Feedermasters 2022

För 3e året i rad har vi i FK Topp arrangerat Feedermasters i Karls Grav så det börjar så smått bli en inarbetad tävling här i Sverige och många återkommer varje år men alltid lika roligt att se nya ansikten och i år dök det upp en handfull nya aspiranter på titeln.
Feedermasters är en 3 dagars festival där som namnet antyder endast feeder (bottenmete) är tillåtet.
Tävlingen pågår alltså i 3 dagar a´5h pass/ dag och alla dagars resultat räknas.
Resultatet baseras på lägsta placeringspoäng och i år blev vi till slut efter alldeles för många avhopp 35 personer till start. (Var ett tag 50 anmälda men tyvärr blev det totalt 15 avhopp, tror flera har lite väl bråttom att anmäla sig. Tyvärr var det så att 2 glömt avanmäla sig så det ställde till det lite men löste sig till slut) Till nästa år blir det till att ta in förskotts betalning av startavgiften så kanske man håller lite bättre koll på vad man anmäler sig till.
Nog om det nu över till mina egna upplevelser från årets Feedermasters.
Ni som känner mig vet nog redan jag på senare år trappat ned tävlandet rejält pga lite personliga omständigheter och att just tävlingsfisket tagit liter väl mycket energi i anspråk att satsa fullt ut på så som situationen är nu. Men feedermasters vill jag både deltaga i och fortsätta hjälpa till att arrangera.
 
Så i år var planen att banta utrustningen rejält och hålla det så enkelt som möjligt för att kunna och orka lägga fokuset på själva genomförandet.
Hann med ett träningspass i "Graven" för några veckor sedan och det gav väl ungefär precis vad jag hade förväntat mig och jag fick väl ivf lite svar på vilket humör fisken var på detta år.
 
Karls Grav är ju Karls Grav ett oerhört tekniskt krävande vatten som det gäller klura ut hur fisken vill ha det dag för dag. Vissa har ju fått för sig att det är fisktomt bara för att man ibland knappt fått något men fisk finns i massor gäller bara komma på hur de vill ha det. Sen tävlar vi ju mitt på dagen mitt på sommaren kanske rent fiskemässigt absolut sämsta tiden för feedermete då fisken gärna vill vara högt upp i vattnet istället för på botten.
 
Orkade i alla fall förbereda mig såpass att jag knöt upp ett gäng nya tafsar och vips så var det fredagen den 15 juli och dags för första tävlingsdagen.
 
Blev väl lite lustiga kommentarer kring min nedbantade utrustning men det bjuder jag på. Ville också visa för de som kommer o tittar på att man kan deltaga och även hävda sig med minimala medel. Så man skall inte låta sig avskräckas att deltaga bara för att man ser dessa berg av utrustning vi som hållt på i herrans massa år gärna släpar med oss.
 
Lottade till mig plats 39 första dagen vilket motsvarde mitt på C sektionen. Då vi blev 35 deltagare till slut beslutade vi köra 4 sektioner för att få till så jämna sträckor som möjligt.
 
Efter 15 minuter var min spartanska set up klar o redo för start. Och äntligen har jag hittat världens lättaste "box" att sitta på = ihopvikt avkrokningsmatta. Gäller bara lotta till sig en fin platt sten att sitta på så är saken biff. Peg 39 hade även inbyggt betesbord så det kunde väl bara bli succé eller??
 
Valde på denna plats endast köra en 19 m plats och en på 23 m där jag grundade 19 meters platsen med 10 large nisa feeders med 50% mäsk + 50% beten i form av klippt mask och röd död maggot samt ett fåtal casters och 23 meters platsen med 3 likadana burar i start och påbörja fisket där.
Min mäskblandning som var likadan varje dag bestod av 50% sensas 3000 gros gardons och 45 % sensas bream fizz samt 5% brasem och svart färgpulver för att mörka blandningen något och i vattnet jag fuktade mäsket med tillsatte jag ca 1 dl aromix bremes. Sedan var taktiken att fiska max 5 minuter på varje utlägg och sakta men säkert bygga upp mina platser. Bestämde innan att ge 23 m platsen 15 minuter sen direkt in på 19 m.
 
