Landslagskval i LAG feederfiske 2022

Så var det åter dags att greppa tävlingspöna för min del och denna gång fick i stort hela utrustningen åka med då det nalkades landslagskval för klubblag feeder.
Möjligtvis kan väl kanske just denna tävling vara Sveriges mest undanskymda och bortglömda landslagskval men det hoppas vi får en änding i framtiden. Fast just nu verkar det endast vara 2 klubbar i hela Sverige som är intresserade av detta kval. Vi i FK TOPP och VKMK som kom med 2 lag. Lite skillnad mot tex Belgien vars kval jag såg en liten film ifrån igår. Där deltog hela 30 klubblag som gjorde upp om de 2 platserna till nästa års VM på Irland.
 
Sen när även några andra väljer att lägga in egna feedertävlinger just på en kvalhelg här i Sverige och det dessutom sammanföll med flötmete VM ja då är det inte många klubbar som får ihop 4 ytterligare personer som vill eller kan åka på kvalet. Vi måste bli mycket bättre att sammarbeta i de olika distrikten när vi sätter tävlingar. Jag tycker det är rent bedrövligt när det blir krockar inom samma gren.
 
Men nog om detta nu över till själva tävlingen.
I år bestod vårat lag av mig själv, Sten Rickardsson, Erling Paulsson och Carl Nolkrantz.
VKMK stod som arrangör och hade förlagt tävlingen i Granödammen mitt i mörkaste Småland. Granödammen är en relativt känd tävlingsarena för oss som håller på. Gått något Lag SM samt ett antal olika VM kval och öppna tävlingar här. Jag har tidigare varit här 7 gånger och inte helt utan framgång och anser mig väl ha någorlunda koll på detta vatten. Så vi skulle väl försöka bjuda lite motstånd trots till hälften ganska oerfaret lag i dessa sammanhang.
 
För även om vi detta år blev ynka 3 lag till start är det ju inga duvungar med precis utan hårt satsande feederfiskare. Själv har man ju mest dängt efter diverse rovfiskar det senaste åren så vi får väl hoppas man kan skaka av sig den värsta ringrosten relativt fort och lita på rutinen.
Tyckte i varje fall på förhand jag hade utarbetat en bra taktik för detta vatten åt oss.
 
Granödammen är ingen lätt nöt att knäcka för den som inte varit här innan då det är ganska annurlunda mot vad man är van vid. Granö är ju en uppdämd del av Mörrumsån så vi fiskar helt enkelt på gammal skogs/ åkermark. Lodning är av största vikt så man inte sitter och fiskar mitt i ett stenröse eller bland stubbrötter eller liknande.
Sen verkar fisken inte tåla speciellt mycket mäsk här utan det är extremt försiktig mäskning som gäller och mycket kastande med tomma burar då allt för mycket mäsk har en tendens att skrämma istället för att locka. Men lite mat måste man ju lägga ut. Gäller dock hitta rätt frekvens för dagen och försöka komma underfund med vad fisken svarar på.
Stenigt värre i Granö både på land och i vattnet.
 
Jag fick husera på sektion C med största möjliga motstånd i form av Granökungen himself Magnus Andersson och Jaroslaw som inte går av för hackor han heller när det kommer till feederfiske.
 
Höll mig dock till våran plan att satsa på 2 platser. En kort runt 20 meter och en längre runt 35 m där man fann ren botten så man åtminstone kunde flytta feedern ett par meter utan att känna bråte. Som jag nämnde så inte mycket till mäskning. En 3-4 mindre burar i grunden med en nypa jokers, lite klippt mask ett fåtal döda pinkies samt ännu färre caster gick i. Fördelat på de båda platserna med lite mer av det goda på den längre i förhoppning att dra in lite braxen.
 
