Lite blandade kvällsfisken.

Så kom då högsommarvärmen och la sig över Sverige som en varm filt. Är ingen dyrkare av sol o bad så jag vantrivs å det värsta nu. Trots det har man ändå klarat av hyfsat alla utlandsfisken i stekande sol ja man kan koppla bort det mesta när man fiskar. Så för att orka med denna värmebölja har det naturligtvis fiskats en del och lite av den gågna fiskeveckan kan jag väl dela med mig av.

Förra lördagen blev det ett spontanpass helt oplanerat efter abborre, men när telefonen ringde och personen i andra änden frågade om jag ville haka på lite abborrefiske till en av våra svåraste sjöar var jag ju inte sen att haka på. Lite utmaningar måste man ju ha om man nu skall göra sitt första spinnfiske försök för i år efter den randiga rovriddaren.

En annan polare har en liten båt som vi kunde låna också så det är rätt praktiskt och på köpet fick utlånaren båten öst och bottenpluggen lagad så vi slapp leka sjunka skepp.

Väl framme på sjön så helt från ingenstans kom det en svalkande regnskur men den var över lika fort som den kom och snart stekte solen igen och måsarna dök som aldrig förr i sjön så nu skulle det bli huggsexa. Man ack vad vi bedrog oss väl framme vid måsdyken upphörde de och måsarna parkerade sina rumpor på den blanka vattenspegeln mätta och belåtna för idag.

Tappade dock en 3hgs vid båtkanten i andra kastet och fick en halvkilos några kast senare så hoppet om att sjön skulle visa sig från sin bästa sida fanns där. Men nej det blev som vanligt här kämpa för varje napp men chansen på en riktigt fin finns här det vet man så då orkar man ju kämpa lite. Skall inte vara så lätt alla gånger.

Ny bottenplugg av deluxe modell fixat. Naturmaterial är alltid bäst.

Vi fortsatte att kämpa men nappen uteblev. Vi betade av alla upptänkliga platser fisken kunde stå på men denna dag var det bara en liten fläck som levererade så det fick bli åter dit innan solnedgång och vi fick lurat några till. Jag satte tillit till vobbler och blade beten med spinnarskedar medan fiskekamraten litade blint på sin savagear cannibal jigg i brun nyans. Vi fick inte mycket denna kväll så någon större utvärdering av vad som funkade bäst kan man väl inte göra 6-5 i antal till polaren men de 3 största till mig. Så helt klart var vobbler bäst eller???. Bandit 200 och djupgående baby bite för min del. Banditen lurade en 39 cm som i toppkondition kanske hade sniffat på kilos strecket. Så jag var inte speciellt nedstämd över det skrala resultatet man fick komma ut och vädra grejorna lite och dämpa den värsta fiskeaspinensten.

En 39 cm kvällens största, vackert så....

Bara ro hem i solnedgången och fortsätta drömma om 1,5 kgs + aren.....

Redan på onsdag kom chansen för nästa spontanpass. Efter några hysteriska dagar på Fiskeshopen med knökat med folk vilket naturligtvis är hur kul som helst att Ni väljer handla era prylar hos oss behövde man komma ut igen för att samla krafter och vad är bättre då än att fiska halva natten. För Fallen Dagars generalen tänkte lite samma efter sina ca 70 övertids timmar under Fallens Dagar behövde han ju också vila sig i form med lite fiske och föreslog ett ruda pass.

Sagt och gjort vi åkte till närmaste Ruda sjö för nu hade vi inte tid att leta nytt men ändå ganska nytt för oss. Var vid denna sjö för 25 år sedan och det är hittils mitt enda pass här och Marcus har nog tidigare bara tänkt tanken att åka hit. Men nu var vi här igen vid träsksjön en av Sveriges mest svåråtkomliga sjöar med gungfly överallt och idag orkade vi inte krångla med båt.

Men efter sju sorger och bedrövelser fann vi vattnet och kunde trampa ned tillräckligt med vass för att få ut ett par meten. Gällde dock att se upp var man satte fötterna ett felkliv och man riskerade dyka upp i Kina. Vi båda skulle ju upp morgonen efter och ta oss an nya förpliktelser så vi bestämde att helnatt blir det inte, vi är inte 20 år längre så till 01.00 skulle nog få räcka. Hoppas Rudorna vaknar innan dess. Annars är detta en sjö som har rykte om sig att ge bäst Ruda under småtimmarna 03.00-04.00.  Och så var det för 25 år sedan fick 1 ruda 00.05 sedan 9 st till runt 03.00.

Ut med lite mäsk i natebältekanten och fram med spöt. Jag valde fiska med take a part och Marcus med sitt trogna matchspö med ett microflöte med lyftmetoden. Djupet hade lodats in till mäktiga 60 cm rena djuphålan. Småmörtar var inte sena att rycka i grejorna trots rådande algblommning som vi trodde skulle minska chansen på fisk. Men småmört nappade friskt även på dubbla majskorn men snart fann även braxen mäskplatsrna och man fick känna lite motstånd i varje fall.

Vy äver kvällens arena.

I väntan på napp.

Blä för slemmiga sommarbraxen när man vill ha Ruda.

Rudorna lyste dock med sin frånvaro förutom några skakningar i vassen och ljudliga smack inne i naten lite tecken på trolig Ruda i varje fall. Men friden stördes endast av en och annan braxen och ett öronbedövande kackel på hundratals kanadagäss som valt denna sjö som samlingspunkt för sitt kvällsmöte. Troligtvis var det Kanadagäss föreningens årsmöte med tanke på den livliga diskussion som fördes större delen av aftonen. Hörselproppar hade varit lämpligt att ha haft till hands nu fick man nöja sig med att peta in lite braxenslem i öronen så det blev lite tystare.

Men mörkret föll så sakterligare och klockan slog över till ny dag så nu eller aldrig.

Mörkret var över oss och koncentrationen och spänningen höjdes skulle det bli någon Ruda innan klockan klämtade för hemgång.

Jag fortsatte kvällen igenom att med jämna mellanrum loosfeeda med lite små pellets och majskorn och till slut kom det ett lite snabbare napp och en lite piggare fisk satt i linändan än de trötta slöa sommarbraxen som tidigare nappat. Och snart kunde jag konstatera att uppdraget var slutfört, årets första Ruda låg i håven endast 920 gr men vad gör det en natt som denna. Marcus kämpade på tills vi var tvugna att kasta in handduken för i kväll men kanske hade vi givit det 5 minuter till om inte Marcus fyllt båda sina stövlar med vatten. Nåja en Ruda i varje fall och nu vet vi också exakt hur mycket vatten det ryms i ett par stövlar.

Va...jag fick en Ruda.....

920 gr och 36 cm går väl inte till historieböckerna som det värsta Ruda monstret direkt men uppdrag slutfört. Nu hoppas jag det inte dröjer 25 år tills nästa försök i denna sjö. Här finns åtminstone chans på 1,5 kgs men troligtvis får jag samma spärr med denna firre som med borrarna men skam den som ger sig. Har lite andra rykten inom Rudasvängen att beta av också så det är bara att kämpa på för se att åka till något superkänt vatten ja det ligger ju inte för mig. Någon gång skall jag hitta min egen pärla ute i urskogen. Den som lever får se.

Simma lugnt mina vänner så ses vi vid ett vattendrag nära dig!