Fick ingen indikation på 23 m efter 3 utlägg så över till 19 m och fisk direkt en 150 gr braxen och nollan var spräckt. Sedan kom nappen antingen direkt på nedslag eller inom 3 minuter men naturligtvis krokade man inte allt men landade ändå 10 fisk första timmen och verkade kopplat greppet på sektionen så bara försöka hålla unden de återstående 4h då. När i stort alla napp kom just efter 3 minuter gick jag ned till 4 minuters utlägg innan jag vevade upp för nytt utlägg även om det inte nappat. För är det något många missar i Karls Grav är det att vara aktiv. Går inte att sitta och hänga på sitt spö och vänta på napp speciellt inte om man vill lyckas på korta platsen. Just detta fiske känner jag mig tryggast med så körde på det till 100% denna helg.
 
Men fisket blev bara segare och segare ju mer solen stekte på och nappen kom allt mer sällan så vilade platsen en stund och körde 23 meter men endast en skaplig mört där. Fast vilopausen var av godo då jag gick tilbaka återkom nappen. Men ack så svåra att kroka mest beroende på att det antagligen mestadels var microskåpiska braxen som var framme. 
 
Gjorde lite omändringar i vad jag la i mäsket och till slut fann jag att jag fick mest respons på finklippt kompostmask. Samt att nu hade min fanclub anlänt och kom med goda råd och uppmuntran. Tack för allt stöd under helgen min kära "funclub". Ni vet vilka Ni är utan ert stöd vore feedermasters så mycket tristare. När det återstod 30 minuter tog jag fram esset ur rockärmen, alltså hällde upp en kopp kaffe och tog fram köttbullemackan vips hade vi lite braxen på platsen igen och snart även i håven.
 
Invägningen förkunnade att min comeback på tävlingsarenorna inte kunde börjat bättre utan mina dryga 3,5 kg räckte till sektionsvinst.
 
Jan Henrik Branell hade jag som granne till höger dag 1 och han bjöd upp till bra kamp och belade 2a platsen på sektionen.
 
Mina 3,5 kg räckte till seger på C sektionen.
 
Hela resultatet dag 1. De andra sektionerna hade fiskat något bättre men som vanligt var graven hård men rättvis. Lyckas men klura ut hur fisken vill ha det just där du sitter ja då blir du belönad gör man lite fel val under fiskets gång ja då blir man hårt bestraffad. Sådan är Graven hård mot de hårda.
 
Lottningen under lördagen förkunnade att jag flyttade 2 steg åt höger till plats 37. Så C sektionen igen alltså. Förväntade mig lite bättre fiske idag men ingen anmärkningsvärd andradagseffekt som det sällan blir i Karls Grav mer än att lite mer fisk vaknar och kanske vant sig lite med 40 fiskare som "stör längs banken".
 
Inga större förändringar idag mer än att ja la i lite mer beten i grunden än i går fast fortfarande väldigt sparsamt. Jag hade även förlängt den yttre platsen något till 26 meter för att få lite längre avstånd mellan platserna för att se om även den längre kunde leverera. I dag var även andra sidan i tanken då jag satt på en plats där man når grunda platån på andra sidan som kan vara en bra back up om allt annat skiter sig. Men valde att inte börja där utan lät min vänstergranne Ola fiska ifred där från början. Började han tokdra fick man väl om möjligt tänka om.
 
I dag fick jag dock ingen bra start nappen uteblev helt eller var väldigt försiktiga från småfisk. Klubbkompisen Sten däremot gick ut hårt och dominerade sektionen från start.
Även Ola fick några snabba från andra sidan.
Men jag satt lugnt i båten och trodde på det jag höll på med. Roger bortom Sten började ochså dra så smått så fisken fanns ju i området även idag så bara bida sin tid och jobba på så kommer de nog även idag till mig såsmåningom. 
 
Ola tog 3 snabba på andra sidan direkt i starten.
 
Sten var också tidigt ute med håven.
 
