Julens fiske 2021

Ja jul för mig nu för tiden innebär bara en enda sak, några extra dagar ledigt att fiska på. Julfirande la jag ned som 15 åring inget annat än kommersiellt trams. Nädå är väl trevligt att samla släkten och äta gott samt bara umgås. Men i tiderna vi lever nu och så som jag själv känner är det bästa för mig att bara ge sig ut i naturen och vara.
Och som genom ett julmirakel kunde jag ju i år genomföra julfiske från fruset vatten. Det enda tråkiga med detta var väl att jag inte fick möjlighet dela detta med min far så som traditionen alltid bjudit på. För fanns det bara gångbara isar inom 10 mils radie ja då blev det julaftonspimpel med far o även många gånger var mor med. Men med far i himlen och mor på ålderdomshem i rullstiol ja då återstod det bara för mig att hålla traditionen inom familjen i liv.
Måste väl också vara Greta Tunberg effekten att vi lyckades få såpass kallt i vårt område så vi fick is denna jul. Hon har väl skrämt skiten ur alla värmekällor med sin ilskna uppsyn och hårda ord så vi går nog mot istid och riktiga polarvintrar framöver.
Skämt o sido är tacksam i varje fall att möjligheten att komma ut på is fanns i år.
Samt när hela julledigheten också präglades av sol, sol och åter sol ja då fick inte en enda minut under dygnets ljusa timmar förspillas med en glögg i handen framför TVn. Nä ut och pimpla abborre var det som gällde.
Julafton ägnades åt ett försök på en närliggande mindre sjö där det trot eller ej bevisligen simmar ganska gott om kilosabborrar och däröver. Men att få dem är en helt annan sak. Just denna lilla pöl har jag bara pimplat en enda gång på 1985 och då endast i 20 minuter på väg hem från annat vatten. Ryktet skvallrar om att den är extremt svår på vintern speciellt så här i början av säsongen som vissa sjöar tenderar vara.
Men Fredrik och jag tyckte ändå den kunde vara värd ett besök på självaste julafton.

Vi var på plats långt innan gryning och fick vara med om en makalös vacker julaftons morgon. Vinden bet så där lagom gott i kinderna också så man verkligen känner att man lever.

Men ryktet talade sanning, inte en endaste liten fisk verkade vara intresserad att smaka på våra prylar. Hål lades till hål och vi sökte strategiskt av meter för meter runt den lilla sjön. Det prövades att sitta länge i hålen och nöta med balans och testa mormyska och naturligtvis klassikern vertikalpirk med färgkrok med eller utan bete. Samt även högre tempo ala´ tävling för att hitta nappvillig fisk. Men vi gick bet. Till slut fick dock Fredrik spräckt nollan och av bara farten lurade han så småningom 2 till medans jag till slut lyckades lirka upp en gädda. Så denna gång satte "nybörjaren" den rutinerade på plats men det kan jag väl bjuda på så här på Julafton.

Fredrik fick bevisa att det trots allt gick att få abborre i den "omöjliga" sjön. En skaplig bit på runt 7hg dessutom.

För min del var det denna julafton stört omöjligt med abborrarna men gäddorna förföljer mig hittils denna vinter.

Resten av Julafton fick spenderas hos mor på ålderdomshemmet och jag fick pigga upp stämningen där något med mitt besök. Blev sedan en fin promenad hem, nästan allena i ett julpyntat Trollhättan.

Ganska tidigt i säng för på Juldagen gick reväljen 06.30 och resa upp mot Dalsland startade strax efter 07.00 för idag var Pontus ivrig och kom nästan 30 minuter före bestämd tid, nu skulle lunsarna dras.
Var forfarande nattsvart då vi nådde sjön för dagen. Efter att vi konstaterat att det var överraskande bra is 15-18 cm kunde fisket ta sin början. Pontus har ju blivit sugen på ismete så hjälpte honom att få ut sina prylar innan det dagades och mitt abborrepimplande kunde ta sin början.
Lite skillnad på sjö och sjö lika svårt det var under gårdagen lika lätt var det idag att få några abborreuslingar. Snart dök det upp lite fler pimplare på isen men de saknade tålamod och gick iland ens innan solens strålar nått isen. Så snart var jag o Pontus ensamma igen och sökandet efter de lite större kunde ta sin början

Men efter ytterligare ett tag dök det upp mer bekanta fiskepolare och gemensamt började vi beta av denna sjön i ännu en underbar soluppgång. Har svårt att tänka mig något bättre än att få vara ute i friska luften på en säker fin gnistrande is där det dessutom då och då ryckte i snöret.

Fast det var förtvivlat svårt att locka de bättre till hugg men Lucas tog till slut fram det beprövade knepet, kaffe och smörgås. När han dessutom hade finmuggen med sig ja då tog det inte långt tid innan det började dansa i grejorna med lite bättre. Men för egen del fick jag än så länge under dagen nöja mig med tusenbröder.

