Smygfiske längs nya vattendrag!

Att utforksa små rinnande vattendrag där knappt någon tror att de kan finnas fisk har alltid liggar mig varmt om hjärtat. Alltid lika intressant och spännande att besöka otrampad mark. Och i tider då så många tar den enkla vägen och följer John och bara åker dit andra haft drömfiske ja då ändå mer otrampad mark till mig kvar. Någon måste ju våga visa vägen för de andra.....sen kommer man kanske aldrig få något riktigt stort på detta sätt. Man ta mig tusan så bra mycket roligare då man väl lyckas. Och med lyckas menar jag inte att få Svenskt rekord utan en fin fisk för arten i just de vattnet man avsåg att testa i. 
Jag och kompisen Marcus är ju inte främmande för att våga misslyckas heller för man får räkna med hundratals fiskepass som inte går riktigt som man tänk då man hela tiden satsar på nytt för att hitta lite eget långt bort från civiliserade trakter.
Just denna dag var id i fokus och en ny liten åsträcka skulle utforskas en kort 800 meters sträcka instängd mellan 2 minikraftverk. Nu får väl erkännas att vi inte är absolut först på denna sträcka men i stort en bortglömd liten pärla inne i skogen. Men första turen för mig hit var det i varje fall. Har tänkt på denna sträcka sen jag började bli intresserad av mete som 10 åring för 38 år sedan. Men först nu gjorde vi slag i saken och besökte den lilla pittoreska slingrande ån.
 
Vi hade turen att denna dag prickat in en av vårens först riktigt varma kvällar. Solen stekte på ordentligt men vinden friskade i som vanlig och ruskade om i trädtopparna så det knakade i den gamla skogen. Men ner i å dalen var det lugnt och fint och solen gassade gott på oss vid första stoppet. Vi hade en tanke att iden hade samlats mot ett av kraftverken i en liten hölja så här strax inan lek. Men inte ett liv så långt ögat nådde och väldigt grunt överallt i början av denna sträcka max 50-60 cm vatten så vi vandrade vidare nedströms. Över mer stock än sten för här var det orörd skog som gällde. Mycket fint skött av markägaren sällan man ser en så här fin gammal skog nu för tiden. Underbar miljö.
 
Rotvältorna som låg tvärs över ån var rikligt förekommande här och bildade mängder med inbjudande ställen att svinga ut sitt tackel emot där man kunde tänka sig en id stod och tryckte. Men inget på den första grunda sträckan. Så tankarna gick mer emot att de favoritiserade något djupare partier i ån då det fortfarande var rena isvattnet.
 
Marcus tänkte finns det stjärterum finns det hjärterum och svingade ut sitt tackel mitt mellan två träd som sett sina bästa år.
 
Vi gick längs en fin stig så trots enormt mycket nedfallna träd tog vi oss fram med lätthet men någon fisk ville inte visa sig trots mängder med inbjudande ställen och till slut kom vi till första riktigt svåra passaget en brant backe med tillhörande gammalt fårstängsel. Men med gemensamma krafter och hjälp av en gammal stubbe lyckades vi släpa oss förbi detta hinder med spön och alla lemmar i behåll. För kröken bakom denna backe såg mer än lovligt bra ut och fick inte gå ofiskad förbi.
 
Nu hade vi också nått till nästa kraftverk/ kvarn och ovan den en riktigt fin hölja men med matchspöt och en snabb lodning förkunnade vi snart att hela höjan var väldigt grund inte över 1 meter någonstans men kröken innan höljan som såg så bra ut var desto djupare. Hela 2-3,5 m på en ganska lång sträcka. Kändes som nu eller aldrig om det skulle bli någon fisk i kväll.
 
För egen del hade jag bara tagit med ett lätt feederspö till denna test tur men Marcus hade med sig match spöt som tacklats med ett avon flöte för trotting. Han lämnade dock över det till mig efter en tids egna tafatta försök då han ovilligt men till slut insåg att jag kunde få mer ut av denna metod. Så jag tog vid den ädla konsten trottingfiske och Marcus fick en lektion på köpet.
 
