En månad i Karls Grav del 3.

Tävlingsdags!
Så var det åter dags för en feedertävling i Karls Grav nämligen Västra feederserien deltävling 3 som tillika var generalrepetition inför feedermasters.
En chans att testa lite "udda" upplägg. Jag tar denna tävling som en ren testtävling inför masters men man vill såklart alltid försöka vinna då man står på startlinjen men framförallt ville jag få en del svar på om något ut över det vanliga skulle ge resultat.
 
Det är ju bara om man har motstånd som man verkligen kan se om det man gör ger någon skillnad. När man sitter själv nappar det ofta helt Ok oavsett hur man gör och har man ingen att jämföra med ja då har man ju ingen aning om det man får är bra eller inte.
 
Efter sedvanliga sena avhopp blev vi idag 16 till start uppdelat på 2 sektioner med 8 på varje. Jag lottade till mig fast plats 26 som idag motsvarade A4. På denna sträcka har det ingen större betydelse vilken plats man får då det i stort sett är likvärdigt på alla platser förutom om man väljer fiska på andra sidan där det skiljer sig något. Men idag hadde jag i förväg valt bort andra sidan ville se lite vad mitt i kunde ge förutom alltid säkra egna kanten men tänkte mäska på lite annat sätt än jag brukar idag.
 
Vädermässigt var det som det varit denna sommar, regnet var inte långt borta och skvätte lite av och till med lite sol emellanåt. Vinden kom i ryggen så störde inte nämnvärt. I dag blev det även lite internationellt motstånd då 3 norrmän var på plats för att känna på Graven inför masters.
 
Träningarna innan har ju skvallrat om att det inte lär bli något superfiske då det föreföll som om det inte var väldigt mycket fisk inne i kanalen. Och denna dag började också väldigt segt för de flesta. Väldigt få napp erbjöds och när det väl nappade tog de väldigt försiktigt och man missade en hel del napp samt att gärsen återigen kom och störde. Det är ju ett tecken om något att det inte vimlar av övrig fisk så ju mer tävlingen gick desto mer kändes det som om enstaka braxen skulle avgöra tävlingen. Min "nya" taktik i dag gav väl som svar att håll dig du till det du brukar göra.....
Min boplats denna söndag.
 
På slutet av tävlingen gav jag upp min "nya taktik" och laddade på som jag brukar med fullt fokus på kortplatsen runt 20 meter med aktivt fiske och köra på med mäsk, jord + klippt mask och som bete några röda maggot samt en maskbit och detta sätt att fiska på har ivf jag självförtroende för och de sista minutrrna fick jag väl 90% av min lilla fångst idag varav 3 mindre braxen de 10 sista minutrarna. Så trots endast 1740 gr i keepnetet och en 6e plats på sektionen gav väl denna tävling exakt de svar jag ville ha. Så som jag brukar fiska feeder i graven verkar hålla än och ingen idé att satsa på min "nya" fundering som jag ändå trodde lite på.
Men på masters lär jag ju ha andra sidan med i spelet också då Jansson återigen visade att han har hittat något magiskt med det fisket och tog en kassaskåps säker totalseger idag genom att mestadels fiska andra sidan 50-65 m bort.
 
Tur vi har en lottad 2-manna tävling i denna serie så även jag får vara med att vinna lite för återigen lyckades jag dra vinnarloten och lotta ihop med Jansson så någon form av segerns sötma fick man känna även denna gång då jag ännu en gång vann den lottade 2-manna tävlingen. Helt otroligt egentligen alla 4 pimpeltillfällena då vi har samma upplägg ingick jag i segrande lag och likadant har det fortsatt på feederserien......ja nästan så man kan tro det är något fuffens med det hela men kan försäkra Er att det varit slumpens skördar. 
Skall Jansson lyckas försvara titeln på masters eller kan någon rubba han från tronen som feederkungen i Karls Grav? I dag sopade han banan med övriga startfältet med 5040 gr i keepnetet.
 
Även om vår comming man Anders Persson inte var långt borta med 4640 gr så får väl Jansson finna sig i att vara favorit inför masters.
 
För egen del kände jag mig ändå tillfreds och såg med tillförsikt an en av årets roligaste tävling för min del.
Hur det gick där ja det kanske de flesta av Er redan vet Ni övriga för ge Er till tåls till del 4 kommer om årets Karls Grav fiske.
 
Hann ju även med att fylla 52 år denna helg med fest med släkten på farsans sida dagen innan och jag fick min sommartårta med jordgubbar och grädde så trots endast en 6e plats får väl denna helg ändå anses som en bra uppladdning inför masters.
Släktträff, födelsekalas ja allt i ett var uppladdningen inför tävling denna gång. Klart man var lite seg i starten med magen full av tårta.......
 
Avslutar som vanligt vid tävling med reultatlistan.
Dagens resultat: Västra feederserien Karls Grav 20240714
A sektionen fast peg 29-22
Peg Metare Vikt Placering
29 Kristian Ekman 2920 gr 4
28 Anders Persson 4640 gr 2
27 Tommy Strengelsrud 3280 gr 3
26 Jonas Stridh 1740 gr 6
25 Carl Nolkrantz 160 gr 8
24 Niclas Karlsson 2880 gr 5
23 Pelle Hagman 1680 gr 7
22 Jonas Jansson 5040 gr 1
Sektion B fast peg 21-14
21 Sten Rickardsson 920 gr 5
20 Fredrik Johansson 0 gr 8
19 Ola Kleinert 240 gr 7
18 Finn Erik Lerdalen 1820 gr 1
17 Charles Fasth 1040 gr 3,5
16 Håkan Nyborg 1040 gr 3,5
15 Niklas Strengelsrud 1060 2
14 Jimmy Lagergren 660 gr 6
2 -manna lottade lagtävlingen vanns av Jonas Jansson och Jonas Stridh på 6780 gr.
 
Det var allt för denna gång, simma lugnt så ses vi kanske vid ett vatten nära dig!