Skål ta mig fan sa Lucas och började hala "matare".

Vid bäckinloppet stod det bra med fisk idag men bara Lucas som var förmögen nog att lura de bättre.

I dag ville inte fisken alls på balanspirk utan klassiska vertikalpirkar och ännu mer klassiska färgkrokar med alltid säkra kortet abborreöga uppträtt på krokskaftet levererade klart bäst idag.

Med lite mer mat i magen fick man ny energi och snart hittade vi ett produktivt område där det i stort sett nappade lite i varje hål åtminstone så länge man höll sig grundare än 2 meter och över hårdare botten. Kom man ut djupare än 2 m och mjukbotten ja då kunde man vända tillbaka.

Till slut lämnade även jag tusenbröderträsket och fick några matare och plötsligt som en blixt från den klara himlen ramlade det på en kilos och juldagen var räddad.

1010 gr räddade dagen. Men man skall väl inte klaga i övrigt. 134 abborrar blev det idag och så slapp jag gädda helt och hållet denna dag. Ismetande Pontus lurade upp 2 gäddor och Fredrik fick en på pirk så helt utan de gröna prickiga långa slanka blev vi inte.

Även de finaste av dagar har ju ett slut men vi höll dagen ut tills mörkret var över oss.

Men på söndag var det ju dags igen. Åter var vi uppe i ottan för tur upp på dal men lika positivt överaskade av isen vi var under lördagen lika negativt överraskade blev vi idag. Dagens tänkta sjö höll nämligen inte måttet gällande isens säkerhet så vi fick ändra upplägg för dagen och hamnade åter ihop med Lucas gäng som hittat säker is på en annan av våra favoritsjöar så vi sammanstrålade på denna.
En hel drös med likasinnade hade hittat till denna pärla denna strålande söndag. Vi var nog minst 25 personer som tänkt samma tanke och det var en salig blandning av ismetare, ekolodspimplare, nybörjare och erfarna pimplare om vart annat. Fast idag skulle återigen vädret visa sig vara bättre än fisket för till denna dag hade även vinden avtagit och det var helt vindstilla så nu fick man passa på att njuta av tillvaron. Hade såklart hoppas på bättre fiske under dess ypperliga förhållanden men man kan ju inte få allt.

Abborre gick allt att få men de större lyste med sin frånvaro lika intensivt som solen lyste på oss hela dagen. Var man än borrade i sjön var resultatet desamma. Enstaka småttingar omgående eller ingenting alls. Var väl god till att dra upp 7-8 stycken i de bästa hålen men ingen av storlek. Lucas och hans gäng lyckades dra några 300-400 gr innan vi nådde fram till sjön idag.
Pontus ismetade idag med och fick assistans av Peter som också valde ismete i kombination med pimpel men inte ett enda fäll på hela dagen endast undertecknad som naturligtvis var i gäddorna igen med pirken men ännu en gång slapp jag bli av med densamma.
Ibland har man gäddsäsonger under abborrepimplingen och vissa år får man knappt en enda gädda. Men denna säsong verkar vara ett gäddår för mig. Har väl fått upp runt 10 gäddor och tappat ett antal redan under de 6 turer jag varit ute och då gör man ju allt för att undvika dem. Fast ger mig tusan på hade man riktat fisket efter gädda ja då hade man väl inte fått någon.

Ja vad skall man säga....den slitna frasen "vi hade i varje fall tur med vädret" passar väl återigen in.

Men visst gick det att få fisk 76 abborrar lurade man upp under dagen men de flesta mättar inga hungrande magar. Denna 2hgs blev dagens största för mig men vad gör det i goda vänners lag i sagoligt väder. Nu fick man massor av ny energi för att orka ta sig an en ny arbetsvecka. Har laddat  upp butiken med det mesta du kan tänkas behöva under en pimpeltur och även saker du inte visste du behövde. Men för guds skull glöm nu inte isdubbar och sällskap innan Ni ger Er ut.

Får avsluta dagens inlägg med ännu en fantastisk solnedgång för nu ser det ut som vi får vänta länge innan vi får se solen igen. I samma stund jag skriver detta vräker snön ned utanför Fiskeshopens fönster och blidväder är i antågande så slask, blask och allmänt eländesväder är att vänta. Så de större sjöarna lär dröja innan de får gångbar is i vårt område om de ens får det under denna säsong men vi hoppas väl och tror att vi går en hygglig vinter till mötes även på våra breddgrader. Förhoppningsvis smälter snön ihop och i bästa fall försvinner helt innan det vänder mot minusgrader igen. Ser nästan ut som önskedrömmen skall slå in om man vågar tro de senaste prognoserna.
Ja den som lever får se.
Ett riktigt gott slut och gott nytt år önskar jag Er alla.

Sköt om Er därute och simma lugnt så ses vi kanske på en säker is nära dig!