Bort med det gamla in med det nya.

Ja då har ännu ett år förlöpt och vilket underligt år det har varit och det är kanske nu man skall komma med någon form av årskrönika med jag nöjer mig med att lägga 2020 bakom mig och blicka framåt. Om nu någon vill ha tillbakablickar kan Ni ju bläddra igenom alla mina inlägg från 2020.

Så vi går direkt på nyårsfisket.
Milda vädret har ju fortsatt så kände plötsligt ett sug av att låta båten som liggat stilla i älven större delen av året få jobba lite så här i årsskiftet. Sagt och gjort öste båten på de nya 425 liter med vatten den berikats med de senaste dagarna. Hämtade lite gäddprylar och bensintanken och döm om min förvåning den gamla 2 taktaren startade direkt. Båten gick av sig själv till de gamla gäddhaken i älven den visste var den skulle. Så på årets sista dag kom första gäddfisket i älven i egna båten, ja bättre sent än aldrig eller vad säger man.

Efter lite andra måsten under förmiddagen hade man nu ca 2,5 h på sig innan det skulle vara bäckmörkt igen. Började min vana trogen i "Stridhs brant" men inte en stöt. Omankring och tankarna började vandra....det skall bara smälla här....och vips så satt nyårsgäddan där på det säkraste spinnbetet man kan använda i Göta älv en freddy cat walk från Illex som nu äntligen kommer i nytillverkning till våren igen.

Nästa ankring i ett bakvatten vid en av de större öarna gav sedan den ena gäddan efter den andra efter byte till nästa trotjänare. CWCs "gösjigg" Thumbler shad i norsfärg med 15 gr jigghuvud. Finns det en sugen gädda i närheten tvekar de sällan på denna munsbit. Så heller inte idag. Givetvis är det extremt långsamt fiske ganska botten nära som gäller nu i branter 4-8 m här i Göta älv. Och ännu bättre hade det givetvis varit med flötmete med mört men hade inte tiden eller orken att ta tag i metet just nu så då fick spinnspöt jobba eller skall väl säga haspelspöt. För som de flesta vet är jag en stor hatare av multirullar för de duger bara till trolling eller släppa rakt ned med. Sådant skräp säljer jag till spinnfiske bara. Multirulle får de s.k proffsen hålla på med. Nä haspel alla dagar i veckan för mig...känsla med mult...pyttsan säger jag.

Men alla får göra som de vill och skaffa sin egen uppfattning, smaken är som baken, delad.

Tyvärr ville inte de större individerna sammarbeta denna nyårsafton men en fin e.m tur blev det i för en gång skull ett helt vindstilla väder men duggregnet kunde naturligtvis inte hålla sig borta. Kunde summera 7 gäddor upp i båten och några missade hugg så allt var väl som det brukar nu fick jag åter upp suget något för gäddan igen så vem vet kanske gör jag en riktig satsning i år mot 15 kgs i älven som jag ännu saknar har ju stangerat på 14,7 kg.

Nyårsaftons första fisk.

Sen rann det på och "norsen" smakade smaskens som vanligt.

Men bara smått idag men vad gör det jag är lätt att roa så kul att det nappade.

Årets sista dag led mot sitt slut ett fint avslut på ett annars bedrövligt år.

Nu blickar vi framåt inför 2021 så redan nästa dag var vi påt igen denna gång hängde kompisen på och övertygade mig att fresta älvens öringar istället för gäddan. Så klockan 09.00 nyårsdagen var vi åter på plats men denna gång laddat med tubflugor och diverse skeddrag och vobbler för att kanske lura en öring.

För Er som undrar så är öringfisket tillåtet året runt mellan Trollhättan-Vargön. Med minimimått 60 cm om man vill ta någon matfisk med hem. Men öringfisket är en betydligt större utmaning än gäddfisket så stor portion tålamod och erfarenhet krävs om ståndplatser mm mm och därpå en stor skopa tur att vara på rätt plats vid rätt tid med rätt prylar.

Första ankringen mellan 2 grynnor blev perfekt så här luktade det öring och nötandet kunde ta sin början för vill man ha en på spinn finns inga genvägar det är till att lägga kast på kast så plötsligt händer det.

Efter 50 minuters fiske började jag fundera på en ny plats då det plötsligt hände. Det ristade till stenhårt i grejerna och de klassiska huvudskakningarna började. Där satt det fasiken en men hann inte tänka mer så gick den loss....har gått lite troll i mitt älvöringfiske nu för detta var 3e på raken som lyckades slita sig jag som tidigare varit i stort sett 100%ig att landa öring då de valt att hugga. Men fiske är fiske...fast kände direkt att där var nog dagens chans.

