Feedermasters 2023

Ja då har det gått några veckor sedan vi avverkade årets feedermasters i Karls Grav. Och man har landat lite och redo plita ned en liten anekdot kring detta.
Denna tävling växer så sakteliga år från och år och nu vid 4e året blev det nytt deltagarrekord med 38 duktiga feedermetare som alla var sugna på att lägga beslag på bucklan.
Mig veterligen är detta just nu enda återkommande 3 dagars metetävlingen i Sverige och absolut den enda där endst feeder (bottenmete) är den enda tillåtna metoden.
I vanlig ordning hade vi en mindre förtävling veckan innan som ett generalrep inför masters.
13 metare kom till start på den och Karls Grav visade sig från sin bästa sida med en hel del skapliga braxen som kom att avgöra den tävlingen. Sten Rickardsson segrade på då med fina vikten 12580 gr och fick därmed finna sig i att bli favorit inför masters.
Sten årets favorit?

På morgonen fredagen 14/7 kunde man riktigt ta på stämningen och känna av en viss anspänning från årets deltagare då det blandades mäsk och donades med grejorna in i det sista inför första lottning av platserna. 38 deltagare gav 4 sektioner och för totalseger krävs ett bra resultat varje dag då alla 3 tävlingarna räknas och lägst platssiffra över 3 dagar kniper bucklan.

För egen del har jag ju trappat ned tävlandet en hel del till förmån för annat fiske och ser mig själv lite som en underdog som slår underifrån nu för tiden. Men med det sagt lämnar jag dock inte mycket åt slumpen utan gör naturligtvis allt för att vinna när jag väl står där på startlinjen. Karls grav känner man ju väl men Karls Grav är Karls Grav och man måste finna vad det är som gäller för dagen och "hitta rätt". Anser fortfarande att detta är ett av Sveriges bästa och mest rättvisa tävlingsvatten för det belönar alltid den som får till det men straffar lika hårt den som missar lite på dagens taktik. I Karls Grav får man inte mycket gratis.

Lottade till mig plats 17 dag 1 vilket motsvarande mitt på B sektionen på platsen intill hamnade radarpartern och tillika årets favorit Sten så blev också direkt intern klubbkamp.
I år hade jag släpat med mig i stort komplett utrustning till skillnad mot förra året då jag körde less is more vilket var nära jag upprepade i år då orken inte riktigt räckt till för all in på tävling. Så var nära det blev sittundrlag 2 spön och lite tillbehör i år också men i sista stund bestämde jag mig för att rubbet får åka med. Gick ju bra då med en slutlig 5e plats med lite prylar så får se hur det kan gå med "rubbet med"

Nu var ju dock "allt" med så riggade lite som vanligt i Karls Grav med en plats på runt 20 meter strax utanför där sprängstenen slutar. Viljket är min huvudplats som jag alltid tror mest på. Sedan sätter jag upp en lina på ca 35 m som back up som verkligen bara är en back up och inget annat. Däremot plats 3 på andra sidan har mer och mer kommit in i spelet i Karls Grav och kan spela en avgörande roll. Förr var det nästan ingen som fiskade på andra sidan (vilket är en grundare del än övriga Karls Grav som ju är en trafikkanal där djupet ligger på runt 7 meter överallt i övrigt.) Men andra sidan är en platå på ca 1,5- 3 metrers djup där det alltid går en hel del fisk. Anledningen till att vi inte fiskade här förr var väl helt enkelt att ingen hade varken prylar eller kunskapen att fiska 60-80 meter. På A-C sektionen i år kommer andra sidan in i spelet och skall inte förbises däremor på D sektionen är det smalare och ingen grundplatå utan lika djupt där som egna kanten så där är det annat upplägg som gäller. Så en 60 meters plats fick det bli på min plats denna dag där jag också planerade starta fisket för eventuellt några snabba fiskar i keeepnetet innan kortplatsen vaknar efter grundmäskningen.

Spänd förväntan innan första lottningen av platser.

Så var årets feedermasters igång. Solen var uppe och stekte på lite lagom och vinden i ryggen. En härlig dag låg framför oss, må bäste metare vinna.

