Soliga och regniga sutarekvällar.

Nu har det nästan redan blivit till en tradition att lägga några kvällar på sutarefiske i sjön jag lärde mig sutaremete i som ung. Gjorde ju ett besök för 3 år sedan efter minst 20 års uppehåll från sjön och fick mersmak. Ja det finns flera sjöar i närheten i vårt område som håller betydligt större sutare men det är inte mitt huvudmål att alltid få de största som finns utan nöjer mig väldigt ofta med att bara försöka lura så stora som möjligt det valda vattnet har att erbjuda. Efter fars bortgång känns det dessutom viktigare än någonsin att bara göra det som känns roligast och ger mest energi. Och vid denna sjö får man ofta en lugn stund för sig själv. Möjligtvis får man stå ut med några glada ungdomar som badar en stund på traktens minsta badplats med tillhörande sandstrand. Inte illa för en liten skogstjärn att både ha badbrygga med tillhörande stege och egen playa med minst en meter sandstrand!
 
I år valde jag att börja lite tidigare och inte vänta ända till skolavslutningen för att undvika värsta rusningen till badstranden😉. Då vi dessutom i år berikades med den kallaste maj i mannaminne var det glest mellan badgästerna de flesta kvällar jag besökte sjön. En av de bästa platserna i sjön är nämligen alldeles intill badplatsen men valde också i år att röja upp en plats lite längre bort och mäska på de båda för att ha en back up så man kunde sitta lite mer avskiljt om behovet att göra detta skulle uppstå. Normalt tar det några dagar med lite mäskning innan sutarna kommer igång ordentligt. Finns inte så många individer i sjön gissar vi men snittet är skapligt men sjön saknar topparna men som sagt det bekymrar inte mig. Men slå sjörekordet lockar ju alltid men då måste man en bit över 3 kg och det är inte det enklaste.
 
Speciellt inte då man som i mitt fall bara hinner med 2-3 timmars kvällsfiske dessutom i en sjö som alltid gjort sig känd som att ha bästa fisket efter sutare på morgonen. Men vem faaaan orkar gå upp klockan 03.00 på natten eller stanna kvar hela natten då man sen måste i väg och förse kunder med fiskeprylar nästan varje dag i minst 8 timmar.....ja inte jag i varje fall särskilt inte sen man börjar närma sig 50 år med stormsteg. Ta semester några veckor säger Ni och fiska på dygnet runt.......Vad sjuttsingen är semester säger jag då???? Måste vara något sattyg regeringen hittat på....
 
Som vanligt håller jag mitt sutaremete väldigt enkelt finns ingen anledning att göra det svårare än det är. Ett 13´matchspö en rulle med 0,25 mm monolina ett litet kastflöte och lite krokar i några olika storlekar samt något kilo vilket grovt mäsk som helst + några majsburkar är allt som behövs för ett lyckat sutaremete. Sen slänger man väl med lite olika skojiga beten att ha att byta runt med för ibland är sutare kinkiga varelser och kräsna men allt som oftast räcker 2 majskorn på en 8ans krok alldeles utmärkt. Brukar köra med en från Gamakatsu L53313-F som knyts till en fc tafs på 20 cm 0,23 mm. Lyftmetoden som är så vanlig för sutare kör jag väldigt sällan med utan helt vanligt standard matchtackel med en bulk och ett napphagel. Men lodar givetvis in så att det mesta av tafsen ligger på botten. Jag kastar om relativt ofta då jag tycker det ger bäst resultat att vara aktiv. Därav flötmete istället för boltrigg eller andra bottenmete riggar....illa tråkigt bara sitta och vänta på ett run och oftast väldigt innefktivt mot ett aktivt fiskande flötmete. Vill man meta med bolies går det alldeles utmärkt med flötmete också. Tog ett par av säsongens sutare på hair riggad 10 mm bolie då de ratade andra beten.
 
