Påskens fiske del 2, spinnfiske.

Under påsksöndagen var det dags för årets första försök med båt på älven. Jag och Udo skulle ta den väl inkörda Team Jolly båten ut på en tur. Siktet var inställt på älvens skygga öringar. Men är det någon gång man har riktigt god chans att komma till tals med dem så är det i mars. Lite synd kanske då vi väntade till sista mars men varit allt för mycket is man kunna beträda tidigare för att båtfiske skulle ha lockat mer.
Men nu var vi på väg ut och förhållandena kunde inte vara bättre. Mycket fin ström för fiske dit vi skulle och i stort vindstilla vilket vid detta fiske sällan är en nackdel speciellt inte ihop med helt igenmulet som det var idag. 900 kubikmeter i sekunden vräker de fram i älven nu så vatten saknas inte men här i Trollhättan är älven så bred så då är det fullt fiskbart även vid maxtappning som råder nu.
 
Vi var på plats 09.00 för första kasten den magiska huggperioden har i alla tider vid denna tid på året alltid varit mellan 09.00-11.00 så den vill man ju inte missa om det är en dag öringen är på äthumör.
 
Och redan 10 minuter senare fick vi första indikationen att det kunde bli något idag då första öringen visade sig vid en forsnacke. Den följdes snart av fler ivriga öringar som kryssade fram över grynnorna i jakt på framförallt nors som uppehåller sig här nu.
 
Plötsligt bockade Udos spö till och en öring hade valt plåt istället för nors. Udos trotjänare blå/ silver hade levererat. Alltid nervöst drilla årets första i den starka strömmen men efter lite stånkande och stönande lyckades jag svepa in åets första.
 
Den vägde in på 4160 gr fördelat på 77 cm.
En nöjd Udo med årets första vem fasiken behöver åka till Västkusten för att dra öring?
 
Vi lät vattnet vila lite efter denna goda start och tog lite fika och gjorde en liten förflyttning nedströms. Men man fick inte vila för länge för öringen var verkligen i gång nu och fortsatte att visa sig på ett flertal ställen. En gick upp ganska nära båten och jag skickade draget strax uppströms den och sekunderna senare stod även jag med fast fisk på kroken. 
 
Denna knyckte på riktigt bra och trodde en stund på en ännu större än Udos men den var bara extra kämpaglad och till slut kunde en på 3760 gr och 74 cm glida in i håven och jag kunde äntligen få lägga en öring till in på kontot det var bra längesedan man fick en själv har ju haft fullt upp med att visa andra hur de skall ta dem men nu fick guiden dra en också😉.
 
Även denna lurades på ett drag men ett gult Landa Lukki 35 gr.
På tiden guiden fick en också.
 
Lämplig utrustning för detta fiske är ett spö runt 9´med kastvikt 20-70 gr med rejäl ryggrad till det en haspelrulle i minst 4000 storlek laddad med flätlina runt 0,25 mm som vi skarvar i 6-7 meter 0,45 mm mono lina för att stå emot nötning mot botten bättre men även för att det skall finnas lite töj i grejorna när man drillar fisken. Flätlinan är till för att känna bottenkontakten tydligare.
 
Vi fiskar mestadels med drag i 30-45 gr klassen i silver, silver/blå, silver/grön, koppar eller gula. Även tubflugor får chansen där mönstret micky finn är en klassiker så här på våren. Vobbler går naturligtvis bra också. Men oftast enklast och även effektivast att bara kasta med drag.
Tekniken är egentligen ganska enkel. Kasta ut och låt strömmen göra jobbet bara menda med spöt så du får lite fladdrande gång på draget då det får studsa fram över botten. För även om öringen jagar tar de mestadels ditt bete i anslutning till botten.
Så man får räkna med en hel del bottennapp men fastnar du och inte får loss det direkt är ett bra knep att släppa ut ganska mycket löslina och därefter skaka som en toking då brukar draget släppa. Man vill helst inte flytta båten i onödan för att störa fisken så man försöker in i det sista få loss draget från där man ligger. Men lossnar det inte får man köra bort och hämta det. Är trots allt onödigt lämna järnskrot kvar i vattnet om man kan undvika det.
 
Nu började klockan närma sig 11.00 och lika säkert som amen i kyrkan avtog aktiviteten vi såg några sporadiska vak ett tag till men nu kändes det som om deras aptit på att jaga föda var över för denna dag. Nog kan man lura en och annan även när de står på botten och vilar men det är ingen barnlek direkt för det är allt väldigt svårt komma rätt så man kan störa dem tillräckligt för de skall slå till då de är i viloläge. Fast när man har en början av dagen som denna ja då slutar man väl inte direkt utan vi malde på och bytte platser ett antal gånger och nog nappade det på några gånger till men nu hade slemgurkorna vaknat.
 