Fast ju längre tiden gick desto mer indikationer fick jag på att jag började dra fisk till min plats och till slut började jag även få lite fisk att lägga i keepneten frågan var dock åt vilket håll det skulle gå idag då Roger började även han dra oroväckande bra.
 
Men jag litade blint på min taktik och tyckte jag började närma mig. Då dog plötsligt fisket igen och man fick gnugga de grå för att rota fram lösningen för dagen. Med kanske mer tur än skicklighet fann jag något som jag tyckte verkligen gav positiv respons idag och jag kunde snabbt dra en serie firrar och kände att jag var med i matchen igen.
Även idag ivrigt påhejad av fanclubben vilket gav mer råg i ryggen. Men trodde jag var chanslös mot Roger som jag var säker på hade ett starkt grepp om sektionen men det är inte över förrän det är över. Och med lite trixande emellan betena så lurade jag upp några lite bättre på slutet och kunde väga in strax under 5 kg men som jag anade hade Roger mer men endast 180 gr mer så jag var närmare än jag trodde. Men helt klart nöjd med dagens 2a plats nu hade man skaffat sig riktigt slagläge inför avslutningen.
Det lilla knepet jag fann idag som gav utdelning var att helt enkelt bara köra med klippt mask i jorden maskarna låg i och fylla feedern med detta i kombination med mindre bete 3-4 pinkies. Var som att byta vatten när jag började med detta. Om det nu var grej of the day eller bara ren flax ja det får vi aldrig veta men i mitt huvud lät det bra ivf att göra så idag.
 
Roger blev för svår idag och hade det där lilla extra flytet bra metare förtjänar med en skaplig bonus i form av en dryg kilosbraxen.
Ändå nöjd med min 2a plats då jag fick jobba hårt för att komma in i matchen idag.
 
Fast mot alltid lika säkre lunsdragare Stefan Hossa Holst stod vi oss alla slätt idag. Hossa dominerade stort på D sektionen och visade var skåpet skulle stå med tävlingens 3 åriga historias högsta vikt 14,5 kg.
 
Hela resultatet från söndag lite som väntat överlag bättre fiske. Men ungefär samma personer i topp vilket än en gång bevisar att tävlingsmete är allt annat än tur. Och bra platser skall man inte be om ursäkt för de skall förvaltas också.
Så många om budet till att bärja hem bucklan även om Daniel skaffat sig bästa utgångsläget med 2 solklara 1or.
 
Hastigt och lustigt stod vi där samlade igen för en sista drabbning under söndagen och Holst stod bara och hoppade i spänd förväntan att få springa fram och dra första lotten. Vips drog han upp samma peg han krossade allt motstånd från igår....ja sämre kunde han lottat.
 
För egen del blev det plats 42 som var längst in på D sektionen. Så även om Karls Grav är väldigt jämn och utslagsgivande och man kan i princip komma bra från vilken plats som helst så skulle det nog till ett smärre mirakel om man skulle kunna rubba Holst från ytterligare en seger på D. Och sektionen fylldes på med idel duktiga feedermetare som hamnade i Karls Gravs berömda "braxenkurva". Så idag gällde det att göra alla rätt för att ha skuggan av en chans men det skall fiskas om det först och slaget är aldrig förlorat innan slutsignalen har ljudit.
Så när den värsta besvikelsen att jag inte lottade till mig ett område som givit lite bättre fiske de första 2 dagarna tog jag mig an uppgiften.
Fick till det hyggligt idag med med min minimala utrustning. Hade till och med ryggstöd inbyggt på denna plats. Satt kungligt. Så vad kunde gå fel...ja det mesta idag visade det sig.
 