På feedertävlingar är det 10 minuters grundmäskning tillåten men endast med feeder och max storlek 5x7 cm. Men inte många som mäskar med så stor bur för egen del består grundmäskningen på den korta platsen av 7-10 medium Nisa burar med en mix av mitt mäsk + beten som i år var 50% sensas  bream fizz 30 % sensas bream feeder och 20% sensas feeder svart. Beten som gick i mäsket var inga överaskningar klippt mask och död maggot/pinkies. Hade dock utelämnat casters i år som jag egentligen alltid vill skall ingå men kunde inte få fram den kvalitén jag ville ha i år så slopade det. Det är detta med beten i mäsket jag anser är absolut viktigast att få till med rätt mängd/ sort vid rätt tillfälle.
Back up platsen på 35 m lägger jag i 5-6 burar egentligen mest för syns skull för tror inte mycket på denna plats men då " alla andra" fiskar där vil man ju ha ut lite ifall det helt plötsligt skulle vara mitt i som gäller. Andra sidan grundmäskar inte jag alls utan börjar bara fiska direkt på.  För jag vill inte skrämma de fiskar som redan står där med att hysta bur i huvudet på dem utan bygger upp platsen på andra sidan. Eventuellt kan man rycka ut en bur precis innan start men i år fick jag avvakata in ett gäng med nöjesseglare som fick passera innan man kunde skicka ut det till andra sidan.
Medans de andra på sektionen startade direkt på sina korta platser väntade jag in båtarna för att bli först på andra sidan och det lönade sig första nappet kom efter 4 minuter en fin mört. Sedan nappade det på skapligt med små mörtar de första 40 minuterna så kunde skapa en liten grund för bra placering redan i starten medans de andra knappt fick något.
Fast innan första timmen av de 5 hade avverkats började Sten få braxen på kortplatsen och även jag gick in på den efter 50 minuter och kunde snart även jag dra en liten braxen eller skimmers som en del fortfarande envisas att kalla mindre braxen. Nu säger jag det för sista gången finns ingen fiskart som heter skimmers!!! En braxen är en braxen oavsett om den väger 80 gr eller 8 kg punkt slut.

Höll dock min ledning på sektionen länge och väl men helt plötsligt fick Sten någon lite störe braxen och var både ifatt och förbi så nu gällde det att även jag lyckades locka in de lite större. Sten tappade även ett par och då såg jag min chans men tog den inte för efter en 7 hgs missade även jag en lite bättre på platsen vilket var förödande då troligtvis den flydde i panik och drog med det övriga förmodade stimmet som kommit in. Så ridå direkt och andra sidan var nu även den fruktlös så fick sista halvtimmen kämpa för några gram till men vid invägningen visade det sig att det inte räckte mot Sten som vann sektionen strax före mig. Men en 2a var ändå en godkänd start och man var med i matchen och Sten var ju trots allt favoriten och favoriten höll åtminstone dag 1.

Kämpade på så gott jag kunde men vem minns en 2a.

Grattis Sten till stabil seger på B sektionen.
Men lite som väntat var denna den svåraste och fiskfattigaste sektion då det blir mitt i hela startfältet och de övriga sektionerna fiskade något bättre. (anledningen till att man delar in i sektionen för rättvisans skull vissa områden håller helt enkelt mer fisk än andra helt naturligt och då blir det mer rättvist att dela in i så likvärdiga sträckor som möjligt).
Jonas Jansson hade haft uppvisning på C sektionen hur det går till att fiska på andra sidan i Karls Grav och kunde dra in en kassaskåps säker sektionsvinst med dagens överlägsna högsta vikt dryga 15 kg! Därmed hade han redan där kopplat ett rejält grepp om årets buckla men ännu 2 tuffa dagar kvar att prestera på.

Öppna fotot
Jansson med dagens högsta vikt som skulle visa sig bli hela tävlingens tyngsta keepnet.

Fredagens dag 1 resultat.

Inför lördagen hade vädret svängt något och det fina soliga vädret som rådde under fredagen hade förbytts mot ett något mer ostadigare där orosmoln i öster tonade upp sig och drev in över oss med den allt mer tilltagande ostanvinden och vi fick en och annan regnsvätt på oss under dagen. Tur vi satt i Karls Grav denna helg där det är någorlunda skyddat för de flesta vindriktiningarna då det friskade i rätt rejält och susade rätt bra i trädtopparna.

