera att vattnet var högt men isen fin. Efter lite knep och knåp med diverse tillhyggen från badplatsen lyckades jag konstruera en landgång ut till isen så vi säkert kunde ta oss ut till densamma. Vadarstövlar hade annars varit tvunget då vattnet höjt sig rejält men nu ordnade det sig med hjälp av bänkar och plankor. 
Regnet hängde i luften då 13 tappra deltagare stapplade ut på Skottesjöns 25-40 cm tjocka till ytan något möra is men ingen fara på taket fanns gott om marginal så alla kunde känna sig trygga.
 
Jag har någon form av hatkärlek för denna sjö. En trevlig liten sjö med fisk runt hela sjön i varierad storlek med chans på fina bitar. Men jag har aldrig lyckats här på tävling. Faktum är att jag aldrig haft över 2 kg på denna sjö på tävling men när vi är här och nöjesfiskar ja då flyger de på mina grejor.
 
Farsan var mästare på denna sjö och kom för jämnan i topp då vi var här. 3 segrar i rad bland annat blev det för honom på denna sjö i slutet av 80 början 90 tal. Men för egen del har det gott troll i fisket här.
Men idag nya möjligheter.
 
Något annorlunda mot tidigare besök måste nog till så idag beslöt jag mig för att stanna i första delen av sjön och starta på sydspetsen av en ö där jag haft fint nöjesfiske.
 
Nu valde ju 4 klubbkompisar det också men gott om plats för alla.
 
Starten gick och svarvningen av is kunde ta sin början och fisk direkt för alla.
8 i första hålet följdes av 7 i andra. Men sen tog det roliga slut och det blev som vanligt för mig på denna sjö. En här och en där men många bomhål. 
Snart splittrades vårat lilla gäng och Pontus drog til andra delen för att leta luns och de övriga tog västra sidan av ön så jag höll mig kvar på östra sidan och över mot andra kanten.
 
Träffade på Andersen efter en dryg timme då hade jag ca 25 abborrar och han 7 st så tänkte det kanske inte är så illa ändå. Normalt sett brukar man ju komma topp 3 har på vikter mellan 3-5 kg så jag kämpade på. Fast hade ju ett eget mål att äntligen komma över 2 kg.
 
Ju längre dagen led desto bättre började det nappa. Hade i starten trugat och velat lite med singelmormyska i hålen men nu kändes det överflödigt-
 
Fast bytte till mindre pirkar då de inte alls tog lika bestämt som sjön vi var på igår.
 
Tyckte jag fick det till att funka skapligt och kände till slut att nu måste jag vara en bra bit över 2 kg kanske inte går så dåligt det här trots allt.
Testade ju som sagt myskan i några hål i men det gav ju också tyvärr några blanka som inte räknas.
 
Såg återigen Andersen som nu verkade fått upp farten och plockade bra längs sin kant men återigen lät jag han hålla på med sitt. Inte min stil att springa på andra som drar fisk.
 
Fast jag hade lite väl många bomhål på min kant så på slutet sökte jag mig över till Andersens sida men på klart behörigt avstånd. Här nappade det riktigt bra längs kanten så med facit i hand skulle jag naturligtvis fiskat denna kanten lite mer intensivare. Men otroligt lätt att vara efterklok.
 
Felbesluten på denna sjö fortsätter förfölja mig men vågen förkunnade i alla fall att det var ny pb tävlingsvikt på denna sjö. Mäktade med 3,4 kg idag. Var en himla tur jag i alla fall kom över 2 kg annars hade jag varit fet sist då det visade sig att Skottesjön var på humör idag och släppte ifrån sig en ansedlig mängd med abborre.
 
Andersen hade verkligen fått upp farten efter den tröga första timmen och hittat fisken nära land och skopade upp dryga 9 kg. Ingemar gav han hård kamp men nådde upp till knappa 8 kg så det blev 3e raka för Andersen i serien. Ja bara att gratulera till uppvisningen vi andra får vässa krokarna och slipa borren bättre till nästa säsong.
 
Fina vikter blev det även för några som fiskade den norra delen av sjön där Niclas lyckades i vanlig ordning hitta lite bättre storlek och hade dagens största på 1020 gr. Som vanligt hördes även en del röster om tappade riktigt stora men de får vi kanske titta på en annan dag. 
 
Som alltid kör vi ju en lottad 3-manna lagtävling och återigen blev jag ihoplottad med Andersen och ännu en gång vann vi lagtävlingen denna gång tillsammans med Björnänger. Så jag får tacka Andersen för att även jag tog 3 raka fast i lag i årets serie. Ja man behöver ju inte dra mer fisk än nödvänding när man lottar rätt😉.
 
Nu återstår det att se om vi kan genomföra den 4e och sista deltävlingen i serien som var tänkt att bli en c&r big five tävling men just nu ser det dystert ut men vi skall leta lite is i veckan som kommer än har jag inte helt kastat in handuken för denna säsong. De lovar ju lite blågrader nästa vecka så med lite tur stabiliseras den befintliga isen och vi kan genomföra avslutningen.
Själva serien är dock segraren redan klar med 3 raka har Andersen ett ointagligt försprång men det är helt öppet om 2a platsen.
Så hoppas inte detta blev sista bilden på en isbelagd sjö för denna säsong!
 
Avslutar som vanligt då det varit tävling med resultatlistan.
Resultat Skottesjön väst Ed 20240225
Sen 20-59 år
1 Mikael Andersen 9300 gr
2 Ingemar Alfredsson 7860 gr
3 Niclas Karlsson 6360 gr
4 Henrik Olander 4740 gr
5 Ola Kleinert 4640 gr
6 Jonas Stridh 3460 gr
7 Mattias Liwendahl 3220 gr
8 Roberto Citraro 3140 gr
9 Pontus Derehag 2540 gr
10 Anders Björnänger 2300 gr
Vet 60-
1 Sten Rickardsson 2660 gr
2 Kristian Ekman 2570 gr
3 Kenneth Larsson 800 gr
Lottad 3-manna lagtävling
1 Björnänger, Stridh, Andersen 15060 gr
 
Sköt om Er därute och om inte allt smälter bort kanske vi ses på en is nära dig inom kort.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - betenRep:

Thanks, +