Abborrefiske i höstrusk.

Hösten har svept över oss med stormsteg och högsäsongen för predatorfisket är här. Tyvärr envisas ju hösten att visa sig från sin sämsta sida med enveten nordanvind och tillhörande nederbörd. Lågtryck på lågtryck avlöser varandra vilket enligt alla konstens regler sällan är likvärdigt med bra abborrefiske. Men struntar man i att åka ut o fiska då? Nä knappast mig veterligen får man ännu sämre om man stannar hemma än åker ut o kämpar mot vädrets makter.

Så det har återigen bedrivits abborrefiske på hemmasjön. Förra söndagen strålade Peter, Anders och jag tillsammans och gav oss ut i dis, dimma, duggregn och en enveten nordanvind.
Vi har däremot inte så bråttom att komma ut på morgonen då våran sjö sällan eller aldrig levererar bra morgonfiske på hösten utan brukar vara hetast mitt på dagen. Fast vi var ändå först på plats denna dag men det kanske mest berodde på vädret. Strax före 09.00 gjorde vi i alla fall de första kasten på ett av sjöns säkraste ställe för att se vilket humör abborrarna var på. Som väntat var de nedtryckta i skosulorna och stod och tjurade på botten totalt ointresserade av våra beten till en början.
Grått och trist men ändå härligt på något vis. Hösten har sin tjusning och är helt OK så länge det inte blåser storm och det är fara för liv o lem att ge sig ut. Vinden höll sig dock på fiskbar nivå denna dag.

Fisken lös dock med sin frånvaro till en början förutom ett par mindre gäddor som inte kunde hålla sig borta från våra abborreprylar.

Bild på dagens första fisk det är sen gammalt.

Efter några förflyttningar fann vi ett område som såg hett ut ekolodet skvallrade om lite större individer som stod och tryckte på 6 m djup runt en grynna.

Och här klev dagens första abborrar på. Jag hann inte ens greppa mitt spö innan Anders drog upp en på 940 gr och när vi släppte den krokade Peter sin första för dagen och det visade sig vara en i bättre kaliber. Trots kylan och sjunkande temperaturer valde den att nappa på en ganska snabbt hemvevad astro vibe på 26 gr.

Efter en hård men kort kamp kunde vi håva in en hygglig höstabborre ja mer än hygglig första anblicken sa 1,5 kg men nu är det ju vi som aldrig får 1,5 kgs som fiskade så vågen sa 1480 gr men för Peter var det pb så dagen var redan räddad.
1480 gr 46 cm bra första fisk för dagen.

Anders 940 gr som valde en weatin slim teez 12,5 cm med 10 gr huvud föll lite i skymundan.

Blev några abborrar till på denna fläck men inte en enda för mig så som väntat var det trögt på förmiddagen. Till slut gav sig duggregnet och det blev lite ljusare och det började nappa lite bättre på nästa spot så till och med jag fick spräckt dagens abborrenolla men det tog nästan 3h så verkligen inte bara ut och hämta i höstrusk.

Även jag kom med i protokollet till slut och efter en total rokad till andra änden på sjön och lite gnuggande bland de grå så lyckades jag styra oss till ett område det nappade på i stort sett varje kast även om det inte blev några stora för min del idag så hade vi ett riktigt trevligt eftermiddagsfiske.

Äta gulaschsoppa var melodin idag samtidigt som man hade ett maskspö ute för så fort man tog en sked gulaschsoppa ja då krökte spöt runt och man landade en serie 3-6 hg.
Dropshot upptackling med mask kan rädda vilken surdag som helst till succé.

Även rapalas nya flytande ned mask jigg som kommer ut på marknaden till våren levererade ett gäng "matare". Ned fiske proffsen hävdar ofta att man skall knyta linan direkt i huvudet för bästa resultat. Jag kan nog inte mer säga än att där håller jag INTE med. Har kört med fastachlås och det har funkat utmärkt med nästan 100% krokning och mängder med fisk. Men eftersom "alla" sa det är bättre och knyta direkt i testade jag såklart även det vid många tillfällen och kunde konstatera att för mig var det fullständigt värdelöst med mängder av missade napp och tappade fiskar som resultat. Det enda jag kan tänka mig om det skall knytas är i så fall med ögleknut knyter man en fast knut blev mest resultatet att huvudet inte höll sig på rätt köl som det skall och krokningen blev lidande. Så jag säger nej tack till att knyta direkt utan går alldeles utmärkt eller ja bättre att använda hake dessutom förenklar ju det byte av huvud betänkligt.

Vi hann med ett stopp till innan mörkret var över oss och det levererade ett par 940 grammare till men idag var det Peter och Anders som stod för de bättre jag fick nöja mig med att bidra till Anders hink med matabborre. För finns det något godare än nystekt abborre. Bäst på bordet passar 200-500 gr om du frågar mig resten får simma tillbaka och ta aldrig mer än du själv klarar av att hantera.
Slim teez levererade ännu en 940 grammare.