I dag drog jag plats 21 så återigen befann jag mig på B sektionen som idag blev ett getingbo med 3 stycken sektionsegrare från gårdagen (Jonas J, Håkan S och Daniel Å) samt mig som blev 2a. Tillika berikades sektionen med alltid superduktiga Holst (regerande mästare på feedermasters) och stabile Magnus Andersson. Så idag kunde nog mycket avgöras var bucklan till slut kunde hamna.

Andra sidan blev lite tuffare att bli ensam om i starten idag då det idel fanns duktiga långhystare på sektionen dessutom visade det sig att min och Daniels plats 22 inte var direkt lämpliga att fiska på andra sidan då det var lite väl mycket skit att fastna i på våra platser. Var jag än kastade på andra sidan fann jag ingen riktig bra botten. Det är väl det enda som kan anses vara lite orättvist i Karls Grav då nu andra sidan mer o mer satts i spel att man inte alltid kan nyttja den pga dålig botten.

Valde ändå börja på 60 meter och ge det chansen. Jansson valde även grundmäska andra sidan han hade dragit Stens segerplats från dag 1 men fiskade totalt annorlunda än Sten som hade fått i stort allt på runt 19 meter. Jansson satsade det mesta återigen på andra sidan och la sig runt 65 meter.

Holsten rivstartade och gick ut hårt med 6-7 fiskar på de första utläggen varav en skaplig björka på 3-4 hg. Medans andra sidan för mig resulterade i total noll och inget idag...ja förutom nate, pinnar och en o annan större gren då.

Jansson gick all in på andra sidan men lyckades till en början bara mäska in ett rejält stim canadagäss som kom ut från viken då de kände Janssons förföriska mäskdofter.

Utsikten åt höger dag 2.

Och åt vänster satt Daniel Å och i vanlig ordning får han väldigt få napp i Karls Grav men på något sätt lyckas han lura de större här i färd med att drilla en äkta bonus i form av en 5-6hgs abborre men även ett par kilosbraxnar hittade till Daniels bete. Hur han lyckas gång på gång få de större ja det förblir nog hans hemlighet men under alla mina år i Karls Grav har jag aldrig riktigt lyckas sålla ut de större utan mest fått gå på mängd.

i dag hade lite tvärt emot det jag trodde fisket kärvat till sig lite på kortplatserna. Visst fick jag merparten av min fisk där till skillnad mot många andra som knappt fick napp kort. Men tror man på platsen och jobbar på kommer fisken. Fast idag kom de för sällan och jag fick ingen snurr på det. Korta korta perioder nappade det lite. Fisken var där men ville inte äta helt enkelt verkade det som. Testade alla ess jag hade i rockärmen men inget hjälpte och de 2 sista timmarna blev en enda lång plåga med endast några gersar som fångst.
Medans Jansson sakteliga fick bättre och bättre på andra sidan men idag fick han till slut kapetulera mot Magnus Andersson som till slut även han fick igång fisket på andra sidan. Enligt min åsikt tycker jag Magnus är en av Sveriges bästa feederfiskare särskilt på långt avstånd då han har pecision i världsklass som alltid är A och O inom feederfisket. I dag fick han också utdelning på det han pysslade med och då blir han alltid livsfarlig så sektions segern gick till Magnus strax före Jansson med Daniel på 3e och Holst på 4e för egen del inkasserade jag 5e platsen och vet inte hur jag kunde gkort för att komma bättre idag på sektionen vilket var lite frusterande då jag ofta brukar kunna hitta något man kanske gjort som var tokigt så man kan rätta till det inför dag 3.
Så bara bita ihop och tro på det man håller på med och hoppas på en bra avslutning. Men nu var i alla fall totalsegern utom räckhåll men då vi har pris för sektionsvinst samt 5 totalpriser fanns ändå mycket att fiska om under söndagens avslutning.

Sten fiskade helt Ok på A och blev 2a så klubbmässigt låg vi bra till med 2 från hemmaklubben FK TOPP i topp.
C sektionen gav även under lördagen de högsta vikterna och Tom Östlund kunde studsa tillbaka in i matchen igen efter för honom den ovanligt dåliga placeringen (6a) dag 1.

