Landslagskval deltävling 3 och 4.

I helgen var det dags för ännu en landslagskvalhelg. Denna gick av stapel i Göta Kanal vid Töreboda för arrangörsskapet stod jag själv ihop med Charles Fasth och Per-Erik Gyllbrandt. Efter 5 avhopp var vi 25 st deltagare denna helg fördelat på 3 sektioner 8 på A, 9 på B och 8 på C. Vädergudarna var med oss även denna helg solsken om än något blåsigt men vinden kom i ryggen så det störde inte så mycket. Per-Erik fick hålla i lottning och protokollskrivning då han själv inte skulle deltaga. Han hade redan avstått kvalet i år pga jobb. Han skötte sin uppgift med den äran. Jag lottade sist i dag eftersom jag anmält mig sist till kvalet och övriga deltagare var så snälla att de lät kantplatsen A1 vara kvar till slutet. Väldigt tillfreds med den lottningen var det ett rent nöje att tackla upp. Som vanligt i kanalen tacklar jag väldigt lätt och klent. Huvudplatsen i dag fick bli 11 m t.p med 6 m t.p som alternativ. Ett rullspö för andra sidan åkte fram också där kan vi snabbt sammanfatta med att där blev det inte ett liv på hela helgen. 5 kit till 11m från 0,4 gr-0,8 gr flöte lina 0.08 mm och krokstorlekar mellan stl. 20-26 röd sensas feeling 3012 och 3532. 2 kit på korta platsen 0,5-0,4 gr 0,08 mm lina 24-26 krok. Mäsket denna helg var mitt standard i kanalen 500 gr Sensas Etang brun, 500 gr Sensas Etang svart inget leem. Endast levande jokers i mäsket som bete gjorde slut på ca 300 gr dag 1. Mäskade med 4 bollar med kopp på 11 m och 2 bollar med kopp på korta platsen. Började på 11 m 4 snabba småmörtar och en microborre direkt sedan dött. Resten av passet fick man variera mellan korta och långa platsen och ta till vara de få napp som bjöds. Fiskade precis på botten till ca 15 cm ovanför botten. Efter att två båtar gått förbi kom fisket igång för de flesta lite bättre. Min korta plats vaknade och sista halvtimmen var det helt ok drag. Landade på 1460 gr vilket räckte till sektions seger stax före Vince och Tono.
Efter ihop packning bar det iväg till vårt boende som Inge hade ordnat. Äppelgården strax utanför Mariestad. Ett gammalt hus från 1892 omgjort till pittoreskt hotel. En trevlig man med två väldigt snälla "vakthundar" mötte upp. Vi fick ett tips på bra matställe inne i Mariestad så dit begav vi oss för käk. Kingfisher var namnet på stället och visst maten var kanon jag tog en kycklingrätt och Inge festade loss på vildsvin. Eftersom Tvn inte funkade på hotellet blev det tidigt i säng. Vid 4 tiden på natten väcktes man av ett kraftigt regn och åskväder. Regnet öste ned och blixter och dunder varade i en timme ungefär. Sedan var det dags att gå upp för nya insatser. Åskvädret hade dragit bort och ersatts med strålande solsken så det verkade som om vi hade ännu en fin dag framför oss.
Min plats dag 1. A1, (Det är bara en myt att jag får kantplatser).
Challe under upptackling dag 1, B1 vilket ledde till säker etta.

Fångsten som gav sektions seger dag 1.

I går fick vi klara oss utan Per-Eriks hjälp men kors i taket det funkade ändå. I dag blev A8 över till mig. Där hade Anssi härjat dag 1 och kämpat till sig ca 400 gr. Så jag gick in med positiv inställning att fisken finns ju kvar till mig idag till skillnad mot Tono på platsen intill A9. Han drog sin egen peg från dag ett och ansåg sig chanslös redan innan tävlingen inte för att vara taskig men med den inställningen att det skulle bli sämre dag 2 kommer man inte långt. Alltid positivt tänkande och köra stenhårt på sin egen tro. Jag var ganska säker på att det skulle bli en viss andradagseffekt. Med det i tanken la jag i dubbelt i grunden mot igår. 8 bollar åkte ut på 11 m med hjälp av koppen och 3 på korta platsen. La i en handfull blodisar också i grunden förutom ca 300 gr jokers. Responsen var omedelbar idag. 11m fick åka in och ut med en liten mört i änden de första 20 min sedan kom det småbraxen på min plats. Fick ett bra race med småbraxen efter ca 30 min. Det håll i sig ca 40 min. Efter en timme och 15 min toppade jag upp platsen med lite mäsk med jokers och lät den vila. Fiskade på korta ett tag småmört där också. Sedan tillbaka på 11m fortsatt bra drag på framförallt mört. Fick i stort sett fisk hela tävlingen det hade blivit en massiv andra dags effekt i positiv bemärkelse. Jag landade på 5340 gr i dag vilket räckte till ännu en sektions seger endast 40 gr före Roger Bengtsson som satt på A2. Det bevisar bara att även när det är bra fiske är varje gram viktigt denna gång hade jag marginalen på min sida.
Man kan inte vara annat än nöjd efter en helg som denna. Fint väder om än lite blåsigt men det är man ju van med nu. Strålande kanalfiske med bästa tänkbara utgång för egen del svårt begära mer. Det skulle väl i så fall varit att få högsta vikten totalt men där var Andreas Sandberg omutlig från B1 drog han upp den imponerande fångsten av 11240 gr mestadels braxen.
Helgens resultat ledde fram till att jag tog över ledningen på landslagskvalet för komplett lista se metetorget.
Boendet var helt ok jag fick ett eget kryp in till höger.
Liten kvällstur till Vänerns strand som avslutning på lördagen.
Nytt bete på kroken i början av tävlingen röd pinkies och en två blodisar sedan när det trögar till sig lite 2-3 blodisar,
Andreas in action.
Stig ryckte upp sig dag 2 och tog en 3e plats på sektion B.
Stillstudie på Daniel Blom som hade dagens näst högsta vikt dryga 6 kg, 2a på sektion B
Etta igen på söndagen 5340 gr hälften braxen hälften mört.
Sandberg med dagens högsta vikt imponerande 11240 gr.

Sektion C dag 2
Sektion B dag 2
Sektion A dag 2
Sektion A dag 1
Sektion B dag 1
Sektion C dag 1.
Det var allt för denna gång nästa helg är det lag DM som gäller jag skall även försöka hinna med lite annat fiske får se vad det kan bli. Väl mött till nästa gång och sköt om Er fiskevänner.