Inleder mina pass med att lägga ut några bollar med mäsk med lite majs i och ibland lyxar vi till det med lite pellets men inte för mycket mäsk. Då det inte vimlar av sutare i detta vatten vill jag bara få lite stimulans i vattnet och när väl sutare kommer in på platsen skall det inte finnas så många "matval" än mitt krokbete. Sutare luriga nog ändå ingen ide´ge dem mängder med beten att välja på för hur stor är chansen att de vill välja krokbetet då. Heller inga större besvär med småfisk här vilket det sällan är för mig ändå. Hör ideligen andra sutaremetare som flötmetar tala om "dessa besvär med småfisk" när de metar med majs etc....Aldrig upplevt detta direkt. Att få ett gäng sarvar/ mörtar ser inte jag som något besvär. Och får Ni massor av mört eller sarv ja då presenterar Ni nog betet fel. Har suttit i sjöar där det är knökat med sarv och mört  och aldrig upplevt småfisk som störande. Visst får man några stycken men samtidigt har man hört andra metare vid samma tillfälle säga: -"Att i kväll kom jag inte ned till botten".....Ja hur undviker man småfisk då.....ja kanske har Ni haft för aktivt mäsk....kanske för lite bly så det sjunker för långsamt.....kanske mäskat för mycket....ja massor man kan ändra på. Sen om man nu har "problem" så brukar det "problemet" försvinna när väl sutare kommer in på platsen. Och då har ju bara "problemet" varit lite trevlig sysselsättning innan målfisken anlände. 
 
För för guds skull sjunk inte så lågt att Ni sätter på platsmajs😉. Använder man plastmajs ja då har man tyvärr mist rätten att få kalla sig metare. Möjligtvis kan Ni få komma undan med plastmajs eller liknande om Ni använder det för att balansera upp riktiga beten. Så fick Ni i varje fall ett kryphål att få fortsätta kalla Er metare😂😉. För jag säljer ju plastmajs i butiken så kan ju inte vara så dum att förbjuda det helt😏.
 
Brukar sällan få sutare på första försöket för året i denna sjö då platsen oftast behöver "väckas" med lite mäsk en dag i förväg men döm om min förvåning då det klassiska blixtsnabba nappet kom redan kväll 1 efter en timme och säsongens första sutare var ett faktum. Alltid lika välkommet att få beundra dessa vackra skapelser som alltid ger sitt yttersta under fighten då de försöker leva upp till sitt smeknamn "lindare" efter bästa förmåga. 
 
Säsongens första var en riktig snittfisk i detta vatten 2380 gr 52 cm. Det får man vara nöjd med som första sutare för året.
 
I år blev det totalt 8 kvällspass i "barndomssjön" men återigen klarade sig sjörekordet men hade otroligt fina stunder vid sjön i all sköns olika väderförhållande. Vissa kvällar precis så njutningafulla och dynamiska som sutarekvällar skall vara. Med nedgående sol från klarblå himmel och total spegelblank yta att blicka ut emot till kvällar med spöregn och åska i luften och tillhörande orkanbyar så man fick hålla i kepsen. Hade även en kväll med hagel och nästan minusgrader. Men sutare blev det och samtliga klev över 2 kgs strecket men tyvärr ingen som vill krypa över magiska 3 kg som får ses som magisk gräns här. Men vad gör det om hundra år....
 
Sutarefiske när det är som bäst...bara vänta in "bubblorna" och det ständiga tänket...ta betet då era djävlar!!
 
Och ibland väljer de ju att testa att smaka på ditt krokbete.
 
En vacker skapelse som tyngde vågen till 2820 gr fick jag nöja mig med som största från sjön denna vår men med all säkerhet kommer jag tillbaka kanske redan i år för att attackera sjörekordet ännu en gång. För vad går upp med att stilla sitta med sina egna tankar i en liten undanskymd näckrosvik med blicken fäst på den oranga toppen i det sista solljusets sken en fin majkväll i väntan på sutarenappet! Ja kanske att sitta där en fin septemberkväll.....ja vi får se vad som hinns med men nästa år är jag garanterat här igen. Men just nu inom metet lockar det att testa nya spännande vatten i jakten på ruda, sutare och sarv. Dags att återigen kanske få bana vägen för som en kompis uttryckte det....skördarna. (Fiskare som inte gör något eget förarbete utan bara läser rapporter och åker dit det fångas mest och störst, helst skall någon annan röjt och mäskat innan också så man kan komma och skörda det andra sått). Dessa är ännu värre än de som väljer sätta plastmajs på kroken......😉.
 
Kan också avslöja att jag snart dyker upp på tävlingsarenorna inom det internationella metet igen......så nu är snart lugnet slut för Er......kommer väl tjöta hål i huvudet på mina medtävlare som vanligt.......Kan inte helt släppa tävlingsfisket bara varit lite tungt att satsa på det i denna stund av livet.
 
Skitfiske på Er och sköt om Er därute så kanske vi ses vid ett vatten nära dig men håll era plastmajs långt borta från mig bara😄.