DM pimpel 2024.

Var ju tänkt vi skulle haft vårt pimpel DM nu i söndags på Antens is men efter Stens iskoll i torsdags vågade vi inte chansa då isen tagit rejält stryk i mildvädret och skiftade mellan 6-14 cm med många vindbrunnar och råkar samt att bilåkare kört sönder isen där den var som bäst med följd att det var en del öppet vatten i deras spår. Och bara ännu mer blåst, regn och mildväder fram till söndagen så vi tog det säkra före det osäkra och beslutade om byte av sjö.
Det föll på min och Pontus lott att ordna fram en säker sjö till söndagens DM. Så vi tog vårt pick och pack under lördagen och begav oss till högre terräng i södra Dalsland där Ragnerudssjön lite som väntat visade sig ha mer än väl godkänd is för tävling.
Vi behövde bara risa av ett bäckinlopp annars var det lugnt så vi drog snart vidare till annan sjö för att få pimpla lite själva nu när vi ändå åkt iväg.
Var tänkt vi skulle testa norränden på en av mina favoritsjöar här uppe men väl framme fanns det inga parkeringsmöjligheter då snövallarna ännu var imponerande höga här så fick bli en mindre sjö strax intill som vi åtminstone kunde parkera bilen vid så vi kom av vägen.
Nu är ju även denna lilla sjö en riktig liten skogspärla med chans på riktiga klunsar så var det nu det skulle hända?
Solen sken ännu från klarblå himmel då vi klev ut på isen och termometern visade några minusgrader men ännu ett mildväder var i antågande då man kunde skymta molnkanten i horisonten.
Vi begav oss till norränden och sjöns enda grynna direkt för att kunna få möjligheten lapa lite sol innan molnen tog överhand igen.

Pontus hade det lite kämpigt på blankisen då hans ena brodd återigen gick i 2 bitar. Så han fick stappla fram med en brodd på den blanka hala isen.

Jag hann dra 2 abborrar snabbt och lätt i första hålet och när väl Pontus kom fram fick även han fisk direkt men sen kom molnskärmen fram och släckte lyset och abborren tappade totalt intresset för en stund.

Vi borrade runt grynnan på alla djup men bara några enstaka försiktiga småttingar visade intresse.

Så vi gav upp grynnan och letade nya områden och här och var fann vi 1-2 fiskar i hålen men nu av lite bättre storlek de flesta 1-3 hg men de riktigt stora lyste med sin frånvaro som även solen nu gjorde.

Hade en liten plan att byta sjö och ändå hinna med den planerade men blåsten tilltog i styrka och vi förstod vi skulle få den rakt i ansiktet på den andra sjön så vi tog till slut beslutet att stanna kvar och fiska av sjön då den låg lite mer skyddad från den ökande vinden.

Strax utanför en båt känd från youtube fick vi ett litet gäng och helt plötsligt halade Pontus upp en på 845 gr och jag missade ett karatehugg på balansaren så visst fanns de där de något bättre men de ville inte riktigt lite som det varit hela vintern för oss.

Hittade en "kändisbåt"😅😉

Den båten är ju van att dra stora abborrar till sig så utanför den var det ju värt att prova.

Vinden bara ökade och ökade så vi drog oss hemåt och mer i lä. På slutet hade Pontus yterligare kontakt med en större som troligtvis var en bit över kilot men den klev av strax under hålet.
Ännu en gång fick jag lämna isen utan en enda kontakt med en bättre förutom karatehugget på balansaren som lika väl kunde varit en gädda.

Men nu stundade söndagens DM så vi styrde kosan hemåt och laddade för det!

Väl på plats vid Ragneruds camping på söndag morgon så möttes vi av dis, dimma, hård vind och lite lätt duggregn. Perfekta pimpelförhållande med andra ord eller not......

Ja lika för alla men förhoppningarna om bra fiske var inte stora då det 25 man starka startfältet klev ut på Ragnerudssjöns 20-40 cm vattendränkta is denna DM morgon.