Inför avslutningen på söndag fanns det en 6-7 personer som hade chans på totalsegern så spänningen var på topp.
Lördagens resultat.

Inför söndagen ändrade sig vädret ytterligare till det sämre. Räjäla åskbyar hade dragit in över natten och blött ned omgivningen ordentligt. Fast vi hade lite flyt ändå för vädergubbarna hade först utlovat hällregn hela söndagen men det värsta ovädret hade dragit över innan start.Fast utan regnkläder vågade man inte gå idag. Finns som bekant inget dåligt väder bara dåliga kläder.

Lyckades med konsstycket att hamna på B sektionen även under avslutningsdagen men idag i andra änden av B på plats 14. På peggen intill satt ett bekant ansikte, Tom Östlund och vi båda gick in i dagens match med positiv attityd trots vi satt på platser som hade gett bottenplaceringar både under fredagen och lördagen med knappt fisk i keepneteten.
Vi är ju rutinerade rävar som inte låter oss stressas upp bara för att det gått dåligt för den som satt dagen innan på platsen. Återigen vill jag upprepa gör man rätt för dagen så blir man belönad i Karls Grav oavsett plats. Sen skall jag vara ödmjuk och erkännna att man kan kanske inte vinna sin sektion från exakt vilken plats som helst men med rätt genomförd taktik under dagen kan jag till 100% säga att topp 3 finns alltid inom räckhåll.

Valde idag att ej rigga upp spöna för mittenplatsen då den platsen inte gett en endaste fisk för mig och knappt för någon annan heller. Utan all in på andra sidan och idag 19 m på kortplatsen. Det man strävar efter på kortplatsen är att försöka komma nära branten med sprängsten där den planar ut och övergår i naturlig botten utan att fastna i stenarna  Man lodar in så man kan flytta någon meter innan man känner kanten och så lägger man säg där. Sen är det bara att tro på det, mäska och fiska rätt så kommer fisken komma. Låter oerhört enkel men är så svårt att genomföra.

Idag hade jag fin botten på andra sidan så inga ursäkter för att inte fiska där fanns. Fast 2 dagars tufft fiske och arrangörskap hade tagit ut sin rätt och man är tydligen inte 20 år längre så var rätt trött denna dag vilket gjorde min precision något lidande då koncentrationen inte var på topp men ändå nappade det på direkt från start på andra sidan men bara små mörtar så gav inte så mycket vikt i nätet men fisk i alla fall som ville nappa idag. Tom började snart få lite fisk på kortplatsen och jag började mer och mer snegla emot den ju längre tiden led och när jag väl bestämde mig att gå ifrån 60 m till förmån för 19 så nappade det i alla utlägg direkt. Men som det ofta verkar bli efter 3 dagars fiskande var fisken extremt svår att kroka då den av någon anledning får ett annorlunda beteende..kanske mätthetskänsla efter 2 dagars mäskande. Ja jag har egentligen ingen riktig  bra förklaring till varför der blir så men nu efter 4 år av denna tävling och ungefär liknande beteende kan jag bara konstatera att så är det. Vad lösningen är då har jag inte riktigt funnit men ofta lönar det sig att skala ned något och köra lite tunnare linor och mindre krokar med lite mindre bete. Hjälpte något idag med. Tom hade exakt samma med mängder med missade napp.

Något fuktigare väder mötte deltagarna när allt skulle avgöras men inga ledsna miner för det.

Strax innan start sprack dock himlen upp något och med vinden i ryggen såg Tom och jag dagens batalj an med tillförsikt. Toms kompis Håkan Svedlund som vann sin sektion på fredagen men hamnade bland de sista på denna plats under lördagen med endast 2 mörtar som fångst gjorde inte Tom det minsta nedslagen utan som alltid med ett leende på läpparna gick Tom in med positiv attityd att det lär jag ha slått efter 15 minuters metande. Tog nog dock 30 minuter i verkligheten innan Tom fick rätt men visst gick det få fisk på denna plats.

Fast Marcus Enstöm som dragit plats 18 där Jansson satt dagen innan och dunkade på bra på andra sidan med diverse godsaker fick lite för bra men jag och Tom kämpade på med våra svårkrokade fiskar och hängde med hyfsat i toppen på sektionen.