Jag fick börja med att blya ned flötet lite mer då Marcus mest hade använt det som en boj. Lite känsligare med rätt nedblyning. Glöm aldrig att blya ned era flöten ordentligt endast någon millimeter av toppen skall synas. Bara precis så att Ni själva ser den. Nästa steg var att sätta på en tafs i ställer för heldragen lina. 0,18 mm var lagom till Marcus 0,23 mm huvudlina eller vad det nu kunde varit. Avslutade att byta Marcus kamasan specimen B980 stl 2 mot en kamasan spade end B611 i stl 10 istället. Sen loda djupet noga så kroken precis snuddade botten och sprida ut haglen längs linan så man fick ett fint dalande tackel. Sen släpper  man ut det i strömmen stoppar då och då så det får stiga och dala genom vattenmassorna. Samtidigt som du loosfeedar lite majs och maggot. La också i 3 små mäskbollar bakom ett träd där det var nästan 3 m djupt och såg stekhett ut.
 
Första driften gav kvällens första indikation på napp ett försiktigt dragande i flötet som missades man var lite för het på gröten....men i nästa drift gjordes inga misstag och fisken krokades fint. Kändes vid första kontakten som en mindre fisk så misstänkte mört. Men plötsligt blev det annan tyngd i andra änden och snart uppenbarade sig en riktigt fin id i ytan och sekunderna senere gled den in över håvkanten och kvällen var räddad.
 
Iden som först kändes som en mört visade sig väga godkända 2480 gr i en längd av 54 cm så för en gång skull blev det succé på en gång vid ett nytt vatten. Gav helt klart mersmak även om detta visade sig bli enda fisken på hela kvällen för oss.
 
Men 14 dagar senare var vi åter på plats för et nytt försök nu när det blivit lite varmare. Denna gång hade vi ännu mindre tid till vårt förfogande så vi tog det långa benet före och begav oss direkt till punkten som gav kvällens enda fisk förra gången.
 
Nu hade vi båda utrustat oss med var sitt matchspö så nu slapp man skämmas att be att få låna andras spön trots man äger en hel sportfiskebutik med hundratals spön.
 
Men gav Marcus chansen att ta heta stället först men han envisades med att vilja pröva lite ovanför där jag fick fisken senast och då sa jag: -"Är det så vi skall ha det ja då tar jag "min" plats då". Sagt och gjort kopierade prosseduren från sist och ut med mitt tackel agnat med vitlöksmarinerad majs + i sedvanlig stil 2 röda maggot. Konstant loosfeding med maggot + ett och annat förlupet majskorn. Lite men ofta trodde jag på. Återigen försiktigt napp i första utlägget och fast fisk i andra.
Marcus började ångra han inte lydde mig och tog denna plats. För även i 3e utläggat gav det resultat. Men denna gång var det 2 utlekta id hanar som hade visat intresse för mitt bete. Fast då vet vi att det åtminstone finns en hona och 2 hanar på sträckan.
 
Bra start på kvällen men de hade lekt i dagarna den sista mjölken släpptes....Vågen gick till 1820 gr på den första.
 
och 1740 gr på den andra.
 
Vi kunde packat ihop efter dessa 3 första utlägg för sen hade vi inte ett enda idnapp till. Vi strävade lite uppströms och betade av lite fler ställen vi inte hann senast men nu hade temperaturen stigit såpass i vattnet att mörten vaknat ordentligt och knottriga aggresiva lekhanar kastade sig över våra beten på de flesta andra ställen vi provade men fler idar ville inte vara med. Och idag hade vi inte lika tur med vädret utan en isande kall nordanvind rådde och ju närmare kvällen kom desto mer regn luktade det. Och snart fick man nytta av sina kläder för finns inget dåligt väder bara dåliga kläder. Endast riktigt hård vind vid planerat båtfiske skulle få mig avstå men då pga säkerhetssjäl och då kan man fiska annat. Som tex vandra längs en sakta rinnande slingrande å mitt ute i ingenstans.......
 
Kvällen avslutades med mört race några honor men flest hanar. En som snuddade vid halvkilot så kanske detta vattendrag som skall bli mitt 9e att få mörtar över 700 gr i. Det får framtiden utvisa för några turer till hit får det allt bli så får vi se vad framtiden har i sitt sköte.
 
Sköt om Er därute så ses vi vid ett vatten nära dig!