Botten inte helt hundra här på min älskade kortplats runt 18-20 meter i Graven. Men valde ända att till slut lägga mig på 20 meter och en back up på 28 m. I dag var det all in som gällde då jag om jag ville ha chans på bucklan var tvungen att vinna. Så mäskade med lite mer dendrobena mask i stället för de små kompostmaskarna som jag litat blint på de tidigare 2 dagaran. Stort tack till Robert Larsson som plockade kompostmaskarna och gav dem i 50 års present till mig. En del vet exakt vad man helst vill ha som gåva på sin 50 års dag.
Hoppet var naturligtvis att försöka dra in lite större braxen denna dag för att ge mig chansen på seger. 
Men idag visade det sig att graven fick ett litet bakslag fiskemässigt efter 2 dagars hårt tryck på vattnet. Men fick ändå lite fisk till en början och de andra förutom Holst fick inte så mycket bättre så chansen till ett hyggligt slutresultat fanns fortfarande.
Fast precis när jag kände jag var på gång så kom ett större fartyg och det ödelade platserna en bra stund. Tyvärr får man ju räkna med en och annan tankbåt i Karls Grav och lika för alla men lite tråkigt då det kan sabba fisket rejält. Och där jag satt fanns ingen fin grundplatå att fiska på andra sidan vilket kan vara bra då stor båt passerat medans övriga platser blir stendöda.
 
Just vid denna tidpunkt kunde vi varit utan dyligt främmande.
 
Men bara gilla läget och avvakta 15-20 minuter och sedan gå påt igen. Försökte under tiden vattnet lugnade ned sig med riktigt kort fiske efter småfisk 6-7 meter ut men det gav bara små gersar som ändå bara ger negativ vikt då de mest verkar bestå av helium.
 
Naturligtvis fanns min fanclub även på plats idag och kom med ivriga uppmuntrande ord att jag skulle tro på det och än fanns tid kvar för att dra upp en kanin ur hatten. Kämpade på till det bistra slutet och jag fick några firrar till men inte storleken jag hoppades på så idag räckte min insats bara till en blygsam 6e plats på sektionen men det räckte för att behålla min totala 5e plats så med facit i hand så måste jag ändå ge mig fullt godkänt i comebacken. Men visst sved det lite att inte få lägga vantarna på bucklan hade varit hur kul som helst att få spöa de andra med ett sittunderlag och några spö o en liten glassburk med feedrar😉.
 
Men får göra ett nytt försök nästa år då kanske med ännu mer bantat utrustning tyckte nog jag hade lite väl mycket onödigt med mig ändå. 
 
Roligast under söndagen var nog ändå att allas vår Carl Nolkrantz gick och vann C sektionen efter en tuff helg med 2 st 8e platser och 2 knäckta spön. Bara han inte låter framgången stiga honom över huvudet nu😂😌. Gott jobbat Calle.
 
Som väntat fanns inget att göra år Hossa på D sektionen utan det blev en konfortabel seger. Erbjöd mig flera gånger att byta plats med honom innan start men han avböjde erbjudandet vänligt men bestämt.
 
Och då Daniel Åslund inte riktigt fick till det sista dagen kunde Hossa i år bli den som gick hem med totalsegern. 
Stort grattis Hossa.
Pokalen fick åka med hem till Östergötland i år och vi andra får göra ett nytt försök nästa år.
Väl mött då.
Avslutar med sektionsresultaten från söndagen och hela totallistan för alla tabellbitare.
 
 
 
Kan vara en bild av text där det står ”Feeder Masters 2022 Sôndag Sektion Placering Namn 241 Jonas લ 252 Fiun-Erik L 263 M 274 Sten R 295 Robben J 216 Tovgen S 07 Anders τ. 8 Jesper D 29 10 4 7 3 5 Vikt 960 1960 580 2960 /500 3520 460 3140 8 24-32”
 
 
 
 
 
 
Slutställning Feedermasters Karls Grav 2022 efter 3 dagars tävlande.
  1. Claes Hedström 10p
  2. Bo Enström 16p
 Vill avsluta med att tacka alla deltagare och alla som hjälpt till utan Er hade tävlingen inte varit något. Mycket roligt också att höra alla fina ord från Er deltagare viket ger oss ork och lust att göra tävlingen ännu större och bättre. Hoppas Ni alla vill återkomma nästa år för att kämpa om bucklan kanske kan vi bli 50 deltagare då.
 
Tack för i år och simma lugnt så kanske vi ses vid ett vatten nära dig!