Meta mera du med!

Jag får väldigt ofta frågor i butiken som: Vad för drag skall jag ha? Vad nappar det på? Vad är bästa draget? osv osv. Självklart ställs dessa frågor mest från nybörjare men nästan lika ofta från de som hållt på rätt länge och speciellt då de sett något nytt bete på "tuben" som "experterna vräker upp fisk på". Nu finns det ju inget exakt svar på dessa frågor för det finns inga drag eller beten som alltid är bäst utan situationen avgör. Väldigt ofta blir mitt svar på dessa frågar: Vill du bara få fisk? BÖRJA META!
 
Ja så är det! Spinnfiske i all ära men speciellt som nybörjare kan det ibland vara ganska besvärligt att få fisk på spinnfiske då är mete lösningen. För med väldigt enkel utrustning och lite baskunskaper så kan vem som helst få riktigt bra på mete. Och i stort alla arter lämpar sig väldigt väl att meta. Och vad är mer rofyllt och spännande än att sitta i en näckrosvik en stilla sommarkväll och se sitt flöte dyka....
 
Vill härmed slå ett stort slag för allas vår Mårten Johansson som jag haft äran att lära känna genom metet. Vi har kämpat mot och med varandra på åtskiljliga metetävlingar genom åren. Nu för tiden driver Mårten en egen youtubekanal under namnet "META MERA" där han har mängder med trevliga och informativa metefilmer väldigt väl värda att titta på om Ni är det minsta intresserade av att utveckla erat mete och få mer fisk. Mårten har även massa andra filmer om allt möjligt fiske väl värda att se de också!
 
Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
 
Och när Ni är varma i kläderna att ta Er an metets ädla konst ja då är det bara att kika in till mig på Fiskeshopen i Trollhättan så skall jag lotsa Er egenom djungeln av prylar. För krångla inte till det utan håll det enkelt. Börja meta!
 
För meta det får man ju till och med börja med nu även enligt kalendern. För Kristi himmelsfärsdag har ju varit eller för oss fiskare mera känd som första metaredagen!!    
 
Skämt och sido...meta det gör man året runt så naturligtvis har jag redan avverkat mängder med metepass långt innan oficiella "första metaredagen" Några av alla dessa pass har jag redan redovisat för på bloggen och under den senaste månaden har jag väl lagt några timmar ytterligare bakom framförallt feederspöt och i viss mån matchspöt i jakt på framförallt braxen, iden och sutaren.
 
I vanlig ordning har en hel del kvällar förlagts till älven då ett av de bättre vårställena ligger 4 minuters cykelfärd från hemmet och då man dessutom har max 2-3 timmars kvällsfiske på sig passar det utmärkt. Sen att man kanske aldrig får några jättefiskar där det spelar mig ingen roll. Viktigast för mig är en stunds avkoppling och med chans få hyggliga bitar för vattnet man fiskar i och det har man på detta ställe. 
 
Vi har ju haft en osedvanlig kall vår/ försommar och frostnätterna har avlöst varandra så därför kanske jag väntade lite väl länge innan första försöket i älven gjordes för mitt vanliga fina idfiske på denna plats gick om intet detta år. Inte en id i sikte på 8 kvällspass. Men likväl trevligt fiske efter braxen, skapliga björknor och i vanlig ordning mängder med bleka älvmörtar.
 
Jag krånglar sällan till mitt mete utan tar med ett vanligt feederspö med glidande tackel några feedrar, 1 kg mäsk och lite beten i form av majs, maggot, mask och bröd. I bland kanske vi lyxar till det med en bit ost och några räkor som bete också för omväxlingens skull.
 
Relativt kallt i vattet oftast i maj i älven så brukar börja passen med att skjuta ut 8-10 små mäskbollar med bellan innehållande sparsamt med bete i som grund och därefter endast liten feeder. Brukar vara fullt tillräckligt så också denna extra kalla vår. 
 
Under mina kvällspass denna vår fick jag uppleva allt i väderväg. Kalla blåsiga kvällar varvaders med näst intill vindstilla magiska solnedgångar uppblandat med dunder och brak då Tor gick loss med hammaren emellan varven och en och annan störtskur. Och då och då avbröts jag i mitt filofiserande av att tippen indikerade napp och stridbara älvbraxnar avlöste varandra.
 
Riktigt roligt fiske mellan varven då braxen på denna plats vid denna tidpunkt ligger på 2-3 kg men att få över 3 kg är en minst lika stor utmaning som att få en 8 kgs i Rögle och denna vår blev det ingen över 3 kg.
 
Säsongens första älvbraxen satte an årets ton. Mängder med arga hanar i 2,3-2,5 kgs klassen.
 
Några av älvens blekfisar till mörtar når ibland upp till ansenlig storlek och blir till rediga gäddbeten som denna på 640 gr som blev vårens största älvmört för mig.
 
Årets överraskning stod väl björknan för som sällan eller aldrig blandar sig in i leken på denna plats men kanske just tack vare den kalla våren ville de vara med och leka i år. 1-5 björknor kom på besök varje kväll i storlek 400-dryga 800 gr. Sen om det är 100% rena björknor ja det vet bara Peter Grahn. Fiskarna själva skiter nog i vad vi kallar dem. Jag kallar dem björknor i varje fall.
 
Under en av de regnigaste kvällarna kom väl kanske en ännu större överraskning. Gäddor var inne för att förse sig av smörgåsbordet "lekande braxen" och se en av gäddorna ville ha sallad till köttet och lät sig väl smaka av 2 majskorn. 90 cm gädda bjöd upp till skaplig kamp på feederspöt.
Fast en ännu störe gädda försökte lite senare sno en av mina 2 kgs braxen i från mig vilket den lyckaders med i en attack slök den braxen feedern och hela tacklet och försvann. Kan med ärlighet i rösten säga att det var inte älvens minsta gädda.....
 
Men vanligaste synen detta år var hanarnas lekvårtor....hanarna lika aggresiva som alltid då det nalkas lek......några honor lurades att nappa också men i år var de inte ett dugg tyngre än hanarna utan alla stöpta i samma form.
 
Och någon id syntes som sagt inte till denna vår men en och annan magisk solnedgång mellan regnskurarna fick man uppleva och det är ju inte fy skam.
 
Nä för att få årets älvidar fick jag allt bege mig till vegitationsvikarna på andra sidan älven där jag till slut en mulen och regnig lördagskväll lurade upp ett par idar på den alltid lika roliga och spännande metoden flytande bröd. Och slipper man dessutom måsarna som inte verkade gilla vara ute och leta mat i regn ja då är det ju en fröjd att meta med bröd på ytan. Fast då kanadagässen och änderna fick smak på brödbitarna ja då var det bara och packa ihop och tacka för denna älv vår i metets tecken.
 
Ja vi har ju fått uppleva mängder med sagolika solskensdagar än så länge detta år och då får man stå ut med lite regn då och då. Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder och hemma i soffan får man ingen fisk. Blev totalt 25 fiskepass denna maj så det finns några historier till att beta av men det får bli en annan gång. Har varit ute och fuskat med spinnspöt igen men det får bli en helt annan historia det.
 
Sköt om Er därute och ta väl vara på Er!
Simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!