Rätt in i diset.

Så var vi då framme i mitten av November. En mellanmånad fiskemässigt för de allra flest i väntan på is. Ofta grå, trist och tråkig eller alldeles alldeles underbar.....Faktum är ju att åtminstone i vårt område tillhör November en av de allra bästa fiskemånaderna för väldigt många arter. Men mörkret kommer fort och dagarna korta och så få lediga timmar för mig så tyvärr hinns inte allt roligt fiske med som man kan ha i november.
Första helgen i November ägnades åt abborren. Även om jag gjorde ett tappert försök efter öring på lördag morgon i en fin uppgående novembersol. Öringfisket från land (och för den delen från båt) i älven är inget för den som saknar tålamod och blir knäckt av att sitta i botten stup i kvarten. För här handlar det om att lägga timmar vid vattnet för att pricka in rätt dag då det plötsligt händer. Just denna lördag var dock ingen sådan dag utan fick som oftast vid detta fiske nöja mig med några bottennapp med förlorade sänken och tubflugor som följd.
En fin novembermorgon men ingen öring behagade visa sig.

Nu är det ju inte bara öring som kan gå till på detta ställe. En annan "fiskare" verkade haft riktig lycka någon dag tidigare. Men jag tycker allt det hör till god ton att ta hand om sin fångst istället för att bara dumpa det i en hög, tror inte ens räven är sugen att gnaga på dessa. Men lite minde att fastna i.

Bytte snart till abborreprylar då jag insåg att slaget om älvöringen gått förlorat denna dag. Efter lite letande fann jag till slut en del abborre och fick ett trevligt uppvärmingsfiske inför vad som komma skulle under söndagen då vi åter skulle göra ett allvarligt försök att överlista de större i en svår stor sjö i Dalsland.

Som vanligt i älven abborrar av den lite mindre kalibern men ett ack så trevligt fiske och utmärkta matfiskar för den som så önskar.

I dag tyckte abborrarna att gult det var inte fult.

Inför söndagens tur hade vädret helt slagit om och det liknade mer äkta novemberväder. Kompisen Anders dök upp långt innan tuppen hade galt och vi körde upp till hans far för att hämta båten. Men Kenneth själv blev hemma idag. En glad pensionär kan nämligen välja dagar då han skall ut. Vi som fortfarande arbetar o sliter i vårt anletes svett får hålla tillgodo med vad som bjuds de dagar man kan komma ut. I dag erbjöd Dalsland oss dimma, dis och duggregn och tillhörande uppfriskande nordanvind hela dagen.

Långt innan solen där bakom diset orkat över trädtopparna gled vi ut på vattnet i spänd förväntan vad sjön hade att erbjuda denna dag. Simmar både det ena och andra i denna pöl så chansen till rediga klunsar finns men om de går att finna och få att ta det är en helt annan femma det.

Vi började runt ett par friliggande grynnor med stora grundflak runt där det sedan brantar ned ordentligt. På runt 6-9 meter i kanterna fann vi snart flera intressanta ekon att fiska på och även en hel del betesfisk. Men redan i de första kasten insåg vi nog ganska fort att idag får man nog nästan trä in betet i mun på fisken om man skulle få något. Gick att få dem lite nyfikna på balanspirk och de steg lite men ingen högg förutom ett par stackars tusenbröder. Men vi kämpade på man är ju alltid bara ett enda kast ifrån succé. Och ibland kom det en hårdare stöt men ingen tog ordentligt.

Allt vi lyckades lura runt grynnorna på morgonen som var större än en fingerborg var denna gynnare på några hekto som inte tvekade att svälja en 10 cm cannibal jigg. Men hans kompisar var allt annat än lättövertalade idag.

Så vi drog vidare till nya jaktmarker och sökte vidare och till slut fann vi ännu mer betesfisk och många fina "klumpar" som stod så hårt tryckta mot botten att det nog inte hade gått att slå ned dem längre ens med slägga. Fast några till lyckades vi lura upp och mitt på dagen skingrades diset något och det blev lite ljusare. Nu gällde det att vara på rätt plats frågan var bara var det var en dag som denna? Vi nötte på det vi trodde var rätt. Vi gick varvet runt i beteslådorna och bland de olika teknikerna men ville man bara ha fisk så lite som vanligt var det inte mycket som slog drop shot eller balanspirk. Men de större föll för superlångsamt hemtagen ned rig med maskjigg också det lite som vanligt så här en kylslagen höstdag. Så det som funkat så många gånger förr funkade igen. För till Er som tror ned rig och liknande upptacklingar är något nytt får nog fundera ett par vändor till. Namnet är inte ens nytt. Nu kan jag inte hela historien men denna typ av fiske har ivf fiskats med sen 50-60 talet och namnet Ned kom till för han som blev ansiktet utåt av denna teknik just heter Ned.

Men idag när jag väl trodde jag drämt i en riktig mega abborre visade det sig alltid bara vara en gädda som imiterade abborrehugg idag. Men alltid lite upplyftande en disig novemberdag att få lite pulshöjning i form av kämpaglada gäddor på abborreprylarna. Tappade en och fick 2 st på 88 cm på drop shot och ned rig.
Beskrivning saknas.
Kom några skapliga gäddor med jämna mellanrum och lurades lite.

Till slut hade vi bara ett ess i rockärmen kvar och det var ju att äta falukorv och dricka kaffe samtidigt som man fiskar och se det gav några hugg idag med. Och mitt i kaffedrickandet förde jag över lite mojo till Anders och han drog i rask takt dagens 2 bästa abborrar på en Illex maskjigg. Inga jättar nu detta heller men en av dem sniffade ivf på kilos strecket och det var väl inte helt kattpiss en grå disig november dag. Utan alldeles alldeles underbart för att återigen citera askungen.

En 41 cmare fick bli dagens längsta. Ja i denna sjö har man alltid enorma förväntningar för vi vet vad som simmar därnere men de är ack så svårfångade. Att jag inte skulle få någon av sjöns allra största ja det var väl redan skrivet i stjärnorna innan men hoppades ju på att Anders skulle lura någon av sjöns 2 kilos klumpar. Men inte denna dag men skam den som ger sig påt igen någon gång i framtiden.

Vi körde som vanligt ända in i kaklet men inte så mycket mer som några ilskna tusenbröder behagade visa intresse för våra beten.

Vill passa på att så här på slutet i dagens blogginlägg säga att Vi kör lagerensning på vissa utvalda produkter på Fiskeshopen i Trollhättan just nu. Gäller dock endast köp i butik så välkomna in.
Bland annat 40% rabatt på gäddpåkar Westin W4 och BFT Roots mfl samt mycket bra priser på kvarvarande flytoveraller och stövlar och kängor. Gå in på vår facebooksida för mer info.

Simma lugnt och ta väl hand om Er så ses vi vid ett vatten nära dig!