Göstrolling på mitt sätt.

Var ett litet tag sedan jag skrev här på bloggen men fiskat har jag naturligtvis gjort och nu var det dags att skriva av sig lite om senaste tidens turer.
Var även längesedan jag ägnade mig åt göstrolling men i år var det dags igen att lägga några pass under sommaren.
Trolling är väl långt ifrån min favoritmetod även om det kan vara väldigt effektivt ibland så tycker jag det är det tråkigaste fiskesättet eller kanske skall säga något mindre roligt för finns väl inget fiske som är tråkigt?
Totalt blivit 4 kvällsturer på en av  våra närbelägna större gössjöar där trolling lämpar sig ypperligt.
Första turen skedde i slutet av Juni  efter en tid av ganska stabilt väder för att vara denna sommaren. Så jag kände att det var läge för ett trollingförsök efter gös. Min nya fiskevän Fredrik var ju jättesugen så bara att hänga på.
Fiskena har bedrivits kvällstid till en bit in på natten, dygnet runt pass har inte orkats med då man inte helst vill gå omkring som en zombie dagen efter i shopen då man skall kränga prylar till hugande aspiranter. Men sjön vi fiskar på har ändå levererat bäst mellan 20.00-01.00 så krutet lades på denna tid.
Vi fiskar uteslutande med vobbler och främst mina trotjänare Nils master i 18 cm och bomber 16 och 17A får jobba bakom båten men ofta har vi alltid en joker ute som totalt skiljer sig från de andra.
I sjön vi fiskar i får man trollingfiska med 6 spön så då gör vi det också. 4 spön på paravan och 2 rakt bakom båten. Naturligtvis går det alldeles utmärkt att fiska utan paravaner men är det tillåtet och Ni har det tycker jag absolut man skall köra med det. Alla tycker ju olika och är saliga på sin tro men nu handlade dagens inlägg om göstrolling på mitt sätt och jag är fast övertygad om att paravaner ger fler gösar i båten.

Fast allra viktigast för lyckat gösfiske är fart och djup och naturligtvis att hitta områden som håller fisk. Vi kör över de större djupen i sjön vilket här innebär över 20-25 m djup och med beten som går på 2-6m djup och så söker vi efter betesfisk och hoppas kring betesfisken köra på några jagande gösar som vill smaka plast istället för löja och mört. Gällande fart tycker jag 1,2 knop är den magiska farten eller däromkring men inga regler utan undantag man får prova sig fram vad som funkar bäst i just din sjö eller under fiskedagen. i början av sommaren brukar man komma undan med lite högre farter och ju längre året går får man krypa ned med farten ibland är det endast 0.7-0,8 knop som gäller. Är min absoluta övertygelse att vill man lyckas trolla upp en rekordstor gös ja då är det max 1,2 knop som gäller men som sagt man får testa på. Vet i alla fall att mina vobbler jag fiskar med går utmärkt i dessa farter så jag kör på det jag tror på.

Vi hade inte tuffat runt speciellt länge innan kvällens första gös hakade på.

Skaplig start på comebacken inom göstrollandets värld.

När vi får ett göshugg vänder vi runt och kör några vändor till över huggpunkten finns det en finns det fler och detta gav 3 snabba till denna kväll. Många gör misstaget och bara tuffar på i rak kurs efter ett hugg och det kan dröja timmar innan de ens är tillbaka till spoten som levererade. Vi börjar redan svänga under drillningen av fisken så man snabbt är tillbaka där det hände. Sen om det på ett par snäva rundor inte ger något mer ja då kör vi vidare men vi brukar för det mesta hålla oss till ett begränsat område när vi väl hittar huggvillig fisk.

Fredrik var nog mer än nöjd med denna kvällstur och sken i kapp med solen (som för en gång skull lyste på oss denna sommar)- Gös efter gös fortsatte bita i våra vobbler kvällen igenom.