Började fiska på 20 meter men det förmodade omedelbara mörtnappet uteblev. Ja det blev väl en seg start för de flesta även om en och annan firre kom upp direkt. Fast jag fick bida min tid.....trots att man knappt mäskar något krävs det ändock man är aktiv och kastar om. Trots uteblivna napp trodde jag ändock stenhårt på vad jag höll på med och efter 45 minuter fick man spräckt nollan med en liten mört som i kastet efteråt följes av en liten braxen. Fisket höll i sig sen ytterligare 30 minuter på kortplatsen innan det stendog. Ut på den långa och efter ytterligare ett utlägg där kom det även fisk här. Växlade sen mellan 35 och 20 meter resten av tävlingen. Dog det på den ena la man i en bur med lite mäsk/jord + beten och växlade över till den andra platsen. Ju längre tävlingen gick ju mer vågade jag mäska även om det ändock var minimalt. Mest jord + lite beten i kanske var 3e/ 4e utlägg. Och sista 45 minuter vaknade min 20 meters plats rejält och jag kunde plocka små braxen stjärt i stjärt. Överlägset bästa betet för mig idag var 1 röd maggot + 2-3 blodisar på en stl 16 Kamasan B611. 60 cm tafs 0,135mm fc. Även om man fick byta runt rätt ofta mellan olika kombinationer av beten för att få en jämn ström av fisk till keepnetet. Minsta storleken på nisa open end plats feeder 28 gr användes mestadels även om jag då och då bytte till lika minimal cagefeeder för att få lite mer action i vattnet de få gånger man överhuvudtaget stoppade något i buren.
Kunde väga in 5288 gr vilket visade sig bli dagens högsta vikt bland samtliga och för första gången någonsin fick Magnus Andersson se sig besegrad på en sektion i Granö men det finns ju en första gång för allt😉. Övriga i vårat lag hade kämpat väl under dagen och vi kunde ta en knapp ledning efter dag ett. Samma poäng som VKMK men bättre vikt. Fast som alla vet man vinner ingenting på första dagen men vi hade ivf skaffat slagläge inför avgörandet under söndagen.
 
Gött tjöt under kvällen blev det på vårt lilla B&B hotel där vi la upp taktiken inför dag 2. Fast mest fick vi lära om nätfiskets historia i bygden från den äldre generationen hotellinnehavare.
Efter en god natts sömn var vi åter taggade att ta oss an Granödammens steniga strand.
 
Ungefär samma upplägg som igår men förstod från start att idag skulle inte Magnus bli lätt och tas med då han ganska omgående fick igång sitt braxenfiske på den längre platsen.
Fast idag slapp vi vänta på napp utan mört kastade sig omgående in i leken och stod på kö men ju längre dagen led desto mer förstod jag att enbart mörtfiske inte skulle räcka för att hålla Magnus bakom  mig denna dag. För av någon anledning ville inte braxen in på den korta platsen idag utan höll sig längre ut. Jag fick endast en 300 gr braxen på kortplatsen. 
Gång på gång då Magnus fick tillfälligt stopp i sitt fiske försökte jag dra över hans stim av braxen till min plats med konstens alla regler men icke.....Trodde dock i min enfald att jag plötsligt hade vänt på matchen även idag då jag drog 3 snabba på 35 meters platsen men säg den glädje som varar för evigt snart var Magnus inne i det igen och bara drog ifrån.
 
Kände att seger på sektionen var ett måste om vi skulle kunna slå VKMK så la troligtvis lite väl mycket tid på detta fruktlösa braxenfiske och tappade därmed även andraplatsen knappt men rättvist mot en bra fiskande Jaroslaw. För varje gång jag provade kortplatsen var mörten redo men vem minns en fegis. Gick för seger men det höll inte idag. Synd då övriga i laget gjorde en gedigen insats med Calle och Eling som dagens ankare med säkra sektions segrar. Fast trots detta fick vi se oss slagna av VKMKs lag 2 med 1 poängs marginal. Men vad gör väl det om 100 år vi får åka på VM till Irland ändå om vi vågar vill och kan då 2 lag från varje nation går vidare. Och en silverpeng är ju inte fy skam det heller😉. 
 
Ja man mäskar inte mycket i detta vatten men man måste ändock erbjuda fisken ett smörgåsbord för man vet aldrig riktigt vad de reagerar på dag från dag. 
 
Fast idag fick kungen av Granö åter visa var skåpet skulle stå med en imponerande braxenfångst för att vara detta vatten. 12683 gr för överlägsen dagsvinst, Bara att buga för överheten denna dag.
 
Men nog har jag tänt ivf en liten gnista tävlingsnerv inom mig igen. När man väl sitter där så känner jag att det finns nog mer att ge inom tävlingsmetet trots allt och fortfarande tycker jag att det är hur kul som helst och det finns ännu massor att lära. Problemet är att jag tycker allt fiske är vansinnigt kul och skall man bli en riktigt bra tävlingsmetare ja då måste man nog tyvärr lägga allt annat åt sidan. Och det kommer nog aldig att hända. Så jag får nog nöja mig att vara en glad "amatör" inom tävlingsfisket som trots allt kanske kan överraska fortfarnade då och då.
 
Nu stundar SM i lag och det är tillika kval till Klubblags VM i flötmete så vem vet det kanske blir 2 VM resor nästa år. Vi skall ivf försöka sätta lite käppar i hjulen för Sveriges topplag nästa helg i Göta Kanal vid Bråttom sluss.
 
Tills dess säger jag som jag brukar: Simma lugnt så ses vi kanske vid ett vatten nära dig!