Peter anammade knepet med att äta gulaschsoppa och dra abborre på maskspöt ännu en 940 gr.

Och jag fick avsluta dagen som den började med en slempelle till i dagens sista ljus.

Nu i söndags var vi påt igen nu i ännu värre höstrusk men det bekymrade inte mig och Peter nämvärt utan det var regnkläder och varmmössa på sen var det bara att tuta och köra.

Regnet höll sig dock undan till en början men fisket började lika segt som förra helgen ja faktum var att det började ännu segare vi såg inte ens fisk på lodet.
Inte ens masken levererade även om i en kaffepause det ändå gav dagens första abborre så var det inte äkta mask de ville ha idag.

Ut på tur aldrig sur.

Även idag fick vi leta runt ett bra tag innan vi hittade lite nappvillig abborre dock slapp man ju inte gäddorna naturligtvis.

Fast plötsligt nog lite mer av slump testade vi kasta ut i en djupränna som går mitt i ett sund. En ränna på 6-7 meters djup med 3-4 m runt om och här låg vinden på och just idag stod det fisk där och återigen var det astro vibe som levererade klart bäst. En stund nappade det på varje kast och helt plötsligt satt det en bättre på. Och som alltid jag känner att jag har en bättre abborre på ber jag till fiskegudarna att kan den inte för en gång skull få väga över 1,5 kg. Och när denna uppenbarade sig trodde jag att nu skulle det bli till sanning för den såg enorm ut i vattnet men som vanligt ser man det man vill se och verkligheten är en annan.

Fast nog får man ändå vara nöjd med en 1240 gr 44 cm en dag som denna. Dessutom enormt vackert färgad en av de snyggare abborrarna jag fått i år om jag får säga det själv.

När det väl slutade nappa på astrovibe så kunde man peta upp några till på ned innan man fick dra vidare och söka lyckan på annat håll. Resten av dagen fortsatte detta att upprepa sig. Fick vi abborre överhuvud taget så var det på astro viben först och nedmask sen.
När väl det utlovade regnet kom trodde vi nog det var godnatt för idag då det blev rejält mycket sämre siktförhållande med en gång och nog avtog napplusten en stund men hittade man bara lite fisk så gick det att få dagen ut även i hellregn. Dock var den gröna astroviben som levererat bäst för mig idag ett minne blott då en gädda ville behålla den. Fast clown färgen gick fint den med och i slutade av dagen funkade även helt plötsligt vanlig jigg också. Så fick dammat av en daiwa duckfin i lite lila nyans som liggat och samlat damm i lådan i flera år utan att få smaka vatten men nu var det dennas tur att bli tuggad av både abborre och gädda.

Har tidigare inte haft mycket till övers för s.k blade beten såsom astrovibe men måste säga när man väl gav den chanser får jag tillstå de är ett fantastiskt bete funkar i alla lägen oavsett årstid och allt stort som smått hugger på dem.
Tyvärr älskar ju gädda dem också, brukar ju köra 0,40 fc tafs men det knipsar ju en gädda av med lätthet om man har lite otur så funderar på att återigen börja med någon form av tunntrådig ståltafs. Men finns ju tyvärr inte en enda som uppfyller mina krav på marknaden så blir till att göra själv. När jag provat ut den ultimata tafsen för liknande hårdbeten lär den finas till försäljning på Fiskeshopen. Kan föresten inflika att tillverkningen av mina egna stingers mm mm är i full gång för ärligt vilken jädra dyr skit fiskegrossisterna försöker lura på oss. Finns väl en del som funkar drägligt men de flesta är bara massa onödigt skräp på som inte fyller någon funktion utan bara gör dem dyrare. Nä kom till mig så får Ni skräddarsydda stingers mm som passar just dig.

Regnet var över oss men inga ledsamma miner här inte.

På slutet av dagen valde de gummi före plåt så som alltid måste man pröva runt bland tekniker och olika beten för att få det mesta ut av dagen för abborren kan vara allt från otroligt lätt till stört omöjlig en lynnig rackare helt enkel men ack så rolig att fiska efter och det är väl just det som gör abborrefisket så vansinnigt kul att ena stunden är inte den andra lik. Men med lite kunskap och en hel del skopa tålamod finner man ofta förr eller senare fisken oavsett förhållanden.

Ja jakten på 1,5 kg + går vidare så Ni får fortsätta och mobba mig ett tag till Ni som kallar dylika firrar för dussinfisk, tror fortfarnade de bara är en myt likt enhörningen.😉

Det var allt jag hade att bjuda på denna gång, simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig.