Ännu en pimpelhelg.

Även jag får snart inse att pimpelsäsongen börjar lida mot sitt slut här nere på våra breddgrader. Men än finns is i mittersta Dalsland och norrut fast den försämras nu för varje minut som går då det inte finns en minusgrad i sikte förrän i mitten av nästa vecka. Mina förhoppningar är ju åtminstone 2 pimpelhelger till men det återstå att se hur det blir med den saken.
Men i helgen som gick var det full fart på isarna.
I lördags fyllde vi 2 bilar och drog upp till riktiga tassemarker i det mörkaste av Dalsland nämligen fars gamla jaktmarker. Nu var det ju inte älg och råddjur vi var ute efter utan större abborrar som huserar i sjön som omger farsans gamla jaktmarker.
Vi hade laddat med en motorsåg i bagaget för säkerhets skull då stormen som rådde under fredagen gått hårt åt skogen.
Fast bönderna i trakten hade redan röjt upp det mesta då vi anlände på morgonqvisten. Blev bara en liten rundtur då de blockerade vägen med en skogsmaskin.
Värre blev det dock sista biten då det ej var körbart för vanliga bilar även om Anders gjorde ett tappert försök men vi kom ca 5 meter in på den oplogade skogsvägen innan det tog stopp. Så det var bara att ta sitt pick och pack och vandra de 1,7 km ner till sjön. Spåren från skogsmaskinerna var dock hårda och fina så i lagom tempo nådde vi snart sjön.
Väl ute på isen kunde vi konstatera den var betryggande 30-45 cm något mjuk på ytan men i övrigt stabil. Förutom i ett sund där det var öppet vatten men det var väntat.

Återigen stod "tjugan" på spel till största abborre och förhoppningarna innan var väl att åtminstone någon i vårt gäng skulle få en kilot +.
När vi väl kom ut på sjön började även molnen skingras så smått och vi fick åter se solen.

Denna sjön är verkligen inte känd för något mängdfiske så därför blev man nästan förvånad när det hakade i 4 snabba i första hålet. De låg på strax under 100 gr och skulle visa sig bli mina minsta för dagen. För sen blev allt som vanligt på denna sjö. Långt mellan nappen men fin storlek på fisken. Vi har alltid sagt att sjön är på väg att dö då den gett enstaka stora men nästan aldrig någon mängd med mindre men då har den varit på väg att dö i 40 år i så fall för den har alltid varit så här. Inte många men chans på stora.

Tog heller inte lång tid innan några av lite bättre kaliber gjorde sig till känna. Anders inledde med en 6hgs men jag svarade direkt med dagens första kilosfisk. En liten mörk krabat som tyngde vågen till 1020 gr. I dag körde jag på i stort sett hela dagen med vertikal pirkar i 45-55 mm klassen och färgkrokar i stl 10. Bete på kroken var överflödigt idag det räckte med krokar i lite gula och orange nyanser som i de flesta fall brukar funka utmärkt här.

Bakfulle Pontus körde slöfiske med stor lättad finsk guldfärgad balans och även det ville firrarna ha idag. Det lönade sig även att sitta länge i hålen 10-15 minuter så det passade ju Pontus bra denna dag.

Fast det var jag och Anders som inledde jakten på de större.

Vi borrade på och sökte av spot efter spot och även om det var långt mellan kontakterna fick man vara beredd för när som helst kunde det helt plötsligt hugga till. De var ursinniga idag också när de väl valde att attackera. Svarta arga abborrar är nog bland det roligaste man kan uppleva i pimpelväg och de ger sig inte heller i första taget så riktigt roliga figheter.

När vi som värst pratade om att någon gädda kan jag knappt minnas vi fått från isen i denna sjö ristade det till i Anders grejor och upp kom denna konstiga abborre nästan så man kunde tro det var en gädda?

Till slut vandrade vi över till andra sidan sjön och letade efter det berömda gröna gräset.

Och efter att Pontus sutitt och degat i ett hål i minst 12 minuter ville dessa 4a i rask takt smaka hans balansare. Den största nådde upp till kilot prick.
Efter några foto och sett dessa fiskar simma tillbaka till sitt rätta element gick jag för att greppa mitt spö igen som jag satt fast i skryllan och det var tur det för det var helt stumt i andra änden.
Fast blev inget bra mothugg då jag blev något överrumplad att det redan satt en på trots pirken låg på botten. Den hade väl bara plockat upp den och stod där. Den kändes som den grövsta idag men klev av strax under hålet så storleken på den får vi aldrig veta.
Pontus 4a och denna fisk var allt som hände i detta område så vi jobbade oss utåt i sjön och efter ytterligare en rokad över sjön träffade vi på ett stråk som gav några fina till men pricken över iet saknades.

Ja det är inte var dag så här fin storlek visar sig.

Solen kämpade tappert hela dagen och visade sig större delen av dagen så det blev ännu en underbar dag ute på isen.

Men ändå skulle det till att helt plötsligt börja regna en skvätt och vi fick bevittna en regnbåge återigen hittade vi inte krukan med guld vid regnbågens slut men väl ett par fina abborrar till.

Ola brottas med en argsint 8 hgs.

Dagen började lida mot sitt slut och vi var tillbaka där vi började. Men fisket var inte riktigt över först hojtad Ola till att han hade ny ledarfisk.

Och det var det 1140 gr och för tillfället var tjugan hans.

Men det är inte över innan det är över. Gick och slog ett hål på måfo 20 meter från Ola och pirken hann knappt landa på botten innan jag kände en bättre tyngd som jag först misstänkte var en gren men höjde upp och gjorde ett lockryg. Smack sa det och minuten senare hade Ola blivit av med tjugan. För säkerhets skull stoppade jag ned pirken igen och vips var det framme en till som var ytterligare lite större och i nästa nedsläpp kom en lite mindre. Alla 3 var kilosfisk och den största tyngde vågen till 1280 gr. Ja inte 2kgs som jag nu jagar men otroligt fina och starka fiskar som gav rejäl kamp innan de fick besöka våran värld en kort stund innan de glatt fick simma tillbaka.

Bra avslutning på dagen. 1180 gr och 1280 gr.

Efter denna slutrusch stängde sjön av för idag och ännu en härlig pimpeldag var till ända nu återstod bara den netta lilla promenaden på 1,7 km till bilarna.
Solens sista strålar förkunnade slutet på denna pimpeldag.

Vi drog hem och laddade inför söndagens tävling men det får bli en ny historia en annan dag det.

Sköt om Er och ta det lugnt på vårisarna!