Ja gäddorna brukar sällan vara långt borta även här mitt i strömmen sällan man blir utan gädda vid öringfiske och så heller inte idag utan några gäddor ville också smaka plåt.
 
Varje gång det hugger till i strömmen tänker man ju öring men även gäddorna står där det finns mat att hämta.
 
Vi kämpade på dagen ut och körde runt på mer eller mindre kända öringspot i älven men utan resultat förutom någon gädda till.
 
Men vi var mer än nöjda med denna premiärtur absolut inte var dag man landar var sin öring i älven.
 
Så kom då 1a april och alla lurendrejare smög fram ur sina gömslen och försökte med sina påhitt. Här på västkusten kryper ju också alla havsöringsfiskare fram ur vintervilan och går man ur huse för att svinga sina spön på västkusten på jakt på det åtråvärda silvret. För egen del brukar jag försöka hålla mig så långt borta både från lurendrejare och havsöringsfiskare den 1a april. Nä den hysterin som råder på Västkusten denna dag lämnar jag åt andra att hantera. Öringfisket kändes ju avklarat när man dragit fiskar runt 4 kg i strömmande vatten ja då lockar inte de små propellrarna på västkusten något vidare direkt.
 
Utan jag gjorde som min tradition bjuder 1a april och tog min kraftigaste gösutrustning och begav mig ned till älven för lite landfiske.
 
Tog lite sovmorgon så jag var på plats först vid 09.30 på min första spot. Lika stor fördel som den hårda vattenföringen är vid öringfisket lika stor nackdel blir den vid gösfisket från land då många av ställena försvinner på grund av allt för hård ström.
 
Så strax efter några bottennapp bröt jag upp från första stället som kändes väl strömt och begav mig ned till älvens största bakvatten på denna stäcka som också är ett av de djupaste. Här är det fiskbart oavsett ström. Så på med en av favoritjiggarna med ett 7 gr jigghuvud. 7 gr jigghuvud kan tyckas lätt för en del då det är strömt och relativt djupt vatten men faktum när du fiskar så här och vattnet är kallt kommer de lättare skallarna väl till plats då man kan fiska extremt långsamt utan att fastna i botten så 7 gr är bland det tyngsta jag använder så här års i älven. Fiskar jag lite grundare än detta bakvatten ja då har jag 1-5 gr.
 
Knappt en kvart behövdes läggas här innan det small till och efter en odramatisk kamp kunde jag lyfta in en gös på 3,76 kg, en helt godkänd älvgös.
 
Älven varken ger några mängder eller direkt jättestora gösar men är en lagom svår utmaning och har ju ett mål med att någon gång i livet få landa en över 5 kg från land i älven, jakten på den går vidare.
Gösfisket blev inget större aprilskämt.
 
Lite mat i magen sen några kast till på detta ställe. Fick 2 rejäla hugg till som med största sannolikhet var gös men de valde att nappa av som en känd metare uttryckte sig en gång. Nappa av...ja kan vara bästa meningen någonsin för att beskriva tappad fisk!😉😂.
 
Fortsatte min sedvanliga älvrunda och betade av återstående bakvatten på denna stäcka och hade ett misstänkt göshugg till men även den valde att nappa av. Dock kom det upp 2 gäddor till men ingen av storlek.
 
Även detta fiske håller jag så enkelt som möjligt ett gäng med långsmala jiggar i 10-15 cm i lite olika färger samt jiggskallar i 5-7 gr klassen så är man hemma. Har med mig lite offset riggade också med 0-4 gr på för fiske över de grundare och mer risiga platserna.
Kör dock med ett kraftigt spö 8´20-70 gr för kan ju kliva på lite vad som helst i älven och krävs lite styrka i prylarna för att kontrollera fisken i det strömmande vattnet. Rulle även här 4000 storlek men med lite tunnare flätlina 0,13-0,16 mm räcker gott. Som tafs till detta har jag f.c 0,45 mm eller hard mono runt 10 kgs brottstyrka.
Rätt vanligt de senaste åren det sitter en shadteez hollow i änden på linan vid mitt gösfiske i älven.
 
Påskens fiske fick avslutas med en gädda nu vandrar vi vidare mot nya djärva mål och ser vad april 2024 har mer att bjuda på.
 
Sköt om Er därutre så ses vi kanske vid ett vatten nära dig.