Vi bet dock ihop och nötte vidare och betade av en hel del ståndplatser efter detta men ingen mer öring behagade hugga däremot felkrokade kompisen en stensimpa och en braxen och jag fick 3 mörtfjäll och 1 braxenfjäll på kroken under dagens lopp en bedrift i sig. Så helt fisklösa blev vi ju inte jag fuskade lite också och stack emellan med lite gädd däng på platser det även fanns en microskopisk chans att få en öring och lurade 3 gäddor till hugg. Så lite ryck i spöt blev det även denna råkalla molniga nyårsdag men återigen låg älven helt spegelblank.

Kanske inte så många som fick uppleva gryningen den 1/1 så här en bild på den.

Stensimpa felkrokad på tubfluga ser man inte varje dag vetetusan om inte det var en större bedrift än att få en öring.

Mörtfjäll på tubfluga hör heller inte till vanligheterna men det vi var ute efter slank oss ur händerna denna gång men öringarna finns kvar och väntar på oss vid ett annat tillfälle.

Under lördagen hanns det med ytterligare ett lakepass men även denna gång lös de med sin frånvaro. Även vid mitt lakfiske har jag börjat göra det riktigt svårt för mig och kör bara för mig helt nya vatten i hopp om att hitta lite ny inspiration och därtill kanske ett nytt vatten som kan leverera hyggliga lakar och för min del tar jag hellre en 3-4 kgs i ett ofiskat vatten än åker och knör vid ett populärt vatten även om man kan belönas med 7 kgs där.

Återigen var en björkna det enda man förmådde lura till hugg vid lakefisket. Kör oftast ett spö med ett gäng feta daggmaskar på så kan man få lite roliga bonusfiskar. Och lake älskar daggmask också så varför inte ha ett maskspö ute ocksa. Annars är det färsk fisk som gäller vid mitt lakemete.

Nyårsledigheten avslutades med ett båtfiske efter abborre i ännu en Dalslänsk pärla under söndagen. Denna gång var Pontus också med mig och Peter i båten och vi möttes denna dag av ett vitt landskap då det fallit några centimeter snö under lördagen här uppe i de djupaste Dalslandskogarna. Lägg därtill en isande kall nordanvind med flera minusgrader så förstår Ni att förutsättningarna för dunderfiske efter abborre i öppet vatten var inte de bästa. Men ett tappert försök gjorde vi....men nu hoppas jag allt på is så det blir lite ordning på torpet.

Hela 3 timmar fick vi kämpa innan dagens första fisk visade sig. Solen fick även den kämpa mot molnen men till slut vann solen den kampen och värmde skönt och vinden avtog och förvandlade dagen till en tur då vi i varje fall hade tur med vädret. För fisket gick allt annat än bra men på långsamt drop shot fiskad kräft jigg lyckades till slut Pontus lura upp några och jag petade även upp ett par samt några smågäddor bjöd upp till lite dans.
 Och denna dag tog Peter över stafettpinnen som mästerfiskaren av gren. En riktig skaplig pjäs han bände upp också....gren ja det är viss blivit vår melodi denna förvinter....

När solen väl besegrade molnen ja då bet det till inte bara i kinderna.

Helt plötsligt gapade abborrarna stort.

Hyfsat snitt men jättarna som simmar i denna sjö får vi lura en annan dag.

Men grenar är vi bra på nytt prydligt pb fick Peter bänt upp. Pumpade upp denna med sitt Westins w3 finesse jig utan problem likadant spö som jag drog in en bakaxel på sådär 40 kg så det spöt håller för allt rätt hanterat.....så jag blir bara mer och mer skeptisk till folk som kommer in och vill reklamera knäckta spön...för mig en gåta hur man "bara knäcker ett spö" som det då heter. "Det gick bara av när jag kastade lite".....

Fin solnedgång fick avsluta denna nyårskavalkad....nya tag nästa lediga dag men tyvärr ser det bistert ut på onsdag 4-12 m/s nord ostan med ev snö och flera minusgrader och än bär ju inte isen så får se om vårt tilltänkta gädd eller abborremete från båt blir av.

Väl mött till nästa gång och god fortsättning på Er alla.
 Med förhoppning om ett på alla sätt bättre 2021 önskar jag Er skitfiske!