Men så hände det som helst inte får hända då man fått igång fisket på kortplatsen nämligen en tankbåt kom krypande bakom krönet vilket betyder ridå direkt då de rör upp vattenmassorna minst sagt rejält och ditt mäsk hamnar utspritt över hela Karls Grav i ett nafs. Men lika för alla men detta är det enda tråkiga med Karls Grav. Vi kan ju knappast få stänga av kanalen för yrkestrafiken så bara gilla läget men tråkigt är det då man kanske bygger sitt fiske på att få sitt bästa fiske på slutet och så kommer en tankbåt och öderlaägger allt du byggt upp under fiskets gång.

Tut tut

Vi har dock funnit att efter tankbåt ja då är det verkligen läge att kika på andra sidan igen för där verkar snarare fisket kunna kicka igång igen efter båt troligtvis för att det trycker upp lite fisk uppemot kanten samt att det virvlar runt bra med mat på den grunda delen och skapar aktivitet.

Så ut på 60 meters platsen direkt efter båten och det tog inte lång stund innan de små mörtarna var framme och nappade så fisk gick att få tills den feta damen sjöng sin sång och tävlingen var över.
Men de var ack så små så hjälpte mig fögan i kampen om sektionssegern. Marcus hade braxen och björkna på sin plats på andra sidan medans jag bara fick små mörtar av någon anledning. Fast ändå nöjd med att skrapa ihop tilräckligt för en 4e plats på sektionen med klart häng på 2a platsen som Tom la beslag på med några bättre fiskar än mig från sin kortplats innan tankbåten.
Jag grämde mig dock rejält då jag tidigare under dagen sumpade en rätt skaplig braxen på 19 meters platsen vilkt troligtvis hade räckt till en 2a plats men så är det. Tappar fiskar gör alla då och då det hör till fast lika surt varje gång. Missade också 2 firrar till i 300 gr klassen så jag får skärpa till mig till nästa gång om jag vill hamna i toppen.
Detta år räkte min insats till en slutlig 11e plats klart inte nöjd med det fast rent realistiskt är jag väl inte bättre just nu och skall egentligen inte så vara då jag inte satsar lika hårt på tävlingsmetet längre utan lever mest på gammal rutin. Finns inga genvägar till framgång man måste träna och tävla regelbundet för att hålla uppe en jämn standard så är det bara. Sen är fiske fiske och allt kan hända.
Bara påt igen kommer aldrig helt sluta med tävlingsmetet det är allt för roligt för det men allt annat fiske är också roligt och måste få ha sin plats i mitt fiske.

Jesper Dyberg visar mer och mer att han inte bara är en tävlingspimplare av rang utan även en inte allt för oäven metare. Idag klar seger på A-sektionen vilket ledde till en slutlig 4e plats precis utanför pallen.

Markus "Markström" Enström hade haft en tuff fredag och lördag då han till och med fick vika ned sig emot sin far vilket nog i ärlighetens namn inte hör till vardagen. Men under söndagen var ordningen återställd och Markstöm fick visa sitt rätta jag med seger på B sektionen.

Kan vara en bild av biljettkvitto och text
Söndagen A sektion
Kan vara en bild av text
Söndag B sektion

Söndag C sektion

Söndag D sektion

Efter alla resultat var räknade kunde vi konstatera att ledaren från första dagen, allas vår Jonas Janson lyckades hålla undan och kunde knipa bucklan och ro hem årets totalseger.

Pallen blev som följer 1a Jonas Jansson, 2a Daniel Åslund och 3a Charles Fasth.

Total resultatsammanställning finns på fb feedertorget.

Vi i FK Topp vill tacka samtliga deltagare för att Ni ställde upp i år och trots en väldigt blöt prisutdelning då himlen behagade öppna sig gjorde årets upplaga till ännu ett minne för livet.
Hopps Ni vill komma tillbaka nästa år då vi alla gör ett nytt försök på att lägga vantarna på pokalen.

Välkomna då nya som gamla deltagare! Vi siktar så klart på nytt deltagarrekord igen nästa år. En bra tävling skall försökas göras ännu bättre.

Ha det gott och sköt om Er så ses vi vid ett vatten nära dig!