Jag var ändå nöjd med 25 deltagare vilket var bättre än på många år.

Jag hade lite på känn trots lågtryck och blött väder att det ändå skulle krävas runt 4 kg för seger idag vilket det nästan alltid gör på denna sjö hur illa fisket än är så är det alltid någon som träffar på lite fisk. Senast det begav sig här hade jag mitt absolut sämsta fiske på denna sjö som ändå är en av mina favoriter då bärjade jag inte ens 500 gr så hoppades slå det ivf idag.

Bestämde mig tidigt för att gå ned till sydänden dels för att komma undan den ilskna vinden något samt att det även är ett av sjöns erkända vinnarställen. Brukar inte gå hit då jag tycker allt för många ofta drar sig hit. Men idag blev vi bara 3-4 stycken i detta område då starten gick.

Mina farhågor om extremt segt fiske kom snart på kant då det blev napp omgående men de var svårkrokade till en början och bara ryckte i pinkiesen som det ganska omgående visade sig nästan var ett krav att beta med idag för att få upp några firrar. 2-3 lys pinkisar på valfri färgkrok och vertikal pirk i 45-50 mm klassen visade sig funka bäst idag.
1-3 abborrar mäktade jag med till en början i varje hål. Apterade snart på ett öga då det brukar ju vara melodin för mig men icke idag fick inte ett skit med öga på kroken så det åkte av efter ett antal bomhål till förmån för de små pinkiesarna istället och vips blev det ett par till. Gav även tafsfiske chansen i hålen och petade upp några småttingar på det men har ju aldrig varit min grej utan la det strax åt sidan.

Nu hade dimman och diset skingras och kikade man noga kunde man nästan skymta en sol där bakom molnen. Även frekvensen på nappen ökade något och helt plötsligt som en blixt från den molniga himlen ristade det till rejält i spöt. Döm om min totala förvåning då linan small av i toppen i mothugget och försvann i hålet. Kan jag ha sådan otur.....ja tydligen. Och det som kändes som en riktig fin abborre också. Satans osis sånt händer aldrig när jag nöjespimplar bara på tävling....
Måste varit någon form av skada på linan då den såg lite sliten ut där. Troligtvis har jag väl varit en slarverpelle och inte knytit om vid ett gammalt trassel eller liknande. Ja klantigt värre men jag får stå mitt kast.
Så efter lite muttrande och fula ord men tröstande ord från Kristian som satt bakom tog jag fram ett annat spö betade på ett par pinkisar och skickade ned igen.

Max 1 minut senare blev jag om möjligt ännu mer förvånad då det sög till ordentligt igen. Denna gång skedde inga missöden utan nu satt fisken som den skulle. Kände ganska snart att detta måste vara en stor abborre. Kristian undrade vad jag höll på med? Ja nu drillar jag nog den som linan gick av på sa jag lite skämtsamt. Den gjorde några rejäla rusningar och tankarna for i huvudet, " bara det inte är en gädda", men alla rörelser tydde på abborre. Och till slut uppenbarade sig en riktig grann bit i hålet och allt gick bra. Den satt fint men för säkerhets skull stack jag ned handen och tog ett läppgrepp.

Den förtvivlan för den förlorade pirken och fisken som rådde alldeles nyss förbyttes i total lycka och jag var tvungen att ge mig ifån ett lyckovrål då denna abborre bara måste väga över 1,5 kg. Fick dessutom dansa en liten segerdans för någon form av Karma inträffade för trot om Ni vill men på väg upp spottade abborren ur sig den andra pirken som landade på iskanten. Ja det var samma fisk som linan hade gått av på!!!. Helt otroligt, jag fick en andra chans det var bara meningen att jag skulle få denna!
Snabb vägning under överseende från Kristian och vågen visade på 1560 gr. Äntligen förbannelsen bruten.....Plötsligt händer det och nu hände det. Knappt man själv trodde det var sant har jag som aldrig får abborre över 1,5 kg fått en till slut. Svar: JA.