För att kunna göra snabba vändningar tillbaka till rätt plats gäller det såklart att ha ordning på sina prylar speciellt när man kör med 6 spön man kan inte vända för snävt såklart utan ta ut svängarna rejält. Fast har man bara riggat rätt är det ingen större fara för trassel. Paravanerna hjälper ju även till med detta och håller isär spöna. Längst ut från båten sätter du de betena som går grundast och på längst släp och så kortare släp och mer djupgående på de närmare båten. Jag gillar köra relativt långa släp. Här underlättar naturligtvis rullar med räkneverk så man vet hur mycket man släppt ut men tänk på att det helst bör vara exakt likadana rullar med exakt lika mycket lina av samma dimension på rullen annars kan det bli missvisande. På de yttre spöna kör jag 150 fot bakom paravanen den i mitten 120 fot och de rakt bakom båten 80-100 fot. Viktar ofta betena med vanligt bly som jag sätter ca 70 cm framför vobblern enkelt med ett gummiband. Kör päronbly mellan 10-60 gr. Vid gösfart ger 10 gr ungefär 1 meter mer djupgående på de vobbler jag kör med på detta sätt kan du täcka flera olika djup med likadana vobbler.

Fast just denna kväll hade vi turen att nog träffa en av de bästa kvällarna i denna sjö för just idag verkade det inte spela så stor roll varken vilken färg eller sort vi hade på betena. Hela 13 gösar landaders och minst ytterligare 5-6 hugg missades under de timmarna vi var ute.

Sjöns mest optimistiska abborre kom också på besök under kvällen

Vobblerna som levererade denna kväll. Som ofta gällde något ljusare färger i början av kvällen och ju mörkare det blev desto mörkare färger gav resultat och även om det nappade på lite vad som helst denna dag så var detta mönster tydligt i alla fall och precis som det brukar så tog de sista gösarna på de svarta betena då det var som mörkast.

Övriga 3 turer denna sommar har tillbingats tillsammans med Udo och de har varit lite mer normala gällande denna sjö och gett 3-4 gösar per kväll och det har varit mer noga med släp och vilken vobbler som gällt. I bland är ju gösfisket så att de bara hugger på ett specifikt sätt. De som gällt dessa kvällar har varit de yttre spöna med de långa släpen och de trogna nissarna i 18 cm och de klassiska färgerna röd/vit och orange/gul med pärlemobuk har gett i stort alla hugg övriga vobbler gjorde sig icke besvär på dessa turer.

Udo fick också känna på några av sommarens trollinggösar.

Jättarna uteblev men helt OK snitt på firrarna.

Blir det något ryck i spöna eller är det mås det spanas efter?

Nä det var göshugg!

Blir inte så många gäddor vid låg göstrollingfart men nog kliver de på en och annan av misstag. Jag använder fc tafs på ca 70 cm i tjocklek ca 0,55mm till mitt göstrollingfiske. Helt 100% säkring är ju inte det men tycker jag haft betydligt sämre gösfiske med tjockare fc eller ståltafs men kör med det du tror på så funkar det säkert. Men jag vet vad jag tror på i alla fall så litar på det. Och har bara än så länge under 40 års trollingfiske efter gös endast blivit av med en vobbler på gädda. Och när jag väl ändrade från ståltafs till mono och sen senare till f.c har det blivit betydligt fler gösar i båten. Fast säkert funkar en smidig fin ståltafs också bra bara man tror på det, jag gör det inte så kör vidare på f.c.

Senaste turen var nu i lördags och nu mörknar det ju fortare så kvällens huggrusch kom direkt vi kom ut på sjön när de väl blev helt mörkt ville de inte vara med och leka något mer.

Fast vi hade flytet och hittade kompakta stim av betesfisk direkt och där runt fanns hungriga gösar. Fick i rask takt 4 skapliga och återigen lönade det sig att göra snabba vändningar och köra tillbaka till områdena som gav huggen gäller smida medans järnet är varmt. Gösens hugglust kan snabbt avta.

Ja det var allt för denna gång men har många fler historier på lut. Jakten på den stora abborren har ju gått vidare och metats har det gjorts men det får bli en helt annan historia det.
Simma lungt och sköt om Er därute så ses vi kanske på ett vatten nära dig!