Vi kör ju c&r på de stora även på vanlig pimpeltävling med vägning ute på isen vilket fungerat utmärkt för oss i många år nu och skonat många kilosar i våra vatten vid vanlig pimpeltävling. Förutsättningarna med många + grader denna dag gjorde det ju bara ännu enklare att säkert sätta tillbaka de större så fanns ingen anledning att inte göra så.
En snabb måtning visade 48 cm skaplig kondis!

Äntligen 1560 sköna gram!

Efter detta under kändes det som det inte spelade någon som helst roll hur det gick i själva tävlingen min dag var redan fullkomlig men fiskade på såklart för vad kunde gå fel nu?

Ja inte mycket....och delad glädje är ju dubbel glädje för jag fick snart ge tillbaka och bevittna ännu en fin abborre som Kristian halade upp en stund efter min. Ännu en snabb vägning förkunnade att även Kristian fått en av sina större abborrar från isen inte riktigt i min klass men väl 1280 gr.

Krille kontrar med en på 1280 gr.

Vi fick vara hyfsat ifred i detta område och kunde systematiskt söka av den produktiva ytan och man plockade lite fisk här och var. Hade man fisk i hålet lönade det sig för min del att skicka ned en liten guldmormyska och dra några extra vilket för mig känns säkrare än fiska med tafs. Myskan gav helt klart lite bonusfiskar idag man inte skulle fått annars.
Bara den stora kunde jag inte leva på utan gällde allt försöka få så många små det bara gick också.
Men var ju i ett lyckorus så resten av dagen gick liksom av sig själv.
Fisket var ju inte exttremt bra och jag hade lite på känn att mina 59 abborrar med den stora bonusen skulle räcka riktigt långt idag.

4 timmar går snabbt när man har roligt så det var hög tid att slänga konten på ryggen och traska in vilket var lätt idag med 1,5 kgs vallen sprängd och vind i ryggen.

Väl vid invägning skulle det också visa sig att min totalvikt på 4240 gr räckte till totalseger på DM och dessutom även hjälpte vårt lag till klar DM seger i lagtävlingen. Så grand slam idag.

Trots begynnande dis, dimma och linbrott blev det verkligen en dag att minnas för evigt!

Öppna fotot
Knappt man tror det är sant jag med en abborre över 1,5 kg.
Blir det ketchupeffekt nu tro? Bara kommer spruta upp 1,5 kg+?
Ja den som lever får se men jag tar ett blygsamt sikte mot en 2 kgs nu.
Som alltid skall den i så fall komma från ett vatten nära mig och helst från isen.
Jakten kan börja!

Avslutar som sig bör då det varit tävling med resultatlistan:
Resultat Norra Älvsborg Pimpel DM Ragnerudssjön 20240128
HS
1 Jonas Stridh FK TOPP 4240 gr (1 abborre på 1560 gr c&r)
2. Ola Kleinert STV 3160 gr
11. Patrik Grönlund STV 1060 gr
12. Martin Sutinen Wicanders 640 gr
HV
1. Kristian Ekman ASFF 2760 gr (1 abborre på 1280 gr c&r)
2. Sten Rickardsson FK TOPP 2540 gr
1 FK TOPP Sten, Erling, Jonas J 3920 gr
ÄHV
1 Wicanders Kjell, Björn, Jan 2800 gr

Nu hoppas jag verkligen Kung Bore vaknar till liv igen för nu har Gubben Tö fått regera allt för länge i hans rike och våra fina isar börjar ta ordentligt med stryk nu tål de snart inte mer.
Skall våran vinter vara slut innan 1 februari vill inte tro det men det ser inte bättre ut. Regn, vindbyar upp till 20m/s och hemska 10 + gr utlovat i slutet av veckan. Ja huja......kan isarna stå emot detta?

Ja vi hoppas det och att det sen vänder för nu vill jag allt fortsätta pimpla ett tag till.
Så simma lugnt så hoppas jag vi